hoe dichter bij , hoe warmer...

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • driesmees
    • Apr 2003
    • 1076

hoe dichter bij , hoe warmer...

Beste Forummers,
    ik heb dit weekend op m'n school een productie gehad met vrij veel licht.
    Er was totaal en belasting van 20kW verspreid over drie fasen afgezekerd op 40A.
    De dimpacks werden gevoed via een 6mm² kabel van 50m.
    Deze kabel was praktisch volledig afgerold.
    Ik heb de dag ervoor even 45 minuten testgedraaid op full-on.
    nu merkte ik,
    hoe dichter de kabel bij de zekeringkast (voeding) komt, hoe warmer hij wordt.
    Hoe komt dit?
    Ik had al iets bedacht van overgangsweerstand of zo, maar weet het niet zeker.
    Kunnen jullie hulp bieden?

Groetjes,
    Dries
    [CENTER] [/CENTER]
  • LJ Chris
    • Jul 2002
    • 477

citaat:Geplaatst door driesmees

Beste Forummers,
    Er was totaal en belasting van 20kW verspreid over drie fasen afgezekerd op 40A.
    nu merkte ik,
    Hoe komt dit?

Groetjes,
    Dries
    Hoi
    De werking van zekeringen en automaten berust op het aloude "joule" effect, welbekend als de formule R.I².
    Het joule effect zorgt ervoor dat een geleider opwarmt van het moment dat er een stroom door vloeit. Afhankelijk van de weerstand van de geleider (jawel zelfs koper heeft een weerstand) en de stroom gaat de geleider opwarmen.
    Een automaat beveiligt enerzijds tegen kortsluiting en tegen overstroom.
    De beveiliging tegen overstroom werkt dus via het joule effect, simpelweg: als de stroom door de automaat te groot wordt, zorgt een bi metaal voor een onderbreking.
    Bij een kortsluiting zal de spoel in de automaat een magnetisme ontwikkelen om de kring te onderbreken.
    Het is dus normaal dat beveiligingen opwarmen.
    Niet voor niets dat er in industriële verdeelkasten ventilatoren worden geplaatst om de warmte af te voeren.
    Dus: niets om je zorgen over te maken ALS je kast wettelijk in orde is.

Greetz
    Chris
    Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• jadjong
      • Oct 2003
      • 654

citaat:Geplaatst door LJ Chris

citaat:Geplaatst door driesmees

Beste Forummers,
      nu merkte ik,
      Hoe komt dit?

Groetjes,
      Dries
      Hoi
      De werking van zekeringen en automaten berust op het aloude "joule" effect, welbekend als de formule R.I².
      Het joule effect zorgt ervoor dat een geleider opwarmt van het moment dat er een stroom door vloeit. Afhankelijk van de weerstand van de geleider (jawel zelfs koper heeft een weerstand) en de stroom gaat de geleider opwarmen.
      Een automaat beveiligt enerzijds tegen kortsluiting en tegen overstroom.
      De beveiliging tegen overstroom werkt dus via het joule effect, simpelweg: als de stroom door de automaat te groot wordt, zorgt een bi metaal voor een onderbreking.
      Bij een kortsluiting zal de spoel in de automaat een magnetisme ontwikkelen om de kring te onderbreken.
      Het is dus normaal dat beveiligingen opwarmen.
      Niet voor niets dat er in industriële verdeelkasten ventilatoren worden geplaatst om de warmte af te voeren.
      Dus: niets om je zorgen over te maken ALS je kast wettelijk in orde is.

Greetz
      Chris
      Prachtige uitleg, maar niet zijn kast is heet. Zijn kabel heeft last van plaatselijke hittegolven. Waarom dat mag Joost weten....
      Is er hier een 'Joost' aanwezig die dit verschijnsel met een technische uitleg kan verklaren?

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

omdat de kabel een lineaire weerstand zou moeten hebben is de warmte-ontwikkeling in theorie overal hetzelfde, en wordt de kabel dus overal even warm. Maar als er minder koeling is op een bepaalde plek, omdat daar vloerbedeking ligt ipv beton, of zelfs maar andere kabels, kan hij daar warmer worden. Andere oplossing weet ik zo gauw ook niet...

de groeten aan Joost.....

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

citaateze kabel was praktisch volledig afgerold.
          nu merkte ik,
          hoe afgerold? zat deze op een haspel? lijkt me straf voor een 32A kabel( geleiders van 6mm² zoals je zei...) of was het geen 32A kabel?

sowieso is 20kw vol vermogen voor een 32A kabel(geleiders van 6mm²) al een serieuze belasting.

zoals chris ook al heeft vermeld gaat ook hier de werking van het joule effect op en zal ook je kabel opwarmen. hoe groter je stroom, hoe warmer je kabel gaat worden. waarom nu juist op die plaats? koper is een stroomgeleider, maar ook een warmtegeleider en een goede zelfs. het kan bv zijn dat in je voedingskast de draden een serieuze temperatuur gaan krijgen. die temperatuur verplaatst zich ook in je kabel richting bron trug. de temperatuur neemt natuurlijk af naarmate je verder de kabel ingaat... of met andere woorden, hoe dichter bij je kast, hoe warmer je kabel... Dit fenomeen heb ik ook al enkele keren opgemerkt. telkens bij een kabel en voedingskast die bijna op zen max belast was..

wanneer je bv aan de automaten in zo een kast gaat voelen dan merk je ook dat die na een periode redelijk warm zijn allemaal. Ik denk gewoon dat het die warmte in geleiders is die zich trug een stukje via het koper van je kabel verplaatst...

Misschien zit ik er volledig naast, maar dit is mijn denkwijze er over.

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Enige wat ik zou kunnen bedenken is zoals Ronny ook al zei, warmtegeleiding door het koper vanuit de stroomkast.
            Toch zou je misschien beter even de stroomkast open maken en de verbindingen controleren op losse schroeven of slechte contacten. Deze kunnen extra warmte veroorzaken tot brand toe.
            Een infraroodcamera zou dit mooi moeten kunnen laten zien, maar dat heb je niet zeker
            Op de koude beton kan de kabel z'n warmte goed kwijt maar in de lucht minder kan ook een verklaring zijn.

Ik zie eigenlijk weinig reden waarom je kabel voelbaar warmer zou zijn aan je stroomkast. Zelf heb ik het ook nog nooit gemerkt. Ik zou er dan ook mee omgaan als 'abnormaal'. Kijk alle contacten na, dus ook in de stekkers.

Is de kabel ook voelbaar warmer aan de kant waar hij 'vertrekt'?

Comment

• test12
              • Jan 2003
              • 901

Hoe dichter bij de zekering kast hoe warmer de kabel? Bedoel je mischien het laatste deel van de kabel die vertikaal naar omhoog loopt, dat is wel verklaarbaar vanwege de warmte afvoer.

gr. Herman

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Daar dacht ik ook aan, alleen betwijfel ik het effect van 1 meter kabel die omhoog loopt (veel hoger zal die kast wel niet hangen). Volgens mij heeft dat alleen invloed bij grotere verticale stukken.
                Wat ik vooral raar vind is dat het voelbaar verschilt, wat toch op een verschil duid van 5°+?

Comment

• test12
                  • Jan 2003
                  • 901

Denk dat dat toch practisch goed mogelijk is, gezien belasting en draaddoorsnede.

gr. Herman

Comment

• driesmees
                    • Apr 2003
                    • 1076

citaat:Geplaatst door ronny

zoals chris ook al heeft vermeld gaat ook hier de werking van het joule effect op en zal ook je kabel opwarmen. hoe groter je stroom, hoe warmer je kabel gaat worden. waarom nu juist op die plaats? koper is een stroomgeleider, maar ook een warmtegeleider en een goede zelfs. het kan bv zijn dat in je voedingskast de draden een serieuze temperatuur gaan krijgen. die temperatuur verplaatst zich ook in je kabel richting bron trug. de temperatuur neemt natuurlijk af naarmate je verder de kabel ingaat... of met andere woorden, hoe dichter bij je kast, hoe warmer je kabel... Dit fenomeen heb ik ook al enkele keren opgemerkt. telkens bij een kabel en voedingskast die bijna op zen max belast was..
                    ikzelf vind de redenering van ronny ook opgaan,
                    de kabel loopt maar een metertje of 2 omhoog.
                    De kabel zat niet op een haspel hoor[]
                    hij was gewoon opgerold toegekomen, en ik heb de overschot gewoon in lussen met een lengte van 4 meter gelegd, om opwarming te voorkomen.

De kabel zat niet rechtstreeks bij de zekering vastgeschroefd, maar op de klemmen eronder (erna dus)
                    of de zekeringkast niet in orde was, durf ik niet zeggen, maar volgens mij wel
                    (het is op een school hé)
                    Er was toh al zeker een diffirentieel en genoeg zekeringen.
                    Diegene die de kabel is komen aansluiten, zei dat er 6 generaties automaten in zaten [8D][8D][8D]

Ik kan nu niks meer nakijken want alles is afgesloten.
                    Morgen zal ik waarschijnllijk opnieuw zo'n kabel moeten aansluiten,
                    ik zal dan eens kijken aan wat het zou kunnen liggen.

nog 1 vraagje.
                    voor het aansluiten morgen, mag ik daar ook VOB draad(harde) voor gebruiken, ik heb geen zachte meer liggen.
                    en het zal maar 4mm² zijn.
                    Het zal voor niet echt een grote belasting zijn hoor, ik schot 8 à tien kW piek...
                    [CENTER] [/CENTER]

Comment

• ronny
                      • Dec 2002
                      • 2139

wanneer het draden zijn zou het in princiepe mogen. draden van 4mm² kunnen 32A verwerken. let wel: ik heb het over losse draden en niet over een kabel met geleiders van 4mm²!!! en soepel of stijf maakt niets uit.

maar schets die situatie daar eens wat beter, want vind het beetje vaag.. je wilt een voedingskast aansluiten via losse draden aan een aftakpunt..? hoe groot is die afstand daar tussen? staat het op een openbare plaats? Een draad is namelijk rapper stuk/los dan een kabel..

mvg
                      ronny
                      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

en een draad moet dubbel geisoleerd zijn, dus in de kast, met een slot erop, en niet buiten de kast ermeeee

Comment

• Dikke Foaf
                          • May 2003
                          • 618

Mijn ervaring met elentrik in scholen is over het algemeen slecht. Meestal verouderd.
                          Blijkbaar is iemand het komen aansluiten. Mijn ervaring met elentrikers in scholen of van de gemeente, is ook slecht. (Differentieels zouden springen bij overbelasting enz).
                          Ik weet niet hoeveel je er zelf van kent, maar ik kijk het toch altijd na. Het is onnodig om het risico te lopen dat het uitvalt of zelfs brand ontstaat.

Comment

• Funkmaster
                            • Dec 2004
                            • 204

Bij ons valt het nog mee wat krachtstroom betreft...
                            Alleen wat jammer dat de zaal die we het meeste gebruiken maar 1 krachtstroomaansluiting heeft, en de zaal ernaast die over het algemeen fungeert als bar bij zo'n evenementen heeft er twee...
                            De persoon die bij ons techniek leidt is leerkracht fysica en kent toch wel heel wat van elektriciteit en die zaken, dus zo rap zullen problemen zich niet voordoen bij ons (toch niet op dat vlak)
                            It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• driesmees
                              • Apr 2003
                              • 1076

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

Mijn ervaring met elentrik in scholen is over het algemeen slecht. Meestal verouderd.
                              Blijkbaar is iemand het komen aansluiten. Mijn ervaring met elentrikers in scholen of van de gemeente, is ook slecht. (Differentieels zouden springen bij overbelasting enz).
                              Ik weet niet hoeveel je er zelf van kent, maar ik kijk het toch altijd na. Het is onnodig om het risico te lopen dat het uitvalt of zelfs brand ontstaat.
                              Die persoon in kwestie had niks te maken met m'n school,
                              het was Johan Coppens, die ons sponserde met een hoopje licht.
                              Hij heeft er dus wel genoeg kennis van hoor[8D]
                              over het zelf aansluiten,
                              dat is afgezegd, maar het zou gebeurd zijn met een kabel met vijf geleiders van elk 4mm².
                              maar zoals reeds gezegd is het niet meer nodig.

Mijn vraag van in het begin van dit topic, is ook opgelost.
                              ik had een foutje gemaakt,
                              onze lange kabel van 50m was 6mm², maar de kabel die aan de aansluitpunten hing ( de ene kant gewoon 5 lasse draden, de andere kant een 32A female) was maar 4mm² en dus maar net gepast...(eigenlijk net te klein)
                              en klein foutje van mij dus...[:I]
                              [CENTER] [/CENTER]

Comment

Working...