Soorten connectoren

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wielrenner
    • Nov 2007
    • 15

Soorten connectoren

Hallo,

Ik ben nog een grote leek als het gaat om licht en geluid techniek dus ik had een aantal vragen over bepaalde connectoren waar ik nog bijna nix of helemaal nix van snap dit zijn:[LIST][*][FONT=Times New Roman]De speakon en de powercon aansluiting. [/FONT][*][FONT=Times New Roman]De jack en de mini-jack. [/FONT][*][FONT=Times New Roman]De XLR aansluiting. [/FONT][*][FONT=Times New Roman]De RS232, RS485. [/FONT][*][FONT='Times New Roman']De Harting aansluiting[/FONT][/LIST][FONT='Times New Roman']Is er iemand die voor mij een site heeft waar ik de uitleg van deze connectoren kan vinden of kan iemand mij dit zo al uitleggen waar deze connectoren voor diennen[/FONT]

[FONT='Times New Roman']MVG Wielrenner[/FONT]
  • Gast1401081
    • Mar 2001
    • 7999

de toeclips snap je wel?

Comment

• Upgrading your system
      • May 2003
      • 1684

Ik vind dit toch wel de meest vreemde vraag die ik ben tegengekomen..

Wat is er te snappen aan een connector?
      wat wil je dan weten?? aansluit schema's toepassingen codering?? penbezetting?
      [LIST][*][FONT=Times New Roman]De speakon toepassing: aansluiten van speakersystemen[/FONT][*][FONT=Times New Roman]Powercon aansluiting. toepassing elektrische enkelfasige 230 aansluitingen[/FONT][*][FONT=Times New Roman]De jack en de mini-jack. Toepassing: div.audio[/FONT][*][FONT=Times New Roman]De XLR aansluiting. Toepassing: Microfoon 3 pole en DMX 5 pole/3pole[/FONT][*][FONT=Times New Roman]De RS232, RS485. Toepassing: div data toepassingen[/FONT][*][FONT=Times New Roman]De Harting aansluiting[/FONT] Toepassing Multisystemen voor audio en Licht[/LIST]Ik hoop dat je er iets aan hebt, voor specifiekere uitleg verwijs ik je naar de ZOEK functie of google
      Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• jens
        • Aug 2004
        • 1067

Neutrik, Connectors, XLR, Speakon, Audio

daar staan de meeste conectoren van jouw lijstje wel tussen

Speakon: word gebruikt voor speakerkabels.

Powercon: voor 220 volt aansluitingen

Xlr: voor audio kabels & dmx kabels Bijv een microfoon kabel of een kabel die een roboscan aanstuurt.

Jack pluggen; zitten aan je koptelefoon, of gebruikt een gitaarist bijvoorbeeld om z'n gitaar mee in ze amp te steken.

Mini jack zit aan je i pod of voor de oudere generatie walkmans

en hartings worden gebruikt voor multikabels.

al deze pluggen zijn er natuurlijk in verschillende modellen en prijsklasse's te krijgen.....

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

potverdorie was erw eer net eentje me voor

Comment

• wielrenner
            • Nov 2007
            • 15

nou bijvoorbeeld hoe je ze aansluit dat zou makkelijk zijn dan weet ik dat alvast.
            en wat achtergrond info van waarom je deze nu gebruikt en niet gewone tulp stekkers ofzo k weet niet echt goed hoe ik dat beter kan formuleren.
            Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen aan een site waar zulke informatie opstaat want wikipedia dat schiet niet erg op heb ik gemerkt

Comment

• ralph
              Banned
              • Aug 2000
              • 2649

U vraagt, wij draaien: Met welke connectoren en kabel sluit ik mijn apparatuur correct aan?

Comment

• jens
                • Aug 2004
                • 1067

Popschool Maastricht: de virtuele muziekschool

kijk eens onder het kopje techniek

met een beetje zoekwerk en klikken kun je alles wat jij wil weten er over vinden denk ik

succes

Comment

• ralph
                  Banned
                  • Aug 2000
                  • 2649

Originally posted by wielrenner
                  nou bijvoorbeeld hoe je ze aansluit dat zou makkelijk zijn dan weet ik dat alvast.
                  en wat achtergrond info van waarom je deze nu gebruikt en niet gewone tulp stekkers ofzo k weet niet echt goed hoe ik dat beter kan formuleren.
                  Misschien dat iemand van jullie mij kan helpen aan een site waar zulke informatie opstaat want wikipedia dat schiet niet erg op heb ik gemerkt
                  Nee, niet alle informatie staat zo ergens van te kopieren/plakken...soms moet je je wat verder verdiepen in de materie om een gedegen afweging te kunnen maken.
                  voorbeeld:
                  Sommigen sluiten hun speaker kabels aan middels jack connectoren,
                  anderen krijgen daar (terecht) de bibbers van, omdat je dan sluiting maakt met het aansluiten van de connector.
                  Weer anderen gebruiken speakon, die heb je in 2-4-8 polige uitvoering, weer andere gebruiken link/cacom connectopren....en dan noem ik er maar een paar die zo bij mij te binnen schoten.

Waarom een connector de juiste keus kan zijn, dat heeft te maken met: wat de gebruiker graag gebruikt, wat hij gewend is, aantal aansluitingen in een connector, hufterproofheid van een connector.

Kortom: korte vraag, heb je ff een paar weken voor een antwoord dat een beetje compleet gaat lijken?

Comment

• wielrenner
                    • Nov 2007
                    • 15

Hey bedankt jens dat is echt een super site maar dan heb ik nog maar 1 vraag over en die gaat over de rs-232 en de rs-485 wat zit daar nu voor verschil in want als ik zoek krijg ik wikipedia die niks vidt en enkel aan bierders er van wat tik ik dan verkeerd als ik vraag bij google om:

RS-232 aansluiten of RS-485 aansluiten

Kan iemand me daar bij helpen dan.

Comment

• axs
                      Moderator
                      • Jun 2002
                      • 2687

RS485 / RS232 is geen aansluiting maar een specificatie voor het overdragen van signalen.
                      Simpel gezegd
                      RS232 : seriele commnicatie
                      RS485 : daisy chain
                      If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• wielrenner
                        • Nov 2007
                        • 15

Originally posted by axs
                        Simpel gezegd
                        RS232 : seriele commnicatie
                        RS485 : daisy chain
                        Simpel gezegd zegt hij dan ik snap er nog niks van wat is daisy chain dan

Comment

• StijnS
                          • Sep 2006
                          • 173

Originally posted by wielrenner
                          Simpel gezegd zegt hij dan ik snap er nog niks van wat is daisy chain dan
                          Bij een daisy chain koppel je verschillende apparaten aan op dezelfde verbinding. Gewoon alle TX 'n aan mekaar knopen, en alle RX'n aan mekaar knopen.
                          Hierdoor krijg je een soort van bussysteem. SCSI en FireWire zijn ook protocollen die daisy chaining ondersteunen.

Comment

• ralph
                            Banned
                            • Aug 2000
                            • 2649

Euhm....
                            je stelt wel heel erg makkelijk vragen.
                            Mag ik een wedervraagv stellen? vast wel, ik verwacht eigenlijk ook gewoon een eerlijk antwoord:

Met welk doel stel je deze vragen? huiswerk project? Bezig met een installatie?

Voor iemand die een bericht op het forum kan tiepen ben je wel bijzonder gehandicapt in het gebruik van wiki, google etc!

Comment

• Outline
                              • Feb 2006
                              • 1434

Komt gewoon omdat wij zoveel weten. Waarom zou je dan nog Googlen?

Comment

Working...