Ontstoren van triac

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Spekkie
    • Dec 2005
    • 41

Ontstoren van triac

Hello,

Ik zit met het probleem dat ik 4 * 1000watt lamp heb, die gedimd worden door een triac (of door 2 antiparalelle tyristoren), nu stoort dit verschrikkelijk op het net (echt super veel ruis op versterker), nu weet ik dat deze ontstoord worden door een condensator en weerstand in serie, parallel over de lijn en nul word gezet in het toestel,
    Maar dit is dan bij kleine triacjes van een watt of 100,
    wat raden julie me aan?

Mvg,

Spek
    Last edited by Spekkie; 02-06-06, 19:20.
    Beter een halve signature...
  • Dikke Foaf
    • May 2003
    • 618

Hetgeen je beschrijftt Spekkie is een snubber-netwerkje (RC-serie), dit staat parallel op je triac (a1 en a2).
    Het probleem van een triac is dat deze bij snelle spanningsveranderingen (steile flanken) plots in geleiding kan gaan (zie datasheet). Bij een snubber-netwerk gaat de condensator deze steile flank 'opnemen/absorberen', zodat deze niet op de triac terecht komt.
    Hiervan heb je geen storing, hoogstens kan je triac eens ongewenst in geleiding gaan bij een spanningspiek.

De storing die een dimmende triac veroorzaakt, komt door de steile flank in de stroom. Om deze flank wat minder steil/afgerond te maken, gebruikt men een smoorspoel (in serie met de triac).
    100 - 50mH is een goeie waarde. (meer is beter, omdat de flank dan minder steil is, dus minder storing)
    Deze storing doet zich voor als 50Hz hum/buzz/zoem op je audio.
    De eenvoudige dimmers/lichtmodulators ala jb systems LM400, ed. hebben 1 smoorspoel voor alle triacs, die meestal ook niet voldoet. De duurdere dimmers Lightec SR12 heeft voor elke triac een smoorspoel.
    Je zou hiervoor een extra spoel in serie met je lamp kunnen zetten.
    Over welke dimmer gaat het?

Deze storing kan op 2 manieren op je audio terecht komen. Via de voedingsspanning van de versterker, of door het parallel lopen van licht-kabel en audio-signaal kabel.

5 dingen die je kan proberen/uitzoeken:
    - Extra spoel in serie met je lamp
    - Leg audiokabels ver weg van lichtkabels
    - Is het echt ruis of die 50Hz zoem?
    - Gebalanceerde audioverbindingen gebruiken
    - Betere dimmer gebruiken
    Last edited by Dikke Foaf; 02-06-06, 20:03.

Comment

• Spekkie
      • Dec 2005
      • 41

Alvast bedankt voor de goede info,

Het is een chinees achtig dimmer ding :-) het dimt een par 64 - 1000watt, tis niet echt een merk ofzo, maar het effectje is leuk, maar gebruik ze liever niet omwille van de storing!

ik ben niet vanzin om de dimmer te vervangen, ik ben van diploma wel electrotechnisch elektricien (of hoe je het zegt) maar heb nooit echt in de echte wereld erin gezeten.
      Het is echt de 50hz zoem jah :-) die versterkt of verzwakt naarmaten volledig aan of uit (hoe feller sinus afgekapt wordt, hoe erger dus.)
      dus je denkt dat het het beste op te lossen is met een smoorspoel tussen de lamp als ik geen andere dimmer wil steken?

Mvg,

Spek

Comment

• Dikke Foaf
        • May 2003
        • 618

Probeer dan eerst nog te weten te komen of de storing opgepikt wordt door de audiokabels, of doorgegeven wordt via het lichtnet.
        Gebruik je gebalanceerde signaalverbindingen?
        Indien de storing via het lichtnet binnenkomt, kan je proberen licht op een aparte fase te hangen (als dit niet helpt, wordt de storing wss opgepikt door de signaalkabels (of een aardingsprobleem ergens?)).
        Wat voor apparatuur gebruik je voor de rest? Versterker? Mixer?
        Als ik het zo hoor is het voor iets drive-in-achtig. De meesten gebruiken hiervoor budget-spul, maar de besparing moet ergens in zitten natuurlijk.

Heeft de dimmer van zichzelf eigenlijk wel een smoorspoel?

Gezien je aangeeft dat de 50Hz brom toch aanzienlijk in volume is (meestal is deze enkel hoorbaar bij stilte en is meestal ook niet storend, geroezemoes van mensen overstemt dit al dikwijls. Veelal staan de parren ook gewoon te flikkeren en is het alles of niks en heb je dus ook geen storing.)

Een extra spoel in serie met je lamp zou in beide gevallen een oplossing moeten bieden. Smoorspoel van 100mH, 10A zou goed verkrijgbaar moeten zijn, misschien heb je zelfs zoiets liggen.
        Last edited by Dikke Foaf; 02-06-06, 20:51.

Comment

• ronny
          • Dec 2002
          • 2139

Het is idd de stroom bij een dimmer die het net enorm vervuild. Dat daarvoor onstoorspoelen en dergelijk voor gebruikt worden is ook wel bekend. De dimmers maken ook gebruik van fase aansnijding, wat dus de plotse stroompiek verklaard, maar waarom maken ze geen gebruik van fase-afsnijding. Voor een ohmse belasting maakt dit totaal niks uit en voor de stroompieken in het net is dit toch veel beter...? Dit bekent dus ook minder storingen...

mvg
          ronny
          niet zagen, gewoon doen!

Comment

• ronny
            • Dec 2002
            • 2139

ik ben wel degelijk bekend met de werkingen van tyhristoren en triacs alsook hun aanstuurtechnieken. Ik bedoelde mijn vraagstelling ook meer algemeen, in de zin van: Waarom geen andere techniek toepassen met dus ook andere schakelelementen ....?

IGBT's worden ook toegepast in dimmers. Denk maar aan dimmers voor halogeenverlichting en laat deze nu juist fase afsnijding zijn. Goed dit zijn inductieve belastingen.

Een parlamp is bij mijn weten nog altijd ohms. Voor een ohmse belasting maakt het niet uit hoe je hem aanstuurd, of dit nu met fase afsnijding of aansnijding is.

Dus de techniek is wel mogelijk, mijn vraag is alleen, waarom gebruiken we dit niet? Zijn er nadelen die ik over het hoofd zie?

mvg
            ronny
            niet zagen, gewoon doen!

Comment

• Spekkie
              • Dec 2005
              • 41

Het zijn 4 toestellen rechstreeks van china gekocht (met ups laten komen :-D), het was een pure gok wat het zou geven, en buiten dat beetje storing, zijn het leuke dingen :-) echt drive-in achtig was het niet, was een dubbele d&b c7 set, met gebalanceerd signaal,
              heb ze gisteren dan toch nog maar eens meegenomen om es te testen wat jullie daar vertelden, heb ze op andere lijndraad gezet dan versterker (enkele c7) en signaal 3 meter van het toestel weg, en wonder boven wonder, niks ruis

groetjes,

Comment

• evdleur
                • Sep 2004
                • 6

Combinatie Racklight & Versterker

Om het forum niet te vervuilen met alweer een nieuw draadje, heb ik mijn vraag aan dit topic toegevoegd omdat het over dezelfde problematiek gaat.

Ik heb een 19"-rack met daarin onder andere een Phonic PPC800E racklight/switchunit en een Dynacord CL 1600 versterker. De 2 lampen uit het racklight/switchunit kunnen gedimd worden met een ingebouwde (triac-)dimmer.

Nu heb ik op de versterker last van een 50Hz zoem die ontstaat door de dimmer uit het racklight. De zoem is (BoC) het hevigste als ik voor 50% dim.

Het rack wordt met één CEE-kabel gevoed. Zowel het racklight/switchunit als de versterker zijn parallel aangesloten op die voedingskabel (via een verdeelblok). De versterker hangt dus niet achter de switchunit.

Mijn mengpaneel heeft helaas alleen een ongebalanceerde uitgang. Ik vermoedde in eerste instantie dat ik in die hoek moest zoeken, maar het losgooien van de signaalkabels aan de versterkerkant lostte niets op; het gezoem bleef. De storing komt dus via het net. :-(

Heeft iemand een praktische oplossing voor dit probleem waarbij ik beide apparaten niet op een aparte groep moet zetten? Een racklight blijft namelijk erg prettig in donkere omstandigheden.

Ik verbaasde mij er sowieso over dat een triac een storing terug op het net zet. Ik kende tot nu toe eigenlijk alleen het 'hinderlijke' gezoem wat uit de dimmer zelf komt. Ik neem aan dat een versterker (en al helemaal een Dynacord-versterker) de voedingsspanning stabiliseerd? Hoe kan het dan dat ik last heb van deze zoem?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Erik

Comment

• dokter dB
                  • Nov 2003
                  • 1535

neem per fase een netfilter, shaffner ofzo
                  knoppen en waarden :)

Comment

• timoruitje
                    • Apr 2006
                    • 44

ik zit met ongeveer hetzelfde probleem, ik denk dat ik ook een netfilter nodig heb.
                    wat voor een netfilter heb ik er dan precies nodig?
                    zoiets?

Comment

• Dikke Foaf
                      • May 2003
                      • 618

Ik vind het niet erg normaal dat een racklight al zulke storing kan induceren.
                      De lampjes van zo'n racklight zijn een paar Watt in vermogen.
                      Het lijkt me onmogelijk dat gewoon de triac-schakeling zulke stroompieken uit het net zou trekken dat dit zulke storing kan teweeg bengen.

Probeer eens dezelfde elektrische opstelling te houden en meer plaats te laten tussen racklight en versterker.
                      Heb je de storing ook als je de signaalkabel aan de versterker los legt EN de volumeregeling dicht draait?

De meest simpele oplossing zal zijn om de lampjes niet te dimmen en gewoon aan of uit te schakelen met de aparte schakelaar voor de lampjes.

De normale ontstoring bestaat uit een spoel in serie met het dimmertje. Maar ik zou eerder zoeken achter instraling in de versterker dan storing die via het net de versterker binnenkomt. Zeker omdat de PPC 8000 al een netfilter bevat dat een eventuele storing op het net al zou moeten wegfilteren.

Zit de versterker direct onder de racklight gemonteerd?

Is de PPC 8000 goed ge-aard? Een eventuele elektromagnetische storing zou moeten tegengehouden worden door de behuizing van de PPC 8000 indien deze van metaal is.
                      Last edited by Dikke Foaf; 10-12-06, 23:15.

Comment

Working...