Neutrik Pluggen gaan niet open (NC-FXX en NC-MXX)

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Neutrik Pluggen gaan niet open (NC-FXX en NC-MXX)

Ik heb een zwik nieuwe pluggen om wat kabels te fabrieken. Dit zijn de 'nieuwe' Neutrik MXX en FXX pluggen. Met de oude MX en FX pluggen had ik nooit problemen, maar nu heb ik er 2 die zo dicht zitten dat ze niet meer open gaan, en er zit nog niet eens een kabel in :S.
    Is er een manier om ze nog open te krijgen zonder ze te slopen? Ik vind eerlijk gezegd het nieuwe design niet echt een verbetering, zeker de trekontlasting niet, omdat dit het openen van de plug ontzettend moeilijk maakt als hij strak zit aangedraaid.

Alvast bedankt.
  • GoTMoRe
    • Aug 2005
    • 350

Das een nieuw trucje van Neutrik, zodat nerveuse mensen niet je xlrs gaan lopen openschroefen ( gebeurt dat zo vaak dan?.. )

Men neme 2 waterpomp tangen en een theedoek, xlr geval in theekdoek 1 waterpomptang pak je de trekontlasting mee vast, en met de ander het metalen gedeelte van de plug.

En draaien maar!

Wees niet bang dat je ze kapot maakt, natuurlijk is enige voorzichtigheid geboden, maar ze kunnen relatief veel hebben.
    lala..

Comment

• mac tecson
      • Feb 2006
      • 348

Het heeft dus niets met de trekontlasting te maken.
      Ik zat de laatst ook ff te kijken: "het zal toch niet waar zijn....."

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Nou... het heeft wel met de trekontlasting te maken... niet dat hij niet goed ontlast, maar dat als je hem vast draait, zeker zonder kabel erin, dat je hem compleet 'lockt'. Ontlasten doet hij wel, dat is het probleem niet.
        Zal voor mn DMX-Terminators dan sowieso maar de 'oude' neutrik-plug gebruiken, anders kan ik nooit bij t weerstandje

Comment

• Koen van der K
          • Aug 2005
          • 1146

... pfff ... ik dacht al dat ik we de enige waren met dit probleem ;-)
          Mijn inziens idd niet echt een verbetering van de "good old" versie; heb er al enige weer van de kabel los moeten knippen omdat ik de tules niet los kreeg !

Het lijkt erop dat de trekontlasting met een soort weerhaakprofiel in de tule wordt dichtgedraaid > eenmaal goed dicht = altijd dicht.
          Waarschijnlijk een truc van Neutrik om meer connectoren te verkopen ?

Succes !
          Meer is minder, minder is meer

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Mja, ze zijn nog niet open, theedoek en waterpomptangen helpen niet... helaas... haal wel nieuwe... kijken of ze de oude versie nog hebben... en als ik ze nog een keer tegenkom: even kijken hoe het nou werkt, en ze misschien sabotteren zodat ze wel weer open gaan

Comment

• Outline
              • Feb 2006
              • 1434

Voor elk probleem is er 'n oplossing!

Die van mij: grote voorraad 'oude' voor diengen die nog wel 'ns open zouden moeten en verder aan de kabels de 'wegwerp'-Neutrik, nml: de FZ-serie. En die krijg ik ook altijd gewoon weer open.....

Comment

• jurjen_barel
                • Jun 2003
                • 3150

Klopt. Er zitten speciale karteltjes op de trekontlasting en het kabeldeel van het omhulsel... Vastdraaien is mogelijk, losdraaien niet meer. Het is inderdaad een trucje van Neutrik om ervoor te zorgen dat je iedere keer een nieuwe plug moet kopen als je ze moet vervangen.

Hoe je dit kan voorkomen? Als je ze vastdraait, moet je ze halverwege een paar keer terugdraaien. Als het tegenzit kost het op sommige posities ook wel wat kracht (maar doeken en tang heb je niet nodig). Zo breek je de karteltjes af voordat ze ECHT vastzitten.

Comment

• Outline
                  • Feb 2006
                  • 1434

Nog even een reactie van mij hierop: Dit is hetzelfde effect als bij de oude Speakon- en Powercon-pluggen. Die nokjes die daar inzitten kunnen je leven ook flink verzieken...

Maar het hier voornoemde werkt inderdaad perfect! Als je de karteltjes om zeep helpt, heb je er idd nooit geen last meer van!

Moet je ze natuurlijk wel ALTIJD goed vast draaien omdat je pluggen anders weer los gaan...

Comment

• Roel_CX
                    • May 2006
                    • 49

De powercons hebben toch ook van die karteltjes. Gelukkig breken die wel gemakkelijk af.
                    En wat die XLR's betreft, ik hoop dat ze die oude blijven verkopen, want ik vind die nieuwe niet eens handiger. vroeger was er een gaatje vooraan, dus kon je onmiddellijk zien of je hem juist stak. die nieuwe hebben dat niet meer, geef mij maar de oude dus.

Comment

• jurjen_barel
                      • Jun 2003
                      • 3150

Originally posted by Roel_CX
                      vroeger was er een gaatje vooraan, dus kon je onmiddellijk zien of je hem juist stak. die nieuwe hebben dat niet meer, geef mij maar de oude dus.
                      Nu zijn ze niet meer te herkennen? Kijk gewoon naar het logo'tje ter hoogte van waar de inkeping nu verscholen zit, of plaats een kleurenringetje met het vlakke gedeelte omhoog.

Probleem opgelost?

Persoonlijk vind ik de nieuwe er namelijk wel zo strak uitzien. En ik krijg de indruk dat de trekontlasting minder snel breekt als je 'm om de kabel heen propt. Laatst binnen 1 week tegen de honderd nieuwe pluggen gesoldeerd, ook nog een stuk of 50 oude pluggen opgemaakt in diezelfde week. Best veel uitgetest dus.

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

probleem met de Oudere ( die ook nog gewoon te bestellen zijn, hoor) is de tule die er buitenomheen zit, en dus , bij heftige stalenneuzencontacten heel soms te ziele gaat. De nieuwere heeft de draad van de tule In de bus zitten, waardoor er dus nog meer roadproofheid ontstaat.

Die weerhaakjes zijn idd gewoon te molesteren, maar dat kost ff kracht.

Ben, vanwege de voorraad kleurcoderingen tussen de tule en de bus, maar weer teruggegaan naar de oude versie.

Comment

• Watt Xtra
                          • Oct 2004
                          • 1119

neutrik heeft hiervoor ook een speciaal gereedschapje zodat je hem makkelijker openkrijgt.

Maar idd, hier ook een doos van elk besteld maar bij thuiskomst toch even gebeld en alles retour gedaan, wat een K** pluggen. Ze zijn trouwens ook een beetje groter, zowel langer als dikker.
                          JBL, Labgruppen en DVX, verder heel veel LED verlichting, lekker milieuvriendelijk :D

Comment

• THE BOSS
                            • Jun 2006
                            • 9

Originally posted by 4uss
                            Mja, ze zijn nog niet open, theedoek en waterpomptangen helpen niet... helaas... haal wel nieuwe... kijken of ze de oude versie nog hebben... en als ik ze nog een keer tegenkom: even kijken hoe het nou werkt, en ze misschien sabotteren zodat ze wel weer open gaan
                            he 4 uss ik heb nog wel een partij oude XLR-en liggen die mag je wel hebben van me (gratis)
                            Moet je me maar effe bellen.
                            OSS je weet wel wie ik ben

Comment

• martijn verkerk
                              • Nov 2005
                              • 300

moet eerlijk zijn heb in het begin ff moeten wennen maar na een paar xlretjes ben ik er toch wel over uit dat de nieuwe xlren een stuk beter zijn .
                              trekontlasting is een stuk betrouwbaarder, tule is een stuk steviger, vergrendeling is een stuk robuster en makkelijker in te drukken.
                              kortom erg te spreken over de nieuwe pluggen.
                              nl4 ook eindelijk verbetert
                              heb niet echt veel last gehad van het losdraaien.

Comment

Working...