dempingsfactor versterker in bridge

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Radar
    Moderator
    • Jul 2002
    • 890

Techneuten, de één nog eigenwijzer als de ander.
    Even mijn punten, en ik heb alles alleen maar even gelezen:
    Als al niet weet wat er met Ri bedoeld wordt moet je niet denken dat je het weet.
    Als al niet begrijpt dat als je een versterker in brug zet die Ri dus in totaal 2 keer zo groot woord moet je ook niet bij de hand lopen gaan doen.
    En wat Mac en GvH-e al schreven, aan je dempings factor veranderdt dus nagenoeg NIKS ( zippo nada nul )
    Ik doe niet aan bijgeloof.
    Dat brengt ongeluk.

Comment

• JeroenVDV
      • Mar 2004
      • 963

Originally posted by Radar
      Als al niet weet wat er met Ri bedoeld wordt moet je niet denken dat je het weet.
      Ik vrees dat jij NIET alles alleen maar even hebt gelezen, maar de helft "voor het gemak" maar even over het hoofd hebt gezien. Of natuurlijk gewoonweg niet hebt begrepen.

Als al niet begrijpt dat als je een versterker in brug zet die Ri dus in totaal 2 keer zo groot woord moet je ook niet bij de hand lopen gaan doen.
      Fijn dat je het zelf zo goed begrijpt, dan kun je ook vast de conclusie trekken dat dan DUS de dempings factor halveert, of wordt het dan allemaal wat te logisch?

En wat Mac en GvH-e al schreven, aan je dempings factor veranderdt dus nagenoeg NIKS ( zippo nada nul )
      Da's een prachtige one-liner die net zo goed een zero-liner had kunnen zijn (hij raakt kant noch wal). Kom je met een bijbehorende uitleg en berekening of praat je alleen Mac en GvH-e na zonder enige eigen kennis?
      Creating shows beyond Imagination

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Dat is nou net wat ik bedoel.
        De Ri verdubbeldt, daar zijn we het over eens.
        Wat gebeurt er met je nominale uitgangs impedantie?
        Die verdubeldt ook.
        Blijft defacto dezelfde factor over.
        Hier hoef je niemand voor na te praten of alles goed te lezen maar gewoon
        die paar hersencellen die je hebt gebruiken.
        (Hier heb je geen graad in wiskunde voor nodig)
        Last edited by Radar; 22-08-07, 22:14.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• JeroenVDV
          • Mar 2004
          • 963

Die verdubeldt ook.
          NEE!

Als de uitgangsimpedantie verdubbelt, zal de dempingsfactor halveren. De luidspreker-impedantie blijft namelijk gewoon hetzelfde.

Nogmaals: De dempingsfactor van een versterker is de verhouding tussen de uitgangsimpedantie van de versterker EN de luidspreker-impedantie (een vaste waarde).
          Creating shows beyond Imagination

Comment

• Gast1401081
            • Mar 2001
            • 7999

ben ik ff blij dat ik ingebouwde eindbaken heb in de selfpowered series..\

Dit gebeterweet is dus de reden dat johnnie M al zn systemen selfpowered maakt, alhoewel er idioten genoeg rondlopen die de kantelfrequenties ff willen aanpassen (lol)

Zoek t fijn uit met mekaar..

Comment

• nijhuisr
              • May 2003
              • 182

Die verdubeldt ook.
              Kom op, de nominale waarde is de minimale afsluit impedantie voor de versterker. dus bv. 4 ohm stereo en 8 ohm in brug uit het boekje van de versterker in kwestie. Als men steeds de minimale afsluit impedantie gebruikt dan blijft de dempings factor gelijk.

Maar gewoonweg de simpele formule toepassen word vreemd gevonden, dat terwijl de uitgangs impedantie gewoon te meten is en mee te nemen in welke situatie dan ook word bestempeld als onzin gaat mij gewoon te ver.
              Last edited by nijhuisr; 23-08-07, 02:04.

Comment

• Dré
                • Nov 2001
                • 409

Werken met getalletjes maakt het voor velen vaak wat duidelijker... Laten we vóór we dat kunnen doen nog maar eens (ook al is dat al door Rob e.a. gedaan) vermelden hoe de definitie van Dempingsfactor bepaald wordt:

De Dempingsfactor is de verhouding tussen de inwendige weerstand van de bron en de impedantie van de last. De last wordt, ter berekening van de dempingsfactor, gezien als een getal (meestal 8) EN ook duidelijk vermeld naast de dempingsfactor spec (meestal in de trant van 300 @1kHz/8Ohm).

Dus: Neem eens een versterker met een inwendige weerstand (voor het gemak maar even weerstand genomen; is in werkelijkheid natuurlijk een impedantie) van 0.5 Ohm en een last met een impedantie van 8 Ohm. De dempingsfactor (zoals ooit door Marketing bedacht) is dan 8/0,5=16.

Nu gaan we de versterker bruggen. Bruggen is niet veel meer of minder dan het in serie zetten van 2 uitgangen (waarbij 1 van de 2 uitgangen omgekeerd wordt). Zie het maar als 2 batterijen in serie zetten (waarbij het knooppunt van de 2 batterijen bestaat uit de plus van de ene batterij en de min van de andere batterij).

Doordat er nu 2 bronnen in serie staan zal de inwendige weerstand van dit samenstel 2 x zo hoog worden (dus 1 Ohm in ons voorbeeld). De dempingsfactor wordt dan 8/1=8.

In het eerste voorbeeld was de dempingsfactor 16, nu is de dempingsfactor 8 geworden. IK zou dat niet 1,2,3 willen omschrijven als "onveranderd". Ik mag hopen dat niemand dat zou willen omschrijven als "onveranderd"...

Dat de minimale belastingsimpedantie bij een versterker in brug verdubbelt is zo klaar als een klontje voor iedereen die een handleiding kan lezen. MAAR dat de dempingsfactor van een versterker in brug hetzelfde is als voor een normale versterker (bij dezelfde last) is volslagen onzin. En het propageren van onzin is een beetje onzinnig lijkt me.
                -- Pardon my French, I\'m Dutch --

Comment

• Dré
                  • Nov 2001
                  • 409

Originally posted by dj boja
                  Daarom dat dit me intresseerd.
                  Heb nu dempingsfactor 600 en zou die in bridge plaatsen . Als die dempingsfactor dan naar 300 gaat zal dit wel gevolgen hebben want het vermogen word dan 2000 w rms . Daar de dempingsfactor toch bij mijn weten hoe groter hoe beter is bij zware bassen lijkt me dat niet zo fijn .
                  De dempingsfactor zal inderdaad naar 300 gaan. Of dat belangrijk is, hangt af van andere factoren. De uiteindelijke elektrische demping van de speaker wordt namelijk bepaald door de totale impedantie van de luidspreker, gedeeld door het weerstandgedeelte van de totale schakeling (dus versterker + kabel + gelijkstroomweerstand van de luidspreker). Een vuistregel die je kunt hanteren is dat de totale som van de externe weerstanden niet boven de 10% van de impedantie van je luidspreker mag komen. Bijvoorbeeld: Je hebt een 8 Ohm luidspreker, zorg er dan voor dat de weerstand van de versterker + de aansluitkabels niet boven de 0.8 Ohm komt. Een meer strenge regel is de 5% regel (zou dan in dit geval dus 0.4 Ohm worden).

Een versterker met een dempingsfactor van 300 (bij 8 Ohm) heeft dus een uitgangsweerstand van ongeveer 0,027 Ohm. Een 10 meter lange 2 x 2.5 kwadraad speaker kabel zit al snel rond de 0.3 Ohm (dus reeds een factor 10 hoger dan de uitgangsweerstand van je versterker). Zie je gelijk hoe onbelangrijk die dempingsfactor eigenlijk is (zeker als alleenstaand getalletje).

Is de impedantie van je speaker nu 2 Ohm (niet aan te raden MAAR je maakt het mee) dan kom je bij de 10% regel dus aan een totale toegestane weerstand van 0,2 Ohm (en zoals je ziet zal dan een 2 x 2,5 kwadraad kabeltje van 10 meter dan al voldoende roet in het eten gooien). De 5% regel kun je dan al helemaal op je buik schrijven.

Er wordt vaak gezegd "hoe hoger de dempingsfactor, hoe strakker de bas". Nou... Een afstemming met een systeem Q van 0.5 is een zgn "critically damped" systeem. Dit betekent dat het impulsgedrag (mooi woord voor strakke bas) bij deze waarde optimaal is. Verlaag nu de weerstanden en de Q wordt lager (bas wordt MINDER strak). Dus: In zo'n geval zou het verlagen van de weerstanden (bijvoorbeeld aansluitkabel OF gebruik van een versterker met een hogere dempingsfactor) een averechts effect hebben. En hoppa, één simpel voorbeeld gooit deze leus direct het raam uit (waar de leus hoort ;-).

Als je zelf gaat ontwerpen, zorg er dan voor dat je tijdens het ontwerp rekening houdt met EN de weerstand van de speakerkabel EN (als je dat nodig vindt) de weerstand van je versterker. En hou er daarbij rekening mee dat je ook nog altijd dat dunne lange stuk koperdraad hebt met z'n eigen gelijkstroomweerstand (we noemen dat dunne ding de spreekspoel). Daar kun je niet omheen EN de weerstand daarvan is vrijwel altijd bepalend voor de totale elektrische demping (een 8 Ohm woofer heeft immers een gelijkstroomweerstand rond de 6 Ohm, nogal een peut meer dan die 0,3 Ohm van je speakerkabel en al helemaal dan die 0,027 Ohm van je versterker).

Een andere vaak gehoorde reactie is "maar die versterker met die hogere dempingsfactor klinkt toch echt strakker hoor". Kan best. Misschien is het gewoon een betere versterker. Je zou het niet in je hoofd halen om te zeggen "deze 4,7 meter lange auto rijdt beter dan deze 4,5 meter lange auto DUS de lengte van de auto is de bepalende factor waar het gaat om rijgedrag". Toch doet men bij de dempingsfactor precies dat ;-)

Resumerend: Voor 8 Ohm is alles boven de DF 100 prima, 200 en hoger voor 4 Ohm, 400 en hoger voor 2 Ohm. Meest bepalend is de weerstand van de speaker zelf (kun je niet omheen), dan de aansluitkabel (heb je gedeeltelijk zelf in de hand) en pas dan, helemaal onderaan, de dempingsfactor van de versterker.

Comment

• Dré
                    • Nov 2001
                    • 409

Originally posted by MacGyverSounds
                    Bij een dc-24V relais (ook een spoel) ontstaat bij het afschakelen een piekspanninkje dat tegen de voeding inloopt. Om dat op te vangen gebruiken we een kortsluitdiode, die de voedingsspanning blokkeert, maar dat tegen-emk-spanninkje doorlaat. De zgn. blusdiode. Een versterker heeft geen blusdiode, maar een inwendige weerstand , om de tegen-emk's op te vangen.
                    Paar dingetjes:

1. Versterkers hebben vaak wel degelijk blusdiodes (zie diverse schema's van eindversterkers).

2. Een relais schakel je aan en af. Dit zijn nogal stevige flanken (dv/dt). Vergelijk dit met het signaal dat je naar een luidspreker stuurt en je snapt al dat je vergelijking volledig mank gaat. Bij een relais weet je dat hij trager is dan de dv/dt van het aan en afschakelsignaal. Als je bij een speaker weet dat de speaker het signaal niet kan volgen dan moet je je sterk gaan afvragen of je niet het verkeerde vak gekozen hebt. Het is immers de bedoeling dat de speaker het signaal WEL volgt. En als dat het geval is, dan is er dus geen sprake van een tegen EMK maar zul je hooguit zien dat de impedantie van een luidspreker anders is dan bij DC het geval is (maar dat wisten we allemaal al ;-)
                    dus de dempingsfactor hoeft helemaal niet te hoog te zijn, om m juist weer strakker te maken. Zeg maar optimaal tussen de 250 en 750, ofzo. Hoger wil je m eigenlijk niet, lager ook niet...
                    De optimale dempingsfactor hangt af van het ontwerp. Zo zul je oude Rogers studiomonitoren uit de jaren 60 vinden die keurig critically damped zijn (Qt=0.5) bij een bronweerstand van 1 Ohm (gangbare waarde van een gemiddelde buizenbak uit die tijd). Sluit zo'n speaker aan op een versterker met een DF van meer dan 8 en je vermindert de kwaliteit van de laagweergave van het mooie kastje.
                    denk dat t tijd wordt voor een slotje, gezien de uiteenlopende meningen en omschrijvingen.............
                    Probleem is dat je feiten en meningen niet met elkaar moet verwarren. We kunnen van mening zijn dat geel een lelijke kleur is (maar we moeten het daarom nog niet groen gaan noemen).

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Klopt helemaal, geen speld tussen te krijgen...maar alleen voor dezelfde last erachter.

Zou je bruggen onder normale omstandigheden, dan verdubbel je ook je last. En dan wordt het weer een ander verhaal..En een spraakverwarring.

een systeem ontwerp je altijd met backup, en een stabiele factor. Je wilt immers niet precies op t randje draaien, daar kan t verkeerd gaan. Vandaar dat je een 2tal baskasten op een 2tal kantjes van 1 versterker draait.
                      Zou je deze 2 baskasten nu in serie zetten, en bruggen : DF blijft geljk.
                      Maar als je die bastaksten over 4 kantjes in 2 amps in burg gaat zetten : sja, dan halveert-ie.

Oeps, ha ik net wat getypt, zat Dre er weer voor..

He, heb je al s een dikke digitale 35Hz spike op een laagkast gezien? Hips don't lie van Shakira is zo'n lekkere... Vooral als je je speakers tegen de x-dam aandrukt, en dan ineens weer weghaalt levert leuke verschijnselen op...

maar idd . groen was niet de bedoeling, ik werd alleen ff nerveus van wat getrek met amps.. Ik ga er nog steeds vanuit dat een 2x 8 ohm belasting een 1x 16 ohm wordt in brug, en dan verandert de DF niet.
                      Mensen die een stereo eindbak in brug op 1 speaker gaan zetten om er meer vermogen uit te persen .. brr...
                      Last edited by Gast1401081; 23-08-07, 13:15.

Comment

• dj boja
                        • Apr 2006
                        • 56

Amai wa is da hier .
                        Stelde ook ne keer een vraag
                        Wat die dempingfactor nu doet weet ik nog altijd niet meer het intresseerd me niet meer .
                        Had 2 subs 800w rms op een versterker van 2/1000w rms in mono geschakeld en nu heb ik nog altijd die 2 sub's maar ieder op een versterker van 2/500w of 1000w rms in bridge .
                        Versterkers zijn van hetzelfde merk en hebben volgens fabriekant zelfde dempingsfactor .
                        Resultaat men sub's klinken veel beter met ieder zen versterker net of ze meer krijgen ook al is dit niet ze .
                        Mijn probleem is opgelost .
                        toch bedankt voor al u reacties

Comment

• Gast1401081
                          • Mar 2001
                          • 7999

Originally posted by dj boja
                          Amai wa is da hier .
                          Stelde ook ne keer een vraag
                          Wat die dempingfactor nu doet weet ik nog altijd niet meer het intresseerd me niet meer .
                          Had 2 subs 800w rms op een versterker van 2/1000w rms in mono geschakeld en nu heb ik nog altijd die 2 sub's maar ieder op een versterker van 2/500w of 1000w rms in bridge .
                          Versterkers zijn van hetzelfde merk en hebben volgens fabriekant zelfde dempingsfactor .
                          die dempingsfactor halveert dus.

Comment

• dj boja
                            • Apr 2006
                            • 56

Blijkbaar wel maar klingt beter en dat is wat telt.
                            En nu geen moeilijke vragen meer aub

Comment

• test12
                              • Jan 2003
                              • 901

Even hoe een versterker opgebouwd is (voor de techneuten onder ons).
                              Een versterker heeft een plus en een min voedingsspanning.
                              De luidspreker is normaal aangesloten tussen de output van de versterkerschakeling en het knooppunt van de plus en min voeding.
                              Gevolg is dat dit knooppunt enigsins met de output meegaat, dit is één van de grootheden die ook terug tevinden is in de Ru dus ook in de dempingsfactor.
                              Bij brugschakeling is de luidspreker aangesloten tussen de twee outputs van de versterkers, de draadjes die naar het knooppunt van de voeding lopen hebben geen funtie meer en doen voor de Ru ook niet meer mee.
                              Echter er is een ander veel groter voordeel dan dit, het is al wel aangehaald maar niet verklaard. Het voordeel is dat bij vergelijkbare versterkers een 1000W versterker minder doet dan een 2 x 500W in brug.
                              De verklaring zit nl. in het feit dat bij een brug schakeling altijd bijde voedingen, plus en min symetrisch belast worden (als de ene output plus gaat de de andere min). De piek stroom uit elk van de voedingen is dus niet meer 2 x de piekstroom van een enkele versterker.
                              Dat betekend dat de voedingspanning onder max belasting hoger blijft en de versterker dus meer output kan leveren.
                              gr. Herman
                              Last edited by test12; 28-08-07, 19:11.

Comment

• Koen van der K
                                • Aug 2005
                                • 1146

Originally posted by test12
                                Even hoe een versterker opgebouwd is (voor de techneuten onder ons).
                                Een versterker heeft een plus en een min voedingsspanning.
                                De luidspreker is normaal aangesloten tussen de output van de versterkerschakeling en het knooppunt van de plus en min voeding.
                                Gevolg is dat dit knooppunt enigsins met de output meegaat, dit is één van de grootheden die ook terug tevinden is in de Ru dus ook in de dempingsfactor.
                                Bij brugschakeling is de luidspreker aangesloten tussen de twee outputs van de versterkers, de draadjes die naar het knooppunt van de voeding lopen hebben geen funtie meer en doen voor de Ru ook niet meer mee.
                                Echter er is een ander veel groter voordeel dan dit, het is al wel aangehaald maar niet verklaard. Het voordeel is dat bij vergelijkbare versterkers een 1000W versterker minder doet dan een 2 x 500W in brug.
                                De verklaring zit nl. in het feit dat bij een brug schakeling altijd bijde voedingen, plus en min symetrisch belast worden (als de ene output plus gaat de de andere min). De piek stroom uit elk van de voedingen is dus niet meer 2 x de piekstroom van een enkele versterker.
                                Dat betekend dat de voedingspanning onder max belasting hoger blijft en de versterker dus meer output kan leveren.
                                gr. Herman
                                ... nou bestempel ik mezelf toch wel als enigszins techneut maar deze uitleg met knooppunten als grootheden etc.is wel heel erg creatief

De kern van het verhaal klopt theoretisch wel maar in de praktijk zul je er nog geen dB winst van hebben en mijns inziens dus niet zinvol.

Er is al eens eerder een topic over geweest; met de zoekfunctie ga je meer info vinden.

Groeten !
                                Meer is minder, minder is meer

Comment

Working...