maken hardpatch

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • trademark19
    • Aug 2007
    • 1

maken hardpatch

hallo forumleden,
    ik heb een vraag;
    Ik ben bezig met het aanleggen van een hardpatch systeem in een ruimte die als theaterwerkplaats fungeert. I.p.v. telkens een multi te trekken vanuit het grid naar een dimmer wil ik nu vaste prikpunten maken, zodat je gemakkelijk een lampie kan inprikken in een stopcontact op niet verder dan 2 meter afstand van de spot. Dat worden dus aardig wat stopcontacten... Per stopcontact dus een max. aantal wattage, bijv. 2 profielen, bij elkaar 2 KW. Mij is geadviseerd hiervoor rubberkabel te nemen i.v.m. hitte. Moet ik nu vanaf ieder stopcontact een kabel gaan trekken, of is er een andere oplossing. Natuurlijk multikabels, maar deze zijn erg prijzig. (rubberkabel overigens ook!) Alle tips / adviezen zijn van harte welkom. Dit geldt natuurlijk ook voor goede adressen om materialen aan te schaffen.
    Alvast bedankt voor de hulp!
    Groeten Mark
  • FiëstaLj
    • Oct 2000
    • 2068

Weet je wat jij zou moeten doen ?

Praten met een elektro installateur !
    Hockeysletten JA! BrEeZaHs NEE!

Comment

• Poelmans
      • Feb 2004
      • 806

Ja...

En als je echt elk stopcontact appart wil (wat in de betere theaters zo is dacht ik?) dan zal je ook telkens een apparte kabel moeten trekken he... En koper is nu eenmaal niet goedkoop.

Stopcontacten allemaal genummerd, en beneden een patch-systeem zodat je makkelijk elk stopcontact op eender welke dimmer kan pluggen hoop ik? (En ik hoop ook dat je dat niet met shuko's doet.... Brrr wat een rotzooi dat dat zou maken) onderandere avolites verkoopt zo volledige systemen met X aantal dimkanalen en een patchsysteem. Zo moet je al niet voor elk stopcontact een dimmer voorzien (aangezien je front dikwijls op 1 dimmer kan etc)

Avolites Art2000i: Hier zie je bovenaan van de kast de kleine stekkertjes: de ene groep zijn de uitgangen van je dimmers OF vaste stroom. De andere groep zijn de lijnen die naar je stopcontacten vertrekken. Zo kon je 1 of meerdere stopcontacten op een dimmer OF vaste spanning patchen. Stekkertjes zijn Wieland ST17 connectoren.
      Last edited by Poelmans; 13-08-07, 18:09.

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Kijk voor de gein eens op zulu.

Is maar een (reeds ietwat verouderd) voorbeeld.
        Maar neem in ***esnaam een erkend instelateur in de arm!
        Bovenstaand voorbeeld is poosje geleden opnieuw afgemonteerd naar multi.
        Alles zat tot voor kort afgemonteerd op shuko's, alles in een doosje, niet veel grooter dan 20*20*10 cm, op kroonsteentjes!
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• LJ Chris
          • Jul 2002
          • 477

Wat denk je van deze manier?
          Een vaste installatie waar je multikabels trekt tot in het grid, en van daaruit de stopcontacten bekabelen.
          Je zegt dat multikabel duur is, maar één multikabel is goedkoper dan 8 kabels trekken tot onder, denk maar eens wat je aan werkuren en materiaal uitspaart.

Zoals fiesta al zegt, leg je probleem voor aan meerdere elektroinstallateurs en vraag er een offerte aan.

We kunnen allemaal genoeg ervaring in licht en geluid hebben, maar een vaste installatie vergt naast kennis van techniek heel wat ervaring en know how, zeker naar afwerking en onderhoud toe!
          Morgen is de drukste dag van je leven!

Comment

• tomv
            • Jun 2003
            • 331

Maja, in principe moet je een 24G2.5 gaan trekken.
            Want voor vaste bekabeling is het toch wenselijk dat ieder punt z'n aarding heeft. Bij mij in de schouwburg zijn alle multi's 24 aderig.

Ja, zwaar en log. En altijd tegenwerken die krengen. Maar onze keurder voor de buitenfestiviteiten ziet graag overal 'n apart lijntje aarding naartoe. Dus hebben wij alles 24 polig uitgevoerd. Maarja, als je veel in de regen zit te werken is dat toch wel wenselijk.

Maar voor de topicstarter, ik zou gewoon een deel offertes opvragen. Eens overleggen met de keurder bij jullie en dan moet je er toch wel uitraken.

Mogen multi's trouwens gebruikt worden voor vaste bekabeling?? Hangt mij ergens iets in m'n hoofd dat dat niet mag?
            Tom

Comment

• All-round Sound
              • Feb 2006
              • 289

Hallo

heel simpel

DMX is toch voordeliger

5 A per dim of switch 1 WCD per kanaal en 1 voeding per 4

DP-DMX20L - 4 CHANNEL UNIVERSAL DMX DIMMER PACK
              kan je gelijk alles met 1 tafel regelen en met een X aantal dmx kabels doorlussen

is echt handig en makkelijk

m.v.g.
              Luke
              KEEP IT SIMPLE
              meer is minder , minder is meer
              =================================
              EAW subs Apogee tops oerend hard en zuiver
              Last edited by Radar; 15-08-07, 22:11.

Comment

• RenéE
                • Oct 2006
                • 291

En dat zie jij als een kwalitatief goede oplossing? Kan aan mij liggen, maar dan trek ik nog vele malen liever elke keer een multi.

Handig en makkelijk ja, voor een drive-in met parretjes van maximaal 500W.
                Last edited by RenéE; 14-08-07, 20:32.

Comment

• All-round Sound
                  • Feb 2006
                  • 289

tja het is maar een voorbeeld

Grotere afbeelding

6 kanaals DMX dimmerpack 6x 15 ampere's op vaste 3 fase aansluiting
                  2x 16 polige uitgangstekker op achterpaneel
                  volledig te programmeren via LCD display
                  6x zekeringautomaat,
                  2 HE en 325 mm inbouwdiepte

ook leverbaar met klem of 16 pens multiconnectors op de achterzijde

moet je alsnog een paar vaste aansluitingen in de wand maken maar het scheelt enorm in de kabel kosten

dit gebruiken we zelf ook geregeld in vaste inst.
                  maar vaker nog deze

Grotere afbeelding
                  DigiDim 12 Pro
                  Modular 12 Channel Dimmingpack

The DIGIDIM-12 pro is a DMX 512, 12 x 10 Ampere Digital Module Dimmerpack (3x40A) which incorporates a 32 bits high power microcomputer with a time processing unit and a big graphic LCD display.

kijk maar even
                  suc6

m.v.g.
                  Luke
                  Last edited by Radar; 15-08-07, 22:10.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                    • Nov 2005
                    • 950

Originally posted by All-round Sound

Grotere afbeelding

6x zekeringautomaat,

moet je alsnog een paar vaste aansluitingen in de wand maken maar het scheelt enorm in de kabel kosten

maar vaker nog deze

Grotere afbeelding
                    DigiDim 12 Pro

The DIGIDIM-12 pro is a DMX 512, 12 x 10 Ampere Digital Module Dimmerpack (3x40A) which incorporates a 32 bits high power microcomputer with a time processing unit and a big graphic LCD display.

kijk maar even
                    suc6

m.v.g.
                    Luke
                    Ik zie nergens in de openingspost dat de TS dimmers nodig heeft? Hij schrijft zelfs dat hij in de theaterwerkplaats al dimmers heeft. Niet bot bedoeld ofzo, maar hij vraagt tenslotte om een oplossing voor zijn kabels

In het theater waar ik regelmatig kom, is alles met multikabels opgelost. 18x 2,5mm kwadraat.
                    Hier gaat alles nog met shucko's (en idd Poelmans, dat geeft een aardige 'ontknoping')

En (sorry dat ik het zeg) Showtec heeft sinds kort complete Patchsystem kant en klaar uit Azie. Misschien een idee?

Van de regel, dat alles met apparte 3x2,5mm kwadraat moet in vaste installatie, weet ik niks vanaf. In het betreffende theater, is de aarde doorgelust van contactdoos tot contactdoos (op een brug of trek)
                    Last edited by Radar; 15-08-07, 22:11.
                    MEEO Audio Licht Rigging,
                    Mark van der Werff
                    Groningen

Comment

• DJ nn
                      • Jun 2006
                      • 489

Originally posted by All-round Sound

Grotere afbeelding

6x zekeringautomaat,

maar vaker nog deze

Grotere afbeelding
                      DigiDim 12 Pro

kijk maar even
                      suc6

m.v.g.
                      Luke
                      Altijd leuk... Oeps daar gaat de zekering die 5m hoog zit weer...
                      Of: hé we kunnen die lampjes wel samen patchen (oké softpatchen kan dan nog...)
                      Last edited by Radar; 15-08-07, 22:12.
                      ... the sound of silence...

Comment

• Radar
                        Moderator
                        • Jul 2002
                        • 890

Heeren,

FF voor de duidelijkheid, GEEN plaatjes hier, ik lees dit forum in de trein dus wil enkel en alléén tekst!

Verder gaat het om een hardpatch, alle goedbedoelde adviezen omtrent dimmer flikker ik weg!
                        Ik doe niet aan bijgeloof.
                        Dat brengt ongeluk.

Comment

• jurjen_barel
                          • Jun 2003
                          • 3150

In een theater waar ik zo nu-en-dan nog eens kom, hangt er ook een flink grid aan het plafon. Buis C t/m J of K en dan 12 prikpunten per buis. Op het zijtoneel staat een patchkast (allemaal connex-patchvelden met 1m-kabels), daar komt een bos multikabels binnen vanaf de dimmers (staan backstage te zoemen) en er gaat een bos multikabels het grid in. Met 48 kringen toch nog nooit last gehad van oververhitte kabels of iets dergelijks. Bovenin gaat iedere multi naar z'n eigen buis (nja, de goot boven de buis), daar gaat 'ie een installatiedoos in en komen er 3x2,5mm2-kabels uit voor de WCD's die over de goot zijn verspreid.

Wat mij betreft een heerlijk systeem. Laat er ook de zaal verlichting op binnenkomen en je kan 'm op de tafel zetten en bij het afsluiten terugzetten op "het lichtknopje naast de deur". Draait als een trein!

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                            • Nov 2005
                            • 950

Originally posted by jurjen_barel
                            In een theater waar ik zo nu-en-dan nog eens kom, hangt er ook een flink grid aan het plafon. Buis C t/m J of K en dan 12 prikpunten per buis. Op het zijtoneel staat een patchkast (allemaal connex-patchvelden met 1m-kabels), daar komt een bos multikabels binnen vanaf de dimmers (staan backstage te zoemen) en er gaat een bos multikabels het grid in. Met 48 kringen toch nog nooit last gehad van oververhitte kabels of iets dergelijks. Bovenin gaat iedere multi naar z'n eigen buis (nja, de goot boven de buis), daar gaat 'ie een installatiedoos in en komen er 3x2,5mm2-kabels uit voor de WCD's die over de goot zijn verspreid.

Wat mij betreft een heerlijk systeem. Laat er ook de zaal verlichting op binnenkomen en je kan 'm op de tafel zetten en bij het afsluiten terugzetten op "het lichtknopje naast de deur". Draait als een trein!
                            Helemaal mee eens, lijkt mij, voor jou de beste oplossing!
                            MEEO Audio Licht Rigging,
                            Mark van der Werff
                            Groningen

Comment

• All-round Sound
                              • Feb 2006
                              • 289

Hallo Mark,

ik vat het niet zo bot op
                              maar het zou een oplossing kunnen zijn

maar goed
                              dan maar veel multi's en suco's gebruiken

P.S.
                              zeker het geheel wel even af en vergeet A.U.B. de aardlek niet
                              en laat het even keuren !

sterkte
                              m.v.g.
                              Luke

Comment

Working...