LED movingheadje

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • STINO
    • Feb 2004
    • 93

Het LED-spotje is eindelijk af!

Ik ben zeer tevreden over de bekomen resultaten!

Een volgende versie zal een een grotere versie zijn (PAR56 short), DMX gestuurd en met echte RGB LED's in plaats van rode, groene en blauwe appart...

enkele foto's van het resultaat:

nogmaals iedereen bedankt die me tips heeft gegeven!
    Skyline forever

Comment

• Funmaker
      • Jun 2006
      • 922

Hoi Stino,
      Ging het geen MH'tje worden
      Mooi werk echt waar
      Maar heb enkele vragen voor je
      Hoe doe je die output? van pc naar led...
      ik doe zelf Toegepaste Informatica en heb zelf ook enkele dingen in mijn kop spoken enkel vroeg ik mij altijd af hoe ik de software naar de hardware kon overbrengen

(ik kan overweg met vb taal... voor als je technische wil gaan heb wel wat kennis)
      Alvasy bedankt! en echt schoon werk!
      Hold on a second, relax and listen...

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Stino? ook lux waardes gemeten van de output? ben reuze benieuwd!
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• STINO
          • Feb 2004
          • 93

@ Funmaker:
          Het idee om een moving-head te maken, had ik al vrij vlug laten varen... de mechanica die er komt bij kijken en de optiek waren net iets te hoog gegrepen...

Ik stuur via Visual Basic 3 groepen van waardes naar een micro-controller. In de micro-controller is een programma geschreven dat deze waarden binnenleest en er 3 blokgolven van maakt(frequentie 80HZ) De waardes die uit VB komen, is de tijd dat de blokgolf hoog is.
          Software matige PWM dus...
          Deze blokgolven gaan naar 3 transistoren die telkens een groep van LED's aansturen ( rood, groen, blauw)

ik hoop dat je iets aan mn uitleg hebt....

@Moderator, ik heb nog niet gemeten hoeveel de output is, maar ik vind dat er meer licht uitkomt dan toen er nog een PAR36 lamp inzat...

Het licht van een PAR36 is meer gebundeld dan met de LED's maar de LED's verlichten een donkere ruimte beter...

ik ga proberen volgende week te testen hoeveel output mijn spotje heeft, eerst nog zo'n toestel te pakken krijgen ergens...
          Skyline forever

Comment

• Funmaker
            • Jun 2006
            • 922

al een stuk duidelijker maar nog niet 100%
            Hoe roep je die micro controller aan? (welke code?)
            en hoe ziet het programma van die micro controller er ongeveer uit? (als je dit zelf geschreven hebt tenminste )
            hartelijk dank alvast het wordt hier helderder met de minuut
            Hold on a second, relax and listen...

Comment

• jeroenw
              • Dec 2003
              • 216

Hoi Funmaker

Als je HI hebt gedaan dan moet dit toch zeker wel lukken

Naar ik aanneem stuurt STINO een setje van 3 waardes over de seriele port naar buiten ( 8bit Rood, 8 bit Groen, 8 bit Blauw), evt eentje extra voor totale dimming. Deze 3 waardes worden door een uC ingelezen en vervolgens wordt hier middels een timertje een pwm signaal van gemaakt.

Dat doe je als volgt:

Je hebt een heel snelle timer (80 Hz -> 12.5 ms -> 265 stapjes (0-100%) 12.5/256 = 50 us interval) en je laat een pin hoog totdat je de waarde bereikt die je verstuurd hebt, zo kun je dan tussen 0 en 100% regelen

Heel basic dus.
              Waar heb je HI gedaan? als het in eindhoven is dan heb je met een 8051 variant gewerkt, dan weet je wel een beetje wat ik bedoel, en anders kijk eens op 8052.com - The Online 8052 Resource voor die microcontroller...

Ik ga je niet zomaar code geven, maar wil je best helpen, laat maar weten
              \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• STINO
                • Feb 2004
                • 93

Originally posted by jeroenw
                Hoi Funmaker

Als je HI hebt gedaan dan moet dit toch zeker wel lukken

Naar ik aanneem stuurt STINO een setje van 3 waardes over de seriele port naar buiten ( 8bit Rood, 8 bit Groen, 8 bit Blauw), evt eentje extra voor totale dimming. Deze 3 waardes worden door een uC ingelezen en vervolgens wordt hier middels een timertje een pwm signaal van gemaakt.

Dat doe je als volgt:

Je hebt een heel snelle timer (80 Hz -> 12.5 ms -> 265 stapjes (0-100%) 12.5/256 = 50 us interval) en je laat een pin hoog totdat je de waarde bereikt die je verstuurd hebt, zo kun je dan tussen 0 en 100% regelen
                Sorry dat ik nu pas kan antwoorden, maar jeroenw heeft precies geschreven wat ik wou schrijven . Ik heb het inderdaad op die manier gedaan.

Ik heb gewerkt met de Aduc832 .
                Als je nog vragen hebt, laat maar weten!
                Skyline forever

Comment

• bombelman
                  • Jul 2007
                  • 2

Inmiddels zijn er betere leds uit van Lumileds, Cree en Seoul Semiconductor.

Dit idee zit mij al enige tijd bij en zoek wat medewerking t.a.v. een DMX controller voor RGB series.

Het idee is om 3x 3leds (9 totaal) te gebruiken.
                  (3xR, 3xG, 3xB)

Elke led is capabel tussen 150 en 200 lumen te leveren,
                  afhankelijk van de koeling. (tot 3W elk)

Kent iemand een simpele RGB controller die dit kan aansturen ?
                  Leuke functies meegenomen...

Gr,
                  George
                  Last edited by moderator; 10-07-07, 10:30.

Comment

Working...