Koptelefoon uitgang spirit live 16-2

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

Koptelefoon uitgang spirit live 16-2

Hallo,

Ik heb dus een spirit live mengtafel 16 channels

nu is het zo dat me koptelefoon niet lekker werkt. Ik heb de volgende klachten:

- Als ik een kanaal wil voorluisteren dan gaat de koptelefoon helemaal niet hard. Als ik hem voorbij streepje 7 zet begint het geluid te vervormen en te kraken. Het signaal staat dan gewoon netjes in het groen te draaien.

- als ik geen enkel kanaal voorluister dan is het de bedoeling dat ik alles hoor, wat ik naar de master toe stuur Dus de totale mix van alle kanalen die ik gebruik.

Dit gebeurt ook wel, maar , als ik de masterfaders (L & R ) op hetzelfde niveau open zet dan hoor ik bijna niks, trek ik er 1 naar beneden zodat zeg maar rechts of links aleen open staat dan kan ik het prima horen over de koptelefoon. Ook gaat de koptelefoon veel harder zonder vervorming dan als ik aleen een enkel kanaal voorluister.

Kortom:

De master voorluistering werkt op een normaal niveau , behalve als ik de L & R fader op dezelde stand open zet dan hoor ik niet of nouwelijks iets. En beluister ik 1 kanaal afzonderlijk voor, dan gaat de koptelefoon helemaal niet hard en begint hij te vervormen vanaf standje 7.

iemand sugestie wat dit kan wezen?

de insert van de koptelefoon werkt en verder ook de volume potmeter. als dit niet het geval was dan zou het voorluisteren bij de master ook niet goed moeten werken neem ik aan.

Ik heb de tafel al een tijdje geleden voor weinig overgenomen, op dat moment is het me niet opgevallen. Ik gebruik hem voor de wat kleinere feestjes waar mij a&h te groot voor is.

het is gewoon vervelend als je koptelefoon niet hard genoeg kan met bijv een line checkje en er staat pauze muziek of weet ik het te spelen.

verder werkt de tafel naar behoren.

nou jah ik hoop dat ik het zelf kan oplossen anders word het de tafel even wegbrengen naar iemend die er meer verstand van heeft dan mij.

Mvg jens
  • gertgeluid
    • Dec 2006
    • 520

Het feit dat je mastersignaal wegvalt als beide faders even ver open staan, wijst op een fasedraaiing waarbij het signaal bijna geheel wegvalt bij gelijk niveau van L en R. Het rare is dat het een stereo signaal is, dus dat zou niet moeten summen (alleen een beetje "space" klinken).

Zit er misschien een PFL mono knop op, die je afluistersignaal mono maakt? Het kan zijn dat er daar een fout is gemaakt met aansluiten.

Je hebt het ook over een insert van de afluistering. Ook daar kan iets mis zijn gegaan.

Heb je het met verschillende koptelefoons geprobeerd? Het kan ook zijn dat er in de connector het een en het ander tegen elkaar aan is gaan zitten.

Het feit dat je vervorming gaat horen, wil zeggen dat je inderdaad goed hard aan het insturen bent. Het probleem zit dus hoogstwaarschijnlijk NA de versterker en zou dus simpelweg in een schakelaar of connector moeten zitten. Het is in ieder geval duidelijk dat links en rechts bij elkaar komt, met aan één kant een fasedraaiing.

Ik hoop dat deze info van nut is bij het opsporen van het probleem. Het is nogal wat info, maar ik neem aan dat je het "gevoel" een beetje snapt .

Succes,
    Gertgeluid (en vandaag even tijdelijk trussentikker, pfff)

Comment

• jens
      • Aug 2004
      • 1067

ten eerste bedankt alweer voor de reactie

ik ben eens even gaan stunten met idd de pfl mono knop
      en daar zit idd de storing in naar mijn mening.

de indruk knop is denk ik versleten. Als ik hem namelijk halverwege indruk en een beetje rommel dan krijg ik mijn normale volume weer terug op de 2 stereo kanalen als ze gelijk staan.

verder zie ik geen losse solderingen en dergelijke, ook is de tafel verder schoon

denk dat dit dus een nieuw knopje word.

of daarmee het probleem van de volume vervorming heb opgelost per kanaal weet ik niet maar dit is al een stap in de goeie richting

weet er toevallig iemend waar ik z'n knopje kan krijgen of moet ik daar audio xl over contacten??

mvg jens
      Last edited by jens; 26-09-07, 20:06.

Comment

• Aart Rietveld
        • Aug 2004
        • 190

Ik zou ook eens kijken naar de hoofdtelefoonconnector in de mixer. Als daar de massa-aansluiting losligt krijg je hetzelfde effect. Je hoort dan alleen maar het verschil tussen het linker en rechter kanaal via beide schelpen. Omdat beide schelpen dan uit-fase staan zal het geluid wat je nog wel hoort enigzins "breed" klinken.

Comment

• jmgeer
          • Jun 2006
          • 5

Wissel ook eens van koptelefoon, ik heb het ook eens gehad, en toen zat er een faseverschil in de koptelefoon.

Comment

Working...