"niet-Neutrik" pluggen maken mengtafel defect

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stage-Q
    • Sep 2007
    • 389

"niet-Neutrik" pluggen maken mengtafel defect

Oke het volgende raadsel waar we bij een bedrijf mee zaten.

3 auxilleries kapot, zo ineens...dat vonden we toch heel raar.

de "tip" van de aux chassisdelen (jacks) waren kapot.

Mengtafel: A&H Wizard 16:2

De reden volgens de fabrikant;

bij gebruik van "niet-Neutrik" pluggen, oftewel..goedkope pluggen, kan dit probleem zich inderdaad voordoen.
    De goedkopere pluggen schijnen een iets scherpere punt te hebben en een kleine fractie langer te zijn (soms) die dus je chassisdelen kapot maken.
    Dit was voor mij compleet nieuw om te horen, ik was verrast.

Zelf gebruiken we altijd en alleen maar neutrik pluggen, maar aangezien de mengtafel vaak in de verhuur gaat, weten we nooit wat een andere technici erin steekt..(waarschijnlijk een paar keer te vaak de goedkope pluggen)

Iemand hier ooit van gehoord of kan dit verhaal van de fabrikant enigzins bevestigen??
    Mag ik wat meer laag in 't hoog?
  • test12
    • Jan 2003
    • 901

Originally posted by Caspar
    Heb dit probleem ook al bij een GL2200 gezien, ook een aantal jack inputs kapot door gebruik van low-budget jacks.
    heb het overigens alleen bij de A&H tafels, niet bij andere merken... toch merkwaardig.
    Is het toch duidelijk, de jack input pluggen van de A&H zijn niet van de beste kwaliteit.
    B.t.w. : Als het een Behringer was, zou het voor velen wel duidelijk zijn.

gr. Herman

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

ik heb net even een dap jack (stereo), met een neutrik jack(stereo)vergeleken en ik kan bevestigen dat de dap iets langer is als de neutrik. Het scheelt z'n 1,5 mm

De dap plug (stereo) druk je dus in de praktijk een 1,5 mm verder in de tafel dan een neutrik.

maar als ik dan weer een dap jack (mono) vergelijk met een neutrik jack (mono) dan zijn ze wel even lang.

nu heb ik ook een dap kabel van 1x stereo naar 2x mono en daar zit zelfs ook het verschil in van de lengte van de jack. de stereo is dus langer als de mono

ook heb ik een andere oude jackplug (stereo) eens vergeleken (z'n zilveren met een veertje als trekontlasting) en die is dus ook net zo lang als een dap stereo. de mono versie van deze plug is daarin tegen wel weer net zo lang als een neutrik

Kortom, de stereo jack's van een goedkoper merk zijn idd langer als een neutrik ( stereo ). alle mono pluggen zijn wel gelijk van lengte ( iig in mijn jack assortiment)

iig ik ga er ook even op letten want ik gebruik zelf ook een A&H gl 2200 waar ook wel eens een goedkope jack stereo de tafel ingaat.

anders maar wat nieuwe pluggen kopen en alle dap troep omsolderen

Comment

• JeroenVDV
        • Mar 2004
        • 963

Of de chassisdelen in je A&H vervangen... Ben van mening dat het probleem daardoor wordt veroorzaakt (komt namelijk wel heel gesponsord over als je als fabrikant zegt dat je toch echt alleen Neutrik in je mengtafel moet proppen).
        Creating shows beyond Imagination

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

een gl2200 heeft een stuk of 90 inserts, dan ga ik liever voor de paar goedkope jack's omsolderen en koop ik voortaan neutrik....

ook laat ik me tafel liever zoals die is....

Comment

• flash-a-new-generation
            • Nov 2006
            • 228

raar idd, wij hebben er nooit problemen. wij hebben ook een GL2200 in gebruik gehad. z'n 6à7 jaar oud. nooit problemen mee gehad. en bij ons gaan er van allerlei merken Jackpluggen in de inserts.

je kunt dit natuurlijk te verkomen door een vast FX spin in de tafel te bouwen dan ben je daar vanaf. de tafels gaan meestal toch compleet eruit. althans bij ons!

dus ik vind het wel een "raar" argument van A&H.
            EAW SB850 en DVA T-4 array:D

Comment

• MEEO Licht en Geluid
              • Nov 2005
              • 950

Kan het misschien ook komen door de 'kracht' waarmee de jack's in de tafel worden gestoken?
              MEEO Audio Licht Rigging,
              Mark van der Werff
              Groningen

Comment

• Stage-Q
                • Sep 2007
                • 389

denk dat de gemiddelde technicus toch wel weet hoe je een jack in de mengtafel steekt.

en op die manier mag een chassisdeel toch niet kapot gaan ( normaal gesproken )

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                  • Nov 2005
                  • 950

Originally posted by Stage-Q
                  denk dat de gemiddelde technicus toch wel weet hoe je een jack in de mengtafel steekt.

en op die manier mag een chassisdeel toch niet kapot gaan ( normaal gesproken )
                  Je hebt helemaal gelijk, maar als je chassisdelen molt bij het (zacht, normaal) instekken van een jack (die ook maar enkele mm te lang kan zijn)
                  vind ik dat best een bijzonder geval
                  want een jackchassisdeel zijn toch metalen (koperen) lipjes die meebuigen?
                  (tot een bepaalde stand natuurlijk)
                  MEEO Audio Licht Rigging,
                  Mark van der Werff
                  Groningen

Comment

• Olaf Duffhuës
                    • Oct 2000
                    • 2477

Vergeet niet dat Neutrik ook goedkope jack pluggen heeft....En kwa XLR, hang er eens een Alcatel of Amphenol aan? Als die tafel dan nog kapot gaat, ff aankloppen bij de importeur...Als het puntje bij paaltje komt zijn de Alcatel en Amphenol beter dan de Neutrik...
                    Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• Stage-Q
                      • Sep 2007
                      • 389

ehh hoezo xlr?

we hadden het over jacks.

en de aux out van de A&H wizard zijn allemaal jacks.

Comment

• Dikke Foaf
                        • May 2003
                        • 618

De jack chassis-delen die ik ken is maar een verend lipje dat opzij geduwd wordt door de punt van de jack. Als de jack er helemaal in zit, zit het lipje net tegen de zijkant van de punt van de jack. Het chassis-deel is soms achteraan gewoon open. Een te lange jack zit er gewoon verder in maar mechanisch iets kapot maken lijkt me onmogelijk.

Het komt wel eens voor dat dikwijls in en uittrekken de mechanische spanning op het lipje verminderd na verloop van jaren (metaalmoeheid). Ook als je je jack jaar in jaar uit laat insteken kan dit voorkomen of een slecht contact. Wat bijplooien of een nieuwe erin is dan de oplossing.

Een langere jack plug kan in mijn ogen die lip nooit zodanig verbuigen dat deze geen contact meer zou geven omdat deze al maximaal gebogen wordt bij een 'normale' neutrik jack en een langere maakt dit zeker niet erger.

Kan je er mischien nog achterkomen wat er exact kapot was aan de chassisdelen? Evt een foto? Want nu is het maar speculeren wat er aan de hand kan zijn natuurlijk.
                        Last edited by Dikke Foaf; 25-09-07, 18:17.

Comment

• Stage-Q
                          • Sep 2007
                          • 389

de tip van 't chassisdeel was gewoon helemaal afgebroken.

het zat niet meer aan 't chassisdeel vast.
                          oke, als t nou 1 chassisdeel was, zou ik het kunnen aannemen als...moeheid van de contactpunt o.i.d.
                          Maar 3 stuks in 1 weekend?

heb geen foto's... connectoren liggen nog op de zaak bij een werkgever van me.

Comment

• Dikke Foaf
                            • May 2003
                            • 618

Als het chassisdeel achteraan gesloten is dan lijkt de te lange jack plug een verklaring.
                            Als deze open is dan heeft een te lange jack er volgens mij niks mee te maken maar eerder met het plastic? van het chassisdeel.

Comment

• Stage-Q
                              • Sep 2007
                              • 389

nou moet ik dat morgen even nakijken,

heb de tafel zelf niet gerepareerd, dus zal als ik tijd heb morgen eens kijken of ik de chassisdelen nog kan vinden.

Comment

Working...