Monitor mixer flightcase bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • IneerZ
    • Feb 2007
    • 1

Monitor mixer flightcase bouwen

Collegae muzikanten/technici,

Wij gaan met onze band een eigen monitortafel bouwen. Niet de tafel zelf ofcourse, maar de kast er omheen met alle in- en outputs. Dit om altijd onafhankelijk te zijn van de PA. Als basis hebben we een Soundcraft Spirit Monitortafel. We hebben veel input van onze vaste geluids- en techniekman zodat we al aardig op weg zijn. Nu is mijn vraag: is er iemand die ooit zoiets voor zichzelf gebouwd heeft? En zo ja, wie heeft foto's van de gemaakte (bouw)stappen.

Als er iemand nog Do's en Dont's weet: laat ze weten
    Gr,
    Gijs
    I trust the speed until i have no need to run anymore (The Gathering)
  • shure-fan
    • Sep 2003
    • 1046

ik heb de tafel even gezien op de soundcraft site, en mijn eerste 2 vragen zijn,

de hoeveel kanaals versie hebben jullie, en word de tafel los vervoerd, of word het 1 groot meubel?

persoonlijk zou ik liever de tafel los vervoeren, dat scheelt je in je ruimte, en kilo's die je moet tillen,

dan vervolgens een los side rack met alle 19" meuk erin, daar ook meteen de voeding van je tafel in, en alle lijnen die naar je tafel moeten laten samenkomen in een (chassisdeel) multi connector, dan een kabel van een paar meter om vervolgens in de kist weer te belanden in een chassisdeel

de voedingskabel zou ik los aansluiten, samen met je desklight.

verder een 2de chassisdeel van een multi connector in je tafel kist, en de kabel die daar aan komt aan het uiteinde allemaal female xlr-ren aansolderen, dat gaat dan in het stageblok van het PA bedrijf,

die 2 multi kabels kun je vervolgens mooi bewaren in 2 grote laden

als jullie ook draadloze mic's gebruiken naast jullie in-ear systemen dan daarvan een chassisdeel op de voorkant van je side rack naar buiten laten komen (intern heb je em natuurlijk al gesplit)

je blindplaat voor bevat dan het volgende

1x powercon in
    1x powercon uit
    paar keer xlr-ren uit (voor je zang zenders)
    3x bnc connector, 2x voor je zangzenders (even ervanuit gaande dat jullie zenders gebruiken)
    en die andere komt uit de antenne combiner en voedt de externe antenne van je in-ears

zoiets?

dit is een beetje snel tik tik werk, maar dat zou ongeveer zo zijn zoals ik het zou doen
    Freelance monitormixer / Geluidstechniek / tape act

Comment

• sparky
      • Apr 2002
      • 2104

Een van de belangrijkste dingen waar je mee te maken zult krijgen is het splitsen van de signalen tussen eigen monitorsetup en P.A. Hoe je dit aan wilt pakken hangt af van de situaties waarin je terecht verwacht te komen.
      Kun je er zeker van zijn dat de stagebox van het van de lokale P.A. XLR-male links op elke kanaalinput heeft zitten? Dan volstaat het om een dikke snake te hebben om vanuit de stagebox hiermee naar jullie eigen monitorset te gaan. Maar dan zul je insituaties terecht gaan komen waarin de stagebox dit NIET zal hebben en dan heb je een probleem...
      Op deze manier ben je dus nog steeds afhankelijk van de lokale P.A. en dat was geloof ik nou juist niet de bedoeling. Best jammer, want dit is wel de goedkoopste en simpelste oplossing.

Een andere oplossing is om het splitsen in je eigen set te doen waardoor je hiervoor minder afhankelijk bent van de lokale P.A. Dit betekent dat de microfoons aangesloten worden op jullie monitorset en dat jullie vervolgens vanuit jullie set een snake naar de stagebox van de lokale P.A. sturen. Dit brengt een aantal praktische zaken met zich mee. Zo zal de lokale P.A. zijn eigen signaalinfrastructuur op het podium hebben in de vorm van stagesnakes. Deze snakes zou je op je eigen set kunnen aansluiten mits de Lokale P.A. en jullie eigen rack daarvoor dezelfde aansluitingen gebruiken. Snakes kunnen daarvoor whirlwind, cacom, harting, LK of simpelweg XLR gebruiken en vast ook nog wel meer connectortypes. De organisator en lokale technici zullen ook niet echt blij worden als ze hun hele setup moeten omgooien aangezien dit (changeover!!!)tijd kost en de kans op steekfouten vergroot. Verstandiger is het dus om ook voor je eigen snakes te zorgen en deze via een van bovengenoemde connectortypes op je monitorset aansluit, aangezien het een vaste set is, is een multiconnector het verstandigst. Hoeveel snakes je toepast is helemaal afhankelijk van je bandsamenstelling en het formaat podia waarop je speelt. Hou wel een beetje flexibeliteit in je snake-indeling door wat sparekanalen per snake in te calculeren ivm verandering in de hoeveelheid en soorten instrumenten, technische werkwijzes (hoeveelheden microfoons, retourlijnen) en simpelweg om defecten te kunnen ondervangen.

Wat je uiteindelijk zou kunnen (laten) bouwen is een grote connectorplaat met daarop een aantal multi-aansluitingen voor stagesnakes en een multi-aansluiting voor een kabel naar de P.A.. Aan de binnenkant van dit paneel worden de snake-connectors en de grote P.A. connector aan elkaar gesoldeerd, tevens wordt van elk kanaal een aftak op XLR gemaakt die jullie eigen tafel in kan. Dan maak je nog een kabel die aan de “monitorkant” een multi-aansluiting heeft en aan de “P.A.-kant” losse XLR’s Bouw dit met een mixer in een rack en je bent al aardig op weg zou ik zeggen.

Natuurlijk zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden, maar ik hou het hier even bij. Ik moet er vandoor.
      Here today - Gone tomorrow <<<>>> gekte is een uitzondering bij individuen maar een regel bij groepen.

Comment

Working...