Power Distributie center

Collapse
This topic is closed.
X
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PeterZwart
    • Jan 2008
    • 402

Power Distributie center

Ikzelf ben niet zo goed in het berekenen van spanningen en dergelijke

maar ik wou zelf een rackje maken met wat showtec verdelertjes erin..

wat ik graag wil weten..

32A wil ik opsplitsen naar shucko's..

[vraag] Hoeveel shucko's haal ik hieruit en hoe kan ik dit zelf berekenen?

[vraag2] Wat adviseren jullie wat ik in mijn rackje zal stoppen aan inputs & outputs?
    Groeten fan 'n gek ut Fryslan
  • MEEO Licht en Geluid
    • Nov 2005
    • 950

32 / 16 = 2,
    dus 2 shucko's per fase, mocht je ze vol belasten.
    In powerdistributie zit bij ons:
    6x shucko,
    6x CEE blauw,
    2x CEE 16a.
    Gaat 32a in, dus alles dan nooit vol belast worden...
    (shucko's en cee blauw zijn afgezekerd op 8A)

Denk dr aan, je werkt hier met 230v.!

Splittertje van Showtec (de 32a versie) valt trouwens wel aan te raden, heb je gelijk je shucko's.
    Zelf bouw ik alles zelf, maar dan moet je wel donders goed weten waar je mee bezig bent!
    Last edited by MEEO Licht en Geluid; 02-02-08, 22:39.
    MEEO Audio Licht Rigging,
    Mark van der Werff
    Groningen

Comment

• PeterZwart
      • Jan 2008
      • 402

ik ben wel bekend met de 3x fase , aarde & null en dat soort gevalletjes

ook met solderen en dat soort gedonder.. doormeten..

maar t ging mij puur ff om t berekeningetje

Comment

• @lex
        • Jul 2006
        • 1087

Beste Peter,

'Solderen en dat soort gedonder...'

Ik weet dus werkelijk niet wat hierop mijn reactie moet zijn. Ik denk:

Als jij denkt dat je voor dit klusje een soldeerbout ter hand moet nemen en tegelijkertijd de berekening niet eens kunt uitvoeren, dan denk ik op mijn beurt dat het verstandig is het advies van MEEO te volgen (Showtec distributie) of er niet aan te beginnen.

Maar wellicht dat er hier anderen zijn die daar anders over denken???

En als ik dan je onderschrift lees hoop ik niet: 'heeft binnenkort een zeer krap bemeten woning als 16 jarige...'

@lex
        Last edited by @lex; 03-02-08, 01:28.
        Het is bevredigender om een illusie te perfectioneren dan de werkelijkheid na te bootsen...

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

ondanks dat....kun je voor een highlite prijs iets zelf gaan bouwen?

vooral als je niet goed weet waar je mee bezig bent

Comment

• PeterZwart
            • Jan 2008
            • 402

ik heb duidelijk er neer gezet "OOK MET Solderen"

bijv. t maken van eigen versterkers!

ik heb een 2 jarige elektro-opleiding gedaan.. dan doe je niets anders dan met 230V werken..

niet dat 2 jaar lang is ofzo.. maar toch net genoeg om wat intressante dingetjes te kunnen leren van de 230V.. wisselspanning.. gelijkspanning en dat soort basis..

maar t enige wat ik dus nodig had was die berekening..

dat die 32A dus gewoon maximaal 6x shucko kan leveren..

Comment

• jurjen_barel
              • Jun 2003
              • 3150

Als je zo'n simpele verdeler wilt bouwen, wat moet je dan in ***snaam met een soldeerbout? CEE en shucko worden doorgaans GESCHROEFD! Beetje jammer dat je hier al de mist in gaat.

En dan kwaad beweren dat je ook nog hebt leren rekenen met krachstroom en 230V, terwijl je niet eens weet hoeveel 16A-groepen je uit een 32A-fase kan halen.

Beetje jammer van je opleiding, weggegooid geld.

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

beste peter,
                niet zo op je tenen getrapt; mensen hier willen je ook alleen maar helpen.

ik heb er zelf ook wel eens over gedacht om een eigen krachtverdeler te bouwen, aleen kom ik op de volgende problemen:

* het kan niet zo goedkoop als showtec kan ( bekabeling, mooi kastje, 6 zekerings automaten, bergje connectoren, lampje per fase, etc.)

* zo ver ik weet moet je krachtverdeler gekeurd zijn ( TUV? en vast ook wel KEMA ed)

* je hebt er wel een TD voor nodig, of je moet er erg veel gereedschap thuis hebben voor oa hulsjes krimpen, paar soorten draad, installatie rail, ed.
                -dit zijn dringen als je die moet kopen voor alleen dit project ( installatie rail verkoopt aleen per 2 m volgens mij, draad alleen per10 m? etc) dan word het een duur projectje.

Dus het is niet onmogelijk, maar doe je het als budget oplossing... dan kan het niet uit.
                Doe je het als leuk knutsel project ga je dan eens inlezen in :3 fasen, sterschakelingen, fase verschuiving, ed dan snap je ook de rekensom die je hebt gekregen.

en mocht je toch graag gaan knutselen.. doe voorzichtig... 32A 380V is best gevaarlijk

leks
                Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• PeterZwart
                  • Jan 2008
                  • 402

lees even goed jurjen over die soldeerbout voordat je weer een commentaar post!

trouwens dan moet je t zelf ook goed zeggen.. want shucko /CEE word ook nog wel es gepop-nagelt!

kwaad ben ik niet..

ik gaf aan in de allereerste vraag dat mijn vraag dus daarover ging over de berekeningen van krachtstroom..

en ik alleen wat dingen had gedaan met mijn opleiding met 230V

lees in't vervolg effe wat beter

Comment

• Elmo
                    • Jun 2006
                    • 208

Originally posted by PeterZwart

maar t enige wat ik dus nodig had was die berekening..

dat die 32A dus gewoon maximaal 6x shucko kan leveren..
                    berekening???? het is geen atoomsplitsing waar we hier nu mee bezig zijn hoor. Als je dat in die 2 jaar niet geleerd hebt dan weet ik het ook niet meer.

Comment

• Leks
                      • Oct 2007
                      • 330

om verdere problemen te voorkomen:

380 V 32 A = 3 fases met een draaing van 120 graden per fase.
                      ( gewoon opgewekt met een generator met ipv 1 coil 3 coils ( kan ff niet op t nederlandse woord komen)

dit levert een belasting op van 32A per fase op 230V, dit mag nooit door 2,5mm2 heen dus splitsen we dan op in 2 * 16 A per fase ( daarom dus netjes je stopcontacten afzekeren op 16A

ALEEEN! ! ! houd wel in gedachten; alles stroom die je vanuit een 230V verdeler trekt loop terug over je nul.
                      dit kan erg hoge vermogens over je nul opleveren
                      hiervoor moet je eigenlijk elke fase op max 2derde van de 32A belasten wat resulteert in afzekeren op 10,6 A.
                      In geval van een draaistroom motor ( gelijke belasting per fase & zwevende nul) is de aansluiting wel op de volle 32A te belasten.

en dat zonder verdere elektro opleiding
                      ** correct me if im wrong **

Comment

• PeterZwart
                        • Jan 2008
                        • 402

@Elmo

alles over krachtstroom moest ik zelf zien te ontdekken.. zonder behulp van de opleiding helaas..

dus daar had ik ook niet veel aan..

als je dat niet precies weet en in de loop der jaren altijd een kant & klaar distributie-rackje kreeg en er verder niet in verdiept hebt..

dan noem ik het toch nog een berekening..

@leks
                        ik was niet op m'n tenen getrapt.. maar iedereen had al een commentaar gelevert.. en vervolgens komt jurjen weer met een aantal dingen opnieuw..
                        en ook nog beweert hij dat ik dingen had gezegt welke zeker niet zo zijn..
                        zoals dat ik al ervaring zou hebben met het berekenen van krachtstroom
                        hoewel ik duidelijk aangaf van niet..

heb jij trouwens ervaring met hoe snel 't materiaal van showtec kappot gaat kwa power-distributie?

Comment

• PeterZwart
                          • Jan 2008
                          • 402

Originally posted by Leks
                          om verdere problemen te voorkomen:

380 V 32 A = 3 fases met een draaing van 120 graden per fase.
                          ( gewoon opgewekt met een generator met ipv 1 coil 3 coils ( kan ff niet op t nederlandse woord komen)

dit levert een belasting op van 32A per fase op 230V, dit mag nooit door 2,5mm2 heen dus splitsen we dan op in 2 * 16 A per fase ( daarom dus netjes je stopcontacten afzekeren op 16A

ALEEEN! ! ! houd wel in gedachten; alles stroom die je vanuit een 230V verdeler trekt loop terug over je nul.
                          dit kan erg hoge vermogens over je nul opleveren
                          hiervoor moet je eigenlijk elke fase op max 2derde van de 32A belasten wat resulteert in afzekeren op 10,6 A.
                          In geval van een draaistroom motor ( gelijke belasting per fase & zwevende nul) is de aansluiting wel op de volle 32A te belasten.

en dat zonder verdere elektro opleiding
                          ** correct me if im wrong **

Hier heb ik tenminste wat aan leks!

hartelijk dank! = een goeie toevoeging vind ik..

Comment

• PeterZwart
                            • Jan 2008
                            • 402

maar in elk geval..

t advies luidt dus.. :

koop wat van die showtec verdelers en dat in een leuk rackje stoppen ??

of heeft iemand nog een ander idee?

Comment

• Leks
                              • Oct 2007
                              • 330

zolang je gewoon stroom wilt verdelen voor een simpel L&G showtje moet je gewoon een showtech verdeler kopen en in een kistje duwen.

er zit relatief weinig in zo'n doosje dus snel gaan ze ook niet kapot ( zolang je er niet mee gooit ed)

mocht je het steviger willen hebben: Work stroomverdelers

moet het geadvanceerder: Furman

moet het goedkoper: koop het dan niet, want showtech is echt de minimale veiligheid & professionaliteit die je wilt hebben.

alsjeblieft peter, volgende keer zelf op onderzoek... we zijn een forum... geen vragen uurtje voor makkelijk opzoekbare dingen

Comment

Working...