Truss outdoor en aarding

Collapse
X
Collapse
more_options-1
Posts
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • devosb
    • Mar 2002
    • 32

    Truss outdoor en aarding

    Beste

    Een trussconstructie waar publiek kan bijkomen, en waar elektrische apparaten in hangen moet volgens bepaalde regels worden geaard. ( Iets in de aard van aardingsdraad van 16sqmm ofwel de helft van de koperoppervlakte van de toevoerende geleiders indien > 16sqmm)

    Onlangs stelden we een stand buiten op. Hier maakte ik me de bedenking dat de kans op blikseminslag wordt vergroot door deze aarding. Bij een eventuele inslag zal de tijdelijk gelegde aarding deze inslagstroom slechts zeer moeilijk kunnen afvoeren, en komt dus een potentieel dodelijke spanning op de constructie te staan. Klopt dit? Is het in theorie dan beter alles pogen te isoleren (rubberblokken onder de trussen oid) Wat doen jullie hiermee?

    Thx
    Brecht
    devosb
  • showband
    • May 2001
    • 4524

    #2
    Meestal heb je niet alleen bliksemstralen. Maar ook een forse bui.

    Het idee dat je een trussconstructie electrisch kan isoleren van de omgeving tijdens een plensbui is denk ik wat optimistisch. Maar dat zeg ik als niet-rigger.
    lekker belangrijk!

    Comment

    • moderator
      Moderator
      • Apr 2001
      • 5950

      #3
      Het is ( lang geleden) al eens onderwerp van discussie geweest, dat hele aardingsverhaal.
      Conclusie van toen even samenvattend Voor lampjes ga je naar de lampenman, voor rigging ga je naar een rigger, voor electro ga je naar een electricien.

      Hoe lang moet een aardpen zijn?....geen idee!
      Met de nodige rekengegevens kan je als rigger calculeren, ergo je plot voor takels en trussen maken.

      Laat de electricien zijn werk doen, met de voor hem benodigde gegevens.

      Leuke wetenswaardigheid: Afgelopen bouwbeurs een controleur vanuit de beursorganisatie die ook begon over aarding, de opdrachtgever was een autoriteit op het gebied van steigerbouw in Nederland, ik zal de hele discussie niet plaatsen, simpelweg omdat ik het niet zie zitten om met dit veel te mooie weer een lap tekst te gaan tiepen, maar de uitkomst was: bleef zoals het was, ongeaard.
      Belangrijkste argument: alle lampjes hebben een aarding, het basismateriaal is aluminium en ga maar terug naar school als je van mening bent dat je dit met een extra klemmetje veiliger maakt.
      Het was voor mij een eye-opener!
      Moderator J&H Licht en Geluid Forums

      Comment

      • renevanh
        • Oct 2004
        • 2371

        #4
        Ik zie heel vaak dat aluminium constructies die op houten plaatjes staan (vanwege zacht gras door regen etc) geaard worden. Persoonlijk snap ik hier niks van (zeker niet als er niet eens licht in hangt maar er enkel op de houten panelen een DJ setje en een mengtafel staat), maar men doet het wel...

        Hoe dik die kabels zijn durf ik niet te zeggen (maar denk wel in de buurt van 10 tot 20mm^2), maar het geeft nogal een nutteloze indruk (en een potentieel gevaar, want die dingen zijn altijd net te kort en staan dus backstage net even te strak... )

        Renรƒยฉ
        Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

        Comment

        • dj boja
          • Apr 2006
          • 56

          #5
          ik zou zeggen aard niets en wacht af tot er iemand in rook opgaat .

          Je moet u trus wel degelijk aarden.
          Stel een van u lampen heeft een beschadigde kabel die tegen de truss aanleunt . Geen aarding dus trus komt onder spanning te staan , de eerste die hem dan aanraakt zal wel voelen wat zoon aarddraad doet .
          Als je trus geaard is komt die truss ook onder spanning maar wordt deze afgevloeid en indien dit goed geaard is kan je hem weer vast nemen . normaal zou je verliesstroomschakelaar dan ook moeten werken .

          Even ter inlichting en volgens BELGISCHE normen :
          minimum lengte van aardpen 2 m
          aardingsweerstand max 30 ohm
          minimum dikte aardingsdraad 4mmร‚ยฒ en minimum 1/2 van de voedingsdraad
          minimum vereiste verliesstroomschakelaar 300ma of 30ma voor vochtige ruimten.

          Ik kan nu wel begrijpen dat niet iedereen een toestel geeft om aardingsweerstand te meten . Kun je oplossen door tussen aardpen en faze ( geen nulgeleider) te meten dan zou je ongeveer 100 a 130V moeten meten , je verliesstroom zou ook moeten afspringen .

          Comment

          • Speakertje
            • Mar 2005
            • 462

            #6
            Originally posted by moderator
            Belangrijkste argument: alle lampjes hebben een aarding, het basismateriaal is aluminium en ga maar terug naar school als je van mening bent dat je dit met een extra klemmetje veiliger maakt.
            Originally posted by dj boja
            Je moet u trus wel degelijk aarden.
            Stel een van u lampen heeft een beschadigde kabel die tegen de truss aanleunt . Geen aarding dus trus komt onder spanning te staan , de eerste die hem dan aanraakt zal wel voelen wat zoon aarddraad doet .
            Als je trus geaard is komt die truss ook onder spanning maar wordt deze afgevloeid en indien dit goed geaard is kan je hem weer vast nemen . normaal zou je verliesstroomschakelaar dan ook moeten werken .
            Boja, je moet even goed nadenken over wat de mod zegt. Lampje is geaard en hangt aan de trus, dus als de trus onder spanning komt te staan zal deze via de aarde van de lamp(jes) wegvloeien. Wat heeft die extra aarde dan nog voor zin? Uitschakelen zal de aardlekbeveiliging toch wel doen.
            M.v.g. Sander
            Heeft nu EV, CP2200 en ZX1. Dateq en Denon
            Nieuw SB122 en Dynacord S1200

            Comment

            • moderator
              Moderator
              • Apr 2001
              • 5950

              #7
              Even helder: de aarding maakt deel uit van de werkzaamheden van de electricรƒยฏen...
              Moet dus inderdaad gebeuren, maar dan wel graag goed!

              Niets is gevaarlijker dan schijnveiligheid.
              Moderator J&H Licht en Geluid Forums

              Comment

              • Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

                #8
                Toch kom je af en toe wel rare dingen tegen hoor.

                Ik herinner me een dranghek rond het podium (feestje van 1500 man): op dat ding stond een zekere spanning. Geen 220V, wel voelbaar (ofja, stroom voor de puristen...)

                Wij hebben liggen zoeken, zoeken zoeken. Niks gevonden. En we vonden het heel gek, aangezien normaal elke lamp geaard is, en in zo een situatie er toch een aardlek moet afgeslagen geweest zijn? Uiteindelijk merkten we dit pas tegen het einde van de fuif, dus veel viel er niet meer aan te doen. Exacte oorzaak kennen we dus niet. 1 van de theorie-en was dat de hele biervloer spanning voerde door een fout lampje van de (door drankmerk geinstalleerde) cocktailbar aan hun eigen truss. Koffiedik kijken dus...

                Wรƒยฉl weet ik dat de aardlek WEL was afgeslagen als we de dranghekken geaard hadden.

                Je kan het uiteraard heel gek maken, maar mijn punt is: uitgaan van de aarding op je spots kan mogelijk gevaarlijk zijn. Als een adertje los kan raken in een (veel in en uitgeplugde) schuko, dan kan dit evengoed de aarding zijn.

                Comment

                • moderator
                  Moderator
                  • Apr 2001
                  • 5950

                  #9
                  Begrijp me niet verkeerd: Een aarding van de truss is zeker de bedoeling.
                  Wat je als trussleverancier/rigger/lampenl*l niet kunt of moet willen kunnen is de lengte van aardpennen en die ongein organiseren, daar heb je andere vaklui voor.
                  Moderator J&H Licht en Geluid Forums

                  Comment

                  • Upgrading your system
                    • May 2003
                    • 1684

                    #10
                    stelregel is: alle vreemde metalen welke in aanraking kunnen komen met elektrische spanning dienen geaard te worden. Metalen behuizingen, T-Bars, en dus ook truss. uiteraard moet dit wel in het normale blijven..(dranghekken aarden zou ik ook niet gaan doen, waarom niet?? deze bavat geen directe aanraking met elekronische apparatuur, en je moet ergens een lijn trekken.) Maar Truss MOET dus officieel WEL geaard worden. aardpen dient te voldoen aan verschillende eisen. in sommige gevallen volstaat een aardpen van 2 meter, en in sommige gevallen moet aanmerkelijk dieper geslagen worden om de weerstand voldoende laag te krijgen. Hiervoor zijn keurig regeltjes opgesteld die je kan nazien. (uiteraard wordt hier niet specifiek truss omschreven, maar wel vergelijkbare situaties.
                    Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

                    Comment

                    • Poelmans
                      • Feb 2004
                      • 806

                      #11
                      Originally posted by moderator
                      Wat je als trussleverancier/rigger/lampenl*l niet kunt of moet willen kunnen is de lengte van aardpennen en die ongein organiseren, daar heb je andere vaklui voor.
                      IK denk dat een meter voor aardweerstand, pikeur met dop voor pennen + de nodige kennis vergaren goedkoper is dan op elke klus een elektrieker laten komen speciaal voor je aarding

                      Trouwens: heb je de aardingspennen al eens bekeken die bij je generator worden geleverd? Dit is geen raketwetenschap, maar natte vinger werk... Toch leveren eurorent en anderen elke generator met een galvanise T profieltje. Begrijpelijk, want als je om je aardingsweerstand te halen 10 aan mekaar geschroefde koperen staven van elk 2 meter de grond in moet slaan met een pikeur, en na elke staaf gaan meten... Das een dure grap voor een aarding die maar 1 dag moet dienen. En die staven kan je niet recupereren... Heb trouwens een half jaartje geleden gezien hoe lang ze hieraan het werken waren (voor een hoogspanningscabine te aarden). Waren toen 15 pennen (dus 30 meter diep), en daar hebben ze met 2 man en halve dag aan gezeten. We zaten daar dan nog 100 meter van het kanaal, dus vermoed dat we toch wel snel aan vochtige grond kwamen. Als je van je dag bouwen 2 man een halve dag moet missen... Hmm...

                      Ah: en een pen is zoiezo al beter dan de aarding van een gemiddelde woning. Als je op 'volle grond' fundeert is je funderingsaanzet slechts 60cm onder het maaiveld. En 5cm onder die fundering hebben de metsers je aardlus gelegd. En zelfs bij de meest isolerende (droge) zandgronden volstaat die lus en moet er geen pen worden bijgeslagen... Je pen van 2 meter boort zich door meerdere lagen. Daar is logischerwijze de kans dus groter dat we door een goede laag boren.

                      Comment

                      • dj boja
                        • Apr 2006
                        • 56

                        #12
                        Bij mij weten wordt een hoogspanningskabine niet geaard .
                        De pennen die daar de grond in gaan dienen als nulgeleider .
                        Die moeten zeer diep gaan daar je toch een constante spanning wil .
                        Dit kun je zelf testen door bij een 3/380v+N tussen N en aarde te meten dit is 0V zou moeten , kunt dit zelf vastpakken zonder schrik . En nee ik klets niet uit men nek ik installeede dit tot enkele jaren terug bijna dagelijks .
                        Wat generatoren betreft is dit een andere zaak .
                        oudere types moeten wel degelijk geaard worden en wettelijk niet met het bijgeleverde 0,5 staafje ( bij keuring wordt dit direct afgekeurd )
                        Nieuwe types voldoet het 0,5m staafje wel omdat deze een elektronische blok bevatten die de aardweerstan zou verbeteren ( waar ik toch vragen bij stel ) .
                        Laatste keuring hier van een generator werd wel een zeer rare opmerking gemaakt bij het nazien van

                        Comment

                        • dj boja
                          • Apr 2006
                          • 56

                          #13
                          Bij mij weten wordt een hoogspanningskabine niet geaard .
                          De pennen die daar de grond in gaan dienen als nulgeleider .
                          Die moeten zeer diep gaan daar je toch een constante spanning wil .
                          Dit kun je zelf testen door bij een 3/380v+N tussen N en aarde te meten dit is 0V zou moeten , kunt dit zelf vastpakken zonder schrik . En nee ik klets niet uit men nek ik installeede dit tot enkele jaren terug bijna dagelijks .
                          Wat generatoren betreft is dit een andere zaak .
                          oudere types moeten wel degelijk geaard worden en wettelijk niet met het bijgeleverde 0,5 staafje ( bij keuring wordt dit direct afgekeurd )
                          Nieuwe types voldoet het 0,5m staafje wel omdat deze een elektronische blok bevatten die de aardweerstan zou verbeteren ( waar ik toch vragen bij stel ) .
                          Laatste keuring hier van een generator werd wel een zeer rare opmerking gemaakt bij het nazien van de aarding , namelijk het was eender welke staaf want het werd gekeurd als verplaatsbaar toestel daar het op trailer stond ?????

                          Comment

                          • Poelmans
                            • Feb 2004
                            • 806

                            #14
                            Originally posted by dj boja
                            Bij mij weten wordt een hoogspanningskabine niet geaard .
                            De pennen die daar de grond in gaan dienen als nulgeleider .
                            Die moeten zeer diep gaan daar je toch een constante spanning wil .
                            Als je de N aan de aarde hangt, dan aard je toch?? En dat je dit doet om 'een constante spanning te krijgen' is ook bullshit e. Dit doe je zodat er stroom KAN teruglopen via je aarde. Als de hoogspanningscabine niet geaard zou zijn dan krijg je een IT net, en kan een aardlekschakelaar niet afslaan. Daarom hangen we de N aan de aarde. Zo kan een lekstroom via de aarde vloeien en de aardlekschakelaar afslaan. Maar of je nu een TT of IT net maakt: werken zal het, je hebt alleen geen veiligheid bij een IT net, en je moet bijgevolg de eerste fout tijdig oplossen, aangezien de 2de fout pas dodelijk is, maar onbeveiligd (terwijl een TT net zijn 1ste fout dodelijk MAAR beveiligd is)...

                            En we kunnen nog verder gaan: binnen een bedrijf dat een eigen hoogspanningscabine heeft spreken we dikwijls van een TN net, omdat de aarding meegevoerd wordt met de kabel die van de transformator komt.

                            Comment

                            • dj boja
                              • Apr 2006
                              • 56

                              #15
                              N= Aarde ?????
                              dus u zegt indien u N niet aan de aarde ligt kan u verliesstroomschakelaar niet werken .
                              Wa doe je dan met 1/4 van vlaanderen die geen nulgeleider heeft ???????


                              De nulgeleider ligt aan de aarde enkel in de kabine en mag nergens anders als aarde of aan de aarde liggen zodat de stroom die door de fases gaat kan terugvloeien via de nulgeleider en indien dit niet evenveel is slaat u verliesstroom af .
                              Bij een net van 3/220 v zonder nul moet de stroom die door de fases gaat + of - ( geen, terug ) ook hetzelfde zijn anders werkt u verliesstroom ook en dit net heeft geen nul ook niet in de cabine . Daar word wel een aarding geslaan enkel om veiligheid .

                              Comment

                              Working...