multikabel, WANHOOP!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GJM
    • Aug 2007
    • 4

multikabel, WANHOOP!

Beste mensen,

Mijn eerste post is min of meer een hulpkreet, ik moet dringend nog een multikabel solderen. Het probleem is dat ik simpelweg niet weet hoe ik mijn multikabel moet solderen....
    Want bij een luidsprekerkabel moeten de plus en min op 1 en 2, maar bij een microfoonkabel moeten de plus en min op 2 en 3? Ik dacht door logisch naar de kabel te kijken dat plus en min op 1 en 2 moesten, maar gezien een multikabel een verlengkabel is voor je microfoons moeten de plus en min op 2 en 3? En moet ik van de europese XLR uitgaan of van de Amerikaanse (wisselen van de plus en min)

PS: het betreft een 30-parige multikabel, waarbij elke ader een zwart en een witte draad bevat me een goudkleurige mantel/shielding.
    Het plan is dat de ene kant 30 XLR-sluitingen krijgt, en de andere kant een Neutrik-stagebox
    Last edited by GJM; 09-08-07, 19:50.
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Welkom,

Bij microfoonkabel hebben we te maken met een gebalanceerd signaal. Noem het plus en min, of positive en negative, of hot en cold, allemaal om het even. Daaromheen zit dan de afscherming. Deze dient om storing "op te vangen" zodat het niet of nauwelijks van invloed is op het signaal.

Je hebt het zelf al bij het rechte eind: de afscherming gaat op pin 1. Plus komt dan op 2 en min op 3. Nu heb je een witte en een zwarte ader. Dat is misschien een beetje ongelukkig, want wit en zwart kun je ook zien als "geen kleur" en die doen we meestal op pin 3. Het is aan jou om te bepalen welke kleur je waar gaat gebruiken. Fysiek zijn ze namelijk identiek, dus het maakt "technisch" niks uit welke kleur je voor pin 2 of 3 gebruikt. Ik zou bijvoorbeeld zwart op pin 2 doen en wit op pin 3, omdat de meeste kabels zijn uitgerust met "kleurtje" en "wit". Wit gaat dus statistisch gezien het vaakst op pin 3, maar andere forumleden bekijken dat misschien wel helemaal anders...

Belangrijk is dat je het aan beide kanten hetzelfde doet. Het "Amerikaanse" systeem (pin 3 hot, pin 2 cold) is in dit geval niet van toepassing. Fysiek zijn de aders namelijk identiek.

Ga je nog multikoppels gebruiken, of gewoon één "unit" met blok, kabel en spinuit vast? Anders moet je even de codering opvragen zodat je eventueel kunt uitwisselen met andere bedrijven. Het zou bijvoorbeeld kunnen gebeuren dat jouw blok even niet gebruikt kan worden en dan kun je probleemloos inhuren.

Tip: als je echt tijdnood hebt, ga dan niet gehaast zitten solderen. Huur even een multikabel in. Mocht jij slechte solderingen maken waar je pas na een paar maanden problemen van gaat krijgen, dan sta je net met je set op een festival ver van huis en dan heb je de poppen aan het dansen. Problemen in je multikabelsysteem zijn echt verschrikkelijk. Had laatst 8 kapotte kanalen in een multicore omdat er een vrachtwagen... Welja, nachtmerries...

Groetjes,
    Grt

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

Mooi verwoord... Alleen nog dit aan toevoegen:

Die amerikaanse manier (3 = +, 2 = -) is zelfs verouderd. Nieuwe apparaten zijn allemaal 2 + en 3 -. En dan nog: als ALLE microfoonkanalen van fase omgepoold zijn dan maakt het niet uit. En als in een randeffect zowel ingang als uitgang omgepoold zijn dan maakt het ook niet uit Dus gewoon: 3 = - , 2 = +).

Dat van die multikoppels vindt ik wel wat ongelukkig verwoord voor een leek: Daarmee bedoelt gertgeluid of je een stekker op je stageblock en in je mengtafelkist voorziet waarmee je je (losse) kabel in 1 klik bevestigt. Er zijn verschillende systemen waarvan de populairste zijn: Harting (maximaal 108 pennen, dus 36 kanalen) of Link (maximaal 150 pennen, goed voor 50 kanalen).
      Je moet helemaal zo geen systeem gebruiken, maar het is handig omdat op deze manier je een voorbekabelde mengtafel hebt, en een stageblock, waartussen je dan jou multikabel klikt dmv deze multistekkers, in plaatsvan telkens je spin te ontcijferen en een stuk of 24 XLR's in te pluggen...

En, ALS je dit doet kan je je best aan een pincodering gebruiken dat een verhuurfirma in jou buurt OOK gebruikt. Als je dan bijvoorbeeld een langere kabel nodig hebt kan je die daar gaan huren. Als je een verschillende codering gebruikt heb je die vrijheid niet.

Maar het kan (zeker als het een kleinere multi is) dus gewoon met stageblock aan de ene kant, en spin aan de andere kant, vast op de kabel. Dit is het goedkoopste, aangezien multistekkers ook wat kosten, en ineens 3 keer zoveel soldeerverbindingen met zich meebrengen (en dus ook 3 keer zoveel werk, en 3 keer zoveel kans dat het ergens fout gaat). Van de andere kant slijt je spin minder omdat deze ingeplugt blijft. Een vaste spin raakt verwardt, en dan moet je de knoopontwarren om hem aan te sluiten, en das dan weer niet goed voor je adertjes...

PS: in het "live forum - foto's" loopt een recente topic met foto's van multikabels (met multistekker)
      Last edited by Poelmans; 09-08-07, 22:11.

Comment

• GvH-E
        • Feb 2007
        • 122

En na deze uitleg toch nog de vraag: mag of moet de afscherming van de aderparen aan elkaar?
        En waar moet de totaalafscherming aan worden verbonden?
        GvH-E

Comment

• Gast1401081
          • Mar 2001
          • 7999

Originally posted by GJM
          Beste mensen,

Mijn eerste post is min of meer een hulpkreet, ik moet dringend nog een multikabel solderen. Het probleem is dat ik simpelweg niet weet hoe ik mijn multikabel moet solderen....
          das lastig.. waarom moet je m dan solderen?
          Originally posted by GJM
          PS: het betreft een 30-parige multikabel, waarbij elke ader een zwart en een witte draad bevat me een goudkleurige mantel/shielding.
          Het plan is dat de ene kant 30 XLR-sluitingen krijgt, en de andere kant een Neutrik-stagebox
          denk ff na : geen connectoren? dan maakt het geen hol uit, als je paartje (kanaal) 1 maar aan beide kanten t zelfde doet.

Comment

• 4uss
            • Aug 2005
            • 578

Originally posted by MacGyverSounds
            denk ff na : geen connectoren? dan maakt het geen hol uit, als je paartje (kanaal) 1 maar aan beide kanten t zelfde doet.
            Het maakt in zo verre uit dat je wel moet zorgen dat je shield op pin 1 op de XLR-plug zit... heb wel eens grapjassen meegemaakt die dat anders hadden gedaan, en die hadden wel hele mooie bromeffecten, zeker in combinatie met het licht. Ben toen wel even bezig geweest om wat om te solderen, want ik had die kabels toen toch echt nodig...

Comment

• Gast1401081
              • Mar 2001
              • 7999

Originally posted by 4uss
              Het maakt in zo verre uit dat je wel moet zorgen dat je shield op pin 1 op de XLR-plug zit... heb wel eens grapjassen meegemaakt die dat anders hadden gedaan, en die hadden wel hele mooie bromeffecten, zeker in combinatie met het licht. Ben toen wel even bezig geweest om wat om te solderen, want ik had die kabels toen toch echt nodig...
              ging over dat 2+- 3+- verhaal...

Comment

• Poelmans
                • Feb 2004
                • 806

Originally posted by GvH-E
                En na deze uitleg toch nog de vraag: mag of moet de afscherming van de aderparen aan elkaar?
                En waar moet de totaalafscherming aan worden verbonden?
                GvH-E
                De afscherming van de aderparen NIET aan elkaar solderen, anders krijg je aardlusproblemen.... (Bijv als je die aardingen 50 meter van je mengtafel in de stageblock aan mekaar knoopt...)

Totaalafscherming? Geen ervaring mee, maar mij lijkt het logisch om deze via de shield van je multipin connector te verbinden met het frame van de mengtafel en stageblock. Maar of je hiervoor best signaalmassa of aarding neemt, geen idee. Wij gebruiken trouwens multi zonder totaalafscherming en dit gaat ook goed.

Comment

• Carl
                  • Nov 2000
                  • 907

De afschermingen individueel is de goede manier, maar alles aan elkaar veroorzaakt geen aardlussen.
                  Als je de tafel aansluit zit alles al aan elkaar, de afschermingen blijven tot en met het stageblok dicht bij elkaar. Je kan ze daar dus best aan elkaar maken, ik zie daar geen echte meerwaarde in, maar het doet geen kwaad.
                  Mijn multi is 50m. / 22paren op een 48 polige connector (Amhenol als je het wilt weten) dus er zijn maar 4 pennen over voor de aarde's.
                  Aardlussen ontstaan als de aardeverbinding uit 2 (of meer) verschillende routes bestaat, b.v. de aarde van de multi, en de 230V van je mengtafel achterin de zaal in de muur geplugd, Dat geeft een 2e aarderoute via het gebouw, als er door die aarde een lekstroom vloeit (bierpomp bv), staat er ook een spanning over die draad, over de multi is die (zelfde) stroom er niet, dan heb je dus een spanningsverschil, en dus een 50Hz brom.

De totaal afscherming ten slotte maak je aan één kant aan aarde, de andere kant blijft los, dan voert die stoorsignalen af naar het aardpunt.

Comment

• GvH-E
                    • Feb 2007
                    • 122

Originally posted by Carl
                    De afschermingen individueel is de goede manier, maar alles aan elkaar veroorzaakt geen aardlussen.
                    Als je de tafel aansluit zit alles al aan elkaar, de afschermingen blijven tot en met het stageblok dicht bij elkaar. Je kan ze daar dus best aan elkaar maken, ik zie daar geen echte meerwaarde in, maar het doet geen kwaad.
                    Mijn multi is 50m. / 22paren op een 48 polige connector (Amhenol als je het wilt weten) dus er zijn maar 4 pennen over voor de aarde's.
                    Aardlussen ontstaan als de aardeverbinding uit 2 (of meer) verschillende routes bestaat, b.v. de aarde van de multi, en de 230V van je mengtafel achterin de zaal in de muur geplugd, Dat geeft een 2e aarderoute via het gebouw, als er door die aarde een lekstroom vloeit (bierpomp bv), staat er ook een spanning over die draad, over de multi is die (zelfde) stroom er niet, dan heb je dus een spanningsverschil, en dus een 50Hz brom.

De totaal afscherming ten slotte maak je aan één kant aan aarde, de andere kant blijft los, dan voert die stoorsignalen af naar het aardpunt.
                    Mijn reactie: Ik kan het geheel met Carl eens zijn uitgezonderd de laatste opmerking eenzijdig aansluiten van de totaalafscherming.
                    Wanneer er een stroom loopt tussen je stageblok en je mixer dan loopt die door alle afschermingen heen. Is juist.
                    Daarom kun je beter de totaalafscherming aan beide zijden aansluiten aan zowel het huis van de mixer als aan de andere zijde het huis van het stageblok.
                    Die is daar ook weer aan alle XLR-pennen 1 verbonden. (via de XLR connectors of/en kabels)
                    Dan loopt die stroom ook door de totaalafscheming waardoor de invloed op je signaal kleiner wordt.
                    Waarschijnlijk is die weerstand van die totaalafscherming ook lager wat de stroom door de parenafscherming verlaagd.
                    Bovendien is voor hoge frequenties (zenders, stoorsignalen, EMC dus) de afscherming beter.

In de Harting kun je de parenafscherming beter (zoveel mogelijk) eigen pennen geven zodat bij een pendefect de overige paren intact blijven.
                    Bovendien hou je zo per aderpaar alle aansluitingen in het Hartingblok bij elkaar! De totaalafscherming loopt via het buiten-aardcontact.

Het blijft belangrijk de 230 voeding naar je mengtafel (en alleen voor die omgeving) stervormig (dus vanaf het podium) te leggen zodat de kans op vereffeningsstromen minimaal blijft.
                    GvH-E

Comment

• showband
                      • May 2001
                      • 4524

Ik ben voor een stervormige 230V. Maar ik start altijd bij de eindbakken. Daar zitten de grote vermogens.
                      lekker belangrijk!

Comment

• Gast1401081
                        • Mar 2001
                        • 7999

Originally posted by GvH-E
                        anneer er een stroom loopt tussen je stageblok en je mixer dan loopt die door alle afschermingen heen. Is juist.
                        Daarom kun je beter de totaalafscherming aan beide zijden aansluiten aan zowel het huis van de mixer als aan de andere zijde het huis van het stageblok.
                        Die is daar ook weer aan alle XLR-pennen 1 verbonden. (via de XLR connectors of/en kabels)
                        GvH-E
                        Zullen we ff het principe "schone aarde" introduceren?

Bij de 64P harting maak je 32 paartjes +/- en de rest is afscherming. Op zich prima verwerkbaar. Maareh, schone aarde wil zeggen dat de opnemer (mike, DI) steeds zn eigen aarde heeft naar de mixer, en dan komt de 108p harting langs, of socapex oid.
                        Vervolgens heeft de centrale aarde idd de potentiaalsvereffeningsfunctie, maar de induviduele aarde wordt hierin niet betrokken, en heeft vervolgens alleen als functie dat hij de +en- van de signalen balanceert.

Dus het korstluiten van de individuele aardes aan de centrale aarde heeft hier geen ander functie dan het dikker maken van je aarddraad. En das een beetje het paard achter de wagen spannen, lijkt mij. Kun je de 108p harting etc meteen in de vuilnisbak gooien..

Comment

• GvH-E
                          • Feb 2007
                          • 122

Prima als je wilt uitgaan van een schone aarde, maar als je met een zee van licht waarbij al die lampen d.m.v. faseaansnijding, ontstoorfilters en condensatoren (ook naar aarde) worden geregeld is er geen schone aarde (en schoon net) meer aanwezig en moet je vakkundig installeren, zowel in techniek als in (kabel)aanleg.

Zonder nu alle punten te gaan doornemen is het juist bedraden van een multikabel een zeer belangrijk onderdeel om de kans op problemen te minimaliseren wat ik geprobeerd heb duidelijk te maken. GvH-E

Comment

• Gast1401081
                            • Mar 2001
                            • 7999

gaat niet om de schoonheid, maar om t principe. deze aarde fungeert als symmetrie-aarde, en moet je dus (bij de 108p) niet over de centrale aarde kortsluiten, maar alleen in de mengtafel aan aarde hangen. Vervolgens niet meer aan elkaar knopen dus, waardoor je een schone aarde-achtig systeem krijgt.

Comment

• GvH-E
                              • Feb 2007
                              • 122

Zoals ik reeds eerder meldde en nogmaals: via de afscherming van de aderparen en via alle XLR pennen nr.1 is er altijd een elektrische verbinding tussen je mixer en je stageblok!!!
                              En die is altijd wel ergens verbonden aan een massa van een geaard apparaat op het podium.
                              Omdat een stoorstroom en vereffeningsstroom niet altijd te voorkomen is zijn er mogelijkheden om hier goed mee om te gaan.
                              Nogmaals, zie mijn eerder gegeven antwoord, speciaal die van de totaalafscherming.

Die afscherming om je aderpaar is bedoeld om die af te schermen van storingen van buiten het aderpaar en staat los van de ader symetrie!
                              De afscherming is geen is geen onderdeel van je signaalloop!

De twee aders van een aderpaar zijn de signaalvoerende signaal aders en die aders zijn symetrisch uitgevoerd. Denk maar aan een telefoonkabel, die bezit ook aderparen echter zonder onderlinge afscherming. Maar dat zijn onderwerpen waar in de cursusboeken of op internet uitgebreid info over te vinden is.
                              GvH-E

Comment

Working...