Hallo allemaal ik ben helemaal nieuw hier op het forum en steek maar meteen van wal met de volgende vraag. Onze band heeft sinds kort aangeschaft een Allen & Heath wizard 16/2 DX mixer en een versterkerrack met een Studiomaster 600E versterker en een JBL MPA versterker. Probleem bij het aansluiten, er is geen geluid. Het lijkt wel of de versterkers geen signaal krijgen. Mijn vraag is, kan het zijn dat de XLR kabels die van de mainouts(L&R) van de mixer naar de versterkers toe anders gesolodeerd zijn. Ik heb gebruikt een gewone normale standaard XLR kabel (zoals bij microfoons) en heb deze door gemeten met de multimeter en alles was goed. In het verleden heb HEB IK wel eens iets gehoord dat er verschil kan zitten in de polariastie van XLR's
Aansluit probleem
Collapse
X
-
Labels: None
-
1= ground
2= live
3= neutral
Wat je hebt gedaan met je multimeter is het uitsluiten of er ergens een onbedoelde twist in een kabel zit.
Wat je nu kunt doen is ff checken of de aansluitingen uit je menger en de inputs van je versterkers wel goed zitten.
Blonde modus: of je haalt je master van de mute
Muts modus: je kanalen staan wel geroute naar je master?
Ik noem maar ff twee logischere oorzaken dan een niet goed aangesloten mixer....Moderator J&H Licht en Geluid Forums -
oke, om te beginnen:
1. De "trimpod" heet de Gain.
2. Druk de Solo (of pfl ) knop in van het kanaal om je input volume te regelen met je gain. ( hou ong. 0 db aan op de meter )
3. Zorg dat het kanaal ( als er een routing opzit ) naar de masters gaat.
4. zet je mute uit van je kanaal.
5. Als je vervolgens nog niks binnenkrijgt op de versterkers zou je eventueel even andere xlr kabels kunnen proberen.
6. Qua soldeerwerk hoort het te zijn: Pen 1 = Massa, Pen 2 = + en Pen 3 = de - ( dit moet zowel bij de male als female hetzelfde zijn, er staan nummertjes bij )
En als ie het dan nog niet doet, dan zou het een fout in de tafel kunnen zijn, maar dat kan ik mij niet voorstellen bij een nieuwe tafel. En ik neem aan dat je wel de kennis hebt dat je weet hoe je een versterker juist aansluit?
Ja ik noem maar wat, aan tekst kan ik niet zien hoeveel iemand natuurlijk weet.Last edited by Stage-Q; 03-10-07, 11:51.Mag ik wat meer laag in 't hoog?Comment
-
Yep de kanalen zijn geroute naar de master. En de master stond niet op mute. Dus denk ik dat het een kabelprobleempje is dat wordt dus weer een soldeerklusje.Comment
-
Kijk eens aan dit is een snelle reaktie. Heb het geprobeert zoals jij al zegt. Ik denk dat het dan toch een kabel probleempje is. Zal de XLR kabels even checken of de solderingen van de drie pennetjes over eenkomt met de XLR ingangen van de mengtafel en de versterkerComment
-
Ik heb je andere post ook gelezen (modje, misschien die andere verwijderen?) maar als er een fysieke verbining is tussen de 3 aders dan moet er sowieso gelui uit komen (of signaal op de versterkers) de pinout is alleen belanrijk ivm ruis, signaal komt er altijd wel.
Wat je evt kunt doen (mag eigenlijk niet maar werkt wel) is je koptelefoon tussen de massa en de + van een XLR aansluiten, dan weet je of er signaal uit de mixer komt.
En je weet ook zeker dat je alles juist heb aangesloten? want daar klinkt het mij meer naar, of ergens een instelling niet goed hebt staan...\"Kost een par centen maar dan hedduh ok wa!\"Comment
-
-
Yep de Led-bars knipperen. Maar we hebben nog een actieve monitor liggen die wil ik ff gaan aansluiten op de mainouts van de mixer, kijken of er dan signaal/geluid is.Comment
Comment