LED LAMPEN

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

Poelmans: door een diode antiparallel te schakelen werkt het ook met wit! Witte LED's kunnen absoluut niet tegen verkeerd aansluiten (wat hun reverse breakdown voltage is heb ik nog niet kunnen meten of opzoeken maar het is heel laag!)
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• sebass
      • Jun 2004
      • 5

@ ronny: een ander probleem met trafos is dat ze vaak niet gestabiliseerd zijn. dus bij een piek in het spanningsnet zal de spanning over de leds ook oplopen met een doorgebrand ledje tot gevolg.

mijn ervaring met weerstand van leds is dat als je de weerstand meet deze heel hoog is ( geen uitslag van de meter) maar als een led doorgebrand is is de weerstand praktisch 0 (volledige uitslag van de meter)

als dit dus gebeurd in een led die in serie staat zal de spanning over de andere leds oplopen waardoor ook deze zullen doorbranden.
      daarom kan je naar mijn mening leds beter parralel zetten.
      als ik het fout heb: verbeter me. (leer ik alleen maar van!)

sebas

Comment

• jans
        • Feb 2003
        • 869

citaat:Geplaatst door sebass

@ ronny: een ander probleem met trafos is dat ze vaak niet gestabiliseerd zijn. dus bij een piek in het spanningsnet zal de spanning over de leds ook oplopen met een doorgebrand ledje tot gevolg.

mijn ervaring met weerstand van leds is dat als je de weerstand meet deze heel hoog is ( geen uitslag van de meter) maar als een led doorgebrand is is de weerstand praktisch 0 (volledige uitslag van de meter)

als dit dus gebeurd in een led die in serie staat zal de spanning over de andere leds oplopen waardoor ook deze zullen doorbranden.
        daarom kan je naar mijn mening leds beter parralel zetten.
        als ik het fout heb: verbeter me. (leer ik alleen maar van!)

sebas
        Dan plaats je er toch een spanningsstabelisator achter, na de gelijkrichter wel te verstaan.
        Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

citaat:@ ronny: een ander probleem met trafos is dat ze vaak niet gestabiliseerd zijn. dus bij een piek in het spanningsnet zal de spanning over de leds ook oplopen met een doorgebrand ledje tot gevolg.
          tuurlijk, maar neem je 2 diodes of een brugcel, condensatortje en spanningsregelaartje extra heb je daar geen last meer van

En voor de prijs moet je het niet doen, want dat kost werkelijk niets.

Ben je toch op je centjes gesteld: sloop uit een oud aparaat de volledige voeding. zit meestal wel ergens een bruikbare spanning tussen...

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• VERVALLEN

En als die voeding dan bijvoorbeeld enkele 100 Watts van het net trekt zoals een PC voeding???

Dan ga ja een led ondanks de goede spanning/ stroom een verbruik hebben van 100W of meer per voeding dat ge gebruikt.
            Dat je dan 18 leds op een apparte voeding wil ... dan verbruik je 1800W (1,8kW) voor wat leds he mensen!!!

In de handel zijn egenwoordig led en neons in een behuizingske beschikbaar op spanningen AC en DC vanaf 12v tot 380V
            Koop gewoon zo'n kleine behuizingskjes met alles erop en eraan, dan zijn ook je verbindingen geïsoleerd volgens de regels, ...

Wat draaddikte betreft voor een neon / leds --> 0,5 mm² voldoet al zeker zonder enig gevaar! (let wel dat de draad geisoleerd is tegen de 230V)

Comment

• Scotty
              • Jul 2004
              • 22

Gelukkig.......

Na nog meer rompslomb zijn we er wederom achter dat neonlampjes de veiligste, makkelijkste, snelste, goedkoopste, gebruikvriendelijkste en makkelijkst in onderhoud te hebben oplossing is.

Gewoon doen die neonbuisjes.

mzzls
              Het hangt....................nog steeds

Comment

• laserguy
                • Jun 2003
                • 2755

citaat: En als die voeding dan bijvoorbeeld enkele 100 Watts van het net trekt zoals een PC voeding???

Dan ga ja een led ondanks de goede spanning/ stroom een verbruik hebben van 100W of meer per voeding dat ge gebruikt.
                Dat je dan 18 leds op een apparte voeding wil ... dan verbruik je 1800W (1,8kW) voor wat leds he mensen!!!
                Als je een hoop LED's aansluit op een PC voeding haal je uit het net ongeveer 20-30% meer dan die LEDjes gebruiken. Het is niet omdat er op een PC voeding 300W staat dat ze ook effectief 300W verbruikt. Dat is het vermogen dat ze KAN leveren. Belast je ze niet erg dan verbruikt ze ook niet veel. Dit is basiskennis dacht ik.

En als een spanningspiek van 60V binnenkomt op de 230V bij een trafo wordt die piek volgens dezelfde verhouding naar beneden getransformeerd dus betekent dit voor de LED slechts een paar volts meer. Aangezien je toch reserve neemt bij het berekenen van je voorschakelweerstand (20mA is in de datasheets meestal aangeduid als ABSOLUTE MAXIMUM RATING (geen verdere uitleg nodig dacht ik)) en aangezien een LED toch korte stroompieken uitstekend kan verwerken gaat je LEDje niet dood. Hoera!
                Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...