Ontvangst radio op basversterker en dus ook op PA

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • whmeeske
    • Nov 2003
    • 9

Ontvangst radio op basversterker en dus ook op PA

Pas hadden we met de praiseband ergens een optreden en bij de soundcheck was er een radiozender op de basversterker te horen. Via de DI (pico) kwam het signaal ook op het mengpaneel terecht en was de radio dus ook over de PA te horen.
    We hebben nog diverse kabels geprobeerd, helaas zonder resultaat.

Toen hebben we maar de DI losgekoppeld en de bas op zichzelf laten spelen, de ruimte was toch niet zo erg groot.

Het vreemde is dat we dit normaal nooit hebben, dit was de 1e keer.

Ligt het nu aan de apparatuur of is het toevallig op die lokatie zo?
  • All-round Sound
    • Feb 2006
    • 289

Hallo Whmeeske,

ik heb het wel met mijn mobiele tel. gehad en met piepers voor spoeddiensten maar nog nooit met een radio zender
    wel moet de zender behoorlijk sterk zijn of in de buurt staan

of zijn de signaal kabels niet geballanceerd

sterkte

m.v.g.
    Luke

Comment

• esound
      • Oct 2004
      • 193

neutrik zegt nu dat ze daar een oplossing voor hebben namelijk

XLR Cable Connectors / EMC-XLR

zie de website van hun

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

dat is een probleem dat vooral vroeger voorkwam maar ja, meestal zijn gitaarversterkers nog al eens gebouwd op oude principes. Meestal heeft dit te maken met een combinatie van kabels, aardingen, inductiviteiten en capaciteiten ... die toevallig net zo een resonantiekring maken die toevallig ideaal is om een of ander AM-station te ontvangen (het zal niet de eerste zijn die een Russisch AM-station ontvangt met zijn oude versterker en slechte microfoonkabel). Andere kabels gebruiken, aarding en de kwaliteit van de gehele signaallijn controleren kan helpen. Soms helpt het zelfs een verlengkabel tussen te pluggen.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• neeltje
          • Apr 2003
          • 295

ik kon vroeger BBC ontvangen op mijn gitaarversterker, omdat ik speelde met een goedkope gitaar en daar een wha-wha-pedaal tussengooide. Als ik dan met mijn pedaal in een bepaalde stand ging staan, hadden we bbc over de gitaar.
          Kabels nakijken en effecten (indien gebruikt) er eens tussenuit gooien. Ook wel: bas laten shielden (binnenin electronica laten afschermen), dit omdat actieve bassen wel eens meer last hebben van instraling, aangezien de gebruikte preamps in de bas zelf niet altijd even ok zijn.
          "En Go"

Comment

• DJ_matthias
            • Jun 2005
            • 620

Originally posted by laserguy
            het zal niet de eerste zijn die een Russisch AM-station ontvangt met zijn oude versterker en slechte microfoonkabel
            ik had dit eens met mijn hoofdtelefoon toen ik op zolder zat... weet niet of het russisch was maar ik verstond er niets van... vreemd dat het met een hoofdtelefoon ook gaat?!
            we had a light designer once, but he went mad so we shot him.
            Now he's a light of a diffrent kind, one of ***'s little gobo's in dimmer heaven!

Comment

• Koen van der K
              • Aug 2005
              • 1146

"Meestal heeft dit te maken met een combinatie van kabels, aardingen, inductiviteiten en capaciteiten ... die toevallig net zo een resonantiekring maken die toevallig ideaal is om een of ander AM-station te ontvangen (het zal niet de eerste zijn die een Russisch AM-station ontvangt met zijn oude versterker en slechte microfoonkabel). "

Citaat Laserguy is idd de spijker op de kop; vroeger hadden we er met de draaitafelingangen regelmatig last van (Radio Moskou) maar lately weinig meer gehoord.
              Een HF-kenner had het destijds over het monteren van een "zuigkringetje" (nee, niet te pervers denken aub ;-) mbv een RC-kringetje de HF weg te filteren. Weet niet of dit notch / Bandcut / LP dient te zijn maar enfin, dat wiel is al eens uitgevonden.

Wijziging in je afsluitimpedantie (ingang DI) door er een weerstandje of bijvoorbeeld een 100n c-tje bij te plakken loont de moeite.

Groeten en succes !
              Meer is minder, minder is meer

Comment

• showband
                • May 2001
                • 4524

Komt veel voor.

1) nooit 'krulsnoeren' gebruiken bij gitaren. (gebeurd nog veel )

je kan op een rustige zondag eens je bas openmaken en met koperfolie, goed snoer en wat rommel het interieur van je bas afschermen en de kabels goed aarden en eventueel een goede jackplug plaatsen. Kost niet meer dan een tientje aan spul. Als alles beter is afgeschermd ben je vaak al stukken verder. Soms is het met goedkope (bas)gitaren zo dat de elementen niet zo goed zijn. Losse wikkelingen slordig gedaan. Vervang dat element dan. (hoeft ook niet erg veel te kosten)

effectpedaaltjkes zijn gevreesde storingmagneten. Vooral high-gain zaken:
                - dynamische EQ (envelope followers/autowah dan wel kwaakdozen in het algemeen
                -distortions
                -wahpedalen
                lekker belangrijk!

Comment

• whmeeske
                  • Nov 2003
                  • 9

Allemaal bedankt voor de adviezen.

Gisteravond hebben we opgebouwd voor een bruiloft vannavond. Tijdens de soundcheck bleek dat er nog steeds iets van een radiosignaal via de basversterker binnenkomt. Maar het is vele vele vele malen minder dan in mijn probleemomschrijving.
                  Nu kan de bas wel gewoon over de PA, alleen op stille momenten moet de fader van de bas een stukje dicht.

Over de kwaliteit van de bas en basversterker kan ik niet echt een uitspraak doen. Wel weet ik dat het geen actieve bas is, t'is een soort jazz-bas. Er zit geen effect tussen en de gebruikte kabels zijn van een degelijke kwaliteit en leveren normaal nooit problemen op.

Voor deze uitvoering hebben we geen tijd meer om nog wat te experimenteren, dat komt een volgende keer misschien wel.

Comment

Working...