Hoge toon stralers aan achterkant kast

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Paul van Dort
    • Jun 2004
    • 105

Hoge toon stralers aan achterkant kast

Hallo,

Ik heb 2de hands 2 Solton kastjes gekocht en de drivers vervangen door Eminence Beta 10 inch. De tweeters heb ik vervangen door Eminence supertweeters.
    So far so good.

Nu mijn vraag: Aan de de achterkant van deze kastjes is een soort flensje ingebouwd, dat elektrisch in serie staan met de tweeter. Dit flensje blijken inderdaad hoge tonen naar achteren te stralen.
    Kent iemand dit systeem en/of weet wat hiervan de bedoeling is? Ik heb het idee dat dit feedback in de hand werkt en ben van plan ze te ontkoppelen.

graag feedback (pun intended)

Groetjes,
    Paul
  • nijhuisr
    • May 2003
    • 182

flensje? niet een zelf ingebouwde piezo horn ofzo?

Lijkt me weinig nut hebben, of je moet de boxen zo plaatsen als de bose 901. maar dan nog kom je met 1 speakers niet ver.

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Ha Paul,

... heb hetzelfde wel eens gezien met (heel) oude Dynacord kasten waar 2x12 en wat piezo-hoorntjes in zaten. Ook hier aan de achterzijde linksonderin 1 piezo. Nut : geen idee (monitor oid ?).

Eruit halen kan, even letten op de schakeling; de meeste piezo's worden fullrange aangestuurd en dan kan 'ie er zonder problemen en aanpassingen uit. In jouw geval zou dat kunnen betekenen de draden doorverbinden gezien de piezo in serie staat, echter vraag ik me af waarmee ... ? Meestal worden piezo's gewoon parallel geschakeld, dus dat graag nog even uitzoeken.

Groeten en succes !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

als dit een piëzo tweeter is die in serie staat met de tweeter dan is de draden doorverbinden absoluut een fout idee: de piëzo heeft namelijk een sterk variërende impedantie afhankelijk van de frequentie! Door door te verbinden zouden er wel eens veel te veel lage tonen (en teveel vermogen) op je tweeter kunnen komen waardoor hij direct overlijdt.
        Solton speakers vervangen door Eminence... brrrrr.
        Solton speakers liggen qua klank (warmte) veel dichter bij Beyma
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...