Twee vraagjes omtremd kenwood TK3101

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • flurk
    • May 2003
    • 409

Twee vraagjes omtremd kenwood TK3101

We beschikken in de firma over een 30-tal kenwoods TK3101.Nu doen er zich 2 problemen voor..

1.In de binnenstad valt het bereik vrij snel weg tussen de gebouwen.Bestaat er een manier om het frequentiebereik wat groter te maken?
    2.Eind dit jaar zitten we in Nederland met 2 producties.Zijn er in Ned. andere wetgevingen omtrend walkies en het gebruik ervan dan in Belgie?
  • jeroenw
    • Dec 2003
    • 216

Hoi flurk

als antwoord op vraag 1: wat kan en mag verschilt nogal van elkaar. En het frequentiebereik vergroten heeft geen zin en dit is ook haast onmogelijk, wat je (denk ik ) bedoelt is het zend bereik.
    Helaas is het in nederland zo dat PMR portofoontjs op de 446 MHz band alleen vrij zijn voor gebruik in de huidige vorm. Andere antennes zou op deze dinegn al een hoop helpen, maar dat mag niet.
    Er zijn hobby repeaters op internet te vinden.
    Deze werken door een port aan een pc te hangen en ergens anders het tegenstation te zetten. Maar practisch gezien blijf je met een klein bereik zitten.

En voor puntje 2: Ik heb geen idee hoe de wetgeving in belgie is, maar in nederland mag je dus niks versleutelen aan die portotjes

Veel succes ermee
    \"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"

Comment

• flurk
      • May 2003
      • 409

Klopt dat ik het over het "zendbereik" heb.Men heeft mij wijsgemaakt dat als we bij het BIPT een eigen frequentie aanvragen,we dan ook een groter zendbereik heben klopt dit?En kunnen we dan eventueel wel andere antennes plaatsen?
      En wat met eigen freqenties (aangevraagd in belgie) in Nederland?

Comment

• moderator
        Moderator
        • Apr 2001
        • 5950

Je hebt in NL een band waarin je vrij mag zenden, met eerdergenoemd beperkt zend bereik.
        Je hebt ook porto's waarvoor je een vergunning dient aan te vragen ( en te kunnen tonen...) Daarmee kan je iets meer zendvermogen gebruiken, maar uitsluitend voor de band waarvoor de vergunning is.

Met jouw porto's is het dus zaak om ook de gsm nummers van de mensen in je zak te steken, helaas, tis niet anders.
        Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• flurk
          • May 2003
          • 409

Toch nog even over doorbomen...
          We zijn met een 30-tal medewerkers die snel met elkaar in contact moeten kunnen komen (veiligheid,technische defecten en dergelijke).
          Met gsm communiseren is ten eerste nogal kostelijk en vrij traag.Daarbij zitten we met verschillende niveau's van communiceren (brandweer,politie,beveiliging van personaliteiten....).We zouden natuurlijk graag onze eigen apparatuur gebruiken,de aankoop en uitbouw was nogal kostelijk.Der moet toch een manier bestaan om die aan te pasen zodat die zowel in belgie als in nederland kan gebruikt worden,met een groter zendbereik.We heben nog wat tijd om dit in orde te brengen.Eerste aantreden is pas op 16 december.Alle hulp en info is welkom.

mvg

Comment

• Dikke Foaf
            • May 2003
            • 618

Er bestaat software en kabel waarmee je een file kan uitlezen uit de tk3101. Deze kan je dan bewerken met een hex editor en de file opnieuw in je tk3101 steken.

Blijkbaar kan je daarmee ook het zendvermogen aanpassen.
            Delboy's PMR446 Radio Forum
            Dit zou tot een 2W moeten kunnen (batterij sneller leeg). Ook weet ik niet of dit de levensduur beinvloed van de tk3101.

Let wel op want volgens de pmr446 afspraak mag je maximum 500mWerp uitzenden. Verhoog je dit ben je in strijd met de regels, net zoals met wlan bijv.

Ook kan je hiermee de tk3101 in een andere frequentie programmeren.

Informeer eens bij het BIPT, misschien kan je een vergunning krijgen voor een frequentie in de buurt op een iets hoger vermogen? Dan kan je evt je tk3101s aanpassen.

Zoals boven al gezegd is de tk3101 hier eigenlijk niet echt voor geschikt.
            De pmr446 band mag door iedereen gebruikt worden en de meeste toestelletjes die hiervan gebruik maken zijn speelgoed. De heavy duty versie is de tk3101 of 3201 maar de frequentieband blijft even 'vervuild' en beperkt. Het lijkt me toch dat er in de verkeerde toestellen is geinvesteerd.

Comment

• flurk
              • May 2003
              • 409

Het probleem is dat we met de organisatie in Belgie rondreizen (en nu ook in Nederland).Een vrije frequentie dicht bij ons inb de buurt is dus geen optie.Die kenwoods zijn toch algemeen gebruik (samen met motorolla) en geen speelgoed meer.Zeker als je de prijs van het toebehoren en multiladers bekijkt.

Comment

• Dikke Foaf
                • May 2003
                • 618

Het is inderdaad een professioneel toestel en inderdaad geen 'speelgoed'.
                Het probleem is (voor jou) dat het ontworpen werd voor de PMR446 band en alvorens je hierop mag communiceren moet je een aantal regels in acht nemen.
                De regels zijn zodanig dat zendvermogen is beperkt, er zijn 8 vaste frequenties en iedereen kan en mag meeluisteren/zenden zonder vergunning.
                Als ik je uitleg/wensen lees lijkt het erop dat je hebt gekozen voor een goed toestel, maar in de verkeerde frequentieband waardoor je nu tegen de beperkingen aan loopt.
                Je moet eigenlijk eerst goed weten wat je nodig hebt (eisen opstellen) of gaat nodig hebben (rekening houden met toekomstige uitbreidingen) en op basis daarvan ga je een porto kiezen in een bepaalde frequentieband al of niet met vergunning.

Met een frequentie in de buurt bedoelde ik gelegen rond de 446Mhz omdat de vco van de kenwood daarop moet kunnen locken en niet bij jou in de buurt(locatie) Heb zo direct geen idee wat er rond de 446Mhz nog zit wat bruikbaar zou kunnen zijn, maar daar kan het BIPT wel op antwoorden.

Misschien kan een repeater een uitkomst bieden maar voor zover ik kan lezen ontvangt deze op een bepaalde frequentie/kanaal en gaat dit signaal weer uitzenden op een ander kanaal/frequentie. Met een tk3201 met scan-functie is dit misschien werkbaar maar met de tk3101 is het misschien niet zomaar te doen. Dan moet je zenden en ontvangen via 2 verschillende frequenties wat geloof ik ook met de software ingesteld kon worden, maar dat moet je even nakijken. Dit geeft je in principe maximum het dubbele bereik. Als je locatie een 'spot' of cirkelvormig is kan je daarmee voordeel doen. Is je locatie eerder langwerpig zin van 1km lang en 100m breed zal de repeater misschien ook niet genoeg zijn met gebouwen errond.

Kan je iets meer informatie geven over wat je exact doet met de portofoons? en welke locaties je zoal aandoet en welke afstanden je daarbij wil overbruggen?
                Als je zegt brandweer, politie, beveiliging, veiligheid is vrees ik de pmr446 band niet echt geschikt omdat ieder kind met een 'cobra' uit de Aldi alle oproepen kan blokkeren op een bepaald kanaal door gewoon continu te zenden op hetzelfde kanaal.

Een weer illegale oplossing zou zijn om een andere antenne proberen te monteren waar je meer winst mee haalt 9dBi ofzo (moet je wel je toestellen openschroeven en knutselen). Dit mag eigenlijk weer niet omdat je dan weer boven die 500mWerp komt. Zo word je bereik groter maar zal je dus ook meer 'brol' ontvangen, scouts in de buurt, papa die met de kinderen speelt met de porto, etc.
                Last edited by Dikke Foaf; 19-09-07, 22:57.

Comment

• flurk
                  • May 2003
                  • 409

eindbalans

Tot de conclusie gekomen dat de TK3101 en TK 3201 op geen enkele "legale" mannier kunnen veranderd worden van zendvermogen of frequentie.Dus wordt dit zoeken naar een andere oplossing.

Toch bedankt aan allen die reageerden.

Comment

Working...