Hill versterker problemen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Strat
    • Feb 2005
    • 125

Hill versterker problemen

Naar aanleiding van deze thread:

ben ik dus in het bezit van een fP2600. Deze bevalt uitstekend tot nu toe.

De voorganger, de HILL DX1500, begon kuren te vertonen, na enkele uren bedrijf zakte het vermogen wat weg en ventilatoren begonnen zeer snel op hoog toerental te draaien.

Toch ziet de versterker er nog best goed uit en ik gun hem eigenlijk een nieuwe kans. Probleem is echter waar ik de versterker kan laten nazien, importeur bestaat niet meer, schema's zijn nergens te vinden. Misschien kan ik zelf wel e.e.a., ben redelijk handig met de soldeerbout, maar ja, wat te doen?

Iemand die mij kan helpen? Ik heb wat foto's op het net gezet met hierbij wat opmerkingen van mezelf:

Alle hulp is welkom!
  • JVS
    • Mar 2004
    • 317

Heb je in rust (zonder speakers aangesloten) een grote DC-offset op de output staan ?
    Mogelijk zijn dan die dikke 1K of 820R weerstanden in de koellichamen verlopen.

Comment

• Dikke Foaf
      • May 2003
      • 618

Zijn er nog meerdere symptomen? Verandert de klank? Branden de clip-leds dan ook al bij een lager volume?
      Meer details aub. Hoeveel minuten na het aanzetten verandert er iets? Verandert er ook iets als je de amp onbelast laat, wordt hij dan ook abnormaal warm?
      Maak ook meer detailfoto's van de componenten of controleer zelf op zwarte componenten, zwarte plekken, bruine plekken, enz.
      Hebben beide kanalen hier last van? Of maar 1 kanaal?

Logischerwijs lijkt me dit een warmteprobleem. Uitzoeken vanwaar dit komt dus. Koelkanalen verstopt? Blazen de ventilatoren nog op een goeie sterkte?
      Anders wordt het zoeken waarom de componenten op de koelblok een hoger vermogen dan normaal verstoken.

Ander probleem kan de voeding weer zijn, waardoor het vermogen wegzakt.

Comment

• Gast1401081
        • Mar 2001
        • 7999

dus ook ff kijken en zoeken naar de renkusHeinz p1500, en mogelijkerwijs weet Pim bij APR daar wel raad op, / voor / mee... Schema's van die p1500 zullen daar in elk geval wel liggen.

En volgens mij heet de fabriek van Hill nu Chameleon, en die kan ik ook al niet meer vinden..

en daar zie je dat de fans worden aangestuurd via een trip-ic, dat in de treugkoppelloop zit. Zou dus zomaar weer met die verrekte elcoos te maken kunnen hebben....

Comment

• VERVALLEN

Zakt je vermogen wel vooral bij zware bassen?

MAW:

Bij een bass gaat de versterker volume naar beneden trekken, clip leds gaan branden (zeer soms ook de protect) en ventilatoren gaan harder blazen?

Is dit uw probleem?

Zet er nieuwe elco's in (die grote hoge) en uw probleem is 9 kansen van de 10 opgelost.

ELCO's flessn na verloop van tijd snel waardoor de voeding verminderd en de versterker "raar" begint te doen.

Comment

• Strat
            • Feb 2005
            • 125

citaat:Heb je in rust (zonder speakers aangesloten) een grote DC-offset op de output staan ? Mogelijk zijn dan die dikke 1K of 820R weerstanden in de koellichamen verlopen.
            Heb ik even gemeten (Fluke, hoogohmig): staat 80 Volt op de uitgang (Links -80,6 Rechts -80,9) zonder belasting. De plus staat op de min van de speaker aansluiting.

citaat:Zijn er nog meerdere symptomen? Verandert de klank? Branden de clip-leds dan ook al bij een lager volume? Meer details aub. Hoeveel minuten na het aanzetten verandert er iets? Verandert er ook iets als je de amp onbelast laat, wordt hij dan ook abnormaal warm? Maak ook meer detailfoto's van de componenten of controleer zelf op zwarte componenten, zwarte plekken, bruine plekken, enz.
            Hebben beide kanalen hier last van? Of maar 1 kanaal?
            Logischerwijs lijkt me dit een warmteprobleem. Uitzoeken vanwaar dit komt dus. Koelkanalen verstopt? Blazen de ventilatoren nog op een goeie sterkte? Anders wordt het zoeken waarom de componenten op de koelblok een hoger vermogen dan normaal verstoken. Ander probleem kan de voeding weer zijn, waardoor het vermogen wegzakt.
            Probleem openbaart zich ongeveer na een tot anderhalf uur. Versterker komt dan steeds in het rood. Klippen is niet hoorbaar aanwezig, maar de rode leds maken wel overuren. Hoorbaar gebeurt er verder niets, alleen lijkt het vermogen sterk af te nemen. Nu is het zo dat het probleem natuurlijk langzaam ontstaat, zodat gehoormatig moeilijk constateren is of het geluid hetzelfde blijft. Het is in elk geval niet zo dat de bassen ineens veel minder worden ofzo.

In de versterker zijn geen rare dingen te zien: geen bruine of zwarte plekken, geen ziek uitziende onderdelen, geen losse of slordige bedrading, gewoon allemaal heel netjes.

@**************
            Die Renkus-Heinz P1500 lijkt wel heel erg op de Hill DX1500! Goed gevonden. Heb de manual doorgelezen en voor zover mijn geheugen rijkt, zijn de specs, het blokschema en de aansluiten hetzelfde (blokschema weet ik niet, kijk alleen naar de componenten).
            Pim bij APR ken ik helaas niet, maar misschien ligt daar wel een heel goede ingang. Prima reactie!

citaat:Zakt je vermogen wel vooral bij zware bassen?
            MAW: Bij een bass gaat de versterker volume naar beneden trekken, clip leds gaan branden (zeer soms ook de protect) en ventilatoren gaan harder blazen?
            Is dit uw probleem?
            Zet er nieuwe elco's in (die grote hoge) en uw probleem is 9 kansen van de 10 opgelost.
            ELCO's flessn na verloop van tijd snel waardoor de voeding verminderd en de versterker "raar" begint te doen.
            Of het vermogen zakt bij zware bassen kan ik zo niet zeggen. De overige zaken die je aangeeft omschrijven het probleem echter perfect. (clip leds branden, protect leds zitten er niet op)

Heren,
            Allemaal bedankt voor jullie reacties. Het lijkt dat ik toch maar eens moet gaan stoeien met die Elco’s en misschien eerst Pim contacten. Of zou die 80 Volt niet zo fijn zijn, ach hoge interne weerstand denk ik dan?

Comment

• SPS
              • Mar 2004
              • 1662

Je zou toch ook eens moeten meten met aangesloten speakers.
              Als je dan meer dan 1 volt meet over de ls aansluiting, dan is de kans groot, dat je in die richting moet gaan zoeken.
              (1 volt over 4 ohm is maar 0,25 watt, maar toch.. kan makkelijk verder verlopen als de zaak opwarmt. Als de dc offset inderdaad oploopt, krijg je makkelijk een cumulatief effect van opwaren, meer DC, verder opwarmen hierdoor etc.)

Paul.
              Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

citaat:Geplaatst door Strat

Die Renkus-Heinz P1500 lijkt wel heel erg op de Hill DX1500! Goed gevonden. Heb de manual doorgelezen en voor zover mijn geheugen rijkt, zijn de specs, het blokschema en de aansluiten hetzelfde (blokschema weet ik niet, kijk alleen naar de componenten).
                Pim bij APR ken ik helaas niet, maar misschien ligt daar wel een heel goede ingang. Prima reactie!

het is een fotokopie, de RH's werden bij Hill gebouwd, en de toenmalige ( en huidige) RH-importeur is ...Ampco! En Pim is daar al weer een jaar of 20 op de TD actief...

Mijn ouwe bandje draaide indertijd met een SR-2-set, met ..de 1500's. Vandaaar dat ik dat probleem herken, de originele elco's lieten intern hun soldeerlippen los, en zijn dus meestal vervangen. Waarschijnlijk niet door de originele, bij jouw.

Comment

• Dikke Foaf
                  • May 2003
                  • 618

Indien je een scoop of multimeter hebt, hang deze aan de voedingsrail en blaas maar eens een uur, kijk of de spanning verandert na het probleem optreed.
                  Indien je voedingsspanning inzakt kan je versterker minder vermogen ontwikkelen bij eenzelfde ingangsspanning en gaat hij dus sneller clippen, wat de clip-led's ook lijken aan te geven.
                  Meeste wijst momenteel op een inzakkende voedingsspanning, enige onduidelijkheid voor de moment is het tijdstip. Slechte elco's zouden reeds van in het begin dit symptoom moeten geven en niet pas na een uur.
                  Vind die -80V trouwens heel verdacht op de uitgang. Normaal zou dit toch rond de 0V moeten liggen, bij 1V gaat meestal de beveiliging in werking, indien aanwezig.

Bij oude printplaten is het trouwens ook dikwijls het geval dat er een solduur is gebroken (soldeerzijde). Vooral bij onderdelen met iets of wat gewicht, die op hun aansluitingen moeten steunen. Bij warmer worden en uitzetten is het mogelijk dat deze solduur geen contact meer geeft, met bijvoorbeeld dc op de output tot gevolg en nog meer warmte.

Comment

• Strat
                    • Feb 2005
                    • 125

Goed, op aanraden van Dikke Foaf ga ik van week nog maar eens meten:
                    -Spanning op uitgangen met aangesloten speakers
                    -Voedingsspanning in diverse situaties
                    Tenslotte zegt men toch: Meten is Weten?
                    Oh ja, en Pim maar eens bellen!

Comment

• Strat
                      • Feb 2005
                      • 125

Vandaag was het zover, nog wat metingen gedaan:
                      - Gelijkspanning aan de uitgangen met aangesloten speakers: 0,6 tot 0,8 Volt, niet om zorgen over te maken denk ik.
                      - Spanning over de grote elco's 88,6 Volt. Bij behoorlijk belasten van de versterker zakte dit naar 87 Volt. Lijkt me ook niet slecht.
                      - Versterker behoorlijke tijd laten draaien, welliswaar niet op volle kracht (ivm buren), maar geen problemen gehad. Binnenkort nog maar eens mee en dan weer op volle kracht testen.

Comment

• Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

Is dit de spanning over beide groepen elco's? Er is een groep voor de negatieve voedingspanning en de positieve. Zijn beide spanningen in orde? Het kan zijn dat er een elco v/d negatieve spanning slecht is en dat die spanning inzakt waardoor je sinus enkel in het negatieve gedeelte clipt.

Verwarmen van de versterker kan helpen. Laat zo'n elektrisch vuurtje vanop de juiste afstand er wat op blazen, zo kan je het probleem misschien reproduceren zonder dat je voluit hoeft te gaan. Treedt het probleem dan op ben je zeker dat het een warmteprobleem is. Dan wordt het zoeken naar de componenten die hier last van hebben of verlopen door de warmte.

Comment

• Strat
                          • Feb 2005
                          • 125

citaat:Geplaatst door Dikke Foaf

Is dit de spanning over beide groepen elco's? Er is een groep voor de negatieve voedingspanning en de positieve. Zijn beide spanningen in orde? Het kan zijn dat er een elco v/d negatieve spanning slecht is en dat die spanning inzakt waardoor je sinus enkel in het negatieve gedeelte clipt.
                          Ja, vergeten te vermelden. De waarde zijn van de positieve voeding. De negatieve geeft ongeveer hetzelfde resultaat.
                          citaat:
                          Verwarmen van de versterker kan helpen. Laat zo'n elektrisch vuurtje vanop de juiste afstand er wat op blazen, zo kan je het probleem misschien reproduceren zonder dat je voluit hoeft te gaan. Treedt het probleem dan op ben je zeker dat het een warmteprobleem is. Dan wordt het zoeken naar de componenten die hier last van hebben of verlopen door de warmte.
                          Dat is misschien wel een goed idee, zal de fohn van mijn vrouw is arresteren . . .

Comment

• flurk
                            • May 2003
                            • 409

Ik weet niet van waar je afkomstig bent in Nederland maar in Belgie zit iemand die deze versterkers nog altijd verdeelt.
                            In Zeebrugge Music Dynamic BVBA

Evendijk-Oost 9
                            8380 Brugge (Zeebrugge)
                            050 67 01 09
                            050 67 00 78
                            info@musicdynamic.be

1680 Geluidsinstallaties - Fabr. & Grooth.

Misschien ben je hiermee geholpen.

Comment

Working...