vervorming eindversterker Bell pcx9024

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bombardon73
    • Jul 2005
    • 16

vervorming eindversterker Bell pcx9024

Ik heb al enige jaren een Bell PCX 9024, die niet zo heel vaak gebruikt wordt (heb hem 2e hans gekocht). Laatste tijd merkte ik dat ik een aantal vreemde storingen kreeg. Als ik de versterker redelijk uitstuur (eerste rode LEDje gaat branden) dan gaat hij al vervormen, draai ik hem nog ietje verder open dan gaat hij door zijn beveiliging.
    Eerst kon je hem makkelijk tot aan het tweede rode LEDje sturen zonder vervorming of enig ander probleem. Dit heeft hij trouwens over beide kanalen. Dit doet hij trouwens ook als er GEEN speakers aan hangen.
    En als de limiter functie aan staat geeft hij tikken met hoog vermogen.

Heb de kast open geschroefd, transistoren totaal niet warm ofzo (of is dat normaal).
    Iets anders geks is dat als je de versterker aanzet MET speakers de groep uitspringt waar de versterker aan hangt. Dit gebeurd dus niet als de speakers er niet aanhangen. (heeft niks met de speakers te maken, heb er diversen aangehangen).

Iemand een idee?
  • nijhuisr
    • May 2003
    • 182

Het kan ook zo zijn dat de voorversterker/limiter niet lekker meer werkt en de eindtrap niets mankeert.

maar daarvoor zul je moeten gaan meten met de nodige kennis.

Comment

• ronny
      • Dec 2002
      • 2139

denk dat er een aantal condensatoren in je voeding stuk zijn. vervorming omdat de spanning bij grote uitsturing ineenzakt.Dat de beveiliging ook gek begint te doen kan daar dan ook mee te maken hebben.

Hoe oud is die versterker ondertussen. staat deze lang stil?

mvg
      ronny
      niet zagen, gewoon doen!

Comment

• bombardon73
        • Jul 2005
        • 16

Er zitten 4 condensatoren voor de voeding in (33000uF 63V), eentje (voor zover ik kon testen) ontlade zich flink nadat ik de versterker had uit gezet. Dat deden die anderen eigenlijk niet. Ik ben zelf geen elektro techneut (wel veel kennis van luidsprekers) vandaar dit bericht.
        Zijn dat dan twee condensatoren per kanaal? Ik vraag dit omdat beide kanalen het zelfde euvel vertonen.
        Zouden het de condensatoren zijn, waar in ***snaam kun je deze jongens krijgen (zijn 5x7cm). Ik weet dat ze duur zullen zijn maar opzich is die Bell een prima versterker, ik maak tenminste gebruik van de interne crossover. Ik stuur hiermee mijn speakerkast aan voor mijn basgitaar, een laag en een mid/hoog sectie.

Zelf heb ik die versterker al zo'n 5 jaar, hoe oud ie was toen ik hem over heb gekocht weet ik niet meer. Hij wordt niet vaak gebruikt, soms iedere week een paar uur en dan weer een aantal weken niet.

Comment

• nijhuisr
          • May 2003
          • 182

Er zitten er idd 2 per kanaal in, of het is 1 voeding met 4 elco's.

Als er 1 defect is kan deze de voeding scheef trekken met alle gevolgen van dien.

maar je zou heel simpel de voedingsspanning kunnen meten bij uitsturing.

Comment

• dokter dB
            • Nov 2003
            • 1535

Je hebt een belastingweerstand nodig, een sinusgenerator en een oscilloscoop.
            Als je dat niet tot je beschikking hebt word het lastig.
            Als je dat wel hebt meet je inderdaad met de scoop de voedingsspanning bij belasting.
            De kapotte helft zou dan veel meer rimpel vertonen.
            Gezien je klacht (groep slaat eruit) kan het een elco zijn, maar het is wel heel raar dat het alleen gebeurd als de speakers eraan hangen. Heb je al DC-offset gemeten op de uitgang? (dat moet onder de 20mV zijn....
            knoppen en waarden :)

Comment

• bombardon73
              • Jul 2005
              • 16

Ik heb eigenlijk geen oscilloscoop en/of sinus generator, wat ik wel heb is een software programma (Hobbybox) voor het meten van luidsprekers. Hierin zit een software versie van een oscilloscoop met sinus generator functie. Nu kan ik uit de handleiding niet direct herleiden of ik daarmee mijn versterker zou kunnen meten, maar ik verwachte het wel. Er staat alleen een waarschuwing dat ik geen versterker met gebrugde eindtrappen eraan mag hangen ivm hoge spanningen (geluidskaart kan daar niet zo goed tegen). Die Bell versterker van mij is wel als gebrugd in te stellen ja, maar ik neem aan als ik die gewoon in stereo zet ik daar wel aan kan meten, niet?
              Die belastingweerstand, moet die gewoon de speaker vervangen, 8ohm dus, of 4. En dan behoorlijk vermogen neem ik aan.

Comment

• dokter dB
                • Nov 2003
                • 1535

ja psies 4 of 8ohm 500W oid...
                Als je de uitgang van je versterker door 10 deelt met een passief weerstandnetwerkje moet het wel kunnen dat meten aan je computer... wat wel belangrijk is, is dat je even de ingangsimpedantie van je geluidskaart weet, die heeft veel invloed op je absolute meetwaarde.
                Je zou het even kunnen kalibreren met een potje oid...

Comment

• bombardon73
                  • Jul 2005
                  • 16

Maar eh, wat ik nog het vreemdste vind is dat die problemen ook gebeuren als er GEEN speakers aanhangen.
                  Dus eigenlijk moet hij toch een oneindige weerstand op zijn luidspreker aansluiting zien of niet.

Het betreft dus een ouwe versie van die je op de onderstaande link ziet.

Comment

• dokter dB
                    • Nov 2003
                    • 1535

citaat:Geplaatst door bombardon73

Maar eh, wat ik nog het vreemdste vind is dat die problemen ook gebeuren als er GEEN speakers aanhangen.
                    dat is juist logischer, check die elco's, of als je het niet begrijpt, laat dat doen, voordat hier een ping-pong topic ontstaat.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

HHHOOOOOO, wacht even.

PCX, of psx???

dat verandert nogal de zaak.

dacht datr het deze was...

zoals al eerder gemeld zitten er band-kabeltjes in waarvan de connectoren op zeker moment raar gaan doen. En aangezien achter die connectoren de cliplimmiting, processing en beveiliging zit kan er dus vanalles raars gebeuren.

verder : wees voorzichtig, en hang er een dummy aan , en geen werkende spoel, want die gaat gegarandeerd naar zn grootje als je met die band-kabeltjes begint te rotzooien,.

Bij twijffel : opsturen naar de dealer / importeur.

Comment

• bombardon73
                        • Jul 2005
                        • 16

Is wel de PCX-9024, ik gaf alleen die url als voorbeeld. Dus het is inderdaad die versterker die op het bovenstaande plaatje staat.
                        Ik zal voorzichtig zijn, kun je die connectoren trouwens vrij makkelijk losmaken? want ze zitten behoorlijk vast (durf er niet hard aan te gaan trekken)

Comment

Working...