Fase & Nul beiden 230vac?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mark-LED
    • May 2004
    • 822

Fase & Nul beiden 230vac?

Zo stond ik dus ook te kijken nadat ik m'n bedrading aangesloten had.

Het zit zo. Ik heb een kabel met een randaarde stekker die in het normale stopcontact gaat. Aan het eind van die kabel zit een blauwe powercon plug. Die powercon plug gaat in het powercon-chassis, eveneens blauw (grijs past zo moeilijk). Van daaruit gaat het naar een wandcontactdoos, eveneens met randaarde. Alles is goed bedraad zoals ik het geleerd heb op m'n opleiding (L = fase, N = nul & dat aarde teken is randaarde).

Nou heb ik ff voor de lol een x-over met randaarde aangesloten op die wandcontactdoos, en hij doet het. Even noemenswaardig: het stopcontact waar alle stroom uit weg getrokken wordt heeft geen randaarde. Het gevolg daarvan is dat:

fase - nul = 230vac
    fase - aarde = 110vac
    nul - aarde = 110vac

Maar de x-over doet het zonder kuren en ik krijg ook geen tik van de randaarde zodra ik die aanraak.

Ga ik vervolgens met het geheel naar de kamer naast mij, met randaarde, dan doet ie het ook, maar dan krijg ik een ander gevolg:

fase - nul = 230vac
    fase - aarde = 230vac
    nul - aarde = 0vac

In beide gevallen doet de x-over het goed en ik krijg ook geen tik van de randaarde. Als ik trouwens het schema spanningloos doormeet, zit er nergens sluiting in het schema. Wat kan dit in ***snaam zijn?
  • SPS
    • Mar 2004
    • 1662

Ach ja,

Zo moeilijk is het niet natuurlijk.
    Als je een randaarde apparaat aansluit op een niet randaarde WCD, dan is het onvoorspelbaar welke spanning je meet t.o.v. de randaarde op het apparaat.
    Is namelijk afhankelijk van de lek van je apparaat. En dat kan heel goed capacitief zijn.
    De randaarde "zweeft" , en dus kun je van alles meten, maar de impedantie/weerstand daarvan is zo groot, dat je er geen oplawaai van krijgt.

Uiteraard is het met een geaard WCD zoals je in tweede geval beschrijft.
    Niets aan de hand dus

Paul.
    Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• Mark-LED
      • May 2004
      • 822

Bedankt Paul, het ging mij vooral om de zekerheid dat er niks kapot kon gaan, vooral omdat het niet alleen bij die x-over blijft. Er komt nog wat fx en nog 3 versterkers bij, dus vandaar mijn vraag of het wel goed zou komen. De beste oplossing blijft dus het gebruiken van een ge-aarde WCD.

Paul bedankt!

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Voor alle duidelijkheid, die meting is toch gedaan met aangesloten x-over?

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

je randaarde contact gaat zwevend als een antenne fungeren, en pakt wat microamperes op, die een vreemde potentiaal veroorzaken met een HoogOhmige meter. neem je een ouwe duspol, dan xzie je die spanning niet, en meet je gewoon nul.

verdere discussie maar ff gesloten. En altijd randaarde gebruiken...

Comment

Working...