Vervoer van 63A kabel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Den Berte
    • Apr 2003
    • 147

Vervoer van 63A kabel

we hebben een 63A kabel in occasie gekocht. de kabel is 50 meter lang en nu is de vraag hoe vervoer z'on geval en hoe berg je hem het beste op.
    ik dacht in een case of een soort haspel.
    We gaan wel de kabel in 2 verdelen anders is het hopeloos denk ik.

Hoe doen jullie dit?
  • speakerfreak
    • May 2002
    • 1446

Gewoon in de flightcase
    Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Zulke kabels zijn echt een ramp. Beste wat je kan doen: langwerpige flightcase (slagje groter dan fc voor mic-statieven) en de kabel in 8'jes oprollen. Aan beiden kanten een uitsparing overlaten, waar de kabel uit kan hangen. Als je dan nog een klein stukje kabel overhoudt, kun je die netjes in de case laten liggen. Uiteraard geen grote hoeveelheden opgerold laten tijdens gebruik!

Comment

• DJ OELIE
        • Apr 2003
        • 49

Originally posted by jurjen_barel
        Zulke kabels zijn echt een ramp. Beste wat je kan doen: langwerpige flightcase (slagje groter dan fc voor mic-statieven) en de kabel in 8'jes oprollen. Aan beiden kanten een uitsparing overlaten, waar de kabel uit kan hangen. Als je dan nog een klein stukje kabel overhoudt, kun je die netjes in de case laten liggen. Uiteraard geen grote hoeveelheden opgerold laten tijdens gebruik!
        En als je het nog een beetje netjes wil doen plaats je in de flightcase nog 2 houten ronde schotten (palen) waar je netjes de achtjes omheen kan draaien zonder dat het een zooitje wordt!

Comment

• driesmees
          • Apr 2003
          • 1076

Waarom eigenlijk achtjes, ik vind gewoon lussen véél makkelijer... DIe uitsparing zou ik persoonlijk ook niet doen. Ik haal kabels liever volledig uit de kist (of ga je één kist maken voor een enkele kabel??? lijkt me nutteloos)
          [CENTER] [/CENTER]

Comment

• SPS
            • Mar 2004
            • 1662

@driesmees:
            Met achtjes 'draait' de kabel niet.
            Is ook heel bruikbaar voor multikabels

Paul.
            Geluid doen is leuk, maar licht ontwerpen is pas Echt leuk!

Comment

• beyma
              • Oct 2002
              • 1614

Originally posted by driesmees
              Waarom eigenlijk achtjes?
              ga je één kist maken voor een enkele kabel??? lijkt me nutteloos
              Op die manier voorkom je onnodige kabelbreuk!! Een soepele kabel bestaat uit tientallen dunne draden.
              Ga je nu die kabel bijvoorbeeld om je elleboog opdraaien ( ), dan trek je de draden die aan de buitenkant van de rol lopen kapot. (o.a omdat deze niet op die manier gewikkeld zijn in de fabriek) Opzich merk je er niets van dat je een aantal draden "mist", todat je er eens een flinke stroom doorheen jaagt, dan merk je wel aan de kabel dat hij egens opeens flink warm wordt omdat je daar dus aan het vonken trekken bent binnen in de kabel....

[edit] ik bedoel in dit geval dunne kabel, je moet wel een flinke arm hebben om 63A kabel om je elleboog te wikkelen...

En waarom één kist voor een kabel van 50 meter 5x25 mm2 ?? Heb je enig idee wat zo'n stukkie kabel weegt ?!!
              Last edited by beyma; 24-04-06, 22:01.
              Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• Kevin_DM
                • May 2003
                • 577

Waarom eigenlijk achtjes, ik vind gewoon lussen véél makkelijer... DIe uitsparing zou ik persoonlijk ook niet doen. Ik haal kabels liever volledig uit de kist (of ga je één kist maken voor een enkele kabel??? lijkt me nutteloos)
                Achtjes worden dus niet gelegd wegens kabelbreuk of zo (kabel is echt wel soepel genoeg om dit aan te kunnen) maar gewoon om spoelvorming, en de bijhorende hitte-ontwikkeling hierbij te voorkomen (Als je ze gewoon opgerolt laat liggen heb je een spoel, en deze durven wel eens behoorlijk warm worden, tot zelfs smelten toe, worden bij zware belasting.
                --- watt ever you want ---

Comment

• kokkie
                  • Nov 2003
                  • 1166

Om te beginnen, minimaal in tweeën knippen en een setje connectors bijkopen of zelfs twee.
                  Maak een kabel van 10m, 15m en 25m en je kan alle kanten op. Vind je dat te duur, doe dan een kabel van bijvoorbeeld 20m en 30m, de 30m is nog behoorlijk goed hanteerbaar en langer is echt niet fijn.

Vervoeren gewoon in een kabelkist (lxb 60x100), dat is het makkelijkst.
                  Een 30m kabel kan je gewoon oprollen, tape erom of touwtje en dan kan je hem nog op je schouder nemen, maar liefst gelijk in de kist natuurlijk.

Over de 'achtjes' ga ik met SPS mee. Het voorkomt slagen in de kabel omdat je één slag mee en één slag tegen geeft. We hebben het hier tenslotte over transport.
                  In mijn praktijk, waarin je gewoon kabellengtes kan kiezen en je vrijwel nooit bergen kabel overhoud bij de dimmer/voeding maakt het niet zoveel uit tenzij je er een heel klein rolletje van maakt.
                  Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• Bastisito
                    • Sep 2004
                    • 185

Originally posted by Kevin_DM
                    Achtjes worden dus niet gelegd wegens kabelbreuk of zo (kabel is echt wel soepel genoeg om dit aan te kunnen) maar gewoon om spoelvorming, en de bijhorende hitte-ontwikkeling hierbij te voorkomen (Als je ze gewoon opgerolt laat liggen heb je een spoel, en deze durven wel eens behoorlijk warm worden, tot zelfs smelten toe, worden bij zware belasting.
                    Als je een stroomkabel oprolt heb je GEEN spoel! Omdat je zowel de fase als de nul door die kabel laat lopen heft het elkaar op.
                    Meneer, waar is dat ene knopje nou precies voor?

Comment

• john w
                      • Jan 2006
                      • 35

Originally posted by Bastisito
                      Als je een stroomkabel oprolt heb je GEEN spoel! Omdat je zowel de fase als de nul door die kabel laat lopen heft het elkaar op.
                      Hoe kan het dan, dat een kabelhaspel vastsmelt als je hem niet genoeg afrolt bij volle belasting????

Comment

• driesmees
                        • Apr 2003
                        • 1076

Over die draadbreuk: welke l*ser rolt nu ook de kabels langs de elleboog op. ik neem gewoon het uiteinde vast, en maak ongeveer gelijke lussen. Bij elke draai geeft ik een draaitje mee aan de kabel (doe met je vingers van 'dat is duur', je weet wel, met je twee vingers tegen elkaar wrijven) Dan valt de kabel direct in z'n vorm. Op deze manier ligt de kabel in z'n draairichting.

(==> ik zal kijken of ik er een filmpje van kan maken, of kan iemand beter uitleggen wat ik bedoel?)

Anders zou ik me ook afvragen waarom de fabrieken niks in 8-vorm afleveren...

Originally posted by beyma
                        En waarom één kist voor een kabel van 50 meter 5x25 mm2 ?? Heb je enig idee wat zo'n stukkie kabel weegt ?!!
                        Ja, ik weet wat zo'n stukje kabel weegt, daarom moet je hem nog niet in één kist steken hè. Ik ben al kisten tegengekomen waar wel meer dan 50m 63 of 125A in ligt hoor... Kisten wegen dan ook genoeg... Maar natuurlijk, in het geval van de topicstarter is het natuurlijk voor één kabel, maar in het algemeen wordt de kist zo gebouwd voor meer dan 1 kabel hè.

Originally posted by john w
                        Hoe kan het dan, dat een kabelhaspel vastsmelt als je hem niet genoeg afrolt bij volle belasting????
                        Héél simpel, weerstand. Zelfs koper heeft een (welliswaar lage) weerstand. ALs je er een grote stroom door stuurt warmt je kabel op (R=U/I, er komt spanning over je weerstand/kabel te staan, dus moet je kabel vermogen verstoken P=U*I) Als je kabel los ligt is het niet zo'n probleem om de warmte kwijt te geraken, maar als de kabel opgerold zit, kan hij zijn warmte niet kwijt (er liggen kabels boven elkaar, dus er is een kleiner oppervlak om de warmte kwijt te geraken)
                        Resultaat: Kabeltje smelt na een tijdje...

Zoals Bastisto al zegt heeft het dus niks te maken met magnetisme en spoelvorming, omdat je zowel een fase als een nulleider hebt, en als je hun magnetische velden optelt, is dit nul(tegengestelde stromen geven tegengestelde velden).

edit: een voorbeeldje uitgewerkt:

De weerstand van een koperdraad van 16mm² is 1,15mOhm per meter.
                        Een draad van 50 meter heeft dus een weerstand van 0,058 Ohm
                        Als er een stroom door loopt van 63A, is Udraad = Rdraad*I
                        Udraad is dus gelijk aan 3,6V
                        Het vermogen dat zo één draad moet dissiperen is P=U*I
                        P is dus gelijk aan 230W (over de hele lengte)
                        Dat is dus 4,7W per meter.

In een kabel van met 5x 16² wordt er dus bij volledige belasting per meter 14W verstookt. (de nulleider reken ik niet mee, want daar loopt geen stroom door als alles gelijk belast is)

Snappie?
                        Last edited by driesmees; 25-04-06, 19:51.
                        [CENTER] [/CENTER]

Comment

• kokkie
                          • Nov 2003
                          • 1166

(de nulleider reken ik niet mee, want daar loopt geen stroom door als alles gelijk belast is)

Snappie?
                          Het is niet echt moeilijk om op een goed verdeelde aansluiting van 3x 400A (het vermogen van alle 3 de fasen binnen 10% van het gemiddelde vermogen) een nulstroom te trekken van 200A. Toverwoord: Martin. Maar daar zijn al onderwerpen over geweest, dus verder on topic!
                          Last edited by kokkie; 25-04-06, 20:47.
                          Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• speakerfreak
                            • May 2002
                            • 1446

beetje zware 63A. kabel 30 meter is amper alleen te tillen laat staan dat ie goed hanteer baar is in je uppie.
                            25/15/10 m lijkt me ook een mooie oplossing
                            Derbi Gpr Project aan de gang

Comment

• Gast1401081
                              • Mar 2001
                              • 7999

Originally posted by kokkie
                              Het is niet echt moeilijk om op een goed verdeelde aansluiting van 3x 400A (het vermogen van alle 3 de fasen binnen 10% van het gemiddelde vermogen) een nulstroom te trekken van 200A. Toverwoord: Martin.
                              niet alleen martin, alle gasontladingslampen , vanaf je Tl/Pl thuis tot aan de stadionverlichting.

Maar graag weer terug naar de krachtkabel, ik vind idd die opsplitsing van 50m naar 25+15+10m een erg goeie oplossing.

Comment

Working...