Schakelkast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • johnny
    • Dec 2004
    • 1

Schakelkast

We hebben een drive-in show en lopen steeds vaker tegen stroomproblemen aan. We komen in kleine zaaltjes en grote zalen en hebben, afhankelijk van de installatie, 1 tot 5 220V 16A groepen nodig. Ik zou graag een soort van schakelkast met bijbehorende kabels hebben zodat we altijd en overal uit de voeten kunnen. Dus voor iedere aansluiting van krachtstroom. Er moeten zekeringen in zitten die voorkomen dat de zekeringen in het gebouw zelf springen. Ik zou de kast ook als zekeringkast voor 220V willen gebruiken, ook om te voorkomen dat de zekering in een klein gebouwtje spring. Ik weet weinig van hoeveel aders, hoe dik, amperes, fases.
    Is er iemand die tips kan geven. Is zoiets te koop, of zelf te maken? Wat heb je nodig? Hoe zit het met de diverse krachtstroom aansluitingen en aantallen aders?

Groeten, John
  • Poelmans
    • Feb 2004
    • 806

Als je simpelweg een kast wilt die van krachtstroom naar enkele groepen op 220 gaat, die zijn in de handel kant en klaar verkrijgbaar.

Om 'speciale' features ineen te knutselen: daarvoor zou ik eens zoeken naar een bedrijf dat kasten bouwt. Das vrij prijzig, maar aangezien je weinig weet van elektriciteit en de normen die hiervoor dienen toegepast worden zou ik er niet zelf aan beginnen: de kast moet nadien nog gekeurd raken, anders sluit je hem aan op eigen risico.

Als je trouwens merkt dat de zekering er te dikwijls uitgaat, probeer dan je zekeringen minder te belasten: als er 20A op een zekering staat, belast hem dan op ongeveer 17A of iets dergelijks. die 20A kan de zekering wel aan, maar na enkele uren zal die zoiezo springen door de opgehoopte warmte. Daarom> minder belasten.

Let ook op welke groepen op welke faze hangen: het gebeurt in huisinstallaties diwkijls dat 6 kringen van 20A op 1 faze van 63A hangen. Dit is perfect volgens de normeringen mogelijk, en voldoende voor ene huisinstallatie. Als jij dan die 6 kringen allemaal op 20A gaat belasten dan zal de grote zekering van 63A eruit gaan!

kijk eens rond in de elektriciteitsspeciaalzaak dus Met een fatsoenlijke verdeelkast weet je welke groepen op welke faze zitten en zal je niet gauw voor verassingen komen.

En bij kleinere klussen (of eigenlijk alle klussen): niet tegen de maximum stroom aan gaan werken: piekstromen, en opgebouwde warmte kunnen dan roet int eten gooien. Of zelfs de cosinus phi: als jij vrolijk de reƫle vermogens (in watt) bij mekaar telt ipv de schijnbare vermogens (in VA) dan kom je ook aan een hele andere waarde. Hiervoor de stelregel: is het een ohmse belasting (lamp met een enkele gloeidraad, warmteweerstand, ....) dan mag je de reele waarde gebruiken (Watt), terwijl als er een transfo, motor, ballast(TL), condensator of weet ik wat in je verbruiker zit (zowat alle elektronica dus ) dan zul je moeten zoeken naar de schijnbare waarde (VA)
    P(vermogen) is trouwens gelijk aan U(spanning) x I (stroom)
    met deze gelijkheid kan je makkelijk bepalen hoeveel watt er op een bepaalde kring mag. vermenigvuldig het voor de zekerheid nog ff met 0.9

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Ha Jack,

Allereerst welkom op het forum.

Wat betreft je vraag:
      Aan je post afgeleid heb ik niet het idee dat je echt verstand van zaken hebt, we praten hier over levensgevaarlijke spanningen en hievoor moet je echt wel verstand van zaken hebben, anders is de kans dat je eindigd als gerookte haring niet ondenkbaar.
      Ik zou als ik jou was dus gaan voor een aangekochte 400V~ splitter, ook wel een paddestoel of zwerfkast genoemd.
      Deze zijn verkrijgbaar bij verschillende bedrijven op het gebied instalatietechniek. of te bestellen bij mennekes ed. bijbhorende kabels en verlopen zijn hier natuurlijk ook verkrijgbaar.

hier in de webshop is ook het 1 en ander op dit gebied verkrijgbaar, maar omdat je 1 tot 5 aders gebruikt denk ik niet dat deze toereikend zijn (deze zijn meestal 3 voudig afgezekerd +Ra

Kijk trouwens eens op marktplaats, staan vaak ook leuke 2ehands kasten op

suc6
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Upgrading your system
        • May 2003
        • 1684

Je was me net ff voor poelmans
        Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• vasco
          • Oct 2003
          • 2567

Als eerste welkom op dit forum.

Je geeft zelf aan niet te weten hoe het zit met krachtstroom, bekabeling en zekeringen. Hier boven word al wat uitgelegd en ik zou als ik jou was er niet zelf aan beginnen als je de basis niet kent. Kijk eens naar kant en klare oplossingen zoals deze http://www.shop.licht-geluid.nl/detail.aspx?ID=5244

Verder kun je ook zoeken op dit forum, zie hier wat resultaten op krachtstroom: http://forum.licht-geluid.nl/forum/search.asp?mode=DoIt

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

idd vasco,

die dingen bedoelde ik, maar het probleem is dat deze slecht 3x 16 amp zijn afgezekerd, en hij wil gebruik maken van 1 tot 5 groepen.

nou kan je er wel twee opelkaar stapenel maar dat vindt ik nooit zo'n schoonheidsoplossing, ik zou gaan voor een nette zwerfkast

Comment

• Upgrading your system
              • May 2003
              • 1684

idd vasco,

die dingen bedoelde ik, maar het probleem is dat deze slecht 3x 16 amp zijn afgezekerd, en hij wil gebruik maken van 1 tot 5 groepen.

nou kan je er wel twee opelkaar stapenel maar dat vindt ik nooit zo'n schoonheidsoplossing, ik zou gaan voor een nette zwerfkast

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

www.mennekes.de staan hele mooie kanr en klare systemen op, incl aardlek, b of C automaten, 3x16, 6x16, 32 62A, te kust en te keur.

indien nodig : mail me maar.

Comment

• Upgrading your system
                  • May 2003
                  • 1684

Precies!

Comment

• Jeeroen
                    • Aug 2004
                    • 39

Uhm.... in huis instaltie is er ook nog een groot verschil tussen snelle en trage zekeringen. Snelle, gaan bij overbelasting ook meteen mee, en trage die kun je "tijdelijk" overbelasten. De hoofdzekering is ALTIJD een trage, en die zekeringen naar de groepen zijn 9 van de 10 keer snelle. Afhankelijk waar de groep voor gebruikt gaat worden. En dit alles uiteraard als de instalatie aangelegt is volgens de NEN 1010.... Ik weet niet hoe ze dat in Belgiƫ noemen.

En idd, een paddestoel, is een perfecte oplossing als als je ook meteen wil zekeren, een een "break out" (OA van showtech) als je een 3 fase aansluiting wil splitsen.
                    Halfzat is....... weggegooit geld!

Comment

• Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

Denk dat je je wat vergist hoor jeeroen.
                      Hier thuis zijn alle automaten C curves. Dit is ook zo bij praktisch alle automaten.
                      Het is echter voor speciale toepassingen, bijvoorbeeld motoren (inschakelstroom) dat een D-curve (langer overbelastbaar) gebruikt word.
                      Over het algemeen is de C curve gangbaar.

Ik snap niet goed waarom je hierover begint want
                      dit is een standaardtoepassing en hierbij is een C automaat dus perfect.

Comment

• Jeeroen
                        • Aug 2004
                        • 39

Ik denk dat je je vergist... Alleen de hoofd zekering is TRAAG, alle andere SNEL. (Natuurlijk uitzondering van speciale groepen...) Wat ik dus al zei. En waarom ik hier over begin, is dus omdat je er dus nooit vanuit mag gaan als je drie groepen hebt van 16 A dat je daadwerkelijk ook 3 x 16 = 48 A mag afnemen, omdat je in een huis instalatie nl. al 4 groepen op een 35 A hoofdzekering aan mag sluiten. Dit is omdat je in een normale huisinstaltie te maken hebt met een gelijktijdige belastings factor. En in geen enkele huis instaltie ga je dat tegelijk afnemen! Daarom is dat dus een trage zekering, mocht je dan de hoofdzekering tijdelijk overbelasten (waterkoker, en stofzuiger tegelijk aan bv.) dan klapt deze niet!
                        Halfzat is....... weggegooit geld!

Comment

• Poelmans
                          • Feb 2004
                          • 806

citaat:Geplaatst door Jeeroen

tuurlijk uitzondering van speciale groepen...) Wat ik dus al zei. En waarom ik hier over begin, is dus omdat je er dus nooit vanuit mag gaan als je drie groepen hebt van 16 A dat je daadwerkelijk ook 3 x 16 = 48 A mag afnemen, omdat je in een huis instalatie nl. al 4 groepen op een 35 A hoofdzekering aan mag sluiten.
                          Dat bedoelde ik in een van mijn vorige posts ook al. Als je dan een 3 fazen aansluiting hebt dan weet je ook zeker welke groep op welke faze hangt en kan je zo weten hoe zwaar je je groepen mag belasten. Als je zomaar de stopcontacten op lokatie gebruikt dan wil het wel eens fout lopen, juist om die reden

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

traag en snel zijn heeft hier geen invloed, het gaat om selectief zijn, dwz dat een sluiting in een ondergroep de hoofdzekering er niet uit mag blazen.
                            NEN1010 schrijft 2 stappen voor : dus een 16 A mag uitsluitend worden voorafgegaan door een (16, 20, 25) aha, 25A hoofdzekering.
                            Die trage hoofdzekering is meer voor de luie energie-leverancier, om bij Overstroom ( de energie-vraag stijgt nog steeds!)niet steeds gebeld te hoeven worden, om weer een hoofdzekering te vervangen. En aangezien het bovenliggende net toch meestal dik genoeg uitgevoerd is kan dat makkelijk, zonder andere bijverschijnselen.

maar van 3x32A naar 6x16A : mooie paddestoel nemen, kost een euri of 300, en klaar is klara.

Comment

Working...