Lexicon LXP1 adapter stuk!

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TonBeljon
    • Apr 2006
    • 104

Lexicon LXP1 adapter stuk!

De adapter van mijn Lexicon LPX1 galmpje is stuk. Nu wil de plaatselijke muziekwinkel mij een adapter van een Lexicon mpx 110 meegeven omdat dat ''aardig in de buurt komt''. De LPX1 adapter is een 9v, AC AC, 1.5A.
    Op internet vind ik er het nummer: 057-470-12860 bij. Wat kan ik het beste doen, of wie weet een alternatief?
  • Timo Beckman
    • Jul 2006
    • 1298

Audio xl bellen in utrecht / maarsen of de belgische variant daarvan

Comment

• BJD
      • Oct 2007
      • 771

Als de vervang adapter ook 9V AC AC is met minimaal 1.5A, dan kan dat gewoon.

Comment

• Mathijs
        Moderator
        • Aug 2002
        • 1353

ga niet te veel geld betalen voor een "originele" lexicon adapter. Elke adapter met de zelfde spec zal voldoen.

let wel goed op de polariteit

Comment

• gezellug
          • Sep 2007
          • 13

De polariteit maakt in dit geval ook niet uit... AC/AC adapter geeft aan de secundaire kant wisselstroom, er is geen sprake van plus of min..
          Ik zou zeggen... gewoon even naar een elektronicawinkel voor een universele adapter van 9V 1,5 A (ofwel minstens 13,5 Watt)

groeten,

Pieter

Comment

• Mathijs
            Moderator
            • Aug 2002
            • 1353

daar heb je helemaal gelijk in. even overheen gelezen.
            meeste univerzele adapters zijn DC. Dat wordt dus wel even zoeken.

Comment

• Radar
              Moderator
              • Jul 2002
              • 890

Verplaatst naar hoekje techniek

Vanwege de relevantie verhuisd naar techniek hoek.
              AC/AC omzetter, goeie zoekterm in google biedt hopelijk uitkomst.
              Ik doe niet aan bijgeloof.
              Dat brengt ongeluk.

Comment

• Gast1401081
                • Mar 2001
                • 7999

Originally posted by Radar
                Vanwege de relevantie verhuisd naar techniek hoek.
                AC/AC omzetter, goeie zoekterm in google biedt hopelijk uitkomst.

denk dat iedere boerenelectronicawinkel die dingen gewoon heeft liggen, weliswaar als trafootje, maar ach, de HH techneuten kunnen er zelf wel een (flight)case omheen knopen

Comment

• ronny
                  • Dec 2002
                  • 2139

als je er AC mag instoppen, dan mag je er ook DC instoppen. Kan echt geen kwaad als dat nog een keer gelijkricht en afgevlakt wordt hoor. En zelfs de polariteit maakt dan niets meer uit. Dat wordt intern wel afgehandeld.
                  Je moet wel rekening houden met de spanningsval over de interne bruggelijkrichter(+- 1.4V). Maar de meeste universele adapters geven toch al teveel spanning uit(onbelast), dus dat zal niet zo een probleem vormen.

Neemt niet weg dat het meest makkelijke natuurlijk gewoon een identiek AC adaptertje zal zijn.
                  En ook weer niet geheel onbelangrijk: elektronica valt en staat met de kwaliteit van de voeding!
                  niet zagen, gewoon doen!

Comment

• SoundOfSilence
                    • Mar 2007
                    • 766

Originally posted by Mathijs
                    ...meeste univerzele adapters zijn DC. Dat wordt dus wel even zoeken.
                    Voor een vergelijkbaar "probleem" heb ik een uniservele stekeradapter gekocht, alle electronica (lees: 4 diodes en 1 elco ) eruit gesloopt....

Resultaat: Een AC voeding met schakelbare uitgangsspanning (voor nog geen tientje).

Het enige waar je dan bij aanschaf wel op moet letten is dat je niet stiekum een geschakelde voeding koopt, maar bij mijn leverancier (de kijkshop om de hoek van de klus waar de voeding ermee ophield) hebben ze die toch niet
                    It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• SoundOfSilence
                      • Mar 2007
                      • 766

Originally posted by ronny
                      als je er AC mag instoppen, dan mag je er ook DC instoppen. Kan echt geen kwaad als dat nog een keer gelijkricht en afgevlakt wordt hoor. En zelfs de polariteit maakt dan niets meer uit. Dat wordt intern wel afgehandeld.
                      Klopt deels....

Menig apparaat doet intern aan enkelzijdige afvlakking, waardoor ze uit 9 volt AC 2 spanningen toveren (bijvoorbeeld +12v en - 12v).
                      Sluit je hierop een DC voeding aan, dan zal:
                      1. de spanning te laag zijn (van 9v AC maak je zonder problemen 9 *1.41 = 12.6v. Trek hier de diodespanning vanaf en je komt op 12 volt).
                      2. er slechts één van de 2 voedingsspanningen aanwezig zijn (en dat vinden opamps echt niet leuk)

Is niet echt een gok die ik zou nemen...
                      It's only vintage if it works. Other wise it's just old crap.

Comment

• ronny
                        • Dec 2002
                        • 2139

Ja in geval van enkelzijdige gelijkrichting gaat mijn verhaal niet op. Ik ga er wel vanuit dat een aparaat van deze prijsklasse aan dubbelzijdige gelijkrichting doet. Nu ik ken het schema ook niet, dus dat is onder voorbehoud.

Moest er dan toch enkelzijdige gelijkrichting in zitten, is het wel raar dat dit gevoed wordt door een externe adapter. Ik zou verwachten dat er dan een interne transfo met middenaftakking aanwezig zou zijn(naar de massa toe), die dan de positieve en negatieve AC spanning opwekt, waarna deze idd enkelzijdig gelijkgericht wordt... .

Ma bon, we zijn een beetje aan het afwijken denk ik
                        niet zagen, gewoon doen!

Comment

• laserguy
                          • Jun 2003
                          • 2755

als je er AC mag instoppen, dan mag je er ook DC instoppen.
                          Forget it!!! Nooit tegengekomen dat de wisselspanning wordt gebruikt om intern naar een hogere hulpspanning te gaan (met cascadeschakeling?). En zeker ook nooit tegengekomen dat de 50 Hz wordt gebruikt als tijdsbasis voor een of ander klokje?
                          Even verder denken dan de neus lang is a.u.b...
                          Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

Working...