Speakon 8 pole -> 4 pole

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jozef
    • Jul 2003
    • 52

Speakon 8 pole -> 4 pole

Ik heb een vraag,

Ik wil een kabel maken van 8 pole speakon chasis naar 4 x 4 pole speakon chasis.

Het is de bedoeling dat ik er 2 tops mee ga aansluiten. Wat ik nog weet is dat je normaal kwa nummering altijd de laagste speaker in lijn op klem 1+ en 1- aansluit en zo verder tot de hoogste (4+ en 4-).

Wat ik wil bereiken is dat je dus de ene keer 2 tops kan aansluiten en de andere keer 2 subjes appart en 1 top. vandaar de 4 4 pole chasis.

Ik zou het op deze manier willen aansluiten:
    8p.-> 4p.
    1 -> chasis 2 klem 1
    2 -> chasis 3 klem 1 en chasis 1 klem 1
    3 -> chasis 2 klem 2 en chasis 4 klem 1
    4 -> chasis 3 klem 2 en chasis 4 klem 2
    ps het is wel teken werk...

in tekst zou het dan zo zijn van boven naar beneden:
    chasis 1: sub of nvt
    chasis 2: sub of top
    chasis 3: nvt of top
    chasis 4: top of nvt

Dit is volgens mij de enige veilige manier maar als jullie een betere/simpelere hebben of de standaard dan hoor ik het heel graag!

alvast super bedankt.
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Originally posted by jozef
    Dit is volgens mij de enige veilige manier maar als jullie een betere/simpelere hebben of de standaard dan hoor ik het heel graag!
    Het leuke van Speakon8 is dat je het behoorlijk veilig kunt maken. Soms zelfs 100% idiot proof. Jouw systeem is dat helaas niet, maar je kunt het veilig gebruiken MITS je het zelf aansluit of door een collega laat doen die het systeem begrijpt.

Het nadeel van actief filteren is namelijk dat je het niet of te laat in de gaten hebt dat je de verkeerde dingen hebt gestoken. Risico is dus dat je serieus dingen om zeep gaat helpen.

Je zou bijna denken: rust al je kasten uit met speakon 8 en gebruik alleen de pinnen die het kastje nodig heeft en maak meteen een doorlus, zodat je met één aanvoer en een paar linkjes klaar bent. Elke debiel kan het aansluiten.

Was het allemaal maar zo simpel

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

hou je aan de extra codering van speakon : 1+ en 1- is 1 paartje.

heb al gezien dat diverse "standaard"kabelsets speakers deden roken.. verder: een rol tape en wat losse kabels doen het ook perfect...

Comment

• All-round Sound
        • Feb 2006
        • 289

uh ,

Wat ik nog weet is dat je normaal kwa nummering altijd de laagste speaker in lijn op klem 1+ en 1- aansluit en zo verder tot de hoogste (4+ en 4-).

klopt niet helemaal
        het is maar net welke fabrikant je hebt
        meest zijn de toppen [fulrange] de nr's 1 de subjes 2 enz. enz.

maar met een eigen systeem is het aan je eigen
        als je de numering maar laat kloppen met in en uit

m.v.g.
        Luke

Comment

• DJ nn
          • Jun 2006
          • 489

Neutrik (en warsch wel andere fabrikanten maar soit) hebben gekleurde hulsjes voor speakons...
          Eventueel kan je het zo meer idotproof maken.

Als je speakers zelfbouw zijn zou ik toch ook ineens over 8-polige chasis inbouwen.
          Bij een "kant-en-klaar" systeem toch maar de kleurtjes.

Ik vind het idee wel leuk. maar weet je wel hoe dik (lees: zwaar) je kabels worden bij 1 topje fullrange ? (verhouding dan hé)

grtzz DJ nn
          ... the sound of silence...

Comment

• jozef
            • Jul 2003
            • 52

Bedankt allemaal,
            @ gertgeluid, er komt aan de ene kant een 4 x kabeldeel naar 8p chasis en andere kant een kastje met 8p chasis en 4 x 4p chasis. Het aansluiten gebeurd alleen door mij of de jongens en die snappen het gelukkig wel een beetje. het risico van verkeerde signalen op de speaker heb ik zo via dit schema zo klein mogelijk gehouden. wat kan gebeuren is sub signaal op een 12 inch en die kan dat beter hebben dan een 1,5 inch .

Om alles naar de 8p te brengen heb ik ook over nagedacht en alles een eigen klem geven ook maar je krijgt hoe dan ook problemen als je wat rommeld met je set up. en het is me veel te zwaar ook!

@ mac, ik kan bijna niet voorstellen dat iemand het anders aansluit dan de ader paren op een en de zelfe groep houdt (1+ en 1-) en niet bv 1+ en 2+. oke bij de meeste versterker is dat de bridge mode maar dan ga je heel snel met een verloopje terug naar normaal.

dat van die tape en losse kabeltjes neem ik maar niet serieus want ik denk niet dat je dat echt gebruikt...

@ allround, ik begrijp hier dus uit dat er geen standaard is en ik dus kan kloten wat ik wil.

@ dj nn, dat van die kleurtjes is op zich wel handig maar ik denk dat het meer verwarring opleverd, ik label de kabeldelen gewoon goed en op het kastje idem dito.

Over die zware kabel heb je gelijk... mozeskriebel wat is dat ding zwaar maar wel handig. het is een 9x2,5 geworden omdat ik geen 8x kon vinden in rubber uitvoering en dat kreng is gewoon 21 mm dik . 1 troost die van 7 x is net zo dik..
            Vanaf het kastje ga ik dus weer terug naar de 4polig en zo naar het topje en of sub.

grtz Ruud

Comment

• jakkes72
              • Dec 2003
              • 1015

Originally posted by jozef
              Over die zware kabel heb je gelijk... mozeskriebel wat is dat ding zwaar maar wel handig. het is een 9x2,5 geworden omdat ik geen 8x kon vinden in rubber uitvoering en dat kreng is gewoon 21 mm dik . 1 troost die van 7 x is net zo dik..
              Vanaf het kastje ga ik dus weer terug naar de 4polig en zo naar het topje en of sub.

grtz Ruud
              Zelf heb ik Tasker 8 * 2,5 mm. Doorsnede valt wel mee.
              Tasker - Le famiglie dei cavi - Cavi tondi per casse acustiche - C269

Voor mijn setup (3 weg EAW), heb ik achter op het amprack een Speakon 8 zitten voor links, en 1 voor rechts.
              Pin bezetting:
              1+/1- en 2+/2-, SUB
              3+/3-, Mid
              4+/4-,

Op de sub een ander aanluitpaneel gemaakt waar een Speakon 8 op zit, en een Speakon 4 voor doorvoer naar de tops.

Hieronder een printscreen van mijn aansluitpaneel ter verduidelijking

Werkt perfect: 1 speakon 8 kabel van amprack naar sub, vanaf sub 1 speakon 4 naar de tops.

Voor mijn monitor rack heb ik achterop ook een Speakon 8 gezet.
              2 kleine breakouts gemaakt met Speakon 8 in en uit, en 4 Speakon 4 voor de monitorgroepen 1 - 4.
              Voordeel van de doorvoer is dat ik op twee plekken op het podium alle monitorgroepen heb liggen, en met 5 meter speakon 4 kabels de monitors aan kan sluiten.
              Last edited by jakkes72; 10-08-07, 17:49. Reason: Was nog niet klaar met typen.

Comment

• Whitefarmer
                • Oct 2003
                • 1244

zijn er "standaard" kastjes om een breakout te maken, of neem ik gewoon een 19" tunneltje waarin ik de chassisdelen monteer??

Ik wil dus 8pol. in en 2* 4 pol. out!

Een 8 pol chassisdeel past niet in een D-size hole : S

groet John
                Groeten John
                ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• jakkes72
                  • Dec 2003
                  • 1015

Ik heb er aluminium boxjes voor gebruikt.
                  Box

Met een gatenzaag heb ik de grote gaten geboord.

Comment

Working...