Vandaag in de klas had de leraar een leuk proefje laten zien. Namelijk 2 dubbele 18" baskasten tegen over elkaar, de ene in phase en de andere uit phase en vervolgens recht tegen over elkaar gezet, je hoort dan op afstand echter geen bas, totdat je je hoofd tussen die 2 kasten douwt, was wel een grappig effect [8D] maar mijn vraag was, is dit eigenlijk wel goed voor je speakers ?
Leuk proefje met speakers
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
jawel hoor, vinden ze niet erg. Totdat je ze flink op hun kop geeft, dan wordt het en stukkie minder. -
hebben ook zopas de proef eens gedaan.
Was al een tijd dat we dit nog gehad hadden(leerstof)
akoestische kortsluiting.
net het zelfde als je een woofer zonder kast laat spelen of rond de woofer geen plaat schroeft.
Dit doet niets aan je speaker.De ene speaker heft de andere gewoon op.
De ene heeft vb een + signaal en de andere net hetzelfde maar - .
das dan vb -1 + +1= 0 -->geen hoorbaar signaal.
Waar je wel moet voor oppassen is dat je geen super veel bas steekt en je speakers naar de knoppen helpt want je hoort het niet dat je de woofer pijn doet.(wat ************** ook al zij).
Waarom we dit krijgen als leerstof?
Door dit effect kan je een hoop leren over klankkasten,richtingsgevoeligheid van micro's (zelfde princiepe). en natuurlijk dat je u klanksysteem in fase moet aansluiten! Want dan heb je speakers mee voor de lol.(de symmetrische kabel werkt eigenlijk ook een beetje volgens die in phase en tegenfase.Maar dit is nu niet echt het onderwerp.
mvg
jeffreyComment
-
zijn vorig jaar in fysica bezig geweest rond golven en optellen van golven. deze test zou je kunnen gebruiken om aan te tonen dat als je twee aan elkaar tegengestelde golven optelt, een platte sinusfunctie krijgt... Nog nooit in praktijk getest, maar wel de theorie hierrond een beetje gezien...It's nice to be important, but it's important to be nice...Comment
-
Lijkt me nogal logisch dat 2 golven in tegenfase elkaar opheffen, en dat je daarom dus ook je speakers gewoon netjes moet aansluiten. Ik geloof dat wij dat in de 3e (middelbare school) kregen. Maar wat ik me dan afvraag, is wat je hier dan uit op kan maken over een klankkast, en wat het met een microfoon te maken heeft. Ik vraag me af of het toegevoegde waarde heeft behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is.
citaat:
de symmetrische kabel werkt eigenlijk ook een beetje volgens die in phase en tegenfase.
Krijgen jullie eigenlijk ook gewone natuurkunde op school daar?
De groeten => MichaComment
-
citaat: Lijkt me nogal logisch dat 2 golven in tegenfase elkaar opheffen, en dat je daarom dus ook je speakers gewoon netjes moet aansluiten. Ik geloof dat wij dat in de 3e (middelbare school) kregen. Maar wat ik me dan afvraag, is wat je hier dan uit op kan maken over een klankkast, en wat het met een microfoon te maken heeft. Ik vraag me af of het toegevoegde waarde heeft behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is.
citaat:
--------------------------------------------------------------------------------
de symmetrische kabel werkt eigenlijk ook een beetje volgens die in phase en tegenfase.
--------------------------------------------------------------------------------
De symetrische kabel werkt niet met luchttrillingen, heeft een ander doel, en is onderhevig aan andere invloeden, de enige overeenkomst is dat het met golven werkt, verder heeft dat niets te maken met faseverschillen in speakers, en het gevolg ervan in een ruimte.
Krijgen jullie eigenlijk ook gewone natuurkunde op school daar?
De groeten => Micha
Dit is de saaiste handtekening hier op het forum...
Hmm,jij schijnt wel natuurkunde te hebben gehad dus,
leg eens uit wat het wezenlijke verschil is tussen een speaker en een microfoon, behalve dat een speaker over het algemeen groter is...8]
En als we toch bezig zijn,
wat is dan het verschil tussen een geluidsgolf (wave)
de golf (wave) van een electrisch signaal
en zelfs de groef in een langspeelplaat.
Mixen is net als schilderen.
Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.Comment
-
citaat:Geplaatst door Ibvee
Lijkt me nogal logisch dat 2 golven in tegenfase elkaar opheffen, en dat je daarom dus ook je speakers gewoon netjes moet aansluiten. Ik geloof dat wij dat in de 3e (middelbare school) kregen. Maar wat ik me dan afvraag, is wat je hier dan uit op kan maken over een klankkast, en wat het met een microfoon te maken heeft.
En analoog werken de fasepoorten van een niermicrofoon: of waarom een microfoon juist harder feedbackt als je je hand te dicht bij de korf houdt. (je sluit de fasepoorten af met je hand)Comment
-
citaat:behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is
Het past weliswaar niet bij de (in)stamp structuur van een HBO/ universiteit. Maar op de LTS en MLO hielden dergelijke praktijkvoorbeelden de affectie met het vak in stand.
Mvg JohanComment
-
citaat:Geplaatst door Rademakers
citaat:behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is
Het past weliswaar niet bij de (in)stamp structuur van een HBO/ universiteit. Maar op de LTS en MLO hielden dergelijke praktijkvoorbeelden de affectie met het vak in stand.
Mvg JohanComment
-
No offence, ik was gewoon benieuwd....
citaat:
En als we toch bezig zijn,
wat is dan het verschil tussen een geluidsgolf (wave)
de golf (wave) van een electrisch signaal
en zelfs de groef in een langspeelplaat.De groeten => MichaComment
-
Fout, vrienden, helemaal fout.
Op het moment dat we geconstateerd hebben dat het versvchijnsel een golf is gedraagt-ie zich ten alle tijde identiek aan het verschijnsel. Alleen zijn de voortplantingssnelheden hier en daar iets anders. Zo kun je de interferentiepatronen van licht (tralie) , geluid (optelling/uitdoving) en water (de hekgolf) machtig mooi zichtbaar maken door een motortje (2 is nog mooier) met een krukas in een glazen waterbak op een overheadprojector te laten draaien.
Prachtige interferentiepatronen, tralies(steentje in t water) etc.
heb ik niet bedacht, maar Christiaan Huigens, ergens achterin de gouden eeuw.
En inderdaad : natuur en scheikunde zijn pas leuk in de praktijk. de theorie komt dan veel gemakkelijker over. daarom staan we zelf ieder weekend weer te sappelen voor een ap[pel en een ei... Alleen maar voor de Lol...
Vanwege het feit dayt dit meer een Lounge--Topic dreigt te worden : maakt U daar naar believen een onderwerp aan, deze gaat op slot wegens voldoende beantwoord, en teveel zijstraten.
Zag ik laats toch een Hei-paal sexen met een Zij-straat----
Comment
Comment