Speakon solderen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

P=UxI, en U=IxR,
    dus P = I²xR, en U²/R.

2000W en 4 ohm leveren 22,2 A op bij ca 90V.

4% spanningsverlies op een uitgerold snoer (reaktantie verwaarloosbaar) levert een mininale kerndoorsnede op van 2,06² . En dan zit je met je 2,5² al prima. (zie Techniek : technisch zakboekje..) (EDIT : Oh, ja 10 meter!!)

Verder wil ik graag ff een amperetang op de versterker zetten, omdat ik de eerste 2000 W Continu-speaker nog moet tegenkomen. Crestfactoren etc...
    Zo zag ik laats op een ingebouwde versterker : 1000W staan, met de toevoeging 220V, 1,6 A. ......
    Last edited by Gast1401081; 03-04-06, 19:29.

Comment

• S500D
      • Feb 2003
      • 215

Originally posted by MacGyverSounds
      P=UxI, en U=IxR,
      dus P = I²xR, en U²/R.

2000W en 4 ohm leveren 22,2 A op bij ca 90V.

4% spanningsverlies op een uitgerold snoer (reaktantie verwaarloosbaar) levert een mininale kerndoorsnede op van 2,06² . En dan zit je met je 2,5² al prima. (zie Techniek : technisch zakboekje..)

Verder wil ik graag ff een amperetang op de versterker zetten, omdat ik de eerste 2000 W Continu-speaker nog moet tegenkomen. Crestfactoren etc...
      Zo zag ik laats op een ingebouwde versterker : 1000W staan, met de toevoeging 220V, 1,6 A. ......
      Ben ik even blij dat ik geen 4mm2 kabels gekocht heb. Ik vind mijn kabelkist nu al te zwaar laat staan met 4mm2.

Gr Ron.
      Last edited by Gast1401081; 03-04-06, 19:29.
      U draait, Wij vragen.

Comment

• Outline
        • Feb 2006
        • 1434

Over het algemeen is 2.5mm meer dan genoeg! Zie de berekening van Mac.

Zelf schroef ik m'n Speakon's (en Powercon's) ALTIJD muurvast! Zou niet de 1e keer zijn dat ik een schroef om zeep help... Ook moet je echt op de juiste klemring gebruiken (WIT= dunne kabel, ZWART= dik). Het is MIJ dan ook nog nooit gebeurd dat ik een kabel los trok!

Wat ik zelf altijd doe is adereindhuls om kabel, deze GOED krimpen, lipje eruit en schroef STEVIG aandraaien. Krijg je een mooie 'in'druk op het schroefje en goed contact aan de achterkant van de huls.

4mm met aderindhuls is ook geen probleem. Ook 2.5-adereindhuls met kraag gaat. Is alleen even pielen, maar verder goed te doen!

@KOEN: Je hebt tegenwoordig ook Speakon's die 50A mogen hebben (de nieuwe X-serie).

Comment

• SPS
          • Mar 2004
          • 1662

Originally posted by MacGyverSounds
          sorry, de heren speakerfabrikanten die een interne amp gebruiken sturen deze in voorkomende gevallen aan met de Powercon, ofwel de 220 versie van de speakon. Omdat de aarde als eerste contact maakt is deze goedgekeurd. Maar tevens wordt er 220 afgehaald met ampjes, , en dan voldoet-ie aan oa tuv, en VDE. Conclusie : amp-tjes zijn best bedrijfzseker. En ik heb die dingen ook in de auto-industrie vaak zien voorkomen, ne zelfs na 20 jaar nog prima voldoen.
          @ ********Souds:
          AMP is natuurlijk op zich een prima verbinding die veel wordt toegepast.
          Ook wel in militaire toepassingen en luchtvaart. Tot zover niks mis.
          Maar.. volgens mij zijn de aansluitlippen van de speakon zo dun, dat de AMP's niet goed klemmen. Of ik gebruik de verkeerde types??
          De rode passen wel strak, maat de blauwe al minder en de gele vallen er vanzelf af. En die heb je toch wel nodig voor de 1,5 tot 2,5 kwadraat.
          Wat doe ik dan verkeerd???? Leer graag bij.

Paul
          Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• som
            • Nov 2002
            • 787

blauw gaat tot 2.5 mm2.
            wat voor stroptang gebruik je?
            Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• @lex
              • Jul 2006
              • 1087

Beste Allen,

Om een speakerkabel goed aan te sluiten op een NL4MP of NL8MP (de chassisdelen dus) raad ik je aan de speciaal hiervoor vervaardigde Neutrik 'Faston' klemmetjes te gebruiken. Deze passen heel goed op de lippen van het chassisdeel en locken daarnaast ook nog eens! Ik heb het idee dat er een beter contactoppervlak is dan bij gebruik van AMP's. Koop ze overigens niet in de detailhandel (heb voor 100st wel eens fl40,- betaald), maar bij proaudio leveranciers (ik geloof vorig jaar €6,- voor 100st)!

Wat ik vroeger deed voordat de Speakon kabeldelen van een lipje werden voorzien (toen het schroefje nog een inbus was: veel beter want je kon die beter aandraaien dan met PZ) was het uiterste stukje getwistte kabel een hee klein beetje vertinnen. Dan kwam de kabel zeker niet voorbij het aangedraaide schroefje; ook als het schroefje los zou zijn getrild (wat ik bij inspectie van mijn kabels overigens nog nooit heb geconstateerd!)

Groeten,
              Alex
              Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

Working...