1V RMS CD output to -10dB mixer input

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TwoSound
    • Jun 2007
    • 7

1V RMS CD output to -10dB mixer input

Beste medetechneuten,

Afgelopen weekend heb ik een nieuwe cd speler ( SYNQ CDX-1) aangeschaft. Wanneer ik deze op mijn mixer ( Yamaha MG16/6FX ) aansluit overstuurd dit signaal gigantisch. Nu heb ik aan gegevens:

CD speler: output: 1V RMS @1Khz
    Mixer: input -10dB

Als ik het goed bereken staat -10 dB gelijk aan 0,3V
    Hiermee heb ik een spanningsdeler gemaakt van 10K en 3K3 wat een 1/4 verhouding betekend. De mixer hangt dan over de 3K3 weerstand.
    Echter lijkt het toch vaak dat de muziek op de input TE zacht staat.. Soms scheelt dit per cd maar dat zijn weer instellingen van de cd brand programma's.

Weet iemand hoe dit opgelost kan worden? Naar mijn idee zou dit moeten functioneren maar dat doet het helaas niet naar wens, misschien een rekenfout gemaakt?

Komende vrijdag moet het apparatuur weer klaar voor gebruik zijn dus een reactie zo snel mogelijk zou heel erg gewenst zijn.

Bedankt en met vriendelijke groet,
    Rene Dols

Rene(at)TwoSound(dot)net
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

heeft zo'n dure mixer geen +4 knopje?????
    Bij je spanningsdelerberekening ben je waarschijnlijk de ingangsweerstand van je mixer vergeten meenemen (meestal grootte-orde 10 k?)
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Koen van der K
      • Aug 2005
      • 1146

Ha Rene,

Waarschijnlijk hebben ze het hier inderdaad over -10dBV (316 mV consumerlevel).
      Echter als ik je verhaal zo hoor en het inschat zal een verzwakking van een dB of 6 (halve spanning) wel voldoende zijn. Zoals Laserguy zegt telt de ingangsimpedantie van de mixer ook mee en gezien zo'n CD-speler best met 1K afgesloten kan worden zou ik de weerstandswaardes 1K/600R eens proberen.

ps misschien domme opmerking maar je gebuikt toch de jacks en niet de XLR's neem ik aan ?

Groeten en succes !
      Meer is minder, minder is meer

Comment

• MarkRombouts
        • Jan 2005
        • 1391

De ingangen van de stereokanalen van de Yamaha MG mixers hebben dit probleem inderdaad. Ik heb er ook een tijdje een gebruikt en heb hem onder andere hiervoor weer weggedaan.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

Ik denk dat als je de juiste snoertjes en ingangen gebruikt helemaal niks hoeft te solderen.
          Yamaha is wat dat betreft redelijk uitgebrijd in z'n documentatie.

Yamaha Professional Audio is known around the globe as a provider of innovative, top-quality solutions for the sound industry. The Yamaha lineup includes a number of world-standard mixing consoles, signal processors incorporating industry-leading DSP technology, power amplifiers based on energy-efficient drive technology, and an extensive range of speakers suitable for everything from live sound to commercial installations.

Mixers | Products | Yamaha Pro Audio

Maar ik lees net dat Mark hetzelfde probleem heeft gehad dus laat even weten welke kanalen je
          wilt gaan gebruiken.
          Last edited by Radar; 04-06-07, 20:14.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Originally posted by Radar
            Ik denk dat als je de juiste snoertjes en ingangen gebruikt helemaal niks hoeft te solderen.
            Yamaha is wat dat betreft redelijk uitgebrijd in z'n documentatie.
            Helaas ben ik hetzelfde probleem ook tegen gekomen bij onze MG16/6FX en een MG16/4 en een MG12/4, dus ik vrees dat het echt een probleem met de tafel is.
            Er zitten twee stereo-ingangen op die wél een gainregeling hebben, maar deze hebben ook een microfooningang, en die heb ik vaak wel nodig op de toch al niet ruime mixer. Dan zijn er nog twee stereo-ingangen die géén gainregeling hebben, en als aansluitingen double-jack of double-cinch. Er staat ook expliciet op de tafel vermeld dat dit -10dB ingangen zijn, en dat lijkt dan ook te kloppen met de uitslag van de VU meter bij gebruik van een CD-speler of iets dergelijks, een piek is bij een beetje heftig nummer snel gemaakt (en dan staat hij dus echt in het rood van de VU). Ik heb hem nog niet horen oversturen, maar het is niet netjes natuurlijk.
            Dus een weerstand om een afname van 14dB te bewerkstelligen zou mooi zijn. Dan komt het uit op +4dB, wat normaal is voor dit soort ingangen op professionele tafels.

Comment

• Mathijs
              Moderator
              • Aug 2002
              • 1353

is dit even handig:

T-Pad / H-Pad Calculator - Resistor Values for Attenuation

en voor nog wat makkelijke info:

Uneeda Audio - Build your own attenuator pads

Zoals bovenstaand vermeld moet je rekening houden met de in en uitgangs impedantie van je aparaten. Dan moet het helemaal goed komen.

Comment

• TwoSound
                • Jun 2007
                • 7

Kijk eens aan wat een reacties ineens!

Daarvoor alvast bedankt! Tevens had ik een post op circuitsonline.net geplaats waar men met het volgende resultaat kwam:

(Live)--------------+
                ...........................|
                .........................\[ ] P1
                ..........................[\]
                ..........................[ ]\--------( Live naar mixer )
                ...........................|
                .(afsch + Return)---+----------( afsch + Return naar mixer)

Voor P1 word een waarde van 25K Log genomen. Zou dit moeten lukken? Zo maak je als het waar een eigen gain regelaar.

PS: Ik gebruik inderdaad de Jack's en niet de XLR's

Als iemand dit net wel steunt of niet hoor ik dat graag.
                Zonder reactie zal ik dit vanavond uittesten en het resultaat hier ook even posten!

Ook vind ik zo snel de weerstanden van de mixer en cd speler niet terug... Hoe zou ik hieraan kunnen komen? Of is dit niet meer nodig als ik bovenstaande oplossing kies?
                Last edited by TwoSound; 05-06-07, 13:04.

Comment

• peterkuli
                  • Nov 2002
                  • 113

Originally posted by TwoSound
                  Ook vind ik zo snel de weerstanden van de mixer en cd speler niet terug...
                  Dat is niet zo raar, het zijn namelijk geen "echte" weerstanden, maar impedanties. Vaak worden deze waarden echter wel opgegeven, iets van: "input Z" oid.

edit: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...MG16_6FXNL.pdf bladzijde 29
                  Last edited by peterkuli; 05-06-07, 13:15.

Comment

• TwoSound
                    • Jun 2007
                    • 7

Originally posted by peterkuli
                    Dat is niet zo raar, het zijn namelijk geen "echte" weerstanden, maar impedanties. Vaak worden deze waarden echter wel opgegeven, iets van: "input Z" oid.

edit: http://www2.yamaha.co.jp/manual/pdf/...MG16_6FXNL.pdf bladzijde 29
                    Dat het impedanties waren begreep ik wel anders zou ik ze met de multimeter meten. Ik zie inderdaad dan de mixer 10K als ingangsimpedantie heeft dat moet dan prima gaan met de 25K potmeter... Missschien de waarde iets kleiner aangezien je nu als maximale doorlaat 1/3 hebt staan of nog minder.. Met en potmeter van 10K kan ik hem van 0 tot 1/5 regelen..... Maar dan speelt de uitgangsimpedantie van de cd speler ook nog mee... Maar die beschrijving is erg beknopt en staat het echt niet in...

Comment

Working...