dempingsfactor versterker in bridge

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nijhuisr
    • May 2003
    • 182

ja, ik heb het ook niet over de minimale belastings impedantie.

gewoon een boxje van 8 ohm op 1 kanaal OF aangesloten in brug, daar hebben we het over. (tenzij je 4 ohm boxje ineens 8 ohm word al je hem op een bebrugde versterker zer ;-)

Maargoed, ik ben nog benieuwd naar dat verhaal met het nul stellen...

Comment

• Gast1401081
      • Mar 2001
      • 7999

Originally posted by nijhuisr
      ja, ik heb het ook niet over de minimale belastings impedantie.

gewoon een boxje van 8 ohm op 1 kanaal OF aangesloten in brug, daar hebben we het over. (tenzij je 4 ohm boxje ineens 8 ohm word al je hem op een bebrugde versterker zer ;-)

...
      sja, ik ga ervan uit dat beide amp-kantjes belast worden, in stereo-mode.. en dan door naar brug ... wie gaat er nou een stereo eindbak alleen voor de helft gebruiken..

Comment

• nijhuisr
        • May 2003
        • 182

Originally posted by MacGyverSounds
        sja, ik ga ervan uit dat beide amp-kantjes belast worden, in stereo-mode.. en dan door naar brug ... wie gaat er nou een stereo eindbak alleen voor de helft gebruiken..

Niemand, maar een klein praktijk voorbeeldje is een versterker uitbreiding.

eerst 2 subs op 1 wat te kleine amp en daarnaa voor elke sub 1 gebrugde versterker, dus 1 dezelfde amp erbij gekocht.

precies wat ik heb gedaan, en nu boeit me die dempings factor helemaal geen moer omdat mijn speakers voor de strakke bas zorgen (RCFL15P540)

Want als de versterker die controlle had over de speaker dan zou je de conus niet kunnen bewegen als je hem aansluiten aan een amp. ze kunnen beter gewoon de uitgangs impedantie opgeven, dan kun je zelf kijken wat je met die info doet.

Kom ik weer terug bij mijn eerdere bewering, vergeet aub de Re van de speaker niet, deze gooit genoeg roet in het eten. Dempings factor is wat mij betreft een marketings factor, net zoals watt/kg die ook niets zegt over de kwaliteit!
        Last edited by nijhuisr; 22-08-07, 11:22.

Comment

• GvH-E
          • Feb 2007
          • 122

Ik heb met voorbeelden de berekening van e.e.a. proberen duidelijk te maken zoals ik dit zie. Natuurlijk is e.e.a. frequentie afhankelijk.
          En ook temperatuur enz. Is voor uitleg van minder belang.

Mijn wedervraag in voorbeeld: L1000 versterker: d.factor >300 (1 KHz.)
          Hoe wordt die dan berekend? Formule?

En als in deze situatie de belastingimpedantie speelt (stel 2 ohm), hoe bereken je de demping dan?

Niet algemene zaken gaan roepen maar kom met voorbeeld berekeningen via formules! GvH-E

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

Niemand, maar een klein praktijk voorbeeldje is een versterker uitbreiding.

eerst 2 subs op 1 wat te kleine amp en daarnaa voor elke sub 1 gebrugde versterker, dus 1 dezelfde amp erbij gekocht.

precies wat ik heb gedaan, en nu boeit me die dempings factor helemaal geen moer omdat mijn speakers voor de strakke bas zorgen (RCFL15P540)

Want als de versterker die controlle had over de speaker dan zou je de conus niet kunnen bewegen als je hem aansluiten aan een amp. ze kunnen beter gewoon de uitgangs impedantie opgeven, dan kun je zelf kijken wat je met die info doet.

Kom ik weer terug bij mijn eerdere bewering, vergeet aub de Re van de speaker niet, deze gooit genoeg roet in het eten. Dempings factor is wat mij betreft een marketings factor, net zoals watt/kg die ook niets zegt over de kwaliteit!
            och, als ik een dc-tje op een speaker zet beweegt-ie, en na t verdwijnen van dat dc-tje beweegt-ie (veert-ie) weer terug, en fungeert dan als dynamo (tegen-emk).. Die energie wil ik graag ergens dissiperen..Ook de kast waarin je m gezet hebt werkt mee of tegen, kortom : een boel ingewikkelder dan t thema in eerste instantie lijkt.
            Maar das allemaal niet de vraag : t ging over de dempingsfactor.

Comment

• JeroenVDV
              • Mar 2004
              • 963

Originally posted by GvH-E
              Mijn wedervraag in voorbeeld: L1000 versterker: d.factor >300 (1 KHz.)
              Hoe wordt die dan berekend? Formule?
              Da´s onvolledige informatie waar je niks aan hebt. Net zoals je niets hebt aan rendement zonder vermogen en niets hebt aan vermogen zonder rendement.

Heb zojuist notabene nog linkje gegeven waar de formule letterlijk staat, om het nog makkelijker te maken:

Creating shows beyond Imagination

Comment

• nijhuisr
                • May 2003
                • 182

GvH-E is heb je wat linkjes gegeven waar de formules duidelijk in staan! (misschien moet er een aanpassing in de forum software komen zodat ze een kleurtje krijgen ofzo)

Jij komt met kromme berekeningen waarbij je de kabel impedantie ineens bij de versterker uitgangsimpedantie gaat betrekken. En de uitgang tot nul ohm stelt of zoiets, geef me de bron waar je die wijsheid vandaan hebt en we lullen nergens meer over.

En Mac. ik bedoel alleen te zeggen dat deze dempings factor niet zo heilig is. Alle beetje prof. eindbakken hebben een factor van 300 of hoger (8ohm)

En dat is meer dan voldoenden.

Comment

• Gast1401081
                  • Mar 2001
                  • 7999

En Mac. ik bedoel alleen te zeggen dat deze dempings factor niet zo heilig is. Alle beetje prof. eindbakken hebben een factor van 300 of hoger (8ohm)

En dat is meer dan voldoenden.
                  sterker nog, ik bedoelde ermee aan tegeven dat te hoog ook weer niet okee is..

Bij een dc-24V relais (ook een spoel) ontstaat bij het afschakelen een piekspanninkje dat tegen de voeding inloopt. Om dat op te vangen gebruiken we een kortsluitdiode, die de voedingsspanning blokkeert, maar dat tegen-emk-spanninkje doorlaat. De zgn. blusdiode. Een versterker heeft geen blusdiode, maar een inwendige weerstand , om de tegen-emk's op te vangen.

dus de dempingsfactor hoeft helemaal niet te hoog te zijn, om m juist weer strakker te maken. Zeg maar optimaal tussen de 250 en 750, ofzo. Hoger wil je m eigenlijk niet, lager ook niet...

denk dat t tijd wordt voor een slotje, gezien de uiteenlopende meningen en omschrijvingen.............

Comment

• moderator
                    Moderator
                    • Apr 2001
                    • 5950

(misschien moet er een aanpassing in de forum software komen zodat ze een kleurtje krijgen ofzo)
                    nope.... Hans Anders nl
                    Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• JeroenVDV
                      • Mar 2004
                      • 963

Originally posted by moderator
                      nope.... Hans Anders nl
                      Kun je van Hans Anders misschien ook even een linkje geven?

Comment

• GvH-E
                        • Feb 2007
                        • 122

Originally posted by JeroenVDV
                        Da´s onvolledige informatie waar je niks aan hebt. Net zoals je niets hebt aan rendement zonder vermogen en niets hebt aan vermogen zonder rendement.

Heb zojuist notabene nog linkje gegeven waar de formule letterlijk staat, om het nog makkelijker te maken:

Precies, dit is de juiste formule die ik ook steeds heb toegepast.
                        Met luidsprekerimpedantie wordt de nominale uitgangsimpedantie van de eindtrap bedoeld. Nogmaals: op deze wijze wordt de dempingsfactor van een eindtrap aangegeven.

En nu de formule waarbij de luidsprekerimpedantie en de leidingweerstand zijn opgenomen volgens dezelfde formule;
                        De nom. uitgangsimpedantie van de eindtrap gedeeld door de impedantie van de totale luidsprekerketen. (keten: Ri eindtrap, R kabel en imp. speaker).
                        GvH-E

Comment

• JeroenVDV
                          • Mar 2004
                          • 963

Precies, dit is de juiste formule die ik ook steeds heb toegepast.
                          Met luidsprekerimpedantie wordt de nominale uitgangsimpedantie van de eindtrap bedoeld. Nogmaals: op deze wijze wordt de dempingsfactor van een eindtrap aangegeven.
                          Nogmaals, een versterker in de brug betekent de eindtrappen in serie. Dan verdubbelt de uitgangsimpedantie dus. Onder de streep verdubbelen betekent toch echt boven de streep halveren.

Comment

• nijhuisr
                            • May 2003
                            • 182

En nu de formule waarbij de luidsprekerimpedantie en de leidingweerstand zijn opgenomen volgens dezelfde formule;
                            De nom. uitgangsimpedantie van de eindtrap gedeeld door de impedantie van de totale luidsprekerketen. (keten: Ri eindtrap, R kabel en imp. speaker).
                            GvH-E
                            Waar komt die ri nou weer vandaan??!

Alle interne impedantie shit van de eindtrap loop t/m de aansluitklemmen, dus wat bedoel je nu met Ri?

De totale luidspreker keten zijn dus de draden vanaf de versterker aansluitklemmen t/m de speaker en filter.

Comment

• GvH-E
                              • Feb 2007
                              • 122

Gezien de reactie van enkele personen is dat voor mij een bewijs dat dit soort onderwerpen hier niet op z'n plaats zijn.
                              Voor mij is de discussie over dit onderwerp gesloten.
                              GvH-E

Comment

• Contour
                                • Feb 2001
                                • 1018

Je kunt ook gewoon toegeven dat je fout zit met je beweringen en leren van de mensen die de kwestie wel volledig begrijpen. Een forum is er niet bij gebaat als mensen onwaarheden gaan rondbuizen.

MVG Contour

Comment

Working...