63A CEE terug verdelen naar 230V - Hoeveel groepen?

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • O-noo
    • Jun 2007
    • 8

63A CEE terug verdelen naar 230V - Hoeveel groepen?

Beste mensen,

Even heel kort, uit een aggregaat komt een 63 ampere kabel met 3 fasen (en nuldraad en aarde)

Kan ik nu zeggen dat ik 3 x 63 ampere kan gebruiken? of levert het 63 ampere verdeelt over 3 fasen?

Tot zover even, al heb ik nog heel veel vragen

groet!
    Onno
  • flurk
    • May 2003
    • 409

63 amp over de de 3 fases samen.

Comment

• O-noo
      • Jun 2007
      • 8

In dat geval..

...komt er een verdeelkast achter die 63-er. Daarachter 2 x 32 ampere.. Op 1 van de 32 ampere kabels leg ik nog een verdeelkastje (van 32 ampere naar 6 x 220V-stekkers.

Kan ik nu zeggen dat ik 6 vrije groepen heb of heb ik er maar 3? Want:

3500 W/ 220 V = 15,9 Ampere x 6 groepen = 95,4 ampere.. 95,4 ampere / 3 fasen = 32 Ampere.

Dus mijn vraag: Is alleen bij een 63 ampere kabel de 63 ampere verdeelt over 3 fasen, of ligt dat bij alle kabels zo?

Comment

• jadjong
        • Oct 2003
        • 654

Je hebbt 63 ampere per fase, als je dat dus splitst naar 230v groepen dan kan je 189ampere totaal gebruiken.(met enige marge vanwege de aggregaat)
        Last edited by jadjong; 19-06-07, 16:57.

Comment

• O-noo
          • Jun 2007
          • 8

Hm dus de reactie van Flurk klopt niet helemaal?

Comment

• RenéE
            • Oct 2006
            • 291

Dat is wel de juiste conclusie die we eraan kunnen verbinden ja.

Comment

• jadjong
              • Oct 2003
              • 654

Originally posted by O-noo
              Hm dus de reactie van Flurk klopt niet helemaal?
              Ja, uit een 32A verdeler kan je 6 gescheide groepen toveren, waarom je er dan geen 12 uit een 63A verdeler kan halen is mij een raadsel.

Comment

• Max8bier
                • Jun 2007
                • 27

Je moet eerst even kijken hoeveel KVA je aggregaat is. Aantal KVA's keer 1,7 geeft het aantal ampere dat het aggregaat kan leveren.
                48 KVA is dus 81,6A per fase dus 3x 80A.
                Het ligt er ook aan hoe je wcd afgezekerd is op het aggregaat, meer kun je er dan zowiezo niet afhalen.

Comment

• jadjong
                  • Oct 2003
                  • 654

edit. ik kan niet lezen
                  Last edited by jadjong; 19-06-07, 17:08.

Comment

• Bart Wilems
                    • May 2006
                    • 32

Je kan idd zeggen dat je 6 vrije groepen hebt.
                    Uit een 63A "krachtstroomkabel" zoals je al zei (met nulleider en aarding),
                    kan je zeggen dat je er 3 keer 63A uit kan halen als je het verder verdeeld naar 230V.

Comment

• Max8bier
                      • Jun 2007
                      • 27

Nee hoor kijk maar op een gemiddeld aggregaat aantal KVA's keer 1,7 is over het algemeen ook de totaal waarde van de diverse zekeringen.
                      De cos heeft met blindvermogen te maken

Comment

• Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

Inderdaad belangrijk om te controleren hoeveel kVA het aggregaat kan leveren en de waarde van de zekering.
                        In sommige gevallen zet men een 63A stekker omdat het aggregaat iets meer levert dan 32A.
                        Als je alleen afgaat op de stekker die eraan staat kan je bedrogen uitkomen.

On topic: Het is inderdaad 63A per fase en dus 189A in totaal.
                        Last edited by Dikke Foaf; 19-06-07, 17:22.

Comment

• moderator
                          Moderator
                          • Apr 2001
                          • 5950

Onderwerp even aangepast.

Je kunt een heleboel "groepen"aanmaken.
                          Een 230V spanningsgroep is namelijk niets anders dan een aftakking van die 63A aanvoer.
                          Hoeveel aparte groepen je kutn maken hangt af van op hoeveel Ampere je die groepen uiteindelijk af gaat zekeren.

De fasebelasting is iets wat je beslist in het oog dient te houden.
                          Als het je onbekend is waar de de termen L1, L2,L3 P, N voor staan: even door iemand anders laten uitrekenen.

Adviezen aangaane spanningsverdeling zijn altijd gebasseerd op verstrekte gegevens en afhankelijk van de werkelijke situatie.
                          Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• flurk
                            • May 2003
                            • 409

Als ik mij niet vergis zijn we gestart met een 63 amp aansluiting.3 fases neutre en aarding.Daar kan je toch maar 1 keer 63 amp uithalen.Als je dit opsplitst kan je verschillende kanten uit.2 x 32 amp /380 volt.En dan die 32 amp naar 6 x 16 amp/220volt.Maar meer dan 63 amp/380 volt haal je er niet uit.

Comment

• O-noo
                              • Jun 2007
                              • 8

In het verlengde van dit hele verhaal....

Als ik uit een 63 kabel 189 Ampere kan halen (3 fasen) kan ik dan op een verdeelkast die achter de 63 hangt, 6 x 32-ampere kabels volledig bezetten? Of houdt het ergens een keer op?

(63 Ampere x 3 fasen = 189 Ampere / 32 ampere= 6 )

...nog even terugkomen op de "6 vrije groepen" Die zijn gezekerd tot 16 amp.
                              Last edited by O-noo; 19-06-07, 20:06.

Comment

Working...