Eigen (sub) mengpaneel bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Sandman
    • Apr 2007
    • 67

Eigen (sub) mengpaneel bouwen

Binnenkort gaan wij waarschijnlijk een monitorsysteem aanschaffen. De mengtafel wordt een Allen&Heath WZ12M. Helaas heeft deze maar 16 inputs. Toch willen we alles compact houden en daar heb ik het idee bedacht om de drums en keys te submixen en deze in 2x stereo op de mixwizzard terug te laten komen. Het monitor systeem komt er als volgt uit de zien:

Alle microfoonkanalen komen binnen in het rack en wordt meteen gesplit naar de een multikabel die weer aangesloten wordt op de multikabel van het huis. De andere "split" gaat naar de Allen&Heath en de kanalen voor de drums en keys gaan dan naar de submixer.

Het idee is om zelf een 19" 3,4 of 5 HE submixer te bouwen die er als volgt uit ziet:
    - Mic pré amp met: gainpotmeter, fase knop, laagaf filter
    - Panorama potmeter
    - Routing knop: naar output A of B (beide stereo)
    - Mute knop
    - PFL knop
    - Volume potmeter

Belangrijk is dat er ook nog een peakmeter met leds komt zodat ik tijdens het PFL-en de gain visueel tot 0 dB kan afstellen. Phantoom is niet nodig, deze wordt via de FOH al afgegeven.

Ik heb niet echt super veel verstand van electronica maar in principe moet het wel lukken. Het enigste wat ik niet kan bouwen is de mic-pré amp. Is deze als component de koop? En hoe kan ik het beste de PFL bus bouwen (of: hoe zorgt ik ervoor dat de leds 0dB aangeven als de préamp 0 dB uitstuurd)

En weet iemand waar ik kwalitatieve en geschikte potmeters en switchen kan kopen/bestellen?
  • JeroenVDV
    • Mar 2004
    • 963

Kost je dit niet meer tijd, geld en moeite dan gewoon in plaats van die MixWizard een 2e-hands fatsoenlijke MONITOR tafel te kopen???
    Creating shows beyond Imagination

Comment

• Sandman
      • Apr 2007
      • 67

Deze versie van de mixwizzard is een monitortafel. Link:ALLEN & HEATH :: WORLD CLASS MIXERS

En in 19" vind je volgens mij niet meer dan 16 channels?

Comment

• Freek Fokker
        • Aug 2003
        • 495

EQ hebben we ook al niet meer nodig?
        SR20DET

Comment

• keenoncoolstuff
          • May 2003
          • 695

Originally posted by Freek Fokker
          EQ hebben we ook al niet meer nodig?
          Ach kom Freek,

Wat moet je in ***snaam met een EQ per kanaal?
          Is toch zat als je je complete submix kunt EQ-en?

Ik wens de vraagsteller veel sterkte...
          Groet, Rob.
          All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
          If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

Comment

• laserguy
            • Jun 2003
            • 2755

Niet gek doen: elektronisch is dit perfect te bouwen maar je steekt er zoveel tijd in, je krijgt nooit dezelfde afwerking, je toestel zal waarschijnlijk nog kinderziekten vertonen die er bij een kooptoestel al lang uit zijn, ...

Net zoals hierboven: veel sterkte!
            Beware! To touch these wires is instant death. Anyone found doing so will be prosecuted.

Comment

• Sandman
              • Apr 2007
              • 67

Oke, bedankt voor de reacties. Ik zal wel even verder kijken.

Comment

• Radar
                Moderator
                • Jul 2002
                • 890

Nou misgun ik niemand zijn zelfbouw project.
                Ergo, ik zat vroeger ook regelmatig met de soldeerbout tussen de tanden tin te snuiven.
                Ik ben echter van mening dat een zelbouw mengtafel een gepaseerd station is.
                De al aan gegeven ontbrekende elektronica kennis geeft ook al niet al te veel vertrouwen.
                Er zal een print, of zelfs wel meerdere moeten worden gemaakt, er zal iest van een voeding moeten komen.
                Stukje behuizing waar alles in moet met al het bijkomende ontwerp en geboor in een mooie frontplaat etc, etc.

Je vooral niet tegen laten houden en als er vragen zijn kan dat gewoon hier, soldeer snuivers zat.
                Ik doe niet aan bijgeloof.
                Dat brengt ongeluk.

Comment

• Whitefarmer
                  • Oct 2003
                  • 1244

Ik ben niet zo thuis in monitoring, maar volstaat het niet om van de drums bijv. alleen de kick en 2 overheads naar de monitormixer te sturen? Of is het 'ernstig' gewenst om alles (dus de complete kanaalbezetting) via de monitortafel te laten lopen?

Hoe ziet je priklijst eruit?

Groeten John
                  Groeten John
                  ps. Zou je je profiel in willen vullen, dat vinden we prettig hier op het forum (ook 'display age')
                  Gedaan?! .... oowh Okee, bedankt!

Comment

• Gast1401081
                    • Mar 2001
                    • 7999

conclusie : we hebben geen geld voor een beetje mengtafel, maar de drummer is blijkbaar wel zo getalenteerd dat hij de gehele drumset op de monitor terug wil...

get a life.... of een krantewijk, eventueel...

Comment

• JustME125
                      • Jun 2006
                      • 297

Knikker er dan Behringer mixer als submixer bij. Veel beter gaat die zelfbouw waarschijnlijk ook niet klinken!

Succes ermee. Begin maar eens te googlen. Mic PréAmps genoeg op internet te vinden als zelfbouw projectje maar of ie ook klinkt is een tweede!
                      Correct me if I'm wrong

Comment

• Funkmaster
                        • Dec 2004
                        • 204

Originally posted by Whitefarmer
                        Ik ben niet zo thuis in monitoring, maar volstaat het niet om van de drums bijv. alleen de kick en 2 overheads naar de monitormixer te sturen? Of is het 'ernstig' gewenst om alles (dus de complete kanaalbezetting) via de monitortafel te laten lopen?

Hoe ziet je priklijst eruit?

Groeten John
                        Kick, Snare, Hats lijken in mijn ogen betere keuzes dan Kick en overheads. Nog niemand tegengekomen die overheads in zijn monitors wil, tenzij er op inears gespeeld wordt natuurlijk.

Maar misschien is het inderdaad een betere optie om enkel het essentiele op de tafel te laten binnenkomen dan met een submixer te gaan werken. Probleem in jouw voorbeeld met submixer is dat je niet de kanalen individueel kan sturen naar de sends maar enkel het totaalbeeld.
                        It's nice to be important, but it's important to be nice...

Comment

• showband
                          • May 2001
                          • 4524

Wij werken ook met deze tafel voor in-ear. Wij hebben er kick,side, hat en 2x OH in. En in de praktijk zou kick plus 1x overhead volstaan.

2x Overhead geeft wel fijn stereo en dat zou ik gezien de aanleiding van je verhaal gewoon doen.

Toms en hihat pik je met die overhead(s) prima mee. En wegens ontbreken van feedback problemen kun je die gewoon lekker duidelijk op je oren krijgen.

Omdat je drummer ook in-ear gaat is de side wel handig mee te nemen. Drummers zijn erg gewend aan heeeeeeel veel snare te horen. (Zij zitten normaal gesproken uren met hun oren een halve meter van die 12-snare oppervlak af op meer dan 100dB. ) Met doppen in kun je wel zeggen dat ze wat...eh...missen Een overdaad aan snare in de drummer zijn mix is dus best vaak een vurige wens.

Kortom hick, side en 2x OH geeft 4 kanalen hou je er 12 over voor de rest.
                          lekker belangrijk!

Comment

Working...