6 polige harting met 4 stekkers

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Shark
    • Aug 2007
    • 208

6 polige harting met 4 stekkers

zoals de titel het zegt, zou ik graag een 6 polige harting willen maken met 4 stekkers. Ik heb ook al gehoord dat het volgens de regels enkel een 8 polige mag zijn, maar we gaan dit ook niet gebruiken bij grotere events, enkel kleine feestjes. Het maximum zijn ook 8 parren (2 baren)

het doel is om een parsturing te vervangen door een dimmpack op dmx. Zo kan ik ook deze parren samen aansturen via dmx met mijn chamsys. deze parsturing heeft wel een dmx out, maar geen dmx in..

Hiervoor heb ik hier thuis al een Eurolite EDX4 dimmer pack. in deze 4 uitgangen zullen dan 4 stekkers komen die naar een vrouwelijke 6polige harting gaan, en van daaruit verder naar de parren.

ik heb al wel info gevonden in deze topic:

maar ben zelf niet meer zeker voor de aansluiting door het horen van vele termen.. is het dus echt zo dat ik de bedrading zo moet aansluiten?

Dimmer -> Harting:
    Kan. 1: -> 1+5
    Kan. 2: -> 2+5
    Kan. 3: -> 3+6
    Kan. 4: -> 4+6
    Aarde: -> Behuizing
    Last edited by Shark; 21-05-08, 10:39.
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Er al overna gedacht wat er gebeurt als je een stekker toevallig een keer verkeerd om in je dimmer steekt?

Zo nee: denk daar eerst maar eens overna, en koop gewoon een 10 of 16 polige Harting.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Shark
      • Aug 2007
      • 208

Originally posted by hugovanmeijeren
      Er al overna gedacht wat er gebeurt als je een stekker toevallig een keer verkeerd om in je dimmer steekt?

Zo nee: denk daar eerst maar eens overna, en koop gewoon een 10 of 16 polige Harting.

Groeten Hugo
      de 6 polige harting heb ik net gekocht, de 4 stekkers zijn ook al hier.
      de 2 par baren zijn met 6 polige harting en de kabels zijn 6polig.

op de 4 stekkers komen ook de nummers van de kanalen(lampen), en ik ga deze ook alleen aansluiten. Dus verkeerd inpluggen zal hoogst waarschijnlijk niet snel gebeuren. Het is enkel een vraag of de gevonde aansluitingen juist zijn, of er toch ergens met iets rekening gehouden moet worden.

Comment

• Carl
        • Nov 2000
        • 907

Dat is toch vragen om ellende, kun je die harting niet vast bedraden naar de dimmer?
        Dat heb ik ook gedaan, en dat bevalt prima. Je kunt niet meer patchen, maar is dat nodig met 2 x 4 lampies? bij mij niet iig.

Comment

• hugovanmeijeren
          • Oct 2004
          • 1436

Originally posted by Shark
          Dus verkeerd inpluggen zal hoogst waarschijnlijk niet snel gebeuren.
          Toch wel. Een schuko kun je namelijk op 2 verschillende manieren insteken; normaal, en 'op de kop'...

Dit is jouw aansluitschema:

Dimmer -> Harting:

Dit zal prima werken; maar nu heb je per ongeluk 1 stekker verkeerd om ingeplugd:

Dimmer -> Harting:
          Kan. 2: -> 5+2

Kun je beredeneren waar het fout gaat?

Groeten Hugo
          Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• Upgrading your system
            • May 2003
            • 1684

Gezien de elektrotechnische kennis van shark (afgeleid aan de vraag in dit topic) denk ik niet dat het verstandig is om aan de dimmer te gaan knutselen.
            elektrotechnisch werk dien je te doen als je over de juiste kennis beschikt. is dit niet het geval, dan laat je het doen.
            dat lijkt me in dit geval ook het verstandigste

6 polig KAN wel, maar vast bedraad. het is echter niet wenselijk en toegestaan dit te doen. denk aan de veiligheid en compatibiliteit. Bovendien, kost die 10 of 16 polige nu echt zoveel meer dat je dit wil gaan avonturen?
            Je leeft maar 1 keer, maar als je het goed aanpakt heb je aan die ene keer genoeg.

Comment

• Shark
              • Aug 2007
              • 208

Originally posted by hugovanmeijeren
              Toch wel. Een schuko kun je namelijk op 2 verschillende manieren insteken; normaal, en 'op de kop'...

Dit is jouw aansluitschema:

Dimmer -> Harting:

Dit zal prima werken; maar nu heb je per ongeluk 1 stekker verkeerd om ingeplugd:

Dimmer -> Harting:
              Kan. 2: -> 5+2

Kun je beredeneren waar het fout gaat?

Groeten Hugo
              ja, hier komen de fasen samen met de null.. welk voor vonken zal zorgen..

Originally posted by Carl
              Dat is toch vragen om ellende, kun je die harting niet vast bedraden naar de dimmer?
              Dat heb ik ook gedaan, en dat bevalt prima. Je kunt niet meer patchen, maar is dat nodig met 2 x 4 lampies? bij mij niet iig.
              het vast bedragen begrijp ik even niet goed?
              de enige bedoeling is om deze (zelfde toestel, is van de dj zelf):

te veranderen naar een dmx dimmerpack (dit toestel, wat ik hier thuis heb staan)..

Aangezien alles al 6 polig is, was mijn plan om in de dimmer 4 stekker te stoppen die samenkomen in een 6 polige harting. Maar begin er zelf al spijt van te krijgen dat ik dit heb voorgesteld en reeds de harting had gekocht..

de opbouw van het resultaat zou als volgt zijn:
              DMX --> dimmer --> (4 stekkers naar 6 polige harting) --> 4 parren --> 4 parren

aangezien dit momenteel al word aangestuurd met een 6polige harting dacht ik dat dit mogelijk was? Maar was zelf enkel niet zeker hoe ik juist alles moest aansluiten.. daarom dat ik deze topic startte.

Ik heb wel een basis elektronica kennis, als vakantiewerk help ik bij het plaatsen en aansluiten van verlichting, netwerken,.. dus weet ook zeker het verschil met AC, DC, ... maar dit leek mij even toch een stap hoger.
              Last edited by Shark; 21-05-08, 11:37.

Comment

• Leks
                • Oct 2007
                • 330

hehehe

het bekende verhaal.. het kan wel... ( netjes witte streepjes op je stekkers zodat ze altijd goed komen te zitten ed.)

MAAR je kan het beter niet doen :P

die keuze is aan jouw, geef eens een beetje geld uit aan je eigen veiligheid ( en die van anderen?)...en zet je hartings op marktplaats...koop nieuwe 8 polige en zet deze ook netjes op je balken parren.

dat is mijn advies

Leks
                Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Shark
                  • Aug 2007
                  • 208

hartelijk dank allemaal voor deze reacties, maar heb blijkbaar iets over het hoofd gezien.. de uitgangs spanningen van de dimmer en de parsturing is niet hetzelfde, waardoor er nog een converter enzo tussen moet, dus laat ik het voor wat het is.

toch echt bedankt voor alle reacties, ik vind hier altijd interessante informatie, maar moest met dit beter op voorhand eerst eens tegoei alles nameten. Nu heb ik het gelezen op het internet.

Comment

• luc2366
                    • Jul 2002
                    • 1161

de lite-4 power heeft geen dmx-uitgang...

Comment

• Shark
                      • Aug 2007
                      • 208

Originally posted by luc2366
                      de lite-4 power heeft geen dmx-uitgang...
                      Lite-4 Showtec - Licht, Licht sturingen, Controller DMX - RJshop.nl

staat hier beschreven bij de omschrijving

ok, de afbeelding leek er mij wel sterk op, maar de Power had ik niet zo direct op gelet, maar er staat op zijn parsturing wel degelijk een dmx out.

Comment

• Leks
                        • Oct 2007
                        • 330

Originally posted by Shark
                        hartelijk dank allemaal voor deze reacties, maar heb blijkbaar iets over het hoofd gezien.. de uitgangs spanningen van de dimmer en de parsturing is niet hetzelfde, waardoor er nog een converter enzo tussen moet, dus laat ik het voor wat het is.

toch echt bedankt voor alle reacties, ik vind hier altijd interessante informatie, maar moest met dit beter op voorhand eerst eens tegoei alles nameten. Nu heb ik het gelezen op het internet.

Uitgangs spanning is niet hetzelfde?! :S
                        bedoel je dat een van de 2 dmx uitstuurt? of heb je het over verschil in Spanning? 230 vs 110v?

wees beetje voorzichtig kortsluiting geeft rotzooi :P

Leks
                        Nerd is geen belediging, het is een compliment.

Comment

• Shark
                          • Aug 2007
                          • 208

Originally posted by Leks
                          Uitgangs spanning is niet hetzelfde?! :S
                          bedoel je dat een van de 2 dmx uitstuurt? of heb je het over verschil in Spanning? 230 vs 110v?

wees beetje voorzichtig kortsluiting geeft rotzooi :P

Leks
                          ik het het hier over verschillende spanningen.

hehe ja heb er ervaring mee, daarom dat ik deze vraag hier stelde
                          het effect van de nullen en de polen even tegen elkaar te houden heb ik al gezien en heeel even gevoeld zelfs.. geen lachertje

Comment

• Outline
                            • Feb 2006
                            • 1434

Heb ik iets gemist? Sinds wanneer zijn er 8-polige Hartings?

Comment

• Carl
                              • Nov 2000
                              • 907

Ja, bestaan wel, maar niet in de door ons gebruikte HAN-16A. reeks. Is dus een fout eigenlijk, dan is de uitwisselbaarheid met huurspul nog steeds 0,0.

Comment

Working...