microfoonaansluitingen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huck
    • Aug 2007
    • 1

microfoonaansluitingen

Beste collega's
    Mijn probleem:
    Op een nieuwe camera bevinden zich XLR microfoonaansluitngen met 50volt fantoom voeding.
    De microfoon van een oude camera, een JVC MV-P612U (9vdc) heeft een 6 pol pin aansluiting, deze wil ik echter op de nieuwe camera aansluiten.
    Weet iemand hiervoor een goede oplossing?
    Huck
  • laserguy
    • Jun 2003
    • 2755

verloopkabeltje maken en de 50 V (48??) via een weerstandsdelertje terugbrengen naar ongeveer 9 V?
    Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• GvH-E
      • Feb 2007
      • 122

Nieuwe camera, nieuwe microfoon. Oude mic. met de oude camera afvoeren en het houden bij de XLR standaard.
      Aanpassen met weerstandjes? Kun je alleen maar je camera mee opblazen. GvH-E

Comment

• laserguy
        • Jun 2003
        • 2755

Aanpassen met weerstandjes? Kun je alleen maar je camera mee opblazen. GvH-E
        De camera geeft ZELF 50 Volt uit. Hoe kun je dan met weerstandjes naar 9 V in hemelsnaam je camera opblazen
        Vergeet ook niet dat alle fantoomspanningen intern met zo een grote weerstand worden toegevoegd (68K dacht ik) dat zelf een korstluiting NOOIT een probleem is.
        Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• GvH-E
          • Feb 2007
          • 122

Als je door onjuiste aansluitingen op de "onbekende " microfoonschakeling (waarin blijkbaar elektronica) een hoge spanning op je input krijgt, (bijvoorbeeld tijdens insteken of uitnemen van de XLR plug) weet ik zeker dat die input defect raakt.
          Vooral als daar een C bij te pas komt die zich kan laden tot de fantoomspanning. Weet jij wat er in die microfoon achter die 6 polige plug geschakeld is?
          Kan zelfs ook a-symetrisch uit zijn.

En die 9 volt heeft waarschijnlijk aan de batterij van de vorige camera gezeten. Die kun je niet via 68K van de 50 volt voeden.

Maar misschien zie jij mogelijkheden?
          GvH-E

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Techdocs + Meten = weten

Dus als je weet waar op die zespolige connector wat wordt verwacht en kijkt of dat haalbaar is DAN kun je pas een beslissing nemen of het mogelijk is of niet. Jouw oplossing: flikker de boel maar weg vond ik te kortzichtig... je moet het kind niet met het badwater weggooien, toch?

Comment

• GvH-E
              • Feb 2007
              • 122

Mijn advies blijft hetzelfde en is duidelijk!

Maar wat is nu jouw advies? Je hebt nu verwachtingen gewekt...
              GvH-E
              Last edited by GvH-E; 19-08-07, 17:33.

Comment

• JustME125
                • Jun 2006
                • 297

Als ik persé de oude microfoon moest gebruiken zou ik kiezen voor de oplossing met de datasheets en de multimeter. Kijk even in de specs van de oude microfoon na welke voedingspanning deze nodig heeft en welke stroom er gevraagd wordt door de microfoon. Wanneer de 68K weerstand op de fantoomlijn inderdaad juist is zal de geleverde stroom door de nieuwe camera (die met 50V fantoomvoeding) erg gering zijn. Wanneer je de fantoomspanning terug gaat brengen met een weerstandsdeling zal deze wel best aardig op 9V uit kunnen komen maar de schakeling belast de camera-accu weer extra. Deze zal hierdoor een grotere stroom moeten leveren (verliezen in de weerstanden en de bedrading en natuurlijk nog de voeding van de microfoon), mocht de camera-accu dit aankunnen dan zal het niet zo'n probleem zijn. Wanneer de camera-accu (door de 68K weerstand) maar een erg geringe stroom kan leveren zal de accu warm worden door de "te zware" belasting.

Het gebruik van de oude microfoon met de nieuwe camera kan met een simpele schakeling wel goed gaan maar je moet wel heel goed uitzoeken hoe alles in elkaar zit.

Wat GvH-E zegt over het opblazen van de input door eventuele capacitieve componenten kan inderdaad wel gebeuren maar dit risico loop je ook wanneer je een nieuwe microfoon koopt. Ik kan me niet voorstellen dat een camera met fantoomvoeding geen spanningsbeveiliging heeft op de input maar ik weet het niet zeker. Mocht je aan het knutselen gaan en wil je het zekere voor het onzekere nemen dan kun je ervoor kiezen om een simpele buffertrap in je verloopje te bouwen zadat een verkeerde spanning alleen je buffertje (lees €0,60) naar de galemiezen gaat.

Je kunt er ook voor kiezen om de oude microfoon via een 9V batterij te voeden en de fantoomvoeding via het verloopje niet te gebruiken.

Mochten er vragen zijn dan stuur even een bericht.
                Alvast succes met het uitzoekwerk.

Groetjes,
                JustME125

student HTS elektrotechniek (ff voor de duidelijkheid)
                Correct me if I'm wrong

Comment

• GvH-E
                  • Feb 2007
                  • 122

Die 50 volt is bedoeld als statische spanning, daar kun je geen 9 volt schakeling mee voeden!

En dan de batterijbelasting; We gaan uit van 50 volt voedingsbron.
                  Dus bij 68K weerstand (zou kunnen) in serie kan daar max. 0,73 mA aan stroom lopen!

Het in dit geval opgenomen vermogen is 36,5 mW!!!
                  Daar wordt die camera accu op geen enkele wijze koud of warm van, laat staan dat verliezen in de bedrading een rol spelen!
                  Succes. GvH-E (afgestudeerd.)

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Dan toch maar ff mijn ervaringen op dit gebied.

Een maat van me heeft een camera waar netjes fantoomspanning op de XLR staat (48 volt via een weerstand van 6.8kohm).

Hier hebben we een oude Sennheiser microfoon (met 6 polige din-connector) op aangesloten. Dit werkte prima.

Het schematje om de voedingsspanning op te wekken zal ik z.s.m. online zetten (zodra het uitgetekend is).

Waar het op neer komt is dat we (zoals gebruikelijk in fantoomgevoede microfoons) middels een weerstand van heet én koud de spanning afleiden, deze afvlakken en middels een zener stabiliseren.

Het audio zetten we via een kleine trafo (neutrik NTE1) op de XLR. Hierdoor kunnen we desnoods met een ongebalanceerde microfoon werken en weten we zeker dat alles veilig is.

Werkt als een trein.

Schemaatje:

Last edited by SoundOfSilence; 21-08-07, 21:34.
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

Working...