Keuring stroombekabeling

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarkRombouts
    • Jan 2005
    • 1391

Keuring stroombekabeling

Als "kleine" zelfstandige heb ik een redelijk aantal stroomkabels in mijn bezit voor gebruik bij geluid en lichtinstallaties.

Het gaat hierbij met name om 230 Shuko kabels van 2,5mm2 en enkele 32A krachtkabels 5 x 4mm2. Tevens een krachtverdeler 32A -> 6 x Shuko met 6 16A zekeringen.

Nu hoor ik hier en daar van alles over verplichte keuringen die deze bekabeling zou moeten ondergaan. Vandaar hierbij mijn vraag in hoeverre deze verhalen kloppen en wat deze verplichte keuringen dan precies inhouden. Zelf ben ik geen electricien of iets dergelijks dus de precieze feiten weet ik niet.

Ik heb geprobeerd hierover in dit forum meer duidelijkheid te vinden, maar dat is me helaas niet gelukt.
  • 4uss
    • Aug 2005
    • 578

Ik kan me slecht voorstellen dat ongezekerde (verleng)kabels gekeurd moeten worden, dan zouden er in heel Nederland meer dan een miljoen kabels gecontroleerd moeten worden (wel een grove schatting, maar even voor het idee).

Voor gezekerde distributieblokken (ook zwerfkasten e.d.) kan ik me voorstellen dat deze eens in de zoveeltijd getest moeten worden op werking van zekeringen, je wil tenslotte wel dat de zekering er ook daardwerkelijk uit gaat als er iets fout gaat. Of hier daardwerkelijk een keuring voor geldt weet ik niet, dan zou er misschien ook op elke kast een sticker moeten zitten met de datum van de laatste/eerstvolgende keuring, en die kom ik af en toe wel tegen, omdat de verhuurder deze zelf test, maar dat is geen echte keuring.

Ik ben ook wel benieuwd, want anders heb ik ook nog wel het een en ander te keuren... (en ik weet nu al dat mijn CEE 16A 3fase naar 1x bouwmarkt verdeeldoosje (1 fase aangesloten dus) max 2500W (1mm²) daar niet echt doorheen gaat komen )

Comment

• renebiemans
      • May 2006
      • 156

Volgens mij moeten ze wel gekeurd worden om het jaar eigenlijk. Zo is bij ons laatst op school nog alles gekeurd. Ze zijn een week bezig geweest met meerdere personen om alles te keuren. En alleen al het podium zijn ze twee dagen mee bezig geweest met 1 persoon.

Comment

• 4uss
        • Aug 2005
        • 578

Originally posted by renebiemans
        Volgens mij moeten ze wel gekeurd worden om het jaar eigenlijk. Zo is bij ons laatst op school nog alles gekeurd. Ze zijn een week bezig geweest met meerdere personen om alles te keuren. En alleen al het podium zijn ze twee dagen mee bezig geweest met 1 persoon.
        En wie heeft dat dan gekeurd (ze)?... Als elke MBO-electrotechnieker dat kan/mag dan is dat ook niet echt een probleem natuurlijk, dan kan ik ze wel elke week laten controleren.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Wet en regegeving omtrent keuringen staat netjes omschreven.
          Keuringen dienen ook uitgevoerd te worden op verplaatsbare leidingen, en daar vallen je verlengkabels en ongezekerde kabelhaspels ook onder.
          De eisen waar volgens de arbo wet aan moet worden voldaan staan omschreven in de de NEN 3140.
          Met google kom je al een heel eind als je gaat zoeken op "nen 3140 keuring"
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Ik ga hier op de zaak wel even de NEN-3140 opduikelen dan, die moet hier ergens rondzweven...

Bedankt in ieder geval, ik denk dat het geen kwaad kan om meer mensen hier op te wijzen. Iedereen die zelfs al met een drive-in showtje aan de gang is heeft hier dus feitelijk mee te maken!

[offtopic]
            Het is bijna zinvol om een document te gaan maken waarin erg veel gestelde vragen en aandachtspunten voor beginnende lieden worden behandeld, zodat bepaalde vragen niet steeds terugkeren, en de gehele sector, dus ook de amateurs, veiliger gaan werken...
            [/offtopic]

Comment

• tha_dj
              • Jan 2004
              • 375

JUIST ! deze regels gelden voor alle bedrijven, maar de meeste drive-in shows zijn GEEN officieel bedrijf

Weet wel dat je ook bij controle de keurings rapporten dient te kunnen overhandigen ( in de bouw tenminste ) met de isolatie waarde van de mantel, en al die ongein.

Hadden wij altijd een mannetje voor op de de zaak die het hele jaar alle inhoud van de bussen keurde.
              your light !

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

officieel bedrijf etc maakt niet uit, de norm nen3140 komt via de ARBO, en die heeft andere omschrijvingen van werknemer en werkgever.

verder moet je inderdaad aan de hand van een risico-inventarisatie regelmatig de boel keuren. De discotheel die 4 klussen per jaar doet heeft andfere keuringsfrequentie dan de bouwvakker die er dagelijks mee sleept.

En inderdaad : aardweerstand , isolatiewaarde enzo ff meten, en sticker erop met een datum, of een nummer erop dat op het certificaat komt.

Comment

• beyma
                  • Oct 2002
                  • 1614

Originally posted by tha_dj
                  Hadden wij altijd een mannetje voor op de de zaak die het hele jaar alle inhoud van de bussen keurde.
                  Hehe, zo'n mannetje ben ik ook voor mijn werkgever!
                  Ik ben "opgeleid" tot keurmeester electrisch handgereedschap, en we hebben een secutester II aangeschaft waarmee je écht heeel eenvoudig je spullen kan doormeten ! (tip!)

Ik ben nu bezig om alle machiene's te voorzien van een RFID chip, zodat we exact per apparaat kunnen bijhouden wanneer deze is aangeschaft,gekeurd en weer opnieuw moet voor een keuring.Ook kunnen we dan heel eenvoudig de uitleen van machiene's registreren, dus als pietje komt voor een boormachiene dan hou je een rfid reader er tegen en je vult de naam in op de computer , thats it!
                  Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• jans
                    • Feb 2003
                    • 869

Het hoe en waarom wordt inderdaad beschreven in de NEN-EN3140. Voor de bedrijfsvoering staat ook het een en ander in de, even uit mijn hoofd, NEN-EN50110.
                    Ja, het kost je behoorlijk wat tijd. Dit kan worden ingekort door de juiste apparauur te gebruiken wat natuurlijk een kostenplaatje met zich mee brengt. Maar het is zeker zinvol voor de veiligheid van anderen en jezelf. Ik heb zelf al het nodige gekeurd en ik heb nog niet meegemaakt dat alles goedgekeurd kon worden.
                    Het is niet alleen belangrijk metingen uit te voeren, ook een visuele inspectie hoor hierbij.
                    Het keuren van je eigen spullen verreist wel een bepaalde disipline. Ik ken voorbeelden van bedrijven die materieel goed keurt terwijl bekend is dat bijvoorbeeld het rackprofiel niet geaard is. Maar omdat het toch even werk is dit te realiseren wordt er beredeneert dat via de aparatuur de aarding wel OK is.
                    Oh ja, zet niet overal zomaar de megger op!!!
                    Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• Rock On
                      • Jan 2004
                      • 250

"zet niet overal zomaar de Megger op"

Idd kan niet ieder apparaat tegen de 3kV iso meting of de 20A meting op de aarde. Maar gelukkig heeft Avo (en ik mag aannemen dat de andere fabrikanten dat ook gedaan hebben) een al diverse testgroepen aangemaakt die meteen bepalen welke tests gdaan worden. Is errug handig. Je kan deze groepen ook helemaal zelf specificeren, dus je kan het ook goed verkloten.....
                      "I do know everything, just not all at once. It's a virtual memory problem."

Comment

Working...