Zelfgemaakte dmx lichtsturing voor Moving heads

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wissels
    • Dec 2004
    • 4

Zelfgemaakte dmx lichtsturing voor Moving heads

Ik heb de indruk dat moving heads een soort initialisatie code moeten krijgen voordat ze dmx informatie kunnen verwerken. Deze initialisatie code krijgen ze over dmx. Maar welk kanaal ? en welke codes ???

Mijn dmx sturing werkt goed, maar het begin pas goed te werken nadat ik een commercieel stuk software gebruik om de moving head op te starten. Ik heb de indruk dat dit nodig is voor alle moving heads.

De totaal kostprijs van mijn dmx controller is 90 euro, dus dit project is werkelijk low-cost.
    Iemand enig idee ???
  • ronny
    • Dec 2002
    • 2139

euh geef eens wat meer uitleg. hoe heb je een en ander opgebouwd??

dit kan misschien helpen: http://www.protheo-sound.nl/pagina/dmx.htm ...

mvg
    ronny
    niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Overdrive
      • Feb 2002
      • 717

Ik weet niet wie je dat verteld heeft, maar DMX is DMX (zoals de link die ronny gaf) en bevat niet één of andere opstartcode voor moving heads

Wat voor 'commercieel' stukje software had je erin zitten dan?

Comment

• reflection
        • Mar 2002
        • 413

hij heeft wel gelijk, is ook in sunlite. je moet voor bepaalde martin scans een bepaalde dmx pulse, ook wel lamp on geven, soms wel soms niet, waarom dat is geen idee, maar daar kwam ik achter toen er 2 automatisch aangingen en 2 niet, de spiegel werkt dan gewoon maar de lamp gaat niet aan ook al haal je de voeding eraf.. rare is dus dat dit niet regelmatig is.
        Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Overdrive
          • Feb 2002
          • 717

Dan noem je ook wat....Martin []

Comment

• Klaaske
            • Jun 2003
            • 571

Bij Martin Lightjockey kun je een Lamp-on sweep geven bij iedere head, met een normale (niet PC) sturing moet je het eerste adres van de head op 230 zetten. (Voor maccen dan)
            <font size=\"1\">
            Groeten,
            Jaap
            <b>
            -[GSXke :)]-
            </font id=\"size1\"></b>

Comment

• MJ
              • Mar 2004
              • 140

op de spot zelf kun je aangeven dat hij zelf een lamp on moet doen of dat je dat doet op de tafel.

het is wel vaak zo dat lamp-on, lamp-off en reset pas werkt als je bv color1 op een specifieke waarde hebt, gobo2 op andere dan pas kun je met de control -adres die functies aansturen

dit is om te voor komen dat je dat perongeluk doet tijdens proggen of show
              een soort van kinderslot.

wellicht is het een idee om de handleiding te lezen

citaat:....moving heads een soort initialisatie code moeten krijgen voordat ze dmx informatie kunnen verwerken. Deze initialisatie code krijgen ze over dmx
              dan zouden ze pas dmx kunnen bergrijpen/verwerken na die init-dmx-data die ze niet kunnen lezen want ze begrijpen het nog niet ?......hmmm

waar programmeer jij je aansturing software mee?
              zelf doe ik het met max/msp op mac met een lanbox is niet lowcost maar werkt heerlijk

Comment

• Overdrive
                • Feb 2002
                • 717

Ik denk dat de topic starter dus bedoeld dat bij sommige fixtures eerst een lamp-on gedaan moet worden. Dit heeft echter niets maar dan ook helemaal niets te maken met een één andere initialisatie code voordat een fixture dmx kan verwerken, maar met de handleiding van de desbetreffende fixture

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Vertel eens eerst DUIDELIJK wat het probleem was, welke controller je gebruikte, welke software, welke toestellen...
                  Het enige dat op jouw uitleg lijkt is het 'lamp-on over dmx'-commando.
                  Echter ook zonder dat je dat commando hebt gegeven werkt je movinghead gewoon, en doet hij alles wat je hem zegt dat hij moet doen, alleen de lamp brand gewoon niet...

Comment

• wissels
                    • Dec 2004
                    • 4

Heren, bedankt voor jullie response. Ik heb het allemaal eindelijk aan het werken. Ik stuur momenteel een 4 tal PHS-250 moving heads (14 kanalen elk) met een PCtje. Het DMX protocol had absoluut geen enkel initialisatie code nodig. Het probleem lag in de timing tussen het opstarten van de DMX controller en het initialiseren hiervan voor het aantal benodigde kanalen. De PC was vlugger dan dat de controller aan kon. Dus heb ik een klein delaytje moeten inbouwen. Het heeft me wel drie dagen zoeken gekost. In feite hebben jullie mij het idee gegeven dat de fout wel ergens anders kon liggen. Als dank wil ik de software vrijgeven op dit forum, zodat jullie het allemaal kunnen gebruiken. Ik moet nog uitvinden hoe. Ik ben nu bezig met de synchronisatie van de 4 (ofwel n-aantal) dmx moving heads. Waarschijnlijk ga ik een master slave relatie gebruiken met een variabele phaseverschuiving tussen elk device appart. Dit gaat zeer mooie effecten scheppen. Ook heb ik een oplossing gevonden om de position van de lampen automatisch te detecteren door ze een voor een te synchroniseren op een 3-tal verschillende punten van de te belichten scene. Dus moet je de positie niet meer instellen. De software calibreert dit automatisch. Ik hou jullie op de hoogte hiervan. Waarschijnlijk is de release datum van deze software nog dit jaar. Ik heb nog 4 dagen nodig om de synchronisatie correct te krijgen. Tot ziens

Comment

• Jasper-Lichtbron
                      • Jun 2001
                      • 2155

Welke dongles heb je gebruikt als ik vragen mag?

Comment

• wissels
                        • Dec 2004
                        • 4

Wat bedoeld je met dongles ? Voorzover ik begrijp is een dongle protectie hardware om software te beveiligen via een extern poort op je PC ? Ik gebruik helemaal geen dongle, heb ik niet nodig.
                        verklaar je nader..

Comment

• EricW
                          • Apr 2003
                          • 22

Welke dmx controller gebruik je overigens?

Comment

Working...