Zwarte krachtstroom stekker

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • peentje
    • Aug 2002
    • 93

Zwarte krachtstroom stekker

Ben nu al enkele keren een zwarte krachtstroom stekker tegengekomen.

Deze is, net als zijn rode broertje, 5-polig, maar het binnenwerk is enkele graden gedraaid.

Hierdoor passen de rode CEE stekkers niet in de zwarte stekkers. Zwart past alleen op zwart.

Weet iemand de reden waarom ik deze stekkers tegenkom?
    (tot nu toe alleen in (gemeentelijke) aansluitpunten op pleinen, ondergronds of in een muurkast.

Zal binnenkort op zoek gaan naar stekkers om weer een nieuwe serie verloopjes te maken.

Jammer dat ik dat soort dingen altijd drie maal moet maken om elk voertuig van deze uitbreiding te voorzien.
    niet zo luid, ik kom voor mijn rust.
  • J.S. Coolen
    • May 2008
    • 254

Weet je zeker dat het wel 400 volt is?

Ik heb al stekkers in alle kleuren gezien en tot nu toe geen problemen gehad. (nu moet ik wel bekennen dat ik de zwarte versie alleen in het theater tegen ben gekomen en nog niet buiten)

foto:
    Account niet meer actief.

Comment

• peentje
      • Aug 2002
      • 93

heb het niet na kunnen meten, mijn conrad-tester paste niet.

Er hing wel een normale kleine zwerfkast aan die zowel 230 als 380 (16A rood) uitlevert.

De zwerfkast stond aan de verkeerde kant van het plein en kon de kast niet verplaatsen met behulp van een verlengkabel. (rood tegen zwart)

Comment

• Stoney3K
        • Sep 2007
        • 1399

Die zwarte ben ik dan nog nooit tegengekomen, die zouden voor 500-750V driefasig moeten zijn. Ik ken echter geen installatie waar die in voor hoort te komen...

Zie ook:
        Industrial and multiphase power plugs and sockets - Wikipedia, the free encyclopedia

Kan goed zijn "dat ze die plug nog hadden liggen" en er gewoon 400V op bedraad hebben, maar ik zou er niet op rekenen. Kan leuk vuurwerk opleveren...
        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• J.S. Coolen
          • May 2008
          • 254

waarom denken zoveel mensen dat wikipedia altijd de waarheid spreekt?

Zwate stekkers worden constant voor 400 volt gebruikt, zowel in theaters als op de sjiekere locaties.

toevoeging:

vanaf de site van 1 van de grotere groothandels op het gebeid van electronica:

BALS CEE kabeldelen Multi-Grip THEATER zwarteigenschappen uitvoering 16/32A-QCMGT:
          - schroefloze klemaansluiting
          - steker met vernikkelde contacten
          - koppeling Kontex-plus contacten
          - vergrendeling van de behuizing middels schroefdraadaansluiting
          - zwarte wurgwartel Multi-Grip
          - spatwaterdicht IP44

eigenschappen uitvoering 63/125A-IP67:
          - hittebestendige contactdragers
          - vernikkelde contacten
          - koppeling met Kontex-plus klemmen
          - raamklemmen
          - met wurgwartel Multi-Grip
          - waterdicht IP67

Wat is meer betrouwbaar een groothandel of een site waar iedereen kan plaatsen wat hij wil en waar je totaal niet gebonden bent aan het feit dat het waar moet zijn.

Ook ken ik geen installatiebedrijf dat een chassisdeel ergens plaatst omdat ze het toevallig hebben liggen en dan alle regels zouden overtreden met alle gevolgen van dien.
          Last edited by J.S. Coolen; 02-12-08, 02:11.

Comment

• axs
            Moderator
            • Jun 2002
            • 2687

[quote=J.S. Coolen;493552]waarom denken zoveel mensen dat wikipedia altijd de waarheid spreekt?
            [quote]

Wel... Wikipedia heeft deze keer gelijk, maar is niet volledig

Er bestaan wel degelijk 2 'uitvoeringen' van deze stekkers.

de zwarte industriele uitvoering voor 500-750V 3f.
            Hier zijn de pinnen - zoals Peentje al aanhaalde - enkele graden verschoven. Een verschillende pinlayout dus en niet compatibel (en gelukkig maar!)

EN

De zwarte theater uitvoering (enkel voor het estetische aspect)
            Dit is de 'gewone' stekker die we kennen maar in een zwarte uitvoering.
            Eigenlijk zou deze NIET de zwarte kleur mogen hebben.

Degenen die dus die werfkasten hebben gebouwd hebben dus NIET de reglementering gevolgd. Blijkbaar gewoon de zwarte stekkers gezien, dit leuker gevonden en niet goed gelet op de andere pinlayout.
            JAMMER EN VOLLEDIG TEGEN DE REGELS!
            If its true that we learn from our mistakes, some of us are working on getting one GREAT education!

Comment

• J.S. Coolen
              • May 2008
              • 254

Als dit werkelijk zo is, dan bestaat er ook nog de mogelijkheid dat de installateur zich wel aan de regels heeft gehouden en dat er dus meer dan 400 volt op de aansluiting staat.

Wellicht kan een foto meer opheldering geven.

Comment

• moderator
                Moderator
                • Apr 2001
                • 5950

De zwarte theater uitvoering (enkel voor het estetische aspect)
                Dit is de 'gewone' stekker die we kennen maar in een zwarte uitvoering.
                Eigenlijk zou deze NIET de zwarte kleur mogen hebben.
                De grootste zakelijke aanbesteder op de nederlandse markt neemt deze stekkers in hun eigen RAL kleur af, niet rood derhalve.

De informatievoorziening op de zwarte/groene...niet rood uitgevoerde stekkers is hetzelfde als op de rode exemplaren.
                De toepassing zou ook hetzelfde moeten zijn....

Het voorbeeld zoals door peentje geschetst hoort thuis in de categorie Tropische Verloopjes.
                Een situatie die not done is....maar dat wordt al snel geroepen in een land waar specificaties soms strenger worden nageleefd dan common sense de boventoon heeft.

Ik ga niet oproepen tot burgelijke ongehoorzaamheid, maar een niet passende stekker heeft nog nooit tot een ongeluk geleid, gekloot met stekkers wel!
                Moderator J&H Licht en Geluid Forums

Comment

• jans
                  • Feb 2003
                  • 869

Normaal zou de zwarte uitvoering voor 500V toepassingen gebruikt worden. Ik kan me echter situaties voorstellen waarbij je er zeker van wilt zijn dat de wcd niet voor andere doeleinden kan worden gebruikt en toch direct beaschikbaar is. Dit zou je met een dergelijke uitvoering kunnen doen.
                  Een afwijkende penbezetting van de beschermingsleiding, normaal 6h, kan natuurlijk ook.

Kan me zo, uit mijn hoofd, geen bepaling uit de NEN bedenken die het gebruik van een andere kleur verbied. Ben wel zo nieuwschierig dat ik er nog even naar ga kijken.
                  Eindelijk begint mijn website vorm te krijgen

Comment

• koentjes
                    • Dec 2007
                    • 333

ben je waarschijnlijk zoiets (de meest rechtse) tegengekomen:
                    PowerTOP

en voor het gemak; de kenkleuren...
                    kenkleuren

Comment

• peentje
                      • Aug 2002
                      • 93

Om gekloot met verloopjes te voorkomen heb ik deze topic geopend. Ik kwam het tegen in een openbare ruimte onder beheer van de gemeente Valkenswaard. Het betreft een plein bij een kerk.

Gemeentes staan doorgaans niet bekend om hun creativiteit met stekkers en kabels.

Ik ga er dus vanuit dat het een officiële aansluiting is.

500 Volt in een stroomkast voor evenementen is zeer ongebruikelijk. Ik ben het in al die jaren nog niet tegengekomen.

Trouwens, het meest gebruikte verloopje van dit jaar is die van 230 volt naar 380 volt aansluiting.

De rest heb ik ook wel, maar meestal pak ik dan mijn kleine paddo. Zekerheid voor alles.

Of 63A aansluiting die 16A afgezekerd blijkt te zijn. Veiligheid voor alles

Je hebt risico's en bewuste risico's. Ik vervang ook wel eens een lampje zonder de stroom er thuis af te halen.

Zakelijk gezien, gaat echt de stroom eraf, reden daarvan is dat ik dan vrijwel nooit alleen op lokatie ben, kunnen de anderen gewoon veilig overal met de vingers aan zitten.

Comment

• som
                        • Nov 2002
                        • 787

zwart is al eens eerder aan de orde geweest,
                        toen is er niet echt duidelijk geworden of zwart mocht of niet.

merk is mennekes, kan mezelf niet voorstellen dat een bedrijf van die grootte iets verkoopt wat eigenlijk niet mag,
                        ze staan hier te koop;
                        even aan de linkerkant op connectoren/zwart klikken,

Welkom op de website van Vello Elektro
                        Zelfs een direct teruggeslagen tennisbal stuitert wel eens verkeerd.

Comment

• MEEO Licht en Geluid
                          • Nov 2005
                          • 950

Ik weet niet hoe het zit bij de stekkers op die website, maar hier liggen ook zwarte CEE stekkers. Zij hebben keurig een rood of blauw vierkantje op de deksel, welke aangeeft welk type het is (Rode CEE of Blauwe CEE) en wat voor vermogen de stekker toelaat.
                          Hier is dus niks verkeerds aan. De norm blijft hetzelfde, de stekker veranderd niet, alleen de kleur is anders...
                          Last edited by MEEO Licht en Geluid; 02-12-08, 20:16.
                          MEEO Audio Licht Rigging,
                          Mark van der Werff
                          Groningen

Comment

• kokkie
                            • Nov 2003
                            • 1166

Originally posted by peentje
                            De rest heb ik ook wel, maar meestal pak ik dan mijn kleine paddo. Zekerheid voor alles.
                            Is ook niet helemaal veilig, aangezien paddo's ook niet meer mag verkopen tegenwoordig

Originally posted by MEEO Licht en Geluid
                            Ik weet niet hoe het zit bij de stekkers op die website, maar hier liggen ook zwarte CEE stekkers. Zij hebben keurig een rood of blauw vierkantje op de deksel, welke aangeeft welk type het is (Rode CEE of Blauwe CEE) en wat voor vermogen de stekker toelaat.
                            Hier is dus niks verkeerds aan. De norm blijft hetzelfde, de stekker veranderd niet, alleen de kleur is anders...
                            Volgens de "Commission on Rules for the Approval of Electrical Equipment" is een zwarte stekker niet bedoelt voor een 230-400V systeem. Is iets internationaals en dan kan je je kop wel in het zand steken en zeggen dat de kleur niet uit maakt, maar het is verdomde irritant dat een NL rode stekker in B groen is, in Frankrijk blauw en in Duitsland paars. Misschien niet voor een drive in showtje, maar ik heb het nu over maar 4 landen in Europa. CEE = CEE, in Nederland, Europa, Amerika en Azie, voor mij is dat wel prettig.
                            Project manager licht voor kleine en grotere klussen binnen en buiten de provincie (nooit in het dorp).

Comment

• peentje
                              • Aug 2002
                              • 93

Er rijden ook auto's rond in vele kleuren. Mooi of niet, dat doet er niet toe.

Uniformiteit met stroom is heel aangenaam, maar of 380V nu rood, zwart, blauw of groen is, zolang de maatvoering maar voorkomt dat ik een 230V stekker in een 380V aansluiting kan steken.

Alleen jammer dat er nu weer een 380V stekker bestaat waarbij de pennen enkele graden verdraaid zijn. Dit maakt het weer lastiger.

Als het past, dan past het, je hoort "onbekende" aansluitingen toch te testen. Al is het maar om te bepalen of de NUL wel op NUL zit.

Lang leve Conrad Voor weinig een heel handig aparaatje die dat precies kan vertellen.

Comment

Working...