Output Circuitry

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Speakertje
    • Mar 2005
    • 462

Output Circuitry

Heren,

Ik zat net de specificaties van de plx serie van QSC te bekijken. Nu kwam ik in de spec's de volgende term tegen: "Output Circuitry". Achter deze "benaming" stond het volgende: AB en 2-Step Class H.

Nu was mijn vraag wat betekend dit? En als dit met rendement of output te maken heeft wat is dan beter?

Zoek functie heb ik gebruikt maar daar kon ik niets op vinden.

BVD
    M.v.g. Sander
    Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
    Nieuw SB122 en Dynacord S1200
  • KoenB
    • Mar 2003
    • 453

Okay ff gokje hé; maar ik ken der niks van
    Ik bedoel da ze de output trap van de versterker bedoelde. Hier dus van de klasse AB (zijn verschillende klasses afhankelijk van de opbouw van uw trap, zo heb je ook nog A, B, D) en output wordt dan blijkbaar gestuurd door een H brug.
    Life is a freakshow, I just do the lighting

Comment

• Speakertje
      • Mar 2005
      • 462

Ik zie net dat mijn vraagstelling niet helemaal correct is. Achter de PLX1202 en de PLX1602 staat de klasse AB en achter de PLX2402, 3002 en de 3402 staat de 2-Step Class H.

Van de uitgangs klasse had ik al iets begrepen maar wat is het verschil tussen A en B of zelfs H?

Hoop dat het nu wat duidelijker is.
      M.v.g. Sander

Comment

• ostracized
        • May 2002
        • 214

heeft dat niet iets met het rendement te maken?? class D geeft bv veel vermogen en weinig warmte ontwikkeling...
        (...)

Comment

• laserguy
          • Jun 2003
          • 2755

klasse AB is een gewone standaard Push-pull eindtrap dus gewoon simpel conventioneel.
          klasse H is een eindtrap waar de voedingsspanning van de eindtrap geregeld wordt naar het benodigde vermogen. Heeft dus hoger rendement en minder warmteverlies.
          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Heeft te maken met de instelling van de transistor aan de uitgang.
            In google kilo's over te vinden.
            Klasse H wil zeggen dat de voedingsspanning mee varieert met het gevraagde vermogen.
            Zo krijg je bij een gemiddeld vermogen relatief weinig warmte-ontwikkeling.
            Normaal gezien varieert de voedingsspanning traploos ifv het gevraagde vermogen. Vermits er staat 2-step class H vermoed ik dat het hier gaat over een eindtrap met 2 voedingsspanningen. Zolang het vermogen onder een bepaalde waarde blijft, wordt de versterkertrap gevoed met de lage spanning. Komt het vermogen boven een bepaalde waarde zal deze op de hoge voedingsspanning overschakelen.

klasse G: 2 sets transistors aan 2 verschillende voedingsspanningen
            klasse H: 1 set transistors aan 1 voedingslijn die 2 verschillende spanningen kan voeren. Zelfde doelstelling dan klasse G, maar kleiner doordat er een set transistors weggelaten kan worden. Klasse H is de opvolger van klasse G.

Comment

• laserguy
              • Jun 2003
              • 2755

2 traps klasse H -> dichter bij klasse G dus
              Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

klasse D was toch digitaal, soort van sample op 44,1khz (D?A-converter) die een aan/uit pulse op de eindtrap zet, wardoor er alleen vol open en vol dicht ontstaat, en dus weinig werstand in de tor, en dus weinig warmte verlies???

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

citaat: klasse D was toch digitaal, soort van sample op 44,1khz
                  maak daar maar eerder 100..200KHz van.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

ga nog maar wat hoger, 600khz oid.

Er is ook nog een class A/B maar dan met switched supply-rail. Dus niet 2/3 stappen als G of H maar traploos. Dat is wel PWM maar dan met een buck-converter erachter. LAB heeft dit al jaren heel goed voor elkaar...

Het is mijns inziens pas sinds kort dat class D een beetje OK gaat in de praktijk. Tripath (en misschien powersoft?) zijn daar erg mee bezig/geweest.
                    Een groot probleem is de passieve HF-filtering achter de amp, en de slechtere dempingsfactor daardoor. Hoe hoger de schakelfrequentie hoe beter dus (kleiner filter), maar hoe lager het rendement (door schakel-verliezen, T-on en T-off staan namelijk vast).

Ook philips/B&O hebben iets goed werkends met icepower:
                    Ik geloof dat dit een terugkoppelprincipe heeft, wat de onlineariteit van de eindtorren uitmiddeld en bijstuurd...
                    Er is nl grote spannings/warmte/stroom afhankelijkheid in een FET, iets wat zich dus dynamisch manifesteert tijdens het aan en uitschakelen van de transistor, maar ook sterk afhankelijk is van het audiosignaal/belasting. Ik denk dat ook de schakelfrequentie word meegevarieert, maar ook vooral de "rise" en "fall" tijden van aansturen van de torren....

Is dit wellicht te ver off- topic? [)]
                    knoppen en waarden :)

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

citaat:Geplaatst door dokter dB

Is dit wellicht te ver off- topic? [)]

nee hoor, ben behoorlijk benieuwd naar al die nieuwere versterkers. Ik kom zelf nog net uit het klasse ab- tijdperk , en heb de rest eigenlijk alleen maar van horen zeggen, en volgens mij zijn er meer jongens die daar zijn blijven steken.

misschien een topic waard, om ze allemaal eens de revue te laten passeren...

die 44,1 khz stond ook van ":soort van " voor , om het principe duidelijk te maken.
                      Er komt geen sinus meer op je amp, maar blokjes, die de tor open en dicht zetten.
                      Principe van de vermogenselectronica, zo werken de softstarters en de Fo's namelijk . Maar dan op thyristoren, en niet op fet's...

Comment

• Speakertje
                        • Mar 2005
                        • 462

Oké een hele berg met uitleg [:0]Bedankt daarvoor[^]

Als ik het dus nu goed begrijp dan heeft dit te maken met het type voeding, geschakeld of niet.

Nu heb ik eens gelezen dat het schijnt dat geschakelde voedingen achterlopen. M.a.w. als er ineens een hoop vermogen nodig is dat dan de voeding te traag is om dit te leveren en dit dus op een later moment levert dan dat het nodig is ???
                        M.v.g. Sander

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

nee, hoor, maar dat is er meestal wel meteen bij meegenomen.
                          ff zwaar verenvoudigd : (help, dr. dB? ?)

Klasse A : de tor staat half open, en zwerft ergens tussen helemaal open en helemaal dicht. Bij helemaal dicht : volle spanning op de uitgang, bij helemaal open : geen spanning op de uitgang, maar je raadt het al : 10W op de speaker = 10 watt op je tor, en die wordt dus heet.(eitje bakken op je amp).Klinkt fantastisch, maar geen rendement..

Klasse B : pushpull: 2 complementaire trappen, dwz 1 voor je + flank, en 1 voor je min flank. hoog rendement ( bijna geen ruststroom door je amp), maar niet lekker lineair.

klasse AB: we geven de klasse B iets meer ruststroom, dus iets minder rendement, maar een betere lineariteit.

klasse D ( digitaal) : we maken een digitaal getal van de ingang, en gooien dat op een flinke eindtor, die behoorlijk snel kan schakelen. Deze gaat dus heel snel open en dicht, en schiet daarmee iedere keer wat vermogen in je speaker. Omdat-ie dat duizenden keren per seconde doet komt er een stoot vermogen op je speaker, terwijl de tor geen, of nauwelijks warmte opneemt, omdat-ie zelden als middenweerstand in je kring staat, maar alleen open ( zeer lage weerstand, , dus lage spanning, dus weinig warmteopname) of dicht ( zeer hoge weerstand, dus weinig stroom, dus weinig warmteopname).

De voeding doet er dus eigenlijk niet toe. Maar als je toch op je koelvinnen aan t besparen bent kun je net zo goed die trafo eruit gooien, en er een soortgelijke truuk voor de voeding mee uithalen. De techniek hadden we toch al ontwikkeld...

de overige klasses laat ik graag aan de dokter over, en eventuele verbeteringen ook.

Comment

• dokter dB
                            • Nov 2003
                            • 1535

citaat:Geplaatst door **************

de overige klasses laat ik graag aan de dokter over, en eventuele verbeteringen ook.
                            komtie:

Nou de voeding staat los van welk versterkerprincipe word gebruikt, behalve dat bijv class D met een veel lagere voedingsspanning werkt dan bijv class A/B.....

De reden dat men geschakelde voedingen in versterkers gebruikt is bijna aleen maar vanwege gewichts en ruimtebesparing.
                            Bedrijfszekerheid is nl veel lastiger te realiseren (vgl met conventionele voedingen), evenals EMC richtlijnen. En een geschakelde voeding (SMPS) die goed reageert op de dynamische belasting van een versterker is/was echt heel lastig..... Er zit nl een regellus in die constant het primaire PWM-signaal (duty cycle)aanpast aan de gevraagde energie, anders zou de spanning bij energie vraag/toename direkt instorten. Dit moet dus allemaal heel snel kunnen werken, anders kan het audiosignaal niet worden gevolgd... Dit zal ongetwijfeld de reden zijn dat eerdere versterkers met geschakelde voedingen minder power in het laag gaven (bij veel dynamiek)...

Wat er vervolgens na de voeding word gedaan bepaald het versterkerprincipe. Jouw versterker heeft 4 voedingsrails, en een schakelmechanisme dat de lagere voedingsrail (meestal 60% van de hogere) optilt indien nodig. Deze omschakelpiek komt uiteindelijk meestal toch enigszins terecht op de luidspreker, omdat het snel moet gebeuren, en de "power supply rejection ratio" van de versterker niet oneindig hoog is. Een goed ontwerp kan het wel redelijk onhoorbaar maken, met dempingscondensatoren etc, maar het ziet er op de scoop altijd toch wel treurig uit.... De truuk is om de hogere rail eerder aan te schakelen dan nodig, en dan blijft het afschakelen de lastigste transitie.

Er zijn enkele versterkerprincipes die ongeveer hetzelfde doen, maar (nog) niet echt een klassepredikaat hebben. Een voorbeeld is het oudere crown principe, met een enkele asymmetrische voeding en een 2e (hele simpele/goedkope) versterker juist die voeding weer optilt/meemoduleert.

Het LABgruppenprincipe is eigenlijk klasse a/b met smps supply-rails. Alleen de collectors van de eindtorren en drivers worden met een modulator (gelijk aan een geschakeld voedingsprincipe, alleen zonder trafo) gemoduleerd. Je hebt verder wel de performance van klasse a/b, zonder de schakelartefacten van bijv klasse D of H. Ook zijn de torren qua Safe Operating Area (SOA nee geen ziekte) altijd in een veel gunstiger gebied, omdat er altijd maar heel weinig spanning over de torren staat. Dit principe heeft audio-technisch mijn voorkeur boven alle andere hoogrendementsprincipes, maar technisch gezien is het vrij lastig/complex, en is bijv klasse D (H-brug) heel erg simpel en om die reden wel elegant.
                            De H-brug (niet verwarren met klasse H) is eigenlijk voortgekomen uit de stappenmotortechniek, en is een schakeling van 4 mosfets waartussen de belasting hangt.... na wat filtering kan er dus een luidspreker aan worden gehangen. Deze klasse is niet perse digitaal qua audio, of dat er word gesampled/bemonstert oid. Maar hij is digitaal omdat de Fets alleen maar aan of uit kunnen worden geschakeld.
                            Het PWM signaal dat op de fets komt is simpelgezegd het gemoduleerde produkt met een HF driehoeksignaal (in de orde van 500kHz), dat constant word vergeleken (met een comparator) met het analoge audiosignaal. Dat is de simpelste vorm van pwm-generatie.

Er zijn ook klasses die onbruikbaar zijn voor audio, zoals bijv. klasse C, of andere esoterische hoogfrequenttechnieken/klassen.
                            knoppen en waarden :)

Comment

• Speakertje
                              • Mar 2005
                              • 462

Okeej het is me nu helemaal duidelijk Heb ik weer een puntje waar ik op moet letten bij het uitzoeken van een nieuwe versterker.

Allemaal harteljk bedankt voor de reacties
                              M.v.g. Sander

Comment

Working...