Agregaat aanschaffen?

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jens
    • Aug 2004
    • 1067

Agregaat aanschaffen?

Hallo,

Ik ben voor wat kleinere klusjes op zoek naar een agregaat. Ik wil er zelf dus een aanschaffen zodat ik op mobiele plaatsen ( boot, carnevals/kermis kar ) me eigen stroom voorziening heb.Tevens kan ik hem ook voor andere doeleinden gebruiken dus vandaar dat huren geen optie is.

Nou is het probleem dat ik er niet zoveel kaas van heb gegeten, iedereen roept wat maar echt duidelijk word het me nog niet.ben zelf ook geen electricien dus met alle formules en derg. heb ik ook wat moeite.

Ik ben dus op zoek naar een agregaat die zeg maar genoeg stroom opwekt. zodat ik er een geluids setje van een 2x 1500 wat op ken laten draaien + wat rand apparatuur. Ik wil natuurlijk een goede agregaat zodat ik niet de kans loop dat me spullen naar de knoppen gaan ( daar vind ik het weer iets te duur voor )

de punten die ik zoal tegen kwam, en waar ik op moet letten (volgens mij ) zijn;

- hij is gestabiliceerd
    - als je meerdere groepen heb altijd de groepen gelijk belasten
    - Dat de agregaat ongeveer 1,5 keer het vermogen kan leveren dan wat je maximaal gebruikt
    - dat je altijd de stroom moet meten voordat je gaat inprikken

wat betreft het kva verhaal om me vermogen te berekenen is:

kva x 0,7 = kw dus een agregaat van 4kva wekt een spanning op van een 2800 watt??

ook deze kwam ik tegen:

vuistregel : bij het bestellen van je aggregaat : iedere 1000 watt die je wilt aansluiten : 1,5 kVA bestellen. Maar dat heeft meer met veiligheid van je 50Hz etc te maken.

het is me allemaal nog niet geheel duidelijk daarom het sterten van dit topic.

Ook laat ik me graag adviseren in welke agregaten jullie gebruiken ( type en derg) zodat ik een beetje een idee kan krijgen! denk namelijk dat er hier veel meer mensen zijn die vaker met zń ding op pad gaan dan ikzelf!

Ik hoop op wat reacties!

mvg jens
  • hugovanmeijeren
    • Oct 2004
    • 1436

Originally posted by jens
    kva x 0,7 = kw dus een agregaat van 4kva wekt een spanning op van een 2800 watt??

ook deze kwam ik tegen:

vuistregel : bij het bestellen van je aggregaat : iedere 1000 watt die je wilt aansluiten : 1,5 kVA bestellen. Maar dat heeft meer met veiligheid van je 50Hz etc te maken.
    Spanning wordt per definitie altijd in Volt uitgedrukt, waar jij over praat is vermogen!

Voor zover ik weet: kVA staat voor kiloVolt x Ampere, kiloWatt is de eenheid die hier dan dus ook voor geschreven kan worden (immers P=U*I).

Oftewel in jouw voorbeeld, een 4kVA aggregaat levert een vermogen van 4KW oftewel 4000 Watt.

Een schommelende netfrequentie is niet per definitie onveilig, maar het is wel degelijk zo dat bepaalde apparaten niet goed werken als de frequentie van 50Hz afwijkt (met name dimmers willen wel problemen geven).

De frequentie hangt af van het aantal toeren dat de motor maakt, als je het maximale van je aggregaat vergt dan is de motor geneigd meer toeren te gaan maken en de frequentie dus gaat afwijken. Door het aggregaat iets zwaarder te nemen kun je dit voorkomen.

Groeten Hugo
    Renkus-Heinz, das geen pasta saus, maar zit wel knor!

"Non omnes qui habent citharam sunt citharoedi" Varro

Comment

• stekelvarke
      • Dec 2004
      • 1062

Originally posted by hugovanmeijeren
      Voor zover ik weet: kVA staat voor kiloVolt x Ampere, kiloWatt is de eenheid die hier dan dus ook voor geschreven kan worden (immers P=U*I).

Oftewel in jouw voorbeeld, een 4kVA aggregaat levert een vermogen van 4KW oftewel 4000 Watt.
      klopt, maar 4kVA is niet steeds gelijk aan 4kW
      er zijn 3 soorten vermogens:
      schijnbaar vermogen: vermogen dat wordt gevraagd aan het net(generator), uitgedrukt in VA
      effectief vermogen: vermogen dat nuttig gebruikt wordt, uitgedrukt in W
      reactief vermogen: 'verlies' vermogen door de arbeidsfactor(cos phi), uitgedrukt in VAR

Het schijnbaar vermogen = effectief vermogen + reactief vermogen.
      Last edited by stekelvarke; 08-06-08, 13:46.
      exit night into LIGHT

Comment

• rene.derksen
        • Feb 2004
        • 649

Je hebt...

Werkelijk vermogen in Watt
        Schijnbaar vermogen in VA
        Blind vermogen in VAr

Deze drie vermogens verhouden zich zoals een driehoek. Het schijnbaar vermogen is hierbij de schuine zijde. de hoek tussen werkelijk vermogen en blind vermogen is altijd 90 graden, de hoek tussen werkelijk vermogen en schijnbaar vermogen is de cos phi.

Het schijnbaar vermogen is dus niet simpelweg werkelijk vermogen + blind vermogen, maar de wortel uit werkelijk vermogen² + blind vermogen²

De cos phi in de netspanning is vrijwel gelijk aan 0,7

Hierdoor klopt dus wel het rekensommetje: schijnbaar vermogen = werkelijk vermogen x 0,7

Stel dus dat je 2000 Watt gaat gebruiken, reken hier dan nog een reserve bij. deel dat door de cos phi van 0,7 en je hebt het aantal VA...

Máár ga bij de aanschaf van een aggregaat gewoon langs de aggregratenboer en vraag wat je nodig hebt. Geheid dat je een fatsoenlijk en duidelijk antwoord krijgt.
        Licht is altijd zwaar.

Comment

• stekelvarke
          • Dec 2004
          • 1062

Originally posted by rene.derksen
          Het schijnbaar vermogen is dus niet simpelweg werkelijk vermogen + blind vermogen, maar de wortel uit werkelijk vermogen² + blind vermogen²
          Inderdaad, je hebt gelijk.
          exit night into LIGHT

Comment

• StijnS
            • Sep 2006
            • 173

De drie vermogens kun je trouwens op volgende manieren berekenen:
            Actief vermogen: P = U * I * cos(phi) (Oftewel effectief vermogen, werkelijk vermogen)
            Reactief vermogen: Q = U * I * sin(phi) (Oftewel blind vermogen, slingervermogen)
            Schijnbaar vermogen: S = U * I
            Schijnbaar vermogen: S = sqr(P² + Q²)

Reactief vermogen is een vermogen dat door de leidingen loopt, maar niet nuttig gebruikt wordt. (Het "slingert" gewoon op en neer tussen de generator en de belasting)

Mocht je met een driefasige generator gaan werken, dan kun je volgende formules gebruiken:
            UF = fasespanning; IF = fasestroom
            P = Uf1 * If1 * cos(phi1) + Uf2 * If2 * cos(phi2) + Uf3 * If3 * cos(phi3)
            Q = Uf1 * If1 * sin(phi1) + Uf2 * If2 * sin(phi2) + Uf3 * If3 * sin(phi3)
            Last edited by StijnS; 08-06-08, 21:01.

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

Ok nou gaat het alweer iets te ver boven me pet

als ik bijvoorbeeld een agregaat koop als deze

Technische gegevens Max. vermogen (230 V) 2,8 kVA Continu vermogen (230 V) 2,5 kVA Max. vermogen (400 V) -​ Continu vermogen (400 V) -​ Spanningsregeling Condensator Stroomsterkte (maximaal) 12,2 A Bescherming IP 23 Gelijkstroomuitgang -​ Contactdoos 230 V 2x veiligheidscontactdoos Contactdoos 3-​fase -​ Bijzonderheden -​ Type 4-​takt motor OHV GX 200 Max. motorvermogen 4,8 kW / 6,5 pk Tankinhoud Extra grote 15,0 l tank (metaal) Bedrijfsduur per tankvulling 9,0 uur bij vollast Geluidsverm. niveau LWA 98 dB (A) Geluidsverm. niveau op 7 m 73 dB (A)

dan zou het er dus op neer komen dat:

dat ik een vermogen van 2800 watt kan trekken bij vol vermogen.

maar omdat de max is het werkelijke vermogen 0.7, dus 1960 watt

ook is deze agregaat niet gestabiliceerd dus dan is het verstandig om 1,5 keer het vermogen te nemen dan dat je nodig heb?

dus dat ik maximaal een 1300 watt uit het apparaat mag trekken? wil ik het safe houden voor me spullen?

als ik de plank voledig mis sla ( wat ik wel vermoed ) dan hoor ik het graag

Ik ga ook zeker naar een agregaten boer maar wil me ook niet alles laten wijs maken door 1 persoon

mvg jens

Comment

• Aart Rietveld
                • Aug 2004
                • 190

Quote: Spanningsregeling Condensator

Daar ga je dus al de mist mee in. Zonder electronische stabilisatie krijg je geheid problemen bij een wisselende belasting. Met name bij veel lage toen in je geluid gaat de netspanning even hard op en neer. Veel apparatuur vindt dat niet fijn.... Ook wil de nullast-spanning wel eens wat te hoog zijn. Met een soortgelijk generatortje heb ik wel eens een kilowatt aan bouwlampen extra moeten aansluiten om een stabiele spaning te krijgen die ook nog eens rond de 230 volt lag. Onbelast kwam er ruim 250 volt uit!

Let ook op het geluidsnivo: in een boot oid. heb je niet de ruimte om je aggregaat op een afstandje te plaatsen. Op een kermiswagen idem dito. Zelf isoleren heeft niet veel zin vanwege de ophoping van warmte en afgassen die je dan krijgt.

Comment

• Husss
                  • Jul 2003
                  • 220

Originally posted by jens
                  Hallo,

Ik ben voor wat kleinere klusjes op zoek naar een agregaat. Ik wil er zelf dus een aanschaffen zodat ik op mobiele plaatsen ( boot, carnevals/kermis kar ) me eigen stroom voorziening heb.Tevens kan ik hem ook voor andere doeleinden gebruiken dus vandaar dat huren geen optie is.

Nou is het probleem dat ik er niet zoveel kaas van heb gegeten, iedereen roept wat maar echt duidelijk word het me nog niet.ben zelf ook geen electricien dus met alle formules en derg. heb ik ook wat moeite.

Ik ben dus op zoek naar een agregaat die zeg maar genoeg stroom opwekt. zodat ik er een geluids setje van een 2x 1500 wat op ken laten draaien + wat rand apparatuur. Ik wil natuurlijk een goede agregaat zodat ik niet de kans loop dat me spullen naar de knoppen gaan ( daar vind ik het weer iets te duur voor )

de punten die ik zoal tegen kwam, en waar ik op moet letten (volgens mij ) zijn;

- hij is gestabiliceerd
                  - als je meerdere groepen heb altijd de groepen gelijk belasten
                  - Dat de agregaat ongeveer 1,5 keer het vermogen kan leveren dan wat je maximaal gebruikt
                  - dat je altijd de stroom moet meten voordat je gaat inprikken

wat betreft het kva verhaal om me vermogen te berekenen is:

ook deze kwam ik tegen:

het is me allemaal nog niet geheel duidelijk daarom het sterten van dit topic.

Ook laat ik me graag adviseren in welke agregaten jullie gebruiken ( type en derg) zodat ik een beetje een idee kan krijgen! denk namelijk dat er hier veel meer mensen zijn die vaker met zń ding op pad gaan dan ikzelf!

Ik hoop op wat reacties!

mvg jens
                  Kijk ook eens naar de Honda eu30i. Heb daar goede ervaringen mee.

Deze heeft een inverter regeling dwz dat onafhankelijk van het motortoerental er ten alle tijde een zuivere en constante 50Hz sinus uit komt. Is een compacte generator en geluidsgedempt.

Met vr gr,

Husss

Comment

Working...