Speaker loopt aan

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Albert van der Veer
    • Jan 2008
    • 1

Speaker loopt aan

Hallo,
    Het volgende probleem doet zich voor:
    Ik heb voor mijn drive in show een acoustic line set met 4x de E18 subs en TK115 topjes.
    Wat oudere sub maar voldoen nog steeds prima.
    Er zit een Beyma 18G550 in de subjes.
    De set heeft al wat jaren achter de rug maar nu voor de 2e keer loopt een speaker in dezelfde kast aan.
    3 speakers nog nooit vervangen en nu voor de 2e keer in dezelde kast een aanlopende speaker. Ongeveer 2 jaar geleden een nieuwe in gezet en nu weer mis.
    Er zit een SP2 processor van acoustic line voor en laag stuur ik aan met de Dynacord L2400.
    Ik weet dat de boel wat moet afkoelen na een zware avond en alle kasten worden evenvaak gelijk belast. Verder gaan we voorzichtig met de boel om en zit de speaker netjes recht en zo te zien goed in de kast gemonteerd.
    Wie o wie kan mij op weg helpen dit probleem te verhelpen (voorkomen).
    Bedankt
    Groet Albert die hier nieuw is.
  • geenstijl21
    • Jan 2008
    • 462

Hmmm ik ken de luidsprekers niet... maar misschien weet ik waar het aan ligt: maak de speaker los, draai hem een halve slag en zet hem dan weer vast. Het kan zijn dat de speaker na jaren een beetje naar beneden uitgezakt raakt en gaat aanlopen in de spreekspoel.

Als je hem dan een halve slag draait, zakt hij weer naar het midden.

Wikepedia over spreekspoel:

Spreekspoel

Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie

Ga naar: navigatie, zoeken
    Een spreekspoel is een onderdeel van de conusluidspreker, bestaande uit een buisvormige spreekspoeldrager, meestal gemaakt van hittebestending Kapton papier, ook wel van kevlar, aluminium, of andere hittebesendige materialen. Om deze buisvormige spreekspoeldrager is een draad gewikkeld die de spoel vormt.

[bewerk] Werking

Wanneer de spreekspoel door een magneet wordt omgeven en er tevens een positieve of negatieve variƫrende spanning op wordt gezet, gaat deze spoel voor- of achteruit bewegen.
    Door deze spreekspoel aan een luidsprekerconus te koppelen (vaak via lijm) kan men door de positieve en negatieve stroom meestal met minimaal 20 keer per seconde om te draaien geluid maken. Een trilling van 20 keer per seconde komt overeen met een zeer lage brom toon van 20 Hz.
    "Verdomd interessant allemaal, maar gaat u vooral verder"

Comment

Working...