Synchroniseren van aggregaten

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mopetfritse
    • Feb 2009
    • 11

Originally posted by speakertech
    Het gaat hier over en oud topic van een evenement wat al lang voorbij is.
    Bij dat topic heb ik de voordelen van twee aggregaten gegeven. Elk aggregaat moet geschikt zijn voor de hele belasting. Als ze dan gekoppeld worden, leveren ze allebei de helft. Hoewel onwaarschijnlijk, kan bij uitval van een van de generatoren gewoon doorgewerkt worden.
    Ik sta vaker op buitenevenementen, en ook daar wordt de belasting uit oogpunt van bedrijfszekerheid verdeeld over meerdere aggregaten. Evenwel heeft er nimmer een zijn diensten gestaakt. Bij uitval, komt bijvoorbeeld een feesttent met een duizend man erin, nooit volledig in het donker te staan.

Speakertech
    daar heb je gelijk in , ik ga dan vaker voor een gewone nsa , dan heb je binnen een minuut ook weer prik , dat overleven ze wel ,
    als een van de synchroon draaiende aggregaten dienst weigert , zoiets als verstop brandstoffilter , en de frequentie daalt , dan ga je zo veel blind vermogen trekken dat er voor de feest tent weinig overblijft , omdat de ene diesel de andere gaat mee trekken om 50 hZ te houden , ook niet ideaal ,

doe je zelf ook verhuur ?

mvg René

Comment

• speakertech
      • Jan 2008
      • 1697

Originally posted by mopetfritse
      doe je zelf ook verhuur ?

mvg René
      Nee hoor. Ik kom wel op evenementen die zelf stroom draaien. De aggregaten worden meestal toch niet gekoppeld, hetgeen decentralisatie gemakkelijker maakt. Voor de feesttent zijn dan weer wel twee aggregaten beschikbaar, zodat bij uitval niet alles gelijk in het donker zit. Ik dacht zelfs dat dat ook een veiligheidseis was van de brandweer etc. Evenwel blijken aggregaten en zeker de grotere erg betrouwbaar. Ik heb ooit maar eenmaal uitval meegemaakt tijdens een popfestival. Dat kwam doordat men verzuimd had de brandstoftanks af te vullen.

Speakertech.
      Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...
      ¿ɹooʌ ƃuıssɐdǝoʇ uǝǝ ɹǝıɥ sı

Comment

• gensetexpert
        • Feb 2009
        • 5

Als je meerdere generatoren gesynchroniseerd hebt en een daarvan geeft problemen (bijvoorbeeld brandstoftoevoer) zal de GB (generator breaker) de betreffende generator onmiddelijk afkoppelen daar de controller ogenblikkelijk "reverse power" detecteert en tript, ik stel deze nomaal gesproken in op maximaal 20% met een vertraging van 5 seconden zodat hij bij afschakelen van zware lasten niet onterecht tript, zolang de belasting niet te groot is voor de nog draaiende generatoren zal alles gewoon blijven draaien.
        Als je het heel professioneel wil doen kun je meerdere afgaande groepen m.b.v. magneetschakelaars maken en deze een bepaalde prioriteit geven, de controller zal dan via "load shedding" de groep met de minste prioriteit (bijvoorbeeld de catering of terreinverlichting) als eerste afschakelen bij dreigende overbelasting (dat zou dan in geval van uitval van een van de generatoren kunnen gebeuren).

Maar je hebt gelijk dat je bij een evenement beter meerdere sets in eilandbedrijf kunt laten draaien met het oog op zekerheid, ik neem aan dat je van elke generator het sterpunt aan aarde legt en deze aan de andere generatoren koppelt, anders heb je gegarandeerd aardlussen in je audio of DMX bekabeling.
        Last edited by gensetexpert; 06-03-09, 22:22.

Comment

• speakertech
          • Jan 2008
          • 1697

Originally posted by gensetexpert
          Als je meerdere generatoren gesynchroniseerd hebt en een daarvan geeft problemen (bijvoorbeeld brandstoftoevoer) zal de GB (generator breaker) de betreffende generator onmiddelijk afkoppelen daar de controller ogenblikkelijk "reverse power" detecteert en tript, ik stel deze nomaal gesproken in op maximaal 20% met een vertraging van 5 seconden zodat hij bij afschakelen van zware lasten niet onterecht tript, zolang de belasting niet te groot is voor de nog draaiende generatoren zal alles gewoon blijven draaien.
          Als je het heel professioneel wil doen kun je meerdere afgaande groepen m.b.v. magneetschakelaars maken en deze een bepaalde prioriteit geven, de controller zal dan via "load shedding" de groep met de minste prioriteit (bijvoorbeeld de catering of terreinverlichting) als eerste afschakelen bij dreigende overbelasting (dat zou dan in geval van uitval van een van de generatoren kunnen gebeuren).

Maar je hebt gelijk dat je bij een evenement beter meerdere sets in eilandbedrijf kunt laten draaien met het oog op zekerheid, ik neem aan dat je van elke generator het sterpunt aan aarde legt en deze aan de andere generatoren koppelt, anders heb je gegarandeerd aardlussen in je audio of DMX bekabeling.
          Uiteraard worden de generatoren via een aardelektrode bij de generator geaard. Ze worden echter niet met elkaar verbonden. Voor het voorkomen van aardlussen in de audioinstallaties hebben we in het geval er een probleem is,audioscheidingstransformatoren. In samenwerking met symmetrische audioleidingen werkt dat uitstekend. De trafo´s zijn wel de betere (LUNDAHL)
          Speakertech.
          Je mag niet simpel een vraag beantwoorden, uitgaande van wat jij weet, maar wat de vraagsteller (nog meer) niet weet en dat is best lastig...

Comment

• gensetexpert
            • Feb 2009
            • 5

Ontkoppeltrafo's gebruiken kan idd ook, ik ben echter voorstander van het koppelen van de PE (aarde) van de generatoren, dan pak je het mogelijke probleem bij de bron aan, ik doe het bij onze verhuurgeneratoren in geval er meerdere bij een evenement staan altijd.

Comment

• speakertech
              • Jan 2008
              • 1697

Originally posted by gensetexpert
              Ontkoppeltrafo's gebruiken kan idd ook, ik ben echter voorstander van het koppelen van de PE (aarde) van de generatoren, dan pak je het mogelijke probleem bij de bron aan, ik doe het bij onze verhuurgeneratoren in geval er meerdere bij een evenement staan altijd.
              Bij grote vermogens zullen alleen de eindgroepen beveiligd zijn door 30mA aardlekschakelaars. Dat houdt in dat er door de aardleidingen best wel wat stroom kan lopen en daar hoort een (kleine) spanningsval bij. Het met elkaar verbinden van de aardes is dus niet altijd een oplossing. Om nou niet te hoeven experimenteren, met het al dan niet losnemen van veiligheids aardes (Doe dat nooit!!!!), is de meest voor de hand liggende oplossing het gebruik van audiotransformatoren. Ze lossen in één keer een groot aantal problemen op. Bovendien heeft de audio/videotech meestal weinig inspraak bij de aanleg van een generatornet. Dus wat hulpmiddelen in de service kist is nooit weg
              Speakertech.

Comment

• gensetexpert
                • Feb 2009
                • 5

Ik koppel de sterpunten van de generatoren (PEN) aan elkaar met minimaal 35mmq (aan de busrail van de full load terminals), dus de potentiaalverschillen zullen minimaal zijn, een veiligheidsaarde wordt uiteraard nooit afgekoppeld als de generatoren in bedrijf zijn.
                Doel is om zo min mogelijk potentiaalverschillen tussen de PE aansluitingen en tussen PE en N te hebben (hetgeen "brom" en allerlei ellende kan veroorzaken).
                De audio/video en lichttech heeft natuurlijk altijd inspraak in de configuratie van de generatorset(s) zo werkt dat bij ons wel tenminste, het belangrijkst is dat de licht en geluidset zonder problemen en storingen draait, de frietkraam, drankkoeling enz. zijn ook belangrijk maar die wil ik eigenlijk niet op dezelfde genset hebben, daar zet ik dan veel liever een aparte set voor in (die dan op geen enkele wijze gekoppeld is aan de geluid/lichtset, de laatste 2 (geluid en licht) splits ik ook meestal op, bijvoorbeeld 100kVA licht, 70kVA voor geluid, van deze sets worden dan uiteraard de aardes gekoppeld zoals eerder beschreven.
                Last edited by gensetexpert; 10-03-09, 22:03.

Comment

Working...