Zelfbouw discomeubel

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ladydomo
    • May 2007
    • 15

Zelfbouw discomeubel

Ik en mijn vader zijn druk bezig met het ontwerpen/bedenken van een nieuw discomeubel. Nu vroeg ik me af of jullie nog tips en ideeen hadden over het uiterlijk van dit meubel.

Momenteel ziet het er zo uit:

De kleur zal hetzelfde blijven alleen de tekst zal wat minder overdreven aangeboden worden Ook de mengpanelen etc. worden dit keer ingebouwd.

Enig materiaal is er al: MDF platen en wieletjes om de bakken in de aanhanger te rijden. Het worden ook minder bakken (nu 6) in de toekomst 3 stuks, wel dezelfde lengte (totaal 5 meter).

Alle tips en ideeen over het uiterlijk en de vormgeving van dit meubel zijn welkom .
  • Upgrading your system
    • May 2003
    • 1684

Ik zou beginnen toch echt multiplex te nemen. materiaal is veel lichter en gewicht van zo'n bar gaat je uiteindelijk opbreken.

verder, combineer de zaken een beetje, bouw al je draaispullen in 1 kist, en je lichtsturingen en dergelijken in een andere.
    op die manier voorkom je dat je bijvoorbeeld draaitafels en cd-spelers moet aan koppelen van de ene naar de andere kist omdat je er geen vaste connecties kan leggen.
    scheelt ook weer tijd

geef het geheel een randje, dat voorkomt gemorst bier wanneer iemand een plaatje aanvraagt met een biertje in de hand.

en tot slot:
    ik vindt het altijd heel belangrijk dat het geheel zo is ingebouwd dat wanneer de deksels eraf gehaald worden, alles bereikbaar is zonder nog zaken uit te moeten pakken en bekabelen. xlren naar de amps, prik erin en draaien met die handel.
    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• jurjen_barel
      • Jun 2003
      • 3150

Paar snelle tips: als je je apparatuur verdeeld, niet 100 kabels trekken, maar gewoon een korte multikabel tussen de delen. Scheelt enorm veel prutstijd.
      Apparatuur hoef je niet perse in te bouwen, gewoon een opstaand randje geeft een zelfde effect. Maak het randje schuin en het beschermt je ook tegen rondvliegend vocht (bier loopt door de schuine hoek er gewoon af) en mensen kunnen er geen glazen opzetten (en vervolgens "per ongeluk" omstoten over je kostbare apparatuur).
      Graag ook een schotje voor je wielen, want het ziet er niet uit zo (persoonlijk gezegd). De wielen met rem zitten dan natuurlijk aan jouw kant.

Misschien kun je nog iets van subtiele verlichting inbouwen voor extra effect. Graag niet een el-cheapo lichtorgel met gekleurde peertjes, maar bijv. dunne led-strips.

Hopelijk kun je hier wat mee, succes!

Comment

• DJ nn
        • Jun 2006
        • 489

ik heb niet veel ervaring met meubeltjes, maar ik wil altijd zo weinig mogenlijk kabtjes trekken tussen mijn cases, dus probeer alles in een multikabel te proppen (alles dat in een vaste booth staat)
        eventueel een grote harting zodat alle kistjes (waar nodig) onderling doorlusbaar zijn (ook 220V !et eventueel in 1 kistje enkele zekeringetjes?)

misschien kun je er zelfs voor zorgen dat elke kist een in en uit heeft met zelfe pinbezetting (dan kan je van opstelling: A-B-C naar A-C-B ofzo gaan)
        dus zodat elke kist dezelfde pinbezetting heeft

een (licht)effectje kan leuk zijn, maar ik zou het niet te moeillijk maken...

verder ziet je "oude" er wel leuk uit... (inbouw is wel mooier, maar wordt aan gewerkt zie ik)

grtzzz DJ nn
        ... the sound of silence...

Comment

• ladydomo
          • May 2007
          • 15

Thnx voor de replies, om te beginnen zal ik het er met mijn vader vanavond hebben over het gebruik van multiplex ipv mdf platen. De 3 worden opgedeeld in licht/geluid/overig. Een opstaand randje o.i.d. is niet mogelijk aangezien de bakken in de aanhanger moeten en op die bakken komen de par lampen en truss te liggen. Het moet dus aan de bovenkant geheel vlak zijn. Wel zal ik aan me vader vragen of hij iets kan fiksen met een schotje voor de wieletjes. Zou wel mooi zijn idd.

Verder begrijp ik niet echt wat bedoeld word met een multikabel? Is dat soms gewoon een stekkerdoos? Ik ben in ieder geval om in iedere bak een stekkerdoos te monteren zodat het idd een kwestie is van stroom zoeken, (licht en geluid aparte groep waar mogelijk is) speakers aansluiten en draaien maar Over dat laatste is mij ook het 1 en ander niet duidelijk. Ik sluit namelijk nog altijd de speakers via de achterkant van de versterkers aan, heel onhandig natuurlijk. Als iemand mij kan helpen hoe ik dus iets (xlr?) aan de voorkant kan maken, zodat het dus een kwestie van prikken en draaien is.

Tot slot ben ik nog op zoek naar een 19' rack die ik kan inbouwen in de geluid bak voor de versterkers & crossover. Momenteel ligt alles namelijk los op ingebouwde planken . Ik meen deze dingen ooit gezien te hebben maar kom ze nergens meer tegen.

alvast bedankt maar weer.

Comment

• DJ nn
            • Jun 2006
            • 489

flightcaseje bouwen, of gewoon 19" rails kopen (flightcase onderdelen van J&H eens doorbladeren)

De stekkertjes moet je solderen, chasisdeel in zo'n plaatje met gaten en aan de andere kant de stekker in je amp,mixer,...

en multikabel:
            Dat is dus kabel met veel kabeltjes in.
            Je kan dan zelf een doosje maken, kopen of inbouwen, waar de multistekker (stekker zoals bvb harting) verloopt in XLR's, shuko's,...
            Als jij, je vader of een kennis dit niet goed begrijpt/kent, zou ik er niet aan beginnen. Het vraagt dan best wel om een uitgestippeld plan om dat handig te kunnen gebruiken.

In ieder deel een verdeeldoosje is zeker een goed idee!

grtzz DJ nn
            ... the sound of silence...

Comment

• hugovanmeijeren
              • Oct 2004
              • 1436

Luidspreker aansluitingen gaan over het algemeen over Speakon connectoren van Neutrik. Als je gewoon 2 luidsprekers full-range gebruikt, heb je aan 2 of 4 polige Speakons genoeg (2 en 4 polig zijn identiek, alleen heeft de 2 polige 2 aansluitpunten en 2 lege gaten, je kunt ze dus gewoon uitwisselen met 4 polige).

Voor spanning kun je dan gebruik maken van een Powercon van Neutrik.
              Beide type connectoren kun je in een paneeltje met D-gaten schroeven. Is het meteen netjes ingebouwd.

Groeten Hugo
              Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

tja je ken het zo gek maken als je wil natuurlijk.

Maar als je je apparatuur vast wil inbouwen dan zou ik zo ie zo ervoor zorgen dat je iets kan ontwerpen wat je af kan sluiten. Vaak kom je dan toch bij iets als een flightcase terecht met een mogelijkheid om 19" spullen in te bouwen.

ik vind zelf altijd dat die kubbusen een boel ruimte innemen...vaak heb je te weinig spul om ze goed te kunnen vullen en in een kroeg ken je z'n bar niet kwijt en met een paar trappen op je klus ben je het ook snel zat. Bouw je je apparetauur er vast in ben je minder flexibel vin ik.

Ik gebruik zelf inklapbare discodelen ( aluminium frame met een front ) waar op ik zelf alles met losse flightcases samenstel wat er nodig is op en klus . Heb ik een grote klus neem ik er 4 mee waar ik alles op kwijt kan heb ik aleen geluid doe ik het met2 deeltjes en noem zo maar op. Ik kan er zelfs mijn PA tafel op kwijt om een bandje mee te mixen. verder neemt dat relatief weinig ruimte in

iig succes met bouwen en ik ben benieuwt naar het resultaat

Comment

• ladydomo
                  • May 2007
                  • 15

Even een kleine update:

Inmiddels zijn de bakken klaar en is het nog even wachten tot de verf droog is. Dan een kwestie van inbouwen en zaterdag meteen draaien

Ik zal in de loop van volgende week foto's posten.

Comment

• ladydomo
                    • May 2007
                    • 15

Originally posted by ladydomo
                    Even een kleine update:

Inmiddels zijn de bakken klaar en is het nog even wachten tot de verf droog is. Dan een kwestie van inbouwen en zaterdag meteen draaien

Ik zal in de loop van volgende week foto's posten.
                    Edit: iets heel stoms: mijn vader heeft zich een week vergist in het draaien. Al dat harde werk en die haast voor niks dus haha.

Foto's dus de week erop

Comment

Working...