Krachtstroom en aarding

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • disckiller
    • Feb 2006
    • 136

Krachtstroom en aarding

[FONT=Verdana]De bedoeling is om een 32A stroomverdeelkast te laten maken.
    Nu is hier al genoeg over geschreven en daar gaat het mij ook niet echt om, maar meer om dat ik de kast zo wil laten maken zodat ik het minste last kan gaan krijgen van een ruis door toedien van een aardering of hoe je zo iets ook noemt.
    Ik heb hier en daar er zo wat overgelezen maar ik kom er niet echt uit hoe ik zo iets het beste kan verkomen.

Nu wil ik een kast laten maken voor een 32A 400volt spanningsbron.
    Ik zit er aan te denken om elke fase weer in 2 groepen te verdelen, zodat ik dus 6 groepen van 16A 230volt krijg.

Nu wil ik bv 2 groepen voor de verlichting gebruiken ik zit te denken aan 1 fase hier voor icm met de dimmers die voor storing kunnen gaan zorgen.
    De rest van de groepen wil ik voor de backline, FOH en de monitor installatie gebruiken.
    Op welke fase kan ik het beste bv 2 van deze 3 dingen bij elkaar zetten?
    Is het evt nog verstandig om bv een aparte groep te houden voor digitale installaties zo als pc's en processors zo ja op welke fase icm welke andere apparaten?

De reden dat ik dit wil weten is dat ik eigelijk in de verdeel kast en de cases een stekker systeem wil gaan gebruiken.
    Dus bv voor de FOH groep een Neutrik powercon, voor de verlichting een Ilme multipin en voor de backline bulgin.

[/FONT]
    Last edited by disckiller; 28-04-06, 21:58.
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

Originally posted by disckiller
    [FONT=Verdana]De bedoeling is om een 32A stroomverdeelkast te laten maken.
    Nu is hier al genoeg over geschreven en daar gaat het mij ook niet echt om, maar meer om dat ik de kast zo wil laten maken zodat ik het minste last kan gaan krijgen van een ruis door toedien van een aardering of hoe je zo iets ook noemt.
    Ik heb hier en daar er zo wat overgelezen maar ik kom er niet echt uit hoe ik zo iets het beste kan verkomen.

Nu wil ik een kast laten maken voor een 32A 400volt spanningsbron.
    Ik zit er aan te denken om elke fase weer in 2 groepen te verdelen, zodat ik dus 6 groepen van 16A 230volt krijg.

Nu wil ik bv 2 groepen voor de verlichting gebruiken ik zit te denken aan 1 fase hier voor icm met de dimmers die voor storing kunnen gaan zorgen.
    De rest van de groepen wil ik voor de backline, FOH en de monitor installatie gebruiken.
    Op welke fase kan ik het beste bv 2 van deze 3 dingen bij elkaar zetten?
    Is het evt nog verstandig om bv een aparte groep te houden voor digitale installaties zo als pc's en processors zo ja op welke fase icm welke andere apparaten?

De reden dat ik dit wil weten is dat ik eigelijk in de verdeel kast en de cases een stekker systeem wil gaan gebruiken.
    Dus bv voor de FOH groep een Neutrik powercon, voor de verlichting een Ilme multipin en voor de backline bulgin.

[/FONT]
    Ik zou zeker geen bulgin gaan gebruiken. Aangezien deze niet zeer goed zijn, en tegenwoordig niet echt goed door de keuring heen komen.
    voor de FOH groep zou ik dan doen: een CEE 16 amp 3 pol,
    voor de verlichting een Harting (of Ilme) 16 pol
    en voor de backline een Hartink (of Ilme) 24 pol.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• VERVALLEN

Idd een bulgin is niet echt een degelijke stekker .... is te vergelijken met een wel willen maar niet kunnen van een multistekker!

Neem harting of socapex!

Comment

• Poelmans
        • Feb 2004
        • 806

Maar waarom een multikabel voor een simpele stroomverdeling? Uiteindelijk is gewoon 400V/32A naar 3x2 schuko (6x16A) het handigst in kleinere installaties denk ik. Kan je nog een doorlus 32A maken op je kist (*** knows waarvoor dat ooit handig mag zijn). Uiteindelijk moet je maar 2 16A lijnen in je truss trekken (zeg je zelf dat je daarvoor maar 2 kringen wil gebruiken), dus dan rendeert een multikabel niet echt. En verder heb je nog alle veelzijdigheid die je (ooit) nodig zal hebben... Met gespecializeerde stekkers heb je dit niet. Behalve natuurlijk in het geval van grotere dimrekken met harting aansluitingen en patchsystemen, maar das buiten categorie denk ik dan.

Licht en geluid inderdaad zoveel mogelijk appart houden, ofwel door een voldoende lange drijfkracht (reeds aan de generator splitsen, of 2 verschillende stekkers in de zaal gebruiken) ofwel door apparte fases (kleinere installaties/jouw geval). Dit vanwege de harmonischen die dimmers op het net zwieren. Wil dus ook zeggen dat je 2 stroomkabels naar je FOH moet trekken: 1 voor geluid, 1 voor lichtsturing. Met uitzondering van botex tafels ed. die met voedingsadapters zonder aarding werken > aardlus langs licht-stroomkabel-met-veel-harmonischen onmogelijk.

Verder vormen PCs en processors geen echt probleem, die moet je gewoon samen hangen met de apparatuur waarvoor het dient. Backline kan je evnetueel op een apparte zekering hangen, kwestie van dat als het bandje iets verkeerd doet je hele PA er niet uit flikkert.

Oh ja, kwestie van aarding: het draait eigenlijk over aardlussen (aarding net - frame ontvanger - mantel signaalkabel - frame zender - weer aarding net). Je wil niet dat er een aardlus die langs je geluidselektronica loopt ook langs je voeding voor het licht loopt.
        Last edited by Poelmans; 29-04-06, 15:48.

Comment

• disckiller
          • Feb 2006
          • 136

[FONT=Verdana]@poelmans, dus als ik het goed begrijp maakt het niets uit welke fase en groepen ik gebruik voor het geluid, zolang het licht maar op een aparte fase zit en de backline een aparte zekering heeft ivm de uitval van de p.a.

Voor de rest denk ik het licht en geluid niet qua aarding met elkaar moeten gaan zorgen door contact met een rackprofiel lijkt mij.

Voor de rest zijn de multi's die ik in mijn bovenstaande bericht heb genoemd te indicatie, ik weet nog niet exact welke connectors ik ga gebruiken.
          Wel wil ik de boel die gescheiden moet blijven van de rest voor zien van een aparte connector zo dat daar geen verwarring door kan komen.
          Iig de 2 licht groepen.
          Uiteraard met de nodige verlopen zo dat ik de flightcases ook op een 230volt net aan kan sluiten indien er geen 400volt installatie aanwezig is.
          Voor de rest is het de bedoeling dat er in de verdeelkist een doorlus mogelijkheid aanwezig is voor een 32A kabel.
          Ook wil ik per groep aan de andere zijde een deksel maken waaronder voor elke groep nog een normale 230volt aansluiting zit, maar de bedoeling is dat deze gesloten blijft door middel van een slot mits er echt nood aan de man is.
          Dit had ik in het bovenstaande bericht niet gemeld omdat dit eigelijk niet van belang was.
          Door op deze manier een verdeelkist te maken wil ik eigelijk voorkomen dat zo maar iedereen van alles gaat inprikken op mijn installatie.[/FONT]

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

die dingen zijn er al standaard vanaf een paar euro, bij iedere E-groothandel te koop. Met aardlek, en installatieautomaat.

Mennekes heeft er een stuk of 40 verschillende varianten voor, www.mennekes.de .

Comment

Working...