Doorsolderen van A&H MixWizard WZ16:2DX

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peternotermans
    • Oct 2003
    • 156

Doorsolderen van A&H MixWizard WZ16:2DX

Het volgende (lange) verhaal is eigenlijk alleen interessant voor collega's die wel eens problemen met een A&H MixWizard hebben (gehad).

Sinds 3 jaar draai ik met een A&H MixWizard WZ16:2DX verhuurklusjes voor bandjes in kleine feestzalen / kroegen.

Tot ongeveer 6 weken geleden ging dat altijd probleemloos.
    Totdat tijdens een verhuurklus af en toe kortstondig de master R uitviel (zowel fader als geluid). 5 minuten later waren die problemen voorbij. Gelukkig kon het optreden zonder verdere problemen doorgaan.

Sinds dat klusje blijven standaard 2 led's (L+R) van de VU branden als de masterfaders dicht staan. Als de faders openstaan werken ze wel.

Op de servicedienst van mijn leverancier hebben ze tijdens een onderzoekje geen problemen gevonden. Helaas heb ik het probleem ook niet meer kunnen reproduceren. Billen op elkaar knijpen en gewoon draaien dus....

Daarna nog 3 klussen probleemloos gedraaid, totdat 2 weken geleden kanaal 10 ineens niet meer (of zwaar krakend) door de fader heenkwam (wel goed op PFL en ook goed op AUXen).

Dus wel duidelijk een intern mixer-probleem.

Dus toch maar (als handige jongen met HTS-E achtergrond) besloten om die mixer zelf open te maken en print 10 goed te controleren. Wat bleek? Er waren 3 soldeerpunten waarvan de pinnen een onbetrouwbaar contact maakten met de printplaat door het (voor kenners) bekende breukcirceltje in het soldeertin rondom de pin (een fenomeen wat ook vaak voorkomt bij het hoogfrequent gedeelte van een TV).

Nadat ik alle (!safety first!) contacten van de printplaat opnieuw had doorgesoldeerd werkte kanaal 10 weer perfect. Omdat alle printplaten even oud zijn en het aannemelijk is dat ze allemaal op dezelfde manier gesoldeerd zijn heb ik van alle printen (dus ook L- en R-print) "ff" alle soldeercontacten opnieuw doorgesoldeerd... (jaja, ik had veel vrije tijd in die week...).

Ook bleek dat er op alle printen 2 componentpinnetjes waren die naar elkaar toe waren gebogen door de component-plaatsingsmachine zodat er voor het oog bijna een kortsluiting was. En dat op alle kanaalprinten! Bij doorsolderen kwamen ze op een aantal printen tegen elkaar aan. Onhandig ontwerp dus. Die pinnetjes heb ik op alle printen ver uit elkaar gebogen.

Al mijn problemen zijn nu opgelost. Ik heb inmiddels weer 2 klussen probleemloos gedraaid.

Zijn er collega's met dezelfde ervaringen of vreemde problemen met deze mixer?
    --Hoe [FONT=Verdana]langer [/FONT]hoe beter--
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

wel met de 14-4 wizzard-2.

daarvan willen de plastic band-kabeltjes tussen de menger en het aansluitpaneel nog wel eens vreemd doen. Klant van me heeft 2 deadonarrarivals gehad, de derde had last van die bandkabeltjes.

zoek eens in dit forum, ik heb dit al vaker voorbij zien komen.

Comment

• BvE
      • Oct 2004
      • 385

Ik heb zelf ook problemen gehad met een mackie mengpaneel, de 1604 vlz pro. Daar bleven ook wel eens vier lampjes op de masterout branden terwijl er niks werd uitgestuurd. Bovendien vervormde mijn headphones heel erg. Ik heb toen ook het mengpaneel open geschroefd (terwijl het mengpaneel aanstond). Toen ik zat te friemelen aan een zo een platte kabelstrip (bekend van computers) gingen de 4 leds spontaan uit en ook waren meteen de problemen met de headphones verdwenen. Of de kabelstrip kortsluiting maakte of niet goed verbonden was (het was overigens een kabelstrip waardoor alle draadjes liepen van het rechterdeel van het mengpaneel, en dus het hele master gedeelte) moet je me niet vragen.

Ik heb dus wel ervaring met compact mixers waar het interne gedeelte niet deugde, erg vervelend als je een klus hebt terwijl je niet weet waar het probleem zit.

Comment

• R. den Ridder
        • Sep 2000
        • 1500

de dateq GPM 8.3 (model voor de TI) heeft dat heel erg bij de outputs, aangezien dat ook nog lekker tulp is hebben deze een soldeerbeurtje nodig om de 6 maanden...

Comment

• wallie
          • Dec 2004
          • 51

citaat:terwijl het mengpaneel aanstond)
          goed bezig !! [}][8)]
          ~~
          Ewald

"...But a cow is not entirely full of milk; Some of it is hamburgers!" - Jim the Security Guard "

Comment

Working...