vraagje voor carnaval.

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dj empire
    • Mar 2006
    • 46

vraagje voor carnaval.

hallo,
    aankomend carnaval moet ik op een carnavals wagen draaien.
    Nu hebben ze aan mij gevraagd hoeveel ampere en hoeveel wat het agegraat moet zijn.

Dus nu heb ik al mijn boekjes erbij gepakt om dat na tezoeken, ik heb het van alle apparatuur gevonden behalve bij mijn:
    -Boost px - 600
    & mijn
    -American Audio VLP - 1500

Nu hoop ik dat iemand mij kan helpen met het aantal watts (W) en het ampere (A)

alvast bedankt
  • moderator
    Moderator
    • Apr 2001
    • 5950

Je boost is een versterker? ...die levert 2 x600Watt???
    afijn, neem het vermogen dat je versterker levert.

Van de vlp 1500 heb je ongetwijfeld nog de handleiding, ding moet gloednieuw zijn!

Ik ben geen aggregatenboer/electricien, maar het vermogen van een aggregaat druk je uit in kVA (kilo Volt Ampere)

1 KiloWatt=0,8 kVA is de stelregel, ik heb dit tot op heden maar als stelregel aangehouden, samen met de stelregel een aggregaat altijd voor maximaal 80% van zijn vermogen te belasten.
    Bij gevolg zijn de aggregaten die ik op mijn klussen gebruik ietwat overgedimensioneerd, maar problemen heb ik nog niet meegemaakt ( zal je de annekdote van aggegaat dat zonder diesel geraakt besparen)
    Last edited by moderator; 05-09-06, 14:45.
    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• dj empire
      • Mar 2006
      • 46

Originally posted by moderator

Van de vlp 1500 heb je ongetwijfeld nog de handleiding, ding moet gloednieuw zijn!

Ik ben geen aggregatenboer/electricien, maar het vermogen van een aggregaat druk je uit in kVA (kilo Volt Ampere)

1 Watt=0,8 kVA is de stelregel, ik heb dit tot op heden maar als stelregel aangehouden, samen met de stelregel een aggregaat altijd voor maximaal 80% van zijn vermogen te belasten.
      Bij gevolg zijn de aggregaten die ik op mijn klussen gebruik ietwat overgedimensioneerd, maar problemen heb ik nog niet meegemaakt ( zal je de annekdote van aggegaat dat zonder diesel geraakt besparen)
      de boost levert 2x 250 watt @ 8 ohm
      en de AA levert 2x 750 watt @ 4 ohm
      (ik gebruik ze op de ohmages)
      dus dan zoude deze versterkers in totaal 2000 watt gebruiken?

Comment

• ralph
        Banned
        • Aug 2000
        • 2649

Hou rekening met 2kw vermogen ja, denk dat je ook nog iets van een mengpaneel, cd spelers en ander spul van spanning moet gaan voorzien?

Comment

• Upgrading your system
          • May 2003
          • 1684

zou het houden op 3000 Watt, je prikt er mischien nog een lampje bij of iets dergelijks, en dan heb je gelijk een ruime overcappaciteit genomen.

met een aggregaat van 2,5 kVa moet je het dus makkelijk redden..

beter ruim berekenen als te kort komen..

de huurprijs maakt hiermee toch weinig uit.. alleen als het veel zwaardere aggregaten worden gaat hierin veel verschil zitten.
          Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• sjoerd
            • Apr 2004
            • 341

Originally posted by moderator

1 Watt=0,8 kVA is de stelregel, ik heb dit tot op heden maar als stelregel aangehouden, samen met de stelregel een aggregaat altijd voor maximaal 80% van zijn vermogen te belasten.
            klopt die stelregel wel? 1 watt = 1va bij een ohmse belasting voor zover ik weet. bedoel je niet 1kw?? scheelt 1000x

Comment

• moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

Kijk, altijd goed dat er anderen meelzen, was inderdaad " kilo" vergeten!

Thnx voor de opmerkzaamheid!...bericht aangepast natuurlijk

Comment

• sjoerd
                • Apr 2004
                • 341

graag gedaan!
                nog een vraag: wanneer een generator bijv 30kva is, betekent dat dan dat je 3 keer 30kva tot je beschikking hebt of 3x10kva?
                Ik ben meer gewend om in aansluitwaarden in amperes te werken... maar soms moeten we toch een aggregaat laten huren.

Comment

• StijnS
                  • Sep 2006
                  • 173

"Je boost is een versterker? ...die levert 2 x600Watt???
                  afijn, neem het vermogen dat je versterker levert."

Erm... Ik heb hier in de garage nog een versterkertje van 2*150 watt liggen. Als ik er een ampère meter tussen zet (tussen stekker en stopcontact), dan soepeert hij blijkbaar zo maar eventjes 450 watt op...

Comment

• WinterS
                    • Jun 2006
                    • 102

Originally posted by StijnS

Erm... Ik heb hier in de garage nog een versterkertje van 2*150 watt liggen. Als ik er een ampère meter tussen zet (tussen stekker en stopcontact), dan soepeert hij blijkbaar zo maar eventjes 450 watt op...
                    ben geen expert maar:

2X 150W = 300W

de wattage die een fabrikant op zijn toestel zet ligt toch binnen een veilige marge, niet? zelfde met een wind up dat 100kg aankan, dat statief zal toch ook niet breken op 105kg, niet?

dus je amp heeft 150W 'meer' wattage verbruik, dat is 75w per kant... weet niet of dit klopt maar lijkt me zoiets
                    "Een DJ kan goed zijn, maar het feestje maak je zelf !"

Comment

• moderator
                      Moderator
                      • Apr 2001
                      • 5950

ja dus? fijn dat je mijn stelling even bevestigd, dank je wel! Hoe lang draait een versterker op zijn absolute piek?
                      Had ik niet ook aangegeven dat je 80% van het aggregaat moet gaan belasten in je berekening van het juiste aggegaat?

Wel een heel verhaal ziteren aub, en begrijpend lezen...

Comment

• Aart Rietveld
                        • Aug 2004
                        • 190

Of was het 450 VA ? Met een amperemeter registreer je alleen de stroom en reken je met VA's. Als je ook de Cos Phi kan meten kun je werken met Watts (U*I*COS Phi).

Met een COS Phi van 0,8 zit je met 450VA dus op 360W, dat komt dus al wat meer in de richting. Reken dan ook nog eens met een rendement van max. 60% (Klasse AB-versterker) en dan zie je dat de versterker nog niet eens vol belast wordt.....

Moraal van het verhaal: Zorg bij kleine aggregaten (<8 KVA) altijd voor een vermogensreserve van minstens 100%. Deze kleine aggregaten hebben vaak problemen met de spanningsstabilisatie als de belasting (lage tonen!) veel varieerd. Met een hoger generator-vermogen heb je dus procentueel gezien kleine belastingsvariaties. Tevens hebben de kleine setjes (<3 KVA) vaak zowieso geen goede spanningsregeling en krijgt je apparatuur het flink te verduren.

In noodgevallen wil het ook wel helpen als je een paar bouwlampjes extra aansluit. Dan heeft de generator een vaste basisbelasting en kan de spanningsregelaar beter zijn werk doen. (Maar dan met je wel genoeg reserve vermogen hebben )

Comment

• Dikke Foaf
                          • May 2003
                          • 618

Originally posted by sjoerd
                          graag gedaan!
                          nog een vraag: wanneer een generator bijv 30kva is, betekent dat dan dat je 3 keer 30kva tot je beschikking hebt of 3x10kva?
                          Ik ben meer gewend om in aansluitwaarden in amperes te werken... maar soms moeten we toch een aggregaat laten huren.
                          Een aggregaat van 30kVA levert in totaal maximum 30kVA of 130A, de 3 fases opgeteld dus. Per fase kom je dus op 10kVA of 43A.

Voor de rest zou ik opteren voor een elektronisch gestabiliseerde en niet te vergeten oversizen omdat zwaar belaste versterkers grote pieken kunnen trekken. Idd liever niet <3kva gaan omdat dit meestal alleen geschikt is voor wafelenbak of bouwlampen.
                          Last edited by Dikke Foaf; 10-09-06, 00:10.

Comment

Working...