Synchroniseren van aggregaten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lazy
    • Sep 2003
    • 294

Synchroniseren van aggregaten

Beste technici,

Ik heb een zeer dringende vraag betreffende het synchroniseren van aggregaten. Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Ik zal voor de duidelijkheid even een praktisch voorbeeld geven.
    De mainstage van een festival heeft 4x een 125A aansluiting nodig voor de lichtset die er komt te hangen. Jullie zullen je misschien al wel afvragen hoe ik in hemelsnaam aan 4x 125A kom voor een betrekkelijk kleine mainstage.

Het grote aantal atomics en grote hoeveelheid blinders e.d. trekt nogal wat peikspanningen weg.

Met dit verhaal ben ik bij een verhuurbedrijf van aggregaten terecht gekomen. Om een lang verhaal kort te maken is dit bedrijf van plan om 3 aggregaten op een of andere manier te synchroniseren. De 3 outputs van de 3 aggregaten zouden samengevoegd worden tot powerlock waarna deze achter de mainstage weer verdeelt wordt in 4x 125A.

Zijn jullie bekend met het synchroniseren van aggregaten en is dit een veilige optie? Ook zeker omdat er nogal hoge piekspanningen te verwachten zijn..... Hoe zit het met de met de frequenties aangezien 3 aggregaten 3 verschillende frequenties hebben?

De rede dat er niet gekozen wordt voor 1 groot aggregaat is dat de bedrijven die we gesproken hebben niet meer 1 groot aggregaat kunnen leveren. Of het kan wel geleverd worden maar prijstechnisch is het niet erg aantrekkelijk in vergelijking met een gesynchroniseerd aggregaat.

Verder wil de organisatie ook graag een aggregaat als backup.
    Dat wil zeggen als je 1 groot aggregaat hebt dat je nog een serieus aggregaat er bij zult moeten zetten als backup.

In het verhaal met de 3 gesynchroniseerde aggregaten zouden we geen backup nodig hebben aangezien 2 van de 3 aggregaten ook verder zouden kunnen draaien....

Hopelijk is het een beetje een duidelijk verhaal en kunnen jullie mij adviezen geven betreffende de gesynchroniseerde aggregaten....
  • beyma
    • Oct 2002
    • 1614

Wil je dan 4 keer een 125 A CEE , dus L1 L2 L3 N en aarde, of heb je alleen vier fase's van 125 A nodig?
    Ik begrijp niet helemaal waar je dan de " L4 " vandaan gaat halen met drie generatoren....
    Over de freqentie's.... tja, zolang er geen motoren op hoeven te draaien zal dat niet zo'n probleem zijn.
    Verder lijkt het mij eigenlijk gewoon een kwestie van de lasten verdelen over de drie generators, en zie ik niet helemaal in waarom ze synchroom moeten lopen, elke generator heeft toch z'n eigen capaciteit, dan hang je toch zoveel verlichting er aan als dat ze kunnen leveren ??!
    Met andere woorden, je gaat ze dan toch niet als een paar 'batterijen' parallel schakelen om aan meer Ampere te komen ? Als elke generator een drie fase 63 A CEE heeft, dan lijkt het mij dat je daar een heeel eind mee komt...
    Een feest is pas een feest als de politie is geweest.....

Comment

• 4uss
      • Aug 2005
      • 578

Als ik de topicstarter goed begrijp wil hij wel gaan samenvoegen als 'batterijen', maar mij lijkt dat persoonlijk echt een extreem slecht idee..., hoewel het verhuurbedrijf dit zelf aandraagt. Volgens mij kun je hier rookwolken mee maken waar de TU jaloers op zou zijn... Maar je krijgt 3 aggregaten, en daar kun je samen in totaal 4x 125 3-fasen uit halen. Maar als je nu (met mijn boerenverstand geredeneerd) gewoon 3x 125A aansluitingen pakt, en vervolgens van ieder aggregaat nog 1x 32A (dan mis je ergens 32A, maar dát moet je toch op kunnen lossen hoop ik??). Die Atomics zijn 3kW, dus je kunt er 6 aan een 32A aansluiting hangen, ik zie het probleem niet zo (wel netjes zekeren!). Dan kun je je dimmers aan de 125A's hangen. Niks gedoe met syncen, alleen even op zoek naar 32A distri's.

-Edit- Alleen het verhaal van backup gaat dan niet meer op...
      Last edited by 4uss; 15-05-08, 22:50.

Comment

• Radar
        Moderator
        • Jul 2002
        • 890

Snelle rekensom vertelt mij dat je 115 KVA nodig hebt?
        Verhuur bedrijf kan je 3 generatoren leveren van +/-40 KVA per stuk en ze syncen voor je?
        Weet verhuurder van de piek stromen?
        Wie is er verantwoordelijk voor het stroomplan?
        Waarom deze vragen?

Omdat t.s. de begrippen stroom en spanning al door elkaar haalt!
        Syncen van generatoren is geen probleem en kan op diverse manieren.
        Laat je dus verdomd goed voorlichten en zoek iemand in de organisatie die de begrippen spanning en stroom wel begrijpt.

Oh, antwoord de vraag van t.s.:
        Mijn ervaringen met het syncen van generatoren is goed.
        Maar dat wordt dan wel gedaan door mensen die er verstand van hebben.
        Last edited by Radar; 15-05-08, 23:20.
        Ik doe niet aan bijgeloof.
        Dat brengt ongeluk.

Comment

• Lazy
          • Sep 2003
          • 294

Het gaat inderdaad om 4x 125CEE. De belasting zou (uitgaande van het maximale continu vermogen van de lampen) 300A per fase zijn.

Het idee van de verhuurder van aggregaten is om 3x 200kva aggregaat te synchroniseren zodat het geluid en de verlichting van het terrein e.d. er ook op zouden kunnen draaien zonder dat er een verdere backup nodig is.

En om even op radar te reageren.... Ik heb deze vragen omdat ik liever een dag voor het festival niet met 80 kapotte macjes zit. En ik gewoon van te vore wil weten wat de ervaringen zijn van de verschillende mensen op het forum.

Comment

• flurk
            • May 2003
            • 409

[quote=Radar;482219]Snelle rekensom vertelt mij dat je 115 KVA nodig hebt?
            Ik meen dat jouw snelle rekensom niet klopt.115 KVA is niet voldoende om 3 x 125amp/380 te voeden.

Comment

• stekelvarke
              • Dec 2004
              • 1062

radar dacht wellicht dat het om 4 fasen van elk 125A ging.
              Maar het gaat dus om 4x 3fasen 125A. en dan zitten we toch aan 345kVA
              exit night into LIGHT

Comment

• Olaf Duffhuës
                • Oct 2000
                • 2477

Ik zal met al mijn verstand ook nog ff roet in het eten gooien...;-)

Die Atomics zijn 3kW, dus je kunt er 6 aan een 32A aansluiting hangen, ik zie het probleem niet zo (wel netjes zekeren!).
                Probeer maar.....Misschien op 'half power' maar niet op full power blinden....

Onderstaande info van de Martin site...

ElectricalAC power (MAX-7 model): 100-120 V nominal, 50/60 HzAC power (MAX-15 model): 200-240 V nominal, 50/60 HzPeak current consumption: 33 ATypical current consumption (MAX-15, high power mode): 8 AMain fuse (all AC power voltages): 20 AT (slow blow), 250 VPower supply unit: Auto-ranging electronic switch-mode
                Olaf Duffhuës

**Nieuw - Audio Technica AT2031 - ATM230 - AE2300 - Radial Pro48 - nieuW**

Comment

• speakertech
                  • Jan 2008
                  • 1697

[quote=flurk;482225]
                  Originally posted by Radar
                  Snelle rekensom vertelt mij dat je 115 KVA nodig hebt?
                  Ik meen dat jouw snelle rekensom niet klopt.115 KVA is niet voldoende om 3 x 125amp/380 te voeden.

125 amp komt overeen met circa 80 KVa.
                  Viermaal is dus ruim 320 KVA. Voor optimale bedrijfszekerheid, kun je dan twee gesynchroniseerde aggregaten parrallel schakelen. Elk aggregaat levert dan 50 % van het vermogen. Als de generatren geschikt zijn voor bijv 400KVA elk, dan gaat het helemaal goed. Gaat een aggregaat op tilt, dan kan de andere de volledige belasting voor zijn rekenng nemen.
                  Parrallel schakelen en synchroniseren vereist nogal wat rekenwerk en dergelijke aggregaten zijn dan ook meestal computergestuurd. Het is dus niet een kwestie van een flinke "kroonsteen" ertussen zetten.
                  De dynamo´s houden elkaar in de pas, omdat ze electromagnetisch gekoppeld zijn. De regelelectronica zorgt ervoor dat iedere generator het juiste deel aan energie levert. De serieuze verhuurder kan je wel advies geven.

Speakertech
                  Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                  ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• gensetexpert
                    • Feb 2009
                    • 5

125A komt inderdaad ongeveer overeen met 80 kVA, echter.

Die 125A kan slechts geleverd worden bij een cos phi van 0,8, een 80 kVa generatorset kan dus 80*0,8=64kW leveren.

Inductieve lasten hebben een cos phi van ongeveer 0,8-0,9, lampen echter (PAR) hebben een cos phi van 1.

Dus als je met licht 3x125A uit een 80 kVA generatorset probeert te trekken gaat dit niet goed, het motortoerental (Hz) zal in elkaar zakken en de genset zal op overbelasting uitschakelen.

Generatoren synchroniseren gaat prima, tegenwoordig is dat met de moderne controllers kinderspel (comap intellgen/sys, deapsea 5000serie, deif/atlascopco qc4001/4002) en kan gewoon zeer betrouwbaar functioneren, je kunt eventueel ook tegen het net synchroniseren.

Comment

• Gast1401081
                      • Mar 2001
                      • 7999

Originally posted by gensetexpert

Die 125A kan slechts geleverd worden bij een cos phi van 0,8, een 80 kVa generatorset kan dus 80*0,8=64kW leveren.

Inductieve lasten hebben een cos phi van ongeveer 0,8-0,9, lampen echter (PAR) hebben een cos phi van 1.

Dus als je met licht 3x125A uit een 80 kVA generatorset probeert te trekken gaat dit niet goed, het motortoerental (Hz) zal in elkaar zakken en de genset zal op overbelasting uitschakelen.

Generatoren synchroniseren gaat prima, tegenwoordig is dat met de moderne controllers kinderspel (comap intellgen/sys, deapsea 5000serie, deif/atlascopco qc4001/4002) en kan gewoon zeer betrouwbaar functioneren, je kunt eventueel ook tegen het net synchroniseren.
                      check de datum ff.

je reageert op een topic van vorig jaar, het evenement zal dan ook wel afgelopen zijn,.

Comment

• LJmalcolm

Dit is dus het enigste juiste antwoord !

Generators leveren een vermogen dat aangeduidt wordt met (k)Va oftewel Schijnbaar vermogen, dit heeft een hoop te maken met de arbeidsfactor oftewel Cosphi.

Een ohmse weerstand zoals een gloeilamp heeft een factor 1, dit houdt in dat 1 Va ook 1 Watt is.
                        Een movinghead is gevuld met electronica waaronder condensators en spoelen, deze zijn niet ohms en beinvloeden de arbeidsfactor. De stroom gaat dan voor of naijlen op de spanning en dus gaat het vermogen omlaag terwijl de stroom nogsteeds geleverd moet worden. Als een movinghead dus een arbeidsfactor van 0,8 heeft dan houdt dat in dat er voor een movinghead van 500 watt zo'n 625 Watt geleverd moet worden.

De formule hiervan is (Pwerkelijk : Cosphi = Pschijnbaar)

Comment

• gensetexpert
                          • Feb 2009
                          • 5

"check de datum ff.

je reageert op een topic van vorig jaar, het evenement zal dan ook wel afgelopen zijn,."

Ik had de datum wel gezien, maar daar dit zo vaak verkeerd gaat (kVA is dus geen kW!) heb ik toch gepost omdat dit een veel gelezen forum is.

Comment

• mopetfritse
                            • Feb 2009
                            • 11

Hallo forummers , ik verhuur zelf aggregaten met dee-sea,s 5000 en 7000 serie , gaat bijzonder goed , maar om nu 80 kVA generatosets synchroon te laten draaien ??? voor een paar tientjes meer per weekeind huur je ook een 200 kVA en zijn de problemen in 1 x opgelost ;-)
                            mvg Rene

Technische Handelsonderneming Kwakkel ( THK ) - rene kwakkel generator aggregaat noodstroom europower - Rene Kwakkel aggregaat europower com nl aggregaten noodstroom generator generatoren john deere cummins deutz perkins lister petter volvo stamford

Comment

• speakertech
                              • Jan 2008
                              • 1697

Originally posted by mopetfritse
                              Hallo forummers , ik verhuur zelf aggregaten met dee-sea,s 5000 en 7000 serie , gaat bijzonder goed , maar om nu 80 kVA generatosets synchroon te laten draaien ??? voor een paar tientjes meer per weekeind huur je ook een 200 kVA en zijn de problemen in 1 x opgelost ;-)
                              mvg Rene

Het gaat hier over en oud topic van een evenement wat al lang voorbij is.
                              Bij dat topic heb ik de voordelen van twee aggregaten gegeven. Elk aggregaat moet geschikt zijn voor de hele belasting. Als ze dan gekoppeld worden, leveren ze allebei de helft. Hoewel onwaarschijnlijk, kan bij uitval van een van de generatoren gewoon doorgewerkt worden.
                              Ik sta vaker op buitenevenementen, en ook daar wordt de belasting uit oogpunt van bedrijfszekerheid verdeeld over meerdere aggregaten. Evenwel heeft er nimmer een zijn diensten gestaakt. Bij uitval, komt bijvoorbeeld een feesttent met een duizend man erin, nooit volledig in het donker te staan.

Speakertech
                              Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
                              ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

Working...