ingang naar speakon en xlr

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

ingang naar speakon en xlr

Zoals de titel het zegt, wil ik graag deze beide aan elkaar koppelen
    het probleem, of wat ik niet goed weet, en al op gezocht heb, is de aansluiting. Bij de xlr staan de 3 connecties met 1,2 en 3 beschreven. Bij de speakon staat er L, N en de aarding.

via wikipedia ben ik er wel achter gekomen hoe ik de xlr moet aansluiten op het ingangssignaal, maar heb nog niets gelezen over de contacten van de speakon.

Dus de vraag: Welk bij de speakon (L en N) is bij de xlr de 3 en 2?
  • flurk
    • May 2003
    • 409

[IMG]file:///C:/Users/Piet/AppData/Local/Temp/moz-screenshot.jpg[/IMG]Ik vrees dat je enkele connectoren door elkaar haalt.Spreken we over signaal- connectoren of over spannings-connectoren?
    Last edited by flurk; 02-02-08, 09:30.

Comment

• gertgeluid
      • Dec 2006
      • 520

Die zogenaamde speakon die je daar hebt, is geen speakon, maar een powercon en al is het nagenoeg dezelfde connector, je zult hem gelukkig niet in een luidspreker of versterker kunnen stoppen. *** zij dank.

De naam zegt het al. De "power-" con wordt gebruikt voor spanning. Ik neem aan dat je op school nog geen elektrotechniek (of hoe het ook moge heten) hebt gehad, anders hadden de letters "L", "N" en het aardeteken je wel op andere gedachten gebracht.

Let op: niemand zal jou verbieden om een connector te "misbruiken" voor een ander doel, en de specificaties van een powercon zijn ruim bemeten voor een luidsprekersignaal, maar stel nu dat jouw kabeltje per ongeluk bij iemand in de koffer terecht komt die de achterliggende gedachte niet kent... Dat wil je niet op je geweten hebben...

Overigens kwam ik tot de schrikbarende ontdekking dat Wikipedia NL er falikant naast zit wat betreft de normering voor XLR. Om precies te zijn: ze zitten er 180 graden naast! En ze durven zelfs te beweren dat de good old SM58 op pin 3 hot is!

XLR wordt overigens bijna niet meer gebruikt voor luidsprekersignalen. Een enkeling zal het nog gebruiken, maar op nagenoeg alle nieuwe luidsprekers zul je Speakon aantreffen.

Comment

• jurjen_barel
        • Jun 2003
        • 3150

Speakon heeft geen L N G, maar Powercon wel.
        XLR is tamelijk ongebruikelijk om voor 230V-aansluitingen te nemen (maar wel mogelijk).
        Als je toch speakon zoekt: die bestaat uit 1+ 1- 2+ 2-.

Overzichtje!

@flurk: we kunnen niet op jouw harde schijf kijken voor dat plaatje.

Comment

• Radar
          Moderator
          • Jul 2002
          • 890

L,N en aarde zijn termen die gebruikt worden voor je voedings aansluiting!
          Je hebt dus een verkeerde of je wilt iets in elkaar gaan knutsellen wat levens gevaarlijk is.
          Ga even opzoek naar iemand in je buurt die wel veilig kan werken.
          En voordat hier dus ongelukken gaan gebeuren een welgemeend carnavals slot.
          Ik doe niet aan bijgeloof.
          Dat brengt ongeluk.

Comment

Working...