Telefoonhoorn als headset

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dennis vd Dool
    • Jan 2007
    • 72

Telefoonhoorn als headset

Beste Collega's
    Ik heb de volgende vraag:
    Kun je een "telefoonhoorn" met ptt-switch (zoals op de marifoon) gewoon straffeloos doormiddel van de 4pin xlr op de intercom aansluiten?

Alvast dank voor een reactie
  • Whitefarmer
    • Oct 2003
    • 1244

Beste Dennis,

Deze "microfoons" zijn voor een heel ander doel ontwikkeld, in principe zou het wel kunnen werken, als:
    de pinbezetting gelijk is.

Bij bijvoorbeeld 27 MC apparatuur zijn diverse merken met verschillende pinbezetting, vaak staat op 1 van de draden +5 of zelfs +12 volt.

Ik raad het je dus AF!

Gewoon headset kopen die erbij hoort (en dat is duur ja!)

succes groet John
    Groeten John
    ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
    Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• SjoerdOptLand
      • Jul 2003
      • 261

Leuke vraag Dennis, en de moeite van het uitzoeken wel even waard. Ik begrijp dat je al een dergelijke hoorn voorhanden hebt? De juiste pinbezetting voor ASL/ClearCom (compatibel) is:

1. aarde/shield mic
      2. signaal mic (meestal met een aantal volts bias)
      3. aarde/shield oortelefoon
      4. signaal oortelefoon

Op pen 2 staat dus meestal een zekere spanning om een elektret microfoontje mee te voeden. Of deze spanning aanwezig is kun je bepalen met een multimeter tussen 1 en 2 op de beltpack. Als je een hoorn met elektret microfoon hebt, kun je deze (met de juiste pinnen) gewoon aansluiten. Heb je een hoorn met een dynamische microfoon (of bij twijfel) even met een klein condensatortje tussen pen 2 en de microfoon proberen.

Succes!
      Sjoerd

Comment

• showband
        • May 2001
        • 4524

een echte telefoonhoorn kan als je een oude te pakken hebt nog een eveneens oude opnemer hebben. "gruisbak"

Ik heb ooit met een handset van het leger deze test gedaan.

In dat geval ga jij nooit een verstaanbaar signaal aan de andere kant krijgen. Met nieuwere is het minder erg maar nog steeds slecht. Een telefoonmic is bedoeld om spraak in een stille ruimte op te pikken. Naast een PA mixpositie is er eenvoudig teveel omgevingsgeluid. In werkplaatsen hangt niet voor niets een kunststof "koepel" om de telefoon.

Maar experimenteren kost niets... En een ander microfoontje in zo een handige houder solderen ook niet.
        lekker belangrijk!

Comment

• janneman32
          • Dec 2005
          • 65

waar dennis waarschijnlijk op uit is is een telefoonhoorn ala Focus.
          zij hebben meestal op de foh een telefoohoorn die verbonden is met het asl/systeem.

Wel vaak gezien maar geen idee of dat gewoon ordinaire telefoonhoorns zijn.

Greetzzz, Jan

Comment

• rolanddeg
            • Nov 2004
            • 337

Dat zal waarschijnlijk zoiets zijn:

Komt direct van ASL vandaan, zie voor meer info Intercom Accessories | ASL INTERCOM BV | Matrix switches | Headphones | wall boxes | spilt box

Comment

• LJ_jacob
              • Aug 2003
              • 293

jep, clearcom heeft ze ook.
              Gewoon telefoonhoorn met netjes 4pin XLR stekkertje er aan.
              Onder je vingers zit een "call" knop, werkt prima hoor.
              mijn auto rijdt 1 op stoplicht

Comment

• Carl
                • Nov 2000
                • 907

Een standaard telefoonhoorn werkt idd niet.
                Een oude heeft een koolmicrofoon (gruisbak) en daar moet een beetje stroom doorheen lopen, dat levert een intercomunit niet, en als die dat wel zou leveren, is dat voeding voor een electret, dus dat zal ook wel niet (niet goed) werken.
                een moderne telefoonhoorn heeft een electretmicrofoon, dus dat zou kunnen werken op een intercomunit met electretvoeding, geen idee of jouw ICU dat heeft natuurlijk (klaarkom niet, ASL wel????)
                Ik heb ooit wel eens een oude telefoonhoorn (model T65) "verbouwd" door er een oud dynamisch micje in te plakken, en een drukknopje net onder het luidsprekergedeelte in te boren, zo'n inbouwbeldrukkermodelletje, dat past redelijk, de hoorn is natuurlijk overal min of meer rond.
                Het werkt goed, ik gebruik het nog steeds af en toe.

Comment

• Dennis vd Dool
                  • Jan 2007
                  • 72

Beste Mensen,

Dank voor alle reacties.
                  Het is gelukt! Ik heb een 2tal marifoonhoorns met een 4pin xlr zo kunnen maken dat ze keurig op de intercom aansluiten.

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

plaatje, fotootje? ...ik ben heel benieuwd namelijk
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• Dennis vd Dool
                      • Jan 2007
                      • 72

Ga mijn best doen