Werking draadloze mic

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thijsch
    • Feb 2005
    • 45

Werking draadloze mic

Hallo,

Ik vroeg mij af of ergens specificaties zijn van de protocollen die draadloze mics gebruiken. De zendfrequenties heb ik wel maar ik bedoel op wat voor manier ze het geluid comprimeren etc. De kans is groot dat dat protocol geheim is maar misschien is er wat over te vinden.

Ik ben dan voornamelijk opzoek naar de specificaties van shure/sennheiser. Dus niet zozeer de frequentie, maar meer op wat voor manier ze hun data doorsturen!

Als iemand mij kan helpen?
  • reflection
    • Mar 2002
    • 413

ik denk dat je dan net zo goed kan zoeken naar een draadloze video zender of ontvanger, en draadloze koptelefoons. kans is groter dat je dan iets gaat vinden. ik denk zelf dat er niet heel veel gecomprimeerd word, want je hebt gewoon een frequentie waar je het overheen stuurt net als de radio. maar correct me if i'm wrong
    Energy base Light & Sound Logic Systems, Turbosound, Dateq, Pioneer, Labgruppen, Qsc

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Snap niet helemaal wat je bedoelt.
      Het staat me voor dat het draadloze signaal gewoon FM gemoduleerd was.

Verder word meestal een compressor gebruikt in de transmitter om dynamiek te verkleinen en expander in de receiver om terug originele dynamiek te bekomen. Is het hierover dat je nu gegevens zoekt zoals de threshold en ratio van die compressor?
      Ik veronderstel dat dit wel in een service manual te vinden is?

Comment

• Thijsch
        • Feb 2005
        • 45

okee.. bedankt voor de informatie. Ik dacht dat shure/senheiser het signaal codeerden voordat het verstuurd werd maar dat is dus niet zo. Mooi! Bedankt. Ik ben namelijk bezig met een zendertje maken die op dezelfde frequentie zend als een draadloze mic maar dan met jackplug voor discman/mp3speler eraan zeg maar :P

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

okee, maar hou ff rekening met het feit dat je alleen mag zenden als je een (type?)goedkeuring hebt van de minister van verkeer en waterstaat, zou je storen dan ben je de klos zonder die goedkeuring...Vooral de bandbreedte en vermogen zijn belangrijk, en de modulatie.

Ik zou toch ff zien naar een andere frequentieband, die echt vrij is, de 760 tm 900 is geblokkeerd voor podiumkunst en journalistiek.

succes ermee

Comment

• VERVALLEN

citaat:Geplaatst door **************

okee, maar hou ff rekening met het feit dat je alleen mag zenden als je een (type?)goedkeuring hebt van de minister van verkeer en waterstaat, zou je storen dan ben je de klos zonder die goedkeuring...Vooral de bandbreedte en vermogen zijn belangrijk, en de modulatie.

Ik zou toch ff zien naar een andere frequentieband, die echt vrij is, de 760 tm 900 is geblokkeerd voor podiumkunst en journalistiek.

succes ermee
            Alle aangekochte microfoons draadloos via zendsysteem zijn NIET nodig aan te vragen! Deze werken niet op voorbehouden frequenties!

Comment

• Dikke Foaf
              • May 2003
              • 618

In Elektuur van Feb 2k5 staat een wireless mic in beschreven. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een kant en klare modules zender en ontvanger. Voeding eraan, signaal eraan en zenden die handel.

"Toen het ISM-frequentiegebied van 863...865 MHz voor audiotoepassingen in Europa werd vrijgegeven, ontstond bij Circuit Design Inc., fabrikant van professionele hf-modulen, het idee om voor deze markt zenders en ontvangers met een groot dynamisch bereik te ontwikkelen die voldoen aan de hoge eisen die voor draadloze microfooninstallaties absoluut noodzakelijk zijn.
              De modules WA-TX-01 (zender) en WA-RX-01 (ontvanger) vormen een nieuw concept voor de draadloze overdracht van audiosignalen. Deze transmissietechniek kan door zijn lage stroomgebruik in een groot aantal audiotoepassingen worden ingezet. Zenders en ontvangers zijn voorzien van onderdelen zoals SAW-filters, SAW-resonators en IC's die ruis onderdrukken. Door deze sleutelcomponenten werd het mogelijk kleine en kwalitatief hoogwaardige audiomodulen te ontwikkelen die voldoen aan alle relevante Europese normen. Hierdoor hoeft men zich bij de inzet van een draadloze verbinding bij audioapparatuur niet meer te bekommeren om de ingewikkelde, dure en tijdrovende certificering."

Website Circuit Design:
              From transmitter and receiver to transceiver modules:Circuit Design Inc. supplies high quality radio modules which are developed and manufactured in Japan.

Link naar het artikel:
              Ontdek innovatieve elektronica voor ingenieurs en liefhebbers bij Elektor: Raspberry Pi, Arduino, ESP32, meetapparatuur, kits, componenten, boeken en magazines.

Voor 1,3€ kan je heel het artikel uit elektuur downloaden.

Spec sheet:
              LPRS is a global leader in low power wireless communications radio modules, antennas and sensors for the Industrial, Scientific & Medical (ISM) markets.

Ik veronderstel dan ook dat het met deze modules heel makkelijk is, zelf een signaal wireless door te sturen.

Comment

Working...