Furman PL -> Dimmer defect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Staaf
    • Feb 2003
    • 398

Furman PL -> Dimmer defect

Hallo,

Bij mijn furman Pl heeft de dimmer de geest gegeven. De lampjes blijven gewoon op volle kracht branden. Nu is het zo dat er op het dim-printje maar een 5-tal componenten zitten, dus dacht ik bij mezelf om alle componenten te vernieuwen.

Op de print zitten:
    -2 condensators,
    -1 weerstand
    -1 1x MBS4991 (thyristor)
    -1 TDH93b (???????)

Nu is mijn probleem dat ik wat betreft de TDH93b totaal niets terugvind (zelfs niet met google), en wat betreft de MDS4991; die is niet meer leverbaar.

Erkent er iemand dit probleem, en heeft er iemand een oplossing (vervangtypes)?

Nobody is a virgin; life fucks us all!
  • zjeten
    • Mar 2003
    • 331

hallo
    volgens mij is dit een triac of er moeten 2 thyristors zijn!
    de triac zal namelijk doorgebrand zijn.
    gewoon de triac vervangen.Alleen oppassen als het een geisoleerde is of niet geisoleerd
    mvg
    jeffrey

Comment

• laserguy
      • Jun 2003
      • 2755

Hoi Staaf,

ik ERken je probleem wel maar HERken het niet (taal op dit forum... het zal wel altijd een probleem blijven).

Die MBS4991 is een speciaal geval van triac/thyristor vooral voor lage spanningen. Met een gewone triac uit de TIC-reeks ga je het niet redden. Misschien iets uit de BRX-reeks? Kijk in ieder geval de datasheets na.

Die TDH93B is geen leesfout?

Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Staaf
        • Feb 2003
        • 398

Bedankt voor de reacties,
        Sorry voor de taalfout (ik kan je verzekeren Guy dat ik de nederlandse taal anders wel machtig ben)

Die TDH93b is zeker geen leesfout; het toestel ligt hier nu voor mijn neus.

Ik begrijp het schakelingetje niet volledig. Van die MBS zit de gate niet aangesloten, alleen T1 en T2. T1 zit aangesloten aan de gate(?) van de TDH en T2 zit via een condensator aan de inkomende 220V lijn aangesloten.

Van die TDH zit T1(?) aangesloten op de inkomende 220V lijn en T2(?)is de gedimde uitgang.

Ik ga er vanuit dat de TDH dus een triac is. Maar waartoe dient de MBJ dan? Wordt deze op deze manier gebruikt als diac (vooral het gebruik van die condensator laat me dit vermoeden)?

Ik zal morgen eens de gate van de TDH losknippen, als de lampen dan nog steeds op volle kracht branden zal ik hem vervangen door een ander type.

Comment

• Staaf
          • Feb 2003
          • 398

Volgend probleem; de triac is geen to220 model, eerder iets to92-achtigs dus valt een BTA-XXX af. wat de BRX-en betreft, zijn dit geen gewonen SCR's?

Hoe weet ik de gate-stroom? De uitgang van de MBJ zit rechtstreeks op de gate van de triac.

De lampjes zijn 2*7W/220V, dus de triac moet +/- 100mA kunnen dissiperen

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

De MBS kan iets van een 8V of zo verdragen... geen 230V. Er moet dan toch nog wel meer inzitten.
            Toevallig geen schemaatje proberen tekenen of een fotootje (duidelijk!) van de print ter beschikking?
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Staaf
              • Feb 2003
              • 398

Hallo Guy,

Ik heb een tekeningetje + een foto van de print

schema: http://users.pandora.be/stereo.sound/IMG_0739.jpg
              foto: http://users.pandora.be/stereo.sound/IMG_0741.jpg

Comment

• jerre
                • Jun 2003
                • 286

aha, al wat duidelijker, de triac waarvan 't pootje afgeknipt is (idd de gate) wordt gebruikt als diac (weer'n vies woord). Je kan het bekijken als een soort van zener die doorslaat bij een bepaalde spanning (ingesteld met je rc kringetje). Dus die kan je 9 vd 10 vervangen door een gewone standaard diac. triac kan je dan ook vervangen door een redelijk standaard type, 't enigste waarop je moet letten is de hold current. De meeste triac blijven geleiden als ze niet deftig belast worden en daa rzie ik wel 'n klein probleempje met je 7w lampjes. Gewoon proberen zou 'k zeggen en anders een nieuw standaard dimmertje bouwen, kost nu niet overdreven veel.
                nu gij en dan ikke weer

Comment

• laserguy
                  • Jun 2003
                  • 2755

een standaard diac zal niet lukken... die geleiden pas vanaf rond de 32V en deze al vanaf 8V maar het is inderdaad het diac-principe. Aangezien je lampjes op volle kracht blijven branden verdenk ik eerst de triac. Dit moet dus wel een 230V type zijn en wel met een ZEER lage gatestroom want die MBS9941 kan maar heel weinig leveren. Misschien een TIC206DP (ook TO-92) maar ik vind daar niet direct data van. Een gewone TIC206 met zijn 5..10mA gatestroom gaat het niet redden denk ik. Probeer anders eens.

Comment

Working...