Leuk proefje met speakers

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ricardoke
    • Oct 2004
    • 136

    Leuk proefje met speakers

    Vandaag in de klas had de leraar een leuk proefje laten zien. Namelijk 2 dubbele 18" baskasten tegen over elkaar, de ene in phase en de andere uit phase en vervolgens recht tegen over elkaar gezet, je hoort dan op afstand echter geen bas, totdat je je hoofd tussen die 2 kasten douwt, was wel een grappig effect [8D] maar mijn vraag was, is dit eigenlijk wel goed voor je speakers ?
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

    #2
    jawel hoor, vinden ze niet erg. Totdat je ze flink op hun kop geeft, dan wordt het en stukkie minder.

    Comment

    • Ibvee
      • Nov 2002
      • 714

      #3
      Wat wilde je leraar hiermee laten zien?
      De groeten => Micha

      Comment

      • nightline
        • Oct 2002
        • 1001

        #4
        Het effect van uitdoving, en het verkeerd om aansluiten van speakers.

        Groeten

        Jack
        Powered by AudioMadness....

        Comment

        • zjeten
          • Mar 2003
          • 331

          #5
          hebben ook zopas de proef eens gedaan.
          Was al een tijd dat we dit nog gehad hadden(leerstof)
          akoestische kortsluiting.
          net het zelfde als je een woofer zonder kast laat spelen of rond de woofer geen plaat schroeft.
          Dit doet niets aan je speaker.De ene speaker heft de andere gewoon op.
          De ene heeft vb een + signaal en de andere net hetzelfde maar - .
          das dan vb -1 + +1= 0 -->geen hoorbaar signaal.
          Waar je wel moet voor oppassen is dat je geen super veel bas steekt en je speakers naar de knoppen helpt want je hoort het niet dat je de woofer pijn doet.(wat ************** ook al zij).
          Waarom we dit krijgen als leerstof?
          Door dit effect kan je een hoop leren over klankkasten,richtingsgevoeligheid van micro's (zelfde princiepe). en natuurlijk dat je u klanksysteem in fase moet aansluiten! Want dan heb je speakers mee voor de lol.(de symmetrische kabel werkt eigenlijk ook een beetje volgens die in phase en tegenfase.Maar dit is nu niet echt het onderwerp.
          mvg
          jeffrey

          Comment

          • Funkmaster
            • Dec 2004
            • 204

            #6
            zijn vorig jaar in fysica bezig geweest rond golven en optellen van golven. deze test zou je kunnen gebruiken om aan te tonen dat als je twee aan elkaar tegengestelde golven optelt, een platte sinusfunctie krijgt... Nog nooit in praktijk getest, maar wel de theorie hierrond een beetje gezien...
            It's nice to be important, but it's important to be nice...

            Comment

            • Ibvee
              • Nov 2002
              • 714

              #7
              Lijkt me nogal logisch dat 2 golven in tegenfase elkaar opheffen, en dat je daarom dus ook je speakers gewoon netjes moet aansluiten. Ik geloof dat wij dat in de 3e (middelbare school) kregen. Maar wat ik me dan afvraag, is wat je hier dan uit op kan maken over een klankkast, en wat het met een microfoon te maken heeft. Ik vraag me af of het toegevoegde waarde heeft behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is.

              citaat:
              de symmetrische kabel werkt eigenlijk ook een beetje volgens die in phase en tegenfase.
              De symetrische kabel werkt niet met luchttrillingen, heeft een ander doel, en is onderhevig aan andere invloeden, de enige overeenkomst is dat het met golven werkt, verder heeft dat niets te maken met faseverschillen in speakers, en het gevolg ervan in een ruimte.

              Krijgen jullie eigenlijk ook gewone natuurkunde op school daar?
              De groeten => Micha

              Comment

              • bones2001
                • Aug 2003
                • 741

                #8
                citaat: Lijkt me nogal logisch dat 2 golven in tegenfase elkaar opheffen, en dat je daarom dus ook je speakers gewoon netjes moet aansluiten. Ik geloof dat wij dat in de 3e (middelbare school) kregen. Maar wat ik me dan afvraag, is wat je hier dan uit op kan maken over een klankkast, en wat het met een microfoon te maken heeft. Ik vraag me af of het toegevoegde waarde heeft behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is.


                citaat:
                --------------------------------------------------------------------------------

                de symmetrische kabel werkt eigenlijk ook een beetje volgens die in phase en tegenfase.

                --------------------------------------------------------------------------------


                De symetrische kabel werkt niet met luchttrillingen, heeft een ander doel, en is onderhevig aan andere invloeden, de enige overeenkomst is dat het met golven werkt, verder heeft dat niets te maken met faseverschillen in speakers, en het gevolg ervan in een ruimte.

                Krijgen jullie eigenlijk ook gewone natuurkunde op school daar?


                --------------------------------------------------------------------------------
                De groeten => Micha

                Dit is de saaiste handtekening hier op het forum...

                Hmm,jij schijnt wel natuurkunde te hebben gehad dus,

                leg eens uit wat het wezenlijke verschil is tussen een speaker en een microfoon, behalve dat een speaker over het algemeen groter is...8]

                En als we toch bezig zijn,
                wat is dan het verschil tussen een geluidsgolf (wave)
                de golf (wave) van een electrisch signaal
                en zelfs de groef in een langspeelplaat.
                Mixen is net als schilderen.
                Een kwestie van de juiste kleuren mengen om een mooi schilderij te krijgen.

                Comment

                • Poelmans
                  • Feb 2004
                  • 806

                  #9
                  citaat:Geplaatst door Ibvee

                  Lijkt me nogal logisch dat 2 golven in tegenfase elkaar opheffen, en dat je daarom dus ook je speakers gewoon netjes moet aansluiten. Ik geloof dat wij dat in de 3e (middelbare school) kregen. Maar wat ik me dan afvraag, is wat je hier dan uit op kan maken over een klankkast, en wat het met een microfoon te maken heeft.
                  Vrij simpel denk ik: speakers in tegenfase geven naar voor en naar achter weinig bass, maar langzij wél. Vergelijk dit met een bidirectionele microfoon ( 8 ), met 2 diafragmas. Die werkt ongeveer volgens hetzelfde principe maar dan omgekeerd: blaas je haaks tussen de diafragmas dan wijken de diafragmas naar mekaar toe uit (en niet naar buiten, das ook fysica, lang leven fluidomechanica), maar omdat zij in tegenfase zijn aangesloten heft het elektrische signaal mekaar op. Blaas je langs achter of voor in de microfoon wijken die dingen in dezelfde richting uit en telt het signaal op...

                  En analoog werken de fasepoorten van een niermicrofoon: of waarom een microfoon juist harder feedbackt als je je hand te dicht bij de korf houdt. (je sluit de fasepoorten af met je hand)

                  Comment

                  • Rademakers
                    • Jul 2003
                    • 1281

                    #10
                    citaat:behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is
                    Wat een serieuze insteek op iets wat op het eerste gezicht niet meer is dan dat.

                    Het past weliswaar niet bij de (in)stamp structuur van een HBO/ universiteit. Maar op de LTS en MLO hielden dergelijke praktijkvoorbeelden de affectie met het vak in stand.

                    Mvg Johan

                    Comment

                    • Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

                      #11
                      citaat:Geplaatst door Rademakers

                      citaat:behalve dat het een leuk proefje is om te constateren dat de natuurkunde echt waar is
                      Wat een serieuze insteek op iets wat op het eerste gezicht niet meer is dan dat.

                      Het past weliswaar niet bij de (in)stamp structuur van een HBO/ universiteit. Maar op de LTS en MLO hielden dergelijke praktijkvoorbeelden de affectie met het vak in stand.

                      Mvg Johan
                      Ik zou het niet beter kunnen verwoorden...

                      Comment

                      • Ibvee
                        • Nov 2002
                        • 714

                        #12
                        No offence, ik was gewoon benieuwd....

                        citaat:
                        En als we toch bezig zijn,
                        wat is dan het verschil tussen een geluidsgolf (wave)
                        de golf (wave) van een electrisch signaal
                        en zelfs de groef in een langspeelplaat.
                        een golf is een golf, het gaat erom waarvoor ie gebruikt wordt, waardoor ie veroorzaakt wordt, en in welke omstandigheden hij verkeerd. En niet onbelangrijk, wat het doel van de golf is. Daarom vind ik dat deze dingen niet echt te vergelijken zijn, naar mijn mening zou een hekgolf van een boot hier ook tussen passen, het enige verschil is dat die niets met geluid te maken heeft, maar een golf is een golf...
                        De groeten => Micha

                        Comment

                        • Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

                          #13
                          Fout, vrienden, helemaal fout.

                          Op het moment dat we geconstateerd hebben dat het versvchijnsel een golf is gedraagt-ie zich ten alle tijde identiek aan het verschijnsel. Alleen zijn de voortplantingssnelheden hier en daar iets anders. Zo kun je de interferentiepatronen van licht (tralie) , geluid (optelling/uitdoving) en water (de hekgolf) machtig mooi zichtbaar maken door een motortje (2 is nog mooier) met een krukas in een glazen waterbak op een overheadprojector te laten draaien.

                          Prachtige interferentiepatronen, tralies(steentje in t water) etc.

                          heb ik niet bedacht, maar Christiaan Huigens, ergens achterin de gouden eeuw.

                          En inderdaad : natuur en scheikunde zijn pas leuk in de praktijk. de theorie komt dan veel gemakkelijker over. daarom staan we zelf ieder weekend weer te sappelen voor een ap[pel en een ei... Alleen maar voor de Lol...


                          Vanwege het feit dayt dit meer een Lounge--Topic dreigt te worden : maakt U daar naar believen een onderwerp aan, deze gaat op slot wegens voldoende beantwoord, en teveel zijstraten.


                          Zag ik laats toch een Hei-paal sexen met een Zij-straat----

                          Comment

                          Working...