Flightcase bouwen

Collapse
X

• Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Beckers Entertainment
    • Dec 2008
    • 650

Flightcase bouwen

Dit is mijn eerste Post, dus laat ik me even voorstellen.
    Mijn naam is Jasper. Ik ben 16 jaar en sinds een jaar of 2 actief als DJ.Ik draai met mijn drive-in show op allerlei soorten feesten.
    De reden waarom ik dit topic heb geopend is het feit dat ik mijn apparatuur nog een beetje rommelig vervoer en neerzet.
    Daarom wil ik alles in flightcases gaan plaatsen. Door de hoge prijzen van het kopen van een kant-en-klare case
    en het feit dat mijn vader vrij handig is met hout, wil ik deze zelf gaan bouwen. Nu is mijn vraag aan jullie of ik
    een handige opstelling heb bedacht.

Ik wil 2 simpele case's maken die door middel van wielen makkelijk te vervoeren zijn. Bovenin wil ik mijn mixer en
    controller voor de laptop plaatsen in de linker kist. In de rechter kist wil ik een uitgebreider mengpaneel
    voor gebruik met microfoons plaatsen. Onder in de kist wil ik mijn kabels kunnen ophangen/neerleggen. Tussen
    de 2 kisten komt dan een plaat waarop ik de laptop kan plaatsen.
    Onder deze plaat wil ik de 2 deksels(bovenkant) gebruiken om te voorkomen dat het publiek de kabels ziet.
    Aan de rechter en linker kant wil ik de 2 deksels(zijkant) plaatsen als hier plaats voor is, zodat mijn booth groter lijkt.
    Hiernaast wil ik dan mijn speakers plaatsen (bass--stang--top).

Welk materiaal zouden jullie aanraden om de kisten van de maken? Ik zal mijn geluid 1tot2 keer per maand moeten
    opzetten. En hoeveel uren vermoeden jullie dat ik hiervoor zal nodig hebben. En is het echt goedkoper om dit zelf te maken?

Bij voorbaat dank!

P.S. Als iemand het sketchup model zou willen om mijn ontwerp wat beter te bekijken, stuur me dan een bericht!
    Wat zegt u? Ik versta u niet... Wacht, ik zet het licht wat zachter!?
  • Dirk Wijnen
    • Dec 2006
    • 189

"ut wurd eins tied desse nederlands geis kalle" (het word eens tijd dat je gewoon normaal nederlands gaat praten" Het is een forum waar niet alleen limburgers komen!

Ik ken iemand die eerst zo'n dj-booth gehad heeft het waren gewoon 3 19" flightcases en in een half ronde vorm met soort van taartpuntjes (Flaaipunten voor de limburgers) Als je nu even je mail in je profiel zet dan kan ik eventueel foto's doorsturen!
    Uiteindelijk komt alles goed! Vraag niet hoe, maar dat is de uitdaging ;-) En blijf lachen!

Comment

• Beckers Entertainment
      • Dec 2008
      • 650

Bedankt voor je reactie!
      Maar het is eigenlijk de bedoeling om 2 flightcases te bouwen met daar tussen in een simpele plaat, waarop ik de laptop kan zetten. 3 kisten heb ik niet nodig, aangezien ik niet zoveel 19" materiaal heb. Ik heb 2 mixers en een controller. Voor de rest heb ik de ruimte niet nodig. En om nu 3 flightcases te maken, waarvan er een toch leeg komt te staan is een beetje geld weg gooien, toch? Dus als iemand een beter idee heeft.. Zijn deze altijd welkom. Budget is +/- 400 euro. En het moet voor carnaval af zijn, aangezien ik dan 3 x per dag naar een andere plek moet met mijn geluid!
      Groeten Jasper

Comment

• dj-wojcik
        • Jul 2008
        • 911

Originally posted by Beckers Entertainment
        Bedankt voor je reactie!
        Maar het is eigenlijk de bedoeling om 2 flightcases te bouwen met daar tussen in een simpele plaat, waarop ik de laptop kan zetten. 3 kisten heb ik niet nodig, aangezien ik niet zoveel 19" materiaal heb. Ik heb 2 mixers en een controller. Voor de rest heb ik de ruimte niet nodig. En om nu 3 flightcases te maken, waarvan er een toch leeg komt te staan is een beetje geld weg gooien, toch? Dus als iemand een beter idee heeft.. Zijn deze altijd welkom. Budget is +/- 400 euro. En het moet voor carnaval af zijn, aangezien ik dan 3 x per dag naar een andere plek moet met mijn geluid!
        Groeten Jasper
        en je weet zeker dat je 2 flightcases wilt bouwen? anders heb je dan ook nog de mogelijkheid dat je zo'n tafel maakt zoals ik dat gedaan heb. of een combi daarvan. dus bv die tafel wat ik heb (die ken je waarschijnlijk wel ik zal later wat foto's posten) en dan in het midden een uitsparring maken voor 1 enkele 19" flightcase. en dan heb je aan beide kanten genoeg ruimte voor bv je laptop en cdkoffers kwijt te komen. en dan heb je nog een mooi aanzicht van voren. en kun je daar evt nog een naam/logo kwijt. Want dat lukt niet als je twee flightcases maakt zoals jij geplant had.
        [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
        [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• jens
          • Aug 2004
          • 1067

ehm alles is mogelijk idd

ook het plan wat jij heb!

je bouwt 2 cases van 20 he hoog en zeg maar 11 he diep

de deksels gebruik je voor aan de zij kant wat prima kan

ik zou voor je midden console een appart deel bouwen ( iets wat inklapbaar is ) in de juiste graden zeg maar zodat je delen meteen in de juiste hoek staan!... en niet de deksels van de bovenkant gebruiken

dan krijg je namelijk 5 gelijke vlakken wat er wel netjes uit ziet!

hou wel rekening ermee dat alles een stukje van de grond komt omdat je neem ik aan onder je racken wel wielen wilt hebben!
          ook het netjes bevestigen van de deksels aan de zijkant van je case zal je wel even over na moeten denken!

maar een budget van 400 zit je zo aan ook al bouw je het zelf!

ik zou meteen voor hpl hout gaan en het niet schilderen ofzo

zoek eens een case op zoals ik beschrijf en reken eens uit wat er allemaal aan zit voor materiaal! handvaten en vlindersluitingen en noem maar op! als je dan nog eens hout er bij neemt ( 9 mm berken + hpl laag)
          dan denk ik dat je zo aan je 400 euro zit!

verder lijkt het bouwen van een case vrij simpel maar er komt toch altijd een hoop bij kijken...zo moeten alle deksels weer op elke case precies passen dus terwijl je bouwt moet je de deksels ook wisselen van elkaar

ook zou ik meteen investeren in een goeie popnagel tang! en niet zo een van 30 euro! ( vooral as je in de toekomst meer cases wilt bouwen)

zoek ook even hier op de site tips voor het bouwen van flightcases, heb je een beetje een idee!

succes jens

Comment

• Beckers Entertainment
            • Dec 2008
            • 650

Danku!
            Ik denk dat ik er nog eens op mijn gemak na ga kijken. Het bouwen van de cases dat gaat wel lukken denk ik zo. Mijn vader heeft er voor het bedrijf van mijn oom al tientallen in elkaar gezet, dus ook de popnageltang hebben we al in ons bezit. En de deksels aan de zijkant wil ik er alleen aan bevestigen als hier plaats voor is op de locatie. Anders zet ik direct mijn Sub's 05 ernaast! Ik zal eens op mijn gemak gaan uitrekenen wat ik kwijt ben per kist, maar schat dat ik ongeveer 200 euro de kist kwijt ben, aangezien je ze ook voor €270 kant en klaar kunt kopen! Ook al zijn het dan DAP kisten.. Wat ook al zal schelen is het feit dat ik geen zwaar frame voor versterkers enz. nodig heb, aangezien ik actieve speakers heb. Onderin wil ik hooguit wat kabels en kabelhaspels plaatsen.

Groeten Jasper

Comment

• jens
              • Aug 2004
              • 1067

kijk als je al meerdere cases heb gebouwt( in jouw geval je vader dan)
              scheelt dat al enorm, vooral met deze cases is het wel fijn als je al eens wat gebouwt heb!

goed gereedschap is het halve werk! maar ook dat blijkt dus geen probleem!

penn beslag is iig al velen malen beter dan wat dap gebruikt!

wat ik zelf ook nog wel eens deed om ideeen op te doen is gewoon een aantal foto's goed bekijken, en soms vind je ook nog tips op de site's van flightware boeren

laat het resultaat eens zien ben benieuwt!

Comment

• Beckers Entertainment
                • Dec 2008
                • 650

Ik heb eens even rond gekeken naar soorten hout enz..
                De keuze voor het 9mm berken multiplex+ HPL laag valt voor mij af, door de hoge prijs.
                Ik ben even bij de lokale houtboer langsgeweest. Daar heb ik het juiste moment voor uitgekozen aangezien zij aan het opruimen waren.
                Ik kan 3 en een halve plaat 9mm Meranti Multiplex krijgen voor de prijs van 2 platen. Dit betekent dat ik in totaal €47 euro hiervoor kwijt ben. De platen zijn 2440 x 1220. Dus ik houdt nog over voor eventueel later iets bij te maken.
                Nu is mijn vraag die nog rest, hoe ik het hout het beste kan afwerken. Ik lees dat er bij bouwmarkten verschillende keuze's zijn. Verven, plastificeren(??) of afwerken met een HPL laag. Wat is de netste en goedkoopste manier? HPL zal het netste zijn, maar verven het goedkoopste..? Wat kost zo een HPL laag?

Groeten Jasper

Comment

• renevanh
                  • Oct 2004
                  • 2371

Eerlijk gezegd vind ik verven met zwarte acryllatex (2 of 3 lagen) mooier dan een hpl laagje wat erop geplakt zit...

De kleine kistjes voor lichteffectjes die ik gemaakt heb (9mm berkentriplex) heb ik zo geverfd. Van een afstandje is het verschil tussen hpl en verf niet te zien, maar van wat dichterbij zie je al snel dat de hpl laag beschadigingen eerder toont (en moeilijker te repareren is).
                  Neem het leven niet te serieus, je overleeft het toch niet...

Comment

• Beckers Entertainment
                    • Dec 2008
                    • 650

Dankjewel!
                    Dan ga ik woensdag het hout halen en rij ik meteen even langs de bouwmarkt, voor wat verf. Dat zeg ik! Ik zal zo snel als ik de tekeningen af heb, deze ook even online plaatsen. Dan kunnen jullie mischien even kijken of het enigzins klopt.. En wanneer ik de kisten af heb, plaats ik hier ook foto's van. Mischien kan nog iemand wat tips geven over het tussenpaneel waarop de laptop moet komen te staan?

Groeten Jasper

Comment

• dj-wojcik
                      • Jul 2008
                      • 911

Dankjewel!
                      Dan ga ik woensdag het hout halen en rij ik meteen even langs de bouwmarkt, voor wat verf. Dat zeg ik! Ik zal zo snel als ik de tekeningen af heb, deze ook even online plaatsen. Dan kunnen jullie mischien even kijken of het enigzins klopt.. En wanneer ik de kisten af heb, plaats ik hier ook foto's van. Mischien kan nog iemand wat tips geven over het tussenpaneel waarop de laptop moet komen te staan?

Groeten Jasper
                      ben ondertussen erg benieuwd hoever je bent op dit moment...... en maakt wat foto´s bij het maken van de kisten. Geeft wel een mooi beeld op dit forum pls pls pls.....
                      Last edited by dj-wojcik; 02-01-09, 16:27.
                      [CENTER]DJ-Wojcik[/CENTER]
                      [CENTER]Het is de kunst om van geluids-overlast een buurtfeest te maken ;)[/CENTER]

Comment

• Stoney3K
                        • Sep 2007
                        • 1399

Mischien kan nog iemand wat tips geven over het tussenpaneel waarop de laptop moet komen te staan?
                        Zorg dat de laptop op een verhoging kan staan, zodat je eventueel toetsenbord/muis/controller eronder kwijt kan.

Just my €0,02
                        First make it work, then make it look pretty!

Comment

• Beckers Entertainment
                          • Dec 2008
                          • 650

Ik ga eind deze maand beginnen. Mijn vader heeft eerder geen tijd meer. Ik heb het plaatwerk voor 30 euro kunnen regelen, maar ik zag dat ik 170-180 euro kwijt was aan ijzerwerk per kist..(!) Dit is vrij duur, al zeg ik het zelf. Is dat normaal of kan ik me volledig hebben vergist met berekenen? Ik denk dat ik gewoon begin aan de 2 kisten en dan ga kijken hoe ik het plateau voor de laptop maak. En een losse verhoging heb ik eigenlijk niet nodig, ik bedien de laptop met mijn controller. En een toetsenbord zit normaal gesproken al in je laptop?

Groeten Jasper

Comment

• jens
                            • Aug 2004
                            • 1067

Originally posted by jens

maar een budget van 400 zit je zo aan ook al bouw je het zelf!

verder ben ik ook wen benieuwt wat je er van gaat maken!

gr jens

Comment

• Beckers Entertainment
                              • Dec 2008
                              • 650

Flightcase bouwen (verslag)

Hallo forumgenoten!

Ik heb een tijdje geleden besloten twee nieuwe flightcases zelf te bouwen. Door hulp van sommige van jullie heb ik een ontwerp gemaakt. (DAP maakte het ontwerp, ik de maten ^^)

Tekening

Nu is het de bedoeling hiervan een fotoverslag met tekst bij te maken, zodat andere die dezelfde flightcases willen maken meteen een indruk kunnen krijgen over het werk dat het met zich meegeeft.
                              Ik zal binnenkort ook een materialenlijstje online zetten.

De foto's van het materiaal heb ik wel al. Kijkt u ogen uit!

Foto profielen
                              Foto overige hardwaren

Groeten Jasper

PS. Laat ook even weten wat jullie vinden van het idee om een online verslag erbij te maken!

Comment

Working...